Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan laajentaa musiikkimakuani - suositelkaa minulle jotain?

Vierailija
22.08.2024 |

Olen kasvanut (lähinnä 1950-luvun) musiikin parissa ja nuorena aloin itsenäisesti kiinnostua ensin 1920-1940-lukujen musiikista. 1960-1980-lukujen musiikista en jotenkin ole innostunut koskaan, suuremmin. Toki joka vuosikymmenellä aina hyviä artisteja on, osa minunkin makuuni. Teininä löysin myös Vivaldin, Puccinin ja Chopinin ja sitä kautta aloin kuunnella vähitellen vähän jotain muutakin, pikkuhiljaa laajentaen koko ajan.

Genreissä tämä tarkoittaisi varmaan jotain tyyliin Rock 'n' Roll, Swing, Blues, Rockabilly, vähän sellainen ränttätänttä-tyylinen uudempi rock, en silti vielä sanoisi ns. classic rock.. Eurotrance, techno ja sellaiset on myös OK.

Vieläkin kuuntelen lastenmusiikkia. Naurakaa pois vaan! :) Esim. Fröbelin Palikat on vielä kova juttu! :) Niin ja tietysti ihana Mörköooppera!

Artisteja esim. Jerry Lee Lewis, Wanda Jackson, Buddy Holly, Glenn Miller, Hank Williams Sr, Roy Orbison, Bill Haley and his Comets, Danny and the Juniors, Gene Pitney, Big Mama Thornton, B.B. King, John Lee Hooker, Crazy Cavan, Matchbox, Teddy and the Tigers, Agents (erityisesti nautin heidän kausistaan Jorma Kääriäisen ja Vesa Haajan kanssa), Pet Shop Boys, Erasure, Komiat... Myös Max Raabe orkestereineen sekä Geoff Castellucci kuuluvat suosikkiartistilistalleni. Nää on siis niitä mulle kaikista läheisimpiä, rakkaimpia.

Säveltäjistä tuttuja esim. juuri ihanat Vivaldi, Puccini, ja Chopin, vähän myöhemmin kun tutustuin tarkemmin, korviani alkoi miellyttää myös Bach, Mozart, Verdi, Smetana, Brahms, varmasti tulee tutkittua vielä lisääkin..

Isäni oli ammattimuusikko, siitä sain kipinän ja innostuksen ja varmaan voisin sanoa myös positiivisen yliannostuksen 1950-lukua, sen ajanjakson tunnen hyvin. Harmi kun en enää voi soittaa isille ja pyytää suosituksia! Äitini taas ei pidä  oikeastaan minkäänlaisesta musiikista juuri lainkaan! Vastakohdat taisivat vetää puoleensa..

Haluaisin vielä laajentaa musiikkimakuani, mutta olen luonteeltani vähän sellainen, että pitäisi lähteä laajentamaan maltillisesti, varovasti.. Esim. raskaampi musiikki kiinnostaisi, mutta en ainakaan vielä ole innostunut mistään nk. örinähevistä, vaikka sitäkin olen ennakkoluulottomasti yrittänyt kokeilla - ilmeisesti vielä minulle liian raskasta, pitäisi nyt löytää jotain vähäsen kevyempää mikä on kuitenkin "sinne suuntaan kallellaan"..

Ropeconissa olen nyt käynyt tanssimassa, kun koronan ja etä-Ropeconin jälkeen taas siirrytty live-Ropeconiin, pari vuotta siis. Siellä soittavat aivan huikeaa musiikkia! Sekä historiallisissa tanssiaisissa että Discolarpin puolella. Sellaista haluaisin kuulla arjessanikin.

Ehkä tästä nyt saisitte jonkunlaisen käsityksen siitä, minkälaiseen musiikkiin voisin tutustua juuri nyt...? Ikää mulla 22 vuotta, jos se jotakuta kiinnostaa. :) Yliopistossa aloittelen opintoja nyt, filosofian maisteri tavoitteenani, pääaineena filosofia.

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on amerikkalaista

Vierailija
2/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bat ja Ryyd on syvällistä.

Vierailija
4/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yngwie Malmsteen, Van Halen.

Vierailija
5/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotain "poppiheviä" esim. Ghost

Vierailija
7/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sibeliusta et ole näemmä vielä löytänyt. Kokeile Finlandiaa (ei sitä vodkaa).

Vierailija
8/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bat ja Ryyd on syvällistä.

Syvältä. 

Vierailija
10/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelehan Apocalyptican versiot Bolerosta, Beethovenin 5. sinfoniasta ja Kimalaisen lennosta! Niistä saa vähän esimakua, mitä heidän oma tuotantonsa on. Nämä löytyvät ainakin Spotifysta.

Vierailija
11/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

%3D%3D

Vierailija
13/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo laajentanut enemmän kuin täältä saat neuvoja. En minäkään täältä rakentamiseen neuvoja kysele. 

T. Alani DI

Vierailija
14/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kun heitit klassisia säveltäjiä sekä eurotrancen, uskaltaisin ehdottaa artistia nimeltä BT. Etenkin albumi Electronic Opus. Ja jos Pet shop boys sekä Erasure menee, ehdottaisin koittamaan italo discoa, esim Fancy

Vierailija
16/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistat subbarin niin slam metallia tai vaikka jotain baltimore club music.

Vierailija
17/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile kuunnella eri maiden ja maanosien nettiradioita. Kyllä löytyy paljon erilaista musiikkia ja eri aikakausilta. Itse olen kuunnellut niitä jo 25 vuotta.

Vierailija
19/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yngwie Malmsteen, Van Halen.

Aivotonta tilulilua. Musiikilliset arvot on olemattomat, nämä sopii ala-asteikäiselle joka ei paremmasta tiedä. Aikuiselle äärettömän noloa "musiikkia", niin kuin oikeastaan kaikki hevi. 

Jos esim. Briteissä mainitsee että mielimusiikkia on heavyrock niin saa todella kummastuneita katseita osakseen ja samalla kertoo kuuluvansa alaluokkaan. Tatuoinnit, örvellys, tupakointi, hevimusiikki...

Vierailija
20/153 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa ja todellakin makua jakava alue on monen maan vanha, perinteinen musiikki. Itselleni hyvin koskettavaa ja aivan riipaisevaa on japanilainen musiikki. Se on kyllä omalla laillaan niin vahvasti "erilaista", että varmaan moni kestää puoli minuuttia, ja sitten riittää. Kannattaa kuitenkin tutustua, kun kerran etsintäretkellä olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi