Ovatko joulukuussa syntyneet lapset jotenkin erityisasemassa? Mun aikuinen poikani on syntynyt joulukuussa ja kyllä tuntui
ihan jouluvauvalta ja siihen sisältyi erilaisia tunteita kuin kesällä syntyneeseen isosiskoon.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ovat ADHD lääkityksellä kun nuoruus on medikalisoitu kehityshäiriöksi.
Miksi alapeukut? Mäkin olen lukenut, oli ihan tutkimus tästä. Eli loppuvuoden lapset syö alkuvuoden lapsia useammin adhd-lääkkeitä.
Itsekin olisin loppuvuoden lapsena varmaan tarvinnut lääkityksen kun en oikein jaksanut ekalla keskittyä kouluun ;) Mutta ei silloin 70-luvulla ollut pillereitä niin kärsin sen vain siinä, et koulumenestys ei ole ollut niin loistava.
Tarkoittavatko sinun mielestäsi "loppuvuoden lapset syövät muita useammin adhd-lääkkeitä" ja "loppuvuoden lapset syövät yleensä adhd-lääkkeitä" samaa?
Meidän perheessä kutsutaan joulun ihmeeksi. Paras joululahjamme silloin, nyt ja aina. 😍
Joo itse olen syntynyt lähellä jouluaattoa. Enpä koskaan pitänyt kunnon synttäreitä kun kukaan ei olis tullut (ei muutenkaan olisi varmaan mutta tuo vaikutti), muutaman kerran kyselinkin niin kaikilla aina jotain muuta, aikuisenakin. Jos pitää eri päivänäkin niin ei ne vaan siinä joulun alla tule. Tietty varmaan vois hankkia paremmat kaverit mutta joo. Sain aina eri lahjan mutta olihan se synttärilahja aina jotain aika pientä, kun sai ne joululahjat pian. Sitten oli se että olin aina jotenkin vika kun olin nuorin. Ja se harmitti kun muut sai ajaa autolla ja mennä baariin jo kauan ennen mua.
Mutta tälleen aikuisena se ei haittaa kyllä enää! Ja varmasti äidille joululapsi tuo ihan eri tunnelman, positiivisen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kyse vain sinun tunteistasi vaiko myös pojan isän tunteista?
Niinpä.
Yleensä äidit pitävät poikia parempina. Moni tuttu nainen ja äiti on sanonut, ettei ola saanut luotua tyttöön yhtä lämpimiä suhteita kuin poikaan, riippumatta siitä milloin tämä on syntynyt. Tämä voi olla ap:n ongelma.
Lapsena kaverit ei ehdi juhliin. Aikuisena synttäribileet on yhtä kuin kaveriporukan pikkujoulut.
Oma lapsi syntynyt paria päivää ennen joulua ja saa erikseen lahjat ja synttärit kavereille vietetään jo marraskuussa.
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä harmitti, kun toiset saattoivat olla melkein vuoden itseä vanhempia ja pääsivät täten baareihin sekä olivat jo lailliselta kantiltakin katsottuna "aikuisia ihmisiä". Jouluna ja syntymäpäivänä sain vanhemmiltani lahjat erikseen, mutta kummit ja mummit muistivat yhteislahjoilla, mikä toisaalta oli sama määrä tavaraa/rahaa kuin jos olisi annettu kahtena erillisenä osana.
Koulussa en ollut mitenkään "alakynnessä" muihin verrattuna, vaan ihan muiden lailla menestyvä oppilas. Liekö syynä loppuvuoden syntymäajankohta vai hyvät geenit, mutta nykyään joulukuun lapsena eläminen on pelkkää plussaa, kun on parhaimmillaan sen vuoden omaa ikäluokkaa nuorempi ja jopa ihan muidenkin suusta kuultuna jotenkin nuorekkaampi tapaus. ;)
Vanhemmiltani kuulen aina, miten eivät olisi voineet saada/toivoa parempaa lahjaa jouluksi. Tätä eivät muut sisarukset kuule, joten koen olevani "erityinen", vaikka en ole.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on syntynyt joulukuun lopussa ja saa luokkansa parhaita arvosanoja lukematta kokeisiin. Joten naurettavaa yleisyämustä että loppuvuoden lapsilla vaikeuksia koulussa. Jos poikani olisi syntynyt viikon myöhemmin, hän todennäköisesti tylsistyisi täysin koulusss, kun se nytkin on liian helppoa. On nyt 6.luokkalainen.
Keskimäärin pärjäävät heikommin koulussa ja liikunnassa erityisesti, kun ovat vuoden tammikuussa syntyneitä nuorempia. Yksilöissä on kuitenkin huimat erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on syntynyt joulukuun puolessa välissä ja on aina saanut erikseen synttäri- ja joululahjat. En ymmärrä miksi ne pitäisi niputtaa samaan, ihan väärin lasta kohtaan kun muut kuitenkin saa lahjat erikseen. Vaikka lapsi olisi aattona syntynyt niin synttärit huomioitaisiin erikseen.
Vanhemmat varmasti huomioivat, mutta enot ja tädit yms. ovat eri asia. Ei kaikilla ole varaa kaksiin lahjoihin kuukaudessa.
Olen ollut opiskeleva yh ja silti lapseni sain erikseen synttäri-ja joululahjat. Osasin säästää tai ostaa lahjoja kuukausia ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Yleensä äidit pitävät poikia parempina. Moni tuttu nainen ja äiti on sanonut, ettei ola saanut luotua tyttöön yhtä lämpimiä suhteita kuin poikaan, riippumatta siitä milloin tämä on syntynyt. Tämä voi olla ap:n ongelma.
Tämä nyt on aivan höpöhöpöä. Isät voivatkin saada paremmin yhteyden poikaansa kuin tyttäreensä, mutta äitien kohdalla tällaiset "lämpimät suhteet" ovat yleisesti ottaen sitä, että poika on vain äitinsä tossun alla. Äidillä on havaintojeni mukaan isompi vaikutus poikalapsen kuin tyttölapsen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on syntynyt joulukuun puolessa välissä ja on aina saanut erikseen synttäri- ja joululahjat. En ymmärrä miksi ne pitäisi niputtaa samaan, ihan väärin lasta kohtaan kun muut kuitenkin saa lahjat erikseen. Vaikka lapsi olisi aattona syntynyt niin synttärit huomioitaisiin erikseen.
Vanhemmat varmasti huomioivat, mutta enot ja tädit yms. ovat eri asia. Ei kaikilla ole varaa kaksiin lahjoihin kuukaudessa.
Rahaa siihen toiseen lahjaan menee vaikka se synttäri ois kesäkuussa. Kyllä mä ostan mun kummipojalle (veljen poika) synttärilahjan ja joululahjan erikseen kun synttäri on 19.12. Synttärilahja ei ole joulupaperissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa siihen toiseen lahjaan menee vaikka se synttäri ois kesäkuussa. Kyllä mä ostan mun kummipojalle (veljen poika) synttärilahjan ja joululahjan erikseen kun synttäri on 19.12. Synttärilahja ei ole joulupaperissa.
Sama. Oma kummityttöni juhlii 16.12.
Synnyin joulukuussa. En suosittele. Tosin olen myös keskimmäinen lapsi ja vanhempi tytär, eikä ole herkkupaikkoja nekään.
Esikoislapseni sattui syntymään alkuvuodesta, ja toista tehtiin kalenteri kädessä niin että syntyisi viimeistään keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin joulukuussa. En suosittele. Tosin olen myös keskimmäinen lapsi ja vanhempi tytär, eikä ole herkkupaikkoja nekään.
Esikoislapseni sattui syntymään alkuvuodesta, ja toista tehtiin kalenteri kädessä niin että syntyisi viimeistään keväällä.
Itsehän siihen voikin ihan hirveästi vaikuttaa, milloin sattuu maailmaan tupsahtamaan. :D
Toki oman jälkikasvun syntymäajankohdan kanssa voi tuurilla jonkin verran pelaillakin.
Olen joulukuun lapsi. Ja ainoan kerran, milloin koin, että siitä on harmia, kun en päässyt baareihin, kuten kaksi parasta tammikuussa syntynyttä kaveriani pääsi. Toisaalta etuna oli se, että kun kykin sitten kotona, kirjoitin paremmat paperit lukiosta, kun tuli opiskeltua enemmän.
Ei minun lapsuudessa hössötetty mistään joulukuun lapsista. Kun itse sitten sain joulukuun lapsen, olin ihmeissäni neuvolan terveydenhoitajan surkuttelua, kuinka joulukuun lapset ei pärjää elämässä.
No hyvä aikuinen tuosta meidän joulukuun lapsestakin tuli ja on ainakin tähän asti pärjännyt hyvin koulussa ja muutenkin elämässään.
Minä olen syntynyt marraskuun lopussa hieman alle kuukautta ennen joulua.
Vaikka synttärin ja joulun välissä oli siis vähän aikaa, synttäri- ja joululahjojen välissä oli korrelaatio. Jos sain isomman synttärilahjan, joululahja oli pienempi ja päinvastoin. Keväällä syntyneellä veljellä ei tällaista ollut.
Osasin lukea ennen kouluun menoa jne. mutta sosiaalisesti olin kovin ujo ja arka, ja fyysisesti muita kömpelömpi. Luokassamme oli ihan selkeä jako, jossa luokan kingit olivat alkuvuodesta syntyneitä ja altavastaajat marras-joulukuun lapsia. Tämä ero alkoi tasoittua vasta ala-asteen loppupuolella. Koko kouluaika olisi varmaan ollut minulle parempi kokemus, jos olisin mennyt kouluun vuotta myöhemmin. Koulunkäyntiin kun liittyy kuitenkin paljon muutakin kuin pelkät kognitiiviset taidot.
Jos minulla on joskus lapsia, pyrin tietoisesti välttämään tilanteen jossa he syntyisivät marras-joulukuussa. Jos toisin kuitenkin kävisi, en epäröisi lykätä koulun aloitusta vuodella. Ellei lapsi sitten olisi jotenkin harvinaisen kypsä ikäisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen joulukuun lapsi. Ja ainoan kerran, milloin koin, että siitä on harmia, kun en päässyt baareihin, kuten kaksi parasta tammikuussa syntynyttä kaveriani pääsi. Toisaalta etuna oli se, että kun kykin sitten kotona, kirjoitin paremmat paperit lukiosta, kun tuli opiskeltua enemmän.
Ei minun lapsuudessa hössötetty mistään joulukuun lapsista. Kun itse sitten sain joulukuun lapsen, olin ihmeissäni neuvolan terveydenhoitajan surkuttelua, kuinka joulukuun lapset ei pärjää elämässä.
No hyvä aikuinen tuosta meidän joulukuun lapsestakin tuli ja on ainakin tähän asti pärjännyt hyvin koulussa ja muutenkin elämässään.
Lisään vielä sen, että en nyt muista olleeni mitenkään erityisen paljon huonompi liikunnassa muita, koska olin heitä nuorempi (siis muita luokkalaisiani). Mutta tämäkin ongelma on ratkennut myöhemmin. Kun kävin luokkakokouksessa viisi vuotta sitten, olin luokan ainoa, joka harrasti liikuntaa ihan kilpailumielessä kuntosarjoissa. Joten sillä nyt ei minun mielestä ole merkitystä, satutko 5lk juoksukilpailussa olemaan viimeinen tai 3lk pallon heitossa jää viimeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Minusta taas tyttäreen on helpompi muodostaa suhde, niinhän tällä palstallakin mummot kertovat, että tyttärien elämään osallistutaan ja heidän lapsiaan hoidetaan, pojan (=miniän!) lapsia ei.
Ihmetyttää, miksi niin harva haluaa lykkäystä lapsensa kouluunmenoon. Oma kuopukseni on syntynyt marraskuun lopussa, ja taatusti siirretään koulun aloitusta vuodella, jos yhtään eskarista aikanaan vihjataankaan, että poika ei olisi vielä joka suhteessa valmis.
Sen sijaan hämmästyttävän moni haluaa laittaa lapsensa kouluun etuajassa. Esikoiseni luokalla on yksi seuraavan vuoden tammikuussa syntynyt, eli siis periaatteessa vuoden etuajassa kouluun laitettu, ja hän on selvästi jäljessä toisia lukuaineissa. Mikä järki?
Oma lapseni on syntynyt joulukuun puolivälissä ja olihan niillä luokkakavereillaan alkuun etumatkaa. Siinä se matkan varrella kaikenlainen tasoittuu. Ei lukiokavereissa ikäero enää näkynyt.
Tottakai hänen synttäreitään juhlittiin, oltaisiin juhlittu vaikka olisi syntynyt laskettuna aikana 25.12.