Silmälaseista eroon - kuka tietää leikkauksista?
Olen ajatellut leikkauttaa likinäköisyyteni. Näköni on -3 luokkaa, eikä se ole huonontunut kymmeenen vuoteen. Olen 45 v, ja alan huomaamaan pientä ikänäköä, mutta en tarvitse vielä lukulaseja.
Mitä osaatte kertoa minulle? Suosituksia?
Paljon leikkaus maksaa?
Mitä eroa on laserilla ja mykiön vaihdolla?
Minulla on hajataittoa jonkun verran. Onko tämä este leikkaukselle?
Muuta?
Kaikista vastauksista olen kiitollinen.
Kommentit (25)
Siksi minäkään en ole aiemmin leikkauttanut. Kolme vuotta sitten harkitsin asiaa viimeksi. Mutta haluaisin uskoa tekniikan kehittyneen...
ap
Mykiön vaihto kai vastaa harmaakaihileikkausta, jossa oma linssi pilkotaan ja imetään pois ja tilalle laitetaan akryylilinssi. Tulos yleensä hyvä mutta useimmat tarvitsevat silmälaseja kuitenkin. Samoin noissa höyläysleikkauksissa monet tarvitsee silmälaseja parin vuoden sisään kuitenkin, koska ikänäkö etenee joka tapauksessa.
Rahan haaskausta nuo leikkaukset aika monen kohdalla on. Kuulemma parikymppisenä leikkaus ehtii maksaa itsensä takaisin mutta päälle 40-v ikänäkö tosiaan tekee leikkauksen hyödyistä kyseenalaiset.
Kolmikymppisenä leikkautin likinäköni. Aivan loistava tulos, paras päätös ikinä. Ikänäön suhteen ei ole minulla tietoa, mutta tosi hyvät on nykymenetelmät nimenomaan Suomessa. Käy konsultaatiossa ja kysele!
Ja muuten, parikymppisiä harva kirurgi vielä edes leikkaa. Silmä muuttuu ja kehittyy sen ikäisenä vielä monella. Kolmenkympin paikkeilla paras!
Tunnen monia, monia silmänsä leikkauttaneita, ja he kaikki ovat todella tyytyväisiä.
Eikä minua lukulasit haittaisi. Mutta seuraavaksi jos joudun ostamaan monitehot, niin niiden hinta on jo tonnin.
ap
Näistä löytyy paljon tietoa ja keskusteluja netistä. Omalla kohdallani leikkaus oli paras päätös mitä olen tehnyt. Lähtötilanne -9 ja runsaista miinuksista huolimatta loistava lopputulos. Ikänäkökään ei vaivaa vielä vuosiin, kolmekymppisenä leikkautin.
Miehelläni oli silmälasien vahvuudet -7 ja -7,5. Lisäksi oli hajataittoa, jota ei kokonaan saatu silmälaseilla korjattua. Kävi leikkauksessa muistaakseni 42-vuotiaana. Olin hänen mukanaan leikkauksessa ja lääkärikin oli minun valitsema. Käytiin Helsingin Mehiläisessä ja lääkäri oli sellainen pitkän ajan guru, joka vaikuttaa enemmän Tampereella (Juhani Pietilä). Leikkaus tehtiin FEMTO-menetelmällä, missä sekä läpän leikkaus että linssin muotoilu tehdään laserilla. Näin suurelta monitorilta mieheni silmän televisioduurun kokoisena, joten pystyin hyvin seuraamaan operaatiota. Mies ei tuntenut mitään kipua, mitä nyt jonkin verran käryä tuli nenään. Eikä minuakaan pelottanut yhtään, koska olin itse valinnut leikkaavan lääkärin.
Leikkauksen jälkeen mentiin sellaiseen hämärään huoneeseen lepäilemään. Siellä oli muitakin leikkauksessa olleita, tuo itse leikkaushan ei kauankaan kestä. Lepäilyhuoneessa ollaan niin kauan että hoitajat voivat varmistua, että potilaan voi lähettää kotiin. Ja käyvät välillä laittamassa särkytippoja silmiin tai kostutustippoja. Joillain voi särkeä enemmän leikkauksen jälkeen, miehelläni ei juuri särkyä ollut.
Ennen leikkausta on lääkärintarkastus, jossa silmä katsotaan ja tehdään leikkaussuunnitelma. Tässä kohtaa lääkäri kertoi miehelleni, että hänen linssissään on useampi kyhmy, joka aiheuttaa hajataittoa. Jos muistan oikein, laseilla voidaan korjata max kaksi kyhmyä, miehellä oli kolme tai neljä ja ne saatiin laserilla tasaiseksi.
Leikkauksesta on nyt kolme vuotta ja hyvin on mennyt. Miehen lasit olivat kalliita, 600-700€ vahvan miinuksen ja hajataiton vuoksi, joten ajan kanssa se leikkaus maksoi itsensä. 4000€ meni silloin muutama vuosi sitten. Nyt näyttää olevan jo hieman halvempaa ainakin Femtolasik-sivujen perusteella.
Kun tuosta ikänäöstä oli puhe, niin yleensä on tapana jättää toiseen silmään hieman miinusta, jonka ikänäkö korjaa. Kannattaa käydä asiantuntevan lääkärin luona juttelemassa, nämä kaikki asiat käydään läpi ennen leikkausta ja saatte suoraan hevosen suusta vastauksen kysymyksiinne.
Tämä on ala, jossa tekniikan kehittyminen vaikuttaa suuresti, joten senkin puolesta kannattaa päivittää tietonsa säännöllisesti.
Kiitos vastauksista!
Ja suosituksesta. Otan lisää vastaan suosituksia!
ap
Myös hajataitto pystytään korjaamaan. Mulla äiti, serkku ja kaveri ovat käyneet leikkauksessa ja tyytyväisiä ovat. Mäkin menen sitten joskus, kun uskallan :)
Hei ap,
ota huomioon leikkausta harkitessasi, että sinulla on nyt loistavat silmät lähinäkemiseen loppuiäksesi. Kun otat nuo -3 lasit pois, näet lähelle pienimmätkin tekstit, vai mitä? Jos leikkaus tehdään, tämä etu poistuu ja tarvitset lähilasit. En tässä puhu leikkausta vastaan sinänsä, itselle on tehty yli 10 vuotta sitten ja erittäin tyytyväinen olen. Kauas näen hyvin edelleen, mutta esim. tuoteselosteiden lukemisesta kauppakäynnillä ei tule mitään ilman lukulaseja.
N49
Niin, tällä hetkellä näen pienimmätkin tekstit ilman laseja. Mutta todennäköisesti ikänäkö tulee pahenemaan, onhan molemmilla vanhemmillanikin sitä. Eli tulevaisuudessa tulen tarvitsemaan monitehot - ja niitä en haluaisi, vaan mieluummin pelkästään lukulasit.
ap
Itselläni oli miinukset samaa luokkaa kuin sinulla ja kävin Femtolasikissa pari vuotta sitten. Päivääkään en ole leikkausta katunut. Toimenpide oli nopea ja kivuton, näkö oli tarkka jo samana päivänä. Seuraavana päivänä olin töissä normaalisti. Antibiootti-kortisonitippoja piti käyttää viikon verran leikkauksesta, ja ne vähän kuivattivat silmiä. Lisäksi käytin kostutustippoja puolisen vuotta satunnaisesti tarpeen niin vaatiessa. Kuitenkaan koskaan silmät eivät tuntuneet yhtä kuivilta kuin kahdeksan tunnin piilarikäytön jälkeen. En edes muista, koska olisin viimeksi laittanut kostutustippoja. Jonkun aikaa leikkauksen jälkeen tuntui, että joutui enemmän skarppaamaan pientä printtiä lukiessa, mutta sekin tunne meni ohi viikkojen kuluessa.
Jos joudun tulevaisuudessa ikänäön vuoksi turvautumaan lukulaseihin, niin se on ehdottomasti pienempi paha kuin se, että joutuu käyttämään laseja jatkuvasti. Ohjaan jumppia ja muutenkin harrastan liikuntaa monta kertaa viikossa ja käyn laskettelemassa, sukeltamassa, vaeltamassa ja melomassa lomillani. Aika mielettömän paljon helpompaa elämä, kun ei tarvitse piilareiden kanssa jatkuvasti räpeltää!
Mulla leikattiin kun olin 25, näkö oli -2,5 ja hajataittoa jonkun verran. Ei mitään ongelmaa ja toipuminen tapahtuu nopeasti. Kallis se tietty on, joku 3 ja puoli tonnia meni.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:31"]Tuntemani silmälääkärit eivät omia silmiään halua leikkauttaa, koska leikkaustekniikat ja tulokset on niin ongelmallisia. Käytän itsekin mielummin tämän vuoksi silmälaseja.
[/quote]
Niin varmaan juu. Millä tavalla ongelmallisia? Ihan loistava keino päästä kakkuloista eroon.
Voin suositella laser-leikkausta, itse olen ollut tosi tyytyväinen. Leikkaus tehtiin 4 vuotta sitten kun oli 37-v. FemtoLasikilla tehtiin. Toipuminen tosi nopeaa. Silmätippojen kanssa tosin piti läträillä puolen vuoden verran, mut sen jälkeen en ole tarvinut.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:31"]Tuntemani silmälääkärit eivät omia silmiään halua leikkauttaa, koska leikkaustekniikat ja tulokset on niin ongelmallisia. Käytän itsekin mielummin tämän vuoksi silmälaseja.
Niin varmaan juu. Millä tavalla ongelmallisia? Ihan loistava keino päästä kakkuloista eroon.
Optikot täällä mainostaa:)
Hämäränäkö heikkeni huomattavasti leikkauksen jälkeen =( En voi ajaa autoa pimeällä. Muuten olen ollut aika tyytyväinen.
Miten sen nyt sanois että omalla kohdalla näkö pysyi hyvänä 3 vuotta ja nyt niillä entisillä rilleillä näen paremmin taas kuin ilman niitä.Mulla oli miinus 1 luokkaa kummassakin silmässä ennen leikkausta ja tämän hetkistä tilannetta en tiiä...ihan yhtä huono näkö ei oo kuiteskaan kuin ennen leikkausta mutta aika lähellä... :( 3500 euroo meni hukkaan...mutta tosiaan heti leikkauksen jälkeen näkö oli tosi hyvä ja vasta viime vuoden loppupuolella tajusin et mitä näölle olikaan tapahtunut...se konkresoitui välittömästi kun kokeilin vanhoja laseja.
Tuntemani silmälääkärit eivät omia silmiään halua leikkauttaa, koska leikkaustekniikat ja tulokset on niin ongelmallisia. Käytän itsekin mielummin tämän vuoksi silmälaseja.