Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko joulukuussa syntyneet lapset jotenkin erityisasemassa? Mun aikuinen poikani on syntynyt joulukuussa ja kyllä tuntui

Vierailija
01.12.2020 |

ihan jouluvauvalta ja siihen sisältyi erilaisia tunteita kuin kesällä syntyneeseen isosiskoon.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jouluvauvoja säälitään eli hyvä että sinulla on positiivisia fiiliksiä 😏

Vierailija
2/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen syntynyt joulukuussa ja pänni aina lapsena se sama virsi "ei nyt viitsitty ostaa sulle erikseen synttäri- ja joululahjaa, mutta tässä olisi tämä nätti saippua".

Ja 17v harmitti kun kaverit täytti 18v jo alkuvuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt joulukuussa, ja lapsena sain aina vain yhden lahjan.

"Tässä on sitten samassa synttäri-ja joululahja!", minulle sanottiin, vaikka se tarkoittaa aivan samaa kuin "sä et sitten saa joululahjaa!" :D

Vierailija
4/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää siitä jotain etuakin saada, haittoja tasapainottamaan, onhan tutkittu, että lapsena ja nuorena loppuvuodesta syntyneet pärjäävät mm. urheilussa heikommin, kuin ikäluokkansa keskimäärin.

Vierailija
5/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuodesta syntyneet menestyvät paremmin elämässä.

Vierailija
6/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ovat ADHD lääkityksellä kun nuoruus on medikalisoitu kehityshäiriöksi.

Vierailija
7/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn edelliseen kommentoijaan. " Hyvää joulua ja syntymäpäivää, tässä sulle YKSI lahja." Kaikki muut sai sekä joululahjan että syntymäpäivälahjan. Puhumattakaan siitä, ettei kukaan koskaan päässyt  mun synttäreille joulunpyhinä, kun olivat sukuloimassa, mummolassa ja lomilla. Sanoisin siis että kyllä, on erityisasemassa, huonommassa kuin muut

Vierailija
8/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sai synttärilahjan, niin sehän oli pakattu joululahjapaperiin tietenkin

Vierailija
9/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on syntynyt joulukuun puolessa välissä ja on aina saanut erikseen synttäri- ja joululahjat. En ymmärrä miksi ne pitäisi niputtaa samaan, ihan väärin lasta kohtaan kun muut kuitenkin saa lahjat erikseen. Vaikka lapsi olisi aattona syntynyt niin synttärit huomioitaisiin erikseen.

Vierailija
10/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap ja kyllä poikani sai aina runsaasti lahjoja ja synttäreitä vietettiin myös.

Vierailija
11/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkään en ole ikinä tehnyt vaan synttärilahja erilaiseen paperiin. Ostin sitä jo aiemmin kun joulun aikaan on myynnissä vain joulupapereita

t:Se jonka lapsi on syntynyt joulukuun puolessa välissä.

Vierailija
12/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi on syntynyt joulukuun puolessa välissä ja on aina saanut erikseen synttäri- ja joululahjat. En ymmärrä miksi ne pitäisi niputtaa samaan, ihan väärin lasta kohtaan kun muut kuitenkin saa lahjat erikseen. Vaikka lapsi olisi aattona syntynyt niin synttärit huomioitaisiin erikseen.

Vanhemmat varmasti huomioivat, mutta enot ja tädit yms. ovat eri asia. Ei kaikilla ole varaa kaksiin lahjoihin kuukaudessa.

Vierailija
13/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kesävauva ja kokenut osani aina onnekkaammaksi kuin joulukuussa syntynyt sisarukseni. Vanhempamme pyrkivät kohtelemaan meitä tasapuolisesti myös lahjojen suhteen (eli hän ei saanut yhdistettyä joulu- ja synttärilahjaa), mutta kyllä se synttäreiden juhlinta tuntui hohdokkaammalta kun aivan vieressä ei ollut muita juhlia.

Koulussa pärjäsimme suunnilleen yhtä hyvin, mutta ymmärtääkseni keskimäärin alkuvuodesta syntyneet pärjäävät paremmin kuin loppuvuodesta, koska ovathan he melkein vuoden vanhempia. Aikuisiällä ei sillä tietenkään ei ole periaatteessa niin väliä, mutta monelle voi olla jäänyt kouluvuosista itsetunto-ongelmia tai fiilis omasta osaamattomuudesta suhteessa muihin.

Joku ehkä tietäisi, vaikuttaako syntymävuodenaika enää tämän päivän yltäkylläisyydessä mitenkään vauvan hyvinvointiin? Kesällä on valoisampaa, lämpimämpää ja tuoreita marjoja yms (joita vastasyntyneet eivät tietenkään syö, mutta imettävän äidin ravitsemukseen tuoreella ja monipuolisella ravinnolla on varmasti ollut väliä), joten entisaikoina kevään ja kesän lapsilla lienee olleet paremmat mahdollisuudet.

Vierailija
14/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuvuodesta syntyneet menestyvät paremmin elämässä.

Tilastollisesti näin. Syy on se, että ovat esim. kouluun mennessään vanhempia ja kypsempiä kuin muut.

Itse olen joulukuussa syntynyt, ja en koe mitään erilaisuutta muihin verrattuna. Lahjojakin sai ihan yhtä paljon kuin muutkin.

Vierailija
15/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ovat ADHD lääkityksellä kun nuoruus on medikalisoitu kehityshäiriöksi.

Miksi alapeukut? Mäkin olen lukenut, oli ihan tutkimus tästä. Eli loppuvuoden lapset syö alkuvuoden lapsia useammin adhd-lääkkeitä.

Itsekin olisin loppuvuoden lapsena varmaan tarvinnut lääkityksen kun en oikein jaksanut ekalla keskittyä kouluun ;) Mutta ei silloin 70-luvulla ollut pillereitä niin kärsin sen vain siinä, et koulumenestys ei ole ollut niin loistava.

Vierailija
16/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on syntynyt joulukuun lopussa ja saa luokkansa parhaita arvosanoja lukematta kokeisiin. Joten naurettavaa yleisyämustä että loppuvuoden lapsilla vaikeuksia koulussa. Jos poikani olisi syntynyt viikon myöhemmin, hän todennäköisesti tylsistyisi täysin koulusss, kun se nytkin on liian helppoa. On nyt 6.luokkalainen.

Vierailija
17/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on syntynyt joulukuun lopussa ja saa luokkansa parhaita arvosanoja lukematta kokeisiin. Joten naurettavaa yleisyämustä että loppuvuoden lapsilla vaikeuksia koulussa. Jos poikani olisi syntynyt viikon myöhemmin, hän todennäköisesti tylsistyisi täysin koulusss, kun se nytkin on liian helppoa. On nyt 6.luokkalainen.

Kyse on ihan vaan tilastosta. Jos ymmärrät niin se ei tarkoita, että kaikilla ois asiat samoin. Mutta onnee sulle kun poikas on niin erinomainen.

Vierailija
18/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat varmasti huomioivat, mutta enot ja tädit yms. ovat eri asia. Ei kaikilla ole varaa kaksiin lahjoihin kuukaudessa.

Jos elää niin kädestä suuhun, että tekee eroa ovatko syntymäpäivä ja joulu samassa kuussa vai ei, niin ei kyllä oikeasti ole siihen yhteenkään lahjaan varaa.

Vierailija
19/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden viimeisenä päivänä syntyneenä kympin tyttönä ymmärrän, että kyse on tilastollisista todennäköisyyksistä, eikä yhden tai sadankaan ihmisen kokemus merkitse yhtään mitään.

Vierailija
20/41 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sisälsi jotain jouluaiheista. Miten jollekin voi tulla mieleen antaa lapselle synttärilahjaksi joulukoristeita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi