SIIVOOJAN AVAUTUMINEN, sottapytyt kuulolle!
Siivoan (väliaikaisesti) työkseni, enimmäkseen toimistoja, ja näin perjantai-illan iloksi tekee mieleni sanoa muutama sana kaikille sottaaville toimistotantoille. En koita provosoida, haluan vain avata silmänne, antakaa anteeksi minulle, olen työviikon jälkeen jälleen todella väsynyt.
Ensinnäkin, kun teillä läikkyy kotona esimerkiksi kahvia lattialle, oletan, että pyyhkäisette tahran saman tien pois? Mutta entäpä työpaikan kahvihuoneessa... Miksei siellä voi toimia samoin? Miksi pitää jättää tahrat kuivumaan lattiaan? Että siivooja saisi sitten käyttää työaikansa jynssäämällä irti kaikenmaailman kuivuneita tahroja?
Sama asia roskien kanssa. Tuskinpa kotona jätätte lattialle pudonneita roskia lojumaan. Mutta silloin kun ollaan tilassa, jonka joku muu siivoaa, niin eipä sillä tietenkään ole väliä, kun ei se ole OMA ongelma siivota niitä. Kyllä, siivoojan työ on siivota, mutta siivottavaa riittää kyllä ilman sitäkin, että täytyy aikuisten ihmisten jälkiä korjailla...
Sitten vielä KUUKAUTISSUOJAT. En ymmärrä miksi ne pitää jättää kaiken kansan nähtäviksi. Olisiko liian vaikeaa kääräistä side/tampooni vaikka paperiin? Ilmeisesti kyllä, sillä jatkuvasti saan ihailla vessan roskiksista tursuavia verisiä kuukautissuojia... Jätättekö kotonakin ne kaikkien kanssa-asukkien näkyville, vai päteekö tässä sama kuin aiemmissa, eli julkisissa tiloissa ei millään ole väliä? Veikkaanpa, ettei muutkaan vessan käyttäjät tahdo välttämättä katsella käytettyjä siteitä/tampooneja vessan (avo)roskiksessa.
Valituksen aiheita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta riittäkööt nämä esimerkit tällä kertaa, ettei viesti veny liian pitkäksi. Ehkäpä joku edes tätä lukiessaan tajuaisi miettiä, kuinka paljon sitä itse tuleekaan sotkeneeksi työpaikalla/julkisilla paikoilla.
Liian usein ihmiset tuntuu ajattelevan, että siivoojat on jotenkin alempi-arvoisia ihmisiä, eikä siivoojilla ole mitään väliä, siivoojia voi kohdella huonosti ja voi sotkea mielinmäärin, koska siivoaminenhan on vain siivoojien työtä. Miettikää joskus, kuinka rankkaa siivoustyö voi oikeasti olla. Itse olen yliopistotasoisesti koulutettu, mutta joudun tekemään "paskaduunia" kun ei oman alan hommia löydy millään ja jostain täytyy saada rahaa lasten elättämiseksi. Ainakin tämän jälkeen olen yhtä kokemusta rikkaampi ja osaan itse arvostaa siivoojien työtä!
Kommentit (91)
No mitäs sä siellä tekisit jos ihmiset siivoaisivat jälkensä? Lisäksi älykkäiden, hyvin koulututettujen ja paljon ansaitsevien ei kannata tuhlata aikaansa siivoamiseen vaan tuloksen tekemiseen
Pitäähän sulla olla töitäkin palkkaasi vastaan. Siksi elän kuin sika pellossa työpaikalla
Juu ja työpöytää ei pysty pyyhkimään kunnolla jos kaikki mahdollinen matsku rojottaa pöydällä levällään..
Asiallista tekstiä mielestäni. Kyllä ihmiset voisivat monesti hieman miettiä, millaisia jälkiä jättävät jälkeensä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:33"]
No mitäs sä siellä tekisit jos ihmiset siivoaisivat jälkensä? Lisäksi älykkäiden, hyvin koulututettujen ja paljon ansaitsevien ei kannata tuhlata aikaansa siivoamiseen vaan tuloksen tekemiseen
[/quote]
Jaa. Tääl on taas nää nokkelaakin nokkelammat riidanhaastajat pistämässä perjantai-illan bileitä pystyyn, eiks je?
Olen itsekin ollut siivooja. Ja nykyinen kauppatieteilijä. Ei tulisi mieleenkään olla korjaamatta jälkiäni, saati heitellä jotain kuukautissuojiani avonaisina avonaisiin roskiksiin. Päinvastoin, tunnen kunnioitusta siivoojien työtä kohtaan. Joskus siivoan toistenkin jälkiä ja roskia jos satun huomaamaan.
Te selvästi ette tiedä siivoojan työstä mitään. Sen teidän kuukautissiteiden ja veristen tampoonien keräilyn + "tuloksen teon" lomassa lattialle räkimisen lisäksi siivoojilla riittää kyllä töitä muutenkin.
Meillä siivoojan tehtäviin kuuluu lattian pyyhkiminen. Se lukee ihan sopimuksessa ja siitä maksetaan. Jos siivooja ei halua lattiaa pyyhkiä, asia OK, mutta me vaihdamme sitten siivousfirmaa.
Olen hurjan pahoillani, että en ole tajunnut, että siivojalle maksetaan läsnäolosta. Pitänee ensi viikolla itse tyhjentää roskakorit, itse mopata lattiat ja itse pyyhkiä ovet. Siivooja voi sillä aikaa vaikka istua kahvihuoneessa, ettei vain tule paha mieli rasittavasta työstä.
Hyvin sanottu! Julkisissa paikoissa kyllä huomaa aika pian, että ihmiset vaan ei piittaa paskaakaan. Juuri ihmettelin eräänkin tupakkapaikan ohi kulkiessani, että mitä ihmettä - iso metallipurkki tumppeja varten maassa, mutta varmaan 10 neliön verran maata tumppien peitossa.....
Eihän siihen edes mene kauaa kun paperilla ne läiskät lattialta pyyhkäisis. Ja ne kuukautissuojat on tosi ällöttäviä. Jaksamisia sulle töihin!
T. Joskus kesätöikseen siivonnut
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:50"]
Hyvin sanottu! Julkisissa paikoissa kyllä huomaa aika pian, että ihmiset vaan ei piittaa paskaakaan. Juuri ihmettelin eräänkin tupakkapaikan ohi kulkiessani, että mitä ihmettä - iso metallipurkki tumppeja varten maassa, mutta varmaan 10 neliön verran maata tumppien peitossa.....
[/quote]
Ja sinä siivosit sen alueen, eikös. Et ollut välinpitämätön!
Naurettavaa kun ihmiset eivät tiedä että tampoonin voi vetää pöntöstä alas, vaikka turpoavia siteitä ei. Ei se tampooni ole isompi kuin useatkaan kovat paskapökäleet,
Teet hyvää työtä. :)
Jokainen normaali, kunnollisessa perheessä kasvanut ymmärtää siivota jälkensä myös työpaikalla.
Olen pahoillani siitä, että huonosti kasvatetut ihmiset eivät osaa siivota jälkiään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:04"]
Naurettavaa kun ihmiset eivät tiedä että tampoonin voi vetää pöntöstä alas, vaikka turpoavia siteitä ei. Ei se tampooni ole isompi kuin useatkaan kovat paskapökäleet,
[/quote]Vessasta saa vetää alas vain sen mikä on kulkenut ihmisen läpi ja vessapaperin. Tamppoonit saati siteet ei kuulu vessanpönttöön. Jossain roskaväkialueella on suurena onglemana sukkahousut, kun niitäkin hävitetään vetämällä vessasta alas.
t. jätehuollon insinööri
Meidän toimistossa käy siistijä kerran viikossa ja hänen tehtävänsä on tyhjentää roskikset ja pyyhkiä lattiat, eli yleissiivous. Häenen tehtävänsä ei ole pyyhkiä seiniä roskaastian takaa, vaan jos joku heittää suodatinpussilla hudin, niin hän siivoaa sotkunsa itse.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:04"]
[/quote]
Laitapa kahteen astiaan vettä ja toiseen tamponi, toiseen tamponin kokoinen tai vaikka isompikin paskapökäle. Anna liota pari tuntia ja ravistele. Kumpi hajoaa veteen, tamponi vai pökäle?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:41"]
Meillä siivoojan tehtäviin kuuluu lattian pyyhkiminen. Se lukee ihan sopimuksessa ja siitä maksetaan. Jos siivooja ei halua lattiaa pyyhkiä, asia OK, mutta me vaihdamme sitten siivousfirmaa.
Olen hurjan pahoillani, että en ole tajunnut, että siivojalle maksetaan läsnäolosta. Pitänee ensi viikolla itse tyhjentää roskakorit, itse mopata lattiat ja itse pyyhkiä ovet. Siivooja voi sillä aikaa vaikka istua kahvihuoneessa, ettei vain tule paha mieli rasittavasta työstä.
[/quote]
Tää oli varmaan tahallaan väärin (muka) ymmärretty. Minä minä minä.
Eipä tuohon voi muuta kuin neuvoa, että pyyhit ensin kusiset vessat, hinkkaat kuivuneet paskat pytynreunoista sitten ruokapöydän ja työtasot, työpöydät ja puhelimet, mahdollisesti vielä kahvimukit sisäpuolelta, kaikki samalla rätillä.
"Kohtele toisia kuten hekin sinua".
Kiitos, siivoan parhaani mukaan jälkeni. Jos heitän paperin roskiksen ohi, nostan sen. Jos vessaan jää ison hätäni jälkeen raidat, pesen ne vessaharjalla. Jos vastaanotollani on asiakas jolta jää kuraa tai hiekkaa lattialle, en siivoa niitä. Sopiiko tämä sinulle? Huuhtelen kahvikupin huoneeni lavuaarissa. Jos lavuaarin reunalle jää jälki, onko minun vai sinun tehtäväsi siivota se?
Asiaa! Ja pakko vain sanoa, että minua ärsytti siivootessani (opiskelun ohessa) suunnattomasti ihmiset, jotka avaavat lasiovia jostain muualta kuin kahvasta! Yhä edelleen muistutan itseäni, etten käpälöi turhaan lasiovia ja katson hiukan pahasti niitä, jotka niin tekevät. :DD
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 21:30"]
Anteeksi siivoja-kulta. Jos sen kahvikupillisen edes ehdin hakea, niin ihan oikeasti pn jo niin kiire takaisin työpöydänääreen, että en todellakaan jää luutuamaan lattiaa. Ei sinun työsi ole vähempiarvoista, vaan se nimenomaan on sinun työtäsi. Minun työtäni on olla koko ajan tavoitettavissa työpöytäni ääressä.
[/quote]Täysin metsään. Toisten paskojen siivoaminen ei ole siivoojan työtä. Siivoojan työtä on puhtaanapito, joka on aivan eri asia. Sinun asiasi on siivota omat paskasi.
Anteeksi siivoja-kulta. Jos sen kahvikupillisen edes ehdin hakea, niin ihan oikeasti pn jo niin kiire takaisin työpöydänääreen, että en todellakaan jää luutuamaan lattiaa. Ei sinun työsi ole vähempiarvoista, vaan se nimenomaan on sinun työtäsi. Minun työtäni on olla koko ajan tavoitettavissa työpöytäni ääressä.