Renny Harlinin JÄÄTÄVÄ POLTE tänään Subilla klo 21.00:
Kommentit (18)
Jäätävä polte jalkovälissä? Sukupuolitauti? Rennien pärställä sen hankkiminen on kyllä melkoinen ihme.
Oho, en olisi uskonut että tätä leffaa esitettäisiin ihan telkkarissa.
Mulla on tuo leffa koneella kyllä vaikka se on nykyään vaikea saada mistään.
Viihdyttävä ihan katsottava mun mielestä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Jäätävä polte jalkovälissä? Sukupuolitauti? Rennien pärställä sen hankkiminen on kyllä melkoinen ihme.
Joku vasemmistolainen vanhapiika siellä nillittää. :D
Rennyhän on komea! Ja epäsuomalaisen näköinen mikä tietty pelkkää plussaa.
Olen aina Rennyn Hollywood-uran alusta asti kuullut haastatteluissa yms. tästä 1980-luvun kotiryssien kuoliaaksi vaientamasta leffasta. Odotin olevan korkeintaan jotain Romanoffin Kivien tasoa mutta sepä olikin ihan vertailukelpoinen muiden 1980-luvun B-luokan toimintaelokuvian kanssa!
Ne kolme tuntematonta jenkkikundia osasi näytellä ihan hyvin, luulen että ongelma taisi olla enempi ettei Rennyn ja Markuksen kässärissä jossa ei liennyt paljon henkilöhahmoja rakenneltu. Action oli aika tyhmää, epärealistista, mutta tehokasta. Vankilakuvaus hyvää, vaikka siihen naisten suihkukohtaukseen olis pitänyt niiden hehtaariperseisten tanttojen sijaan valkata sutjakkaita suominarttuja. Esim. Niina Nurminen, Lena Meriläinen, Anna-Leena Härkönen.
Suurimman vaikutuksen kuitenkin teki miten tehokkaasti Renny käytti Suomen syrjäkulmien maisemia Neuvostoliittona, tuli oikeasti epätodellinen, karmaiseva tunne.
No ookoo, puutteitakin tietty oli, etenkin että tämä Admiral ja ihmisshakki-kuviot jäi hyvin keskeneräisiksi, miksi Mike Norrisilla edes oli tämä harjoittelumontaasi kun ei "shakkiin" kumminkaan edes ottanut osaa? Raahasi vain kaverinsa pois. Kenties Renny aloittelijana tahtoi pysyä visusti 90:n minuutin säännön puitteissa.
Neuvostoliitto esti sen esittämisen Suomessa 1980-luvulla. On ennenkin siis sensuroitu, ihmisen muisti on vain niin ryökäleen lyhyt.
Tämä leffa on vähän sitä "niin huono että on oikeastaan aika hyvä" kategoriaa.
Kiva että näytetään priima-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
On niin huono leffa etten varmasti katso.
Muistan asiaa puidun tiedotusvälineissä.
Elokuvatarkastamo vetosi elokuvan raakuuteen kieltäessään sen, mutta todellinen syy oli elokuvan neuvostovastaisuus.
Kansan Tahto jne. kommunistimediat myös paheksuivst pahantahtoista amerikkalaispropagandistia Harlinia.
Harmi, että kohun kohteena on typerä väkivaltapläjäys, jonka sensurointi ei tehnyt elokuvataiteelle vahinkoa.
Olihan se vaikuttava silloin 80-luvulla ja 10-vuotias minä ajattelin että oli hyvä leffa. Nyt en viitsi haaskata siihen aikaa.
Kasarikotka kirjoitti:
Olen aina Rennyn Hollywood-uran alusta asti kuullut haastatteluissa yms. tästä 1980-luvun kotiryssien kuoliaaksi vaientamasta leffasta. Odotin olevan korkeintaan jotain Romanoffin Kivien tasoa mutta sepä olikin ihan vertailukelpoinen muiden 1980-luvun B-luokan toimintaelokuvian kanssa!
Ne kolme tuntematonta jenkkikundia osasi näytellä ihan hyvin, luulen että ongelma taisi olla enempi ettei Rennyn ja Markuksen kässärissä jossa ei liennyt paljon henkilöhahmoja rakenneltu. Action oli aika tyhmää, epärealistista, mutta tehokasta. Vankilakuvaus hyvää, vaikka siihen naisten suihkukohtaukseen olis pitänyt niiden hehtaariperseisten tanttojen sijaan valkata sutjakkaita suominarttuja. Esim. Niina Nurminen, Lena Meriläinen, Anna-Leena Härkönen.
Suurimman vaikutuksen kuitenkin teki miten tehokkaasti Renny käytti Suomen syrjäkulmien maisemia Neuvostoliittona, tuli oikeasti epätodellinen, karmaiseva tunne.
No ookoo, puutteitakin tietty oli, etenkin että tämä Admiral ja ihmisshakki-kuviot jäi hyvin keskeneräisiksi, miksi Mike Norrisilla edes oli tämä harjoittelumontaasi kun ei "shakkiin" kumminkaan edes ottanut osaa? Raahasi vain kaverinsa pois. Kenties Renny aloittelijana tahtoi pysyä visusti 90:n minuutin säännön puitteissa.
Pitääpä yrittää katsoa, jospa tähän löytäisi näkökulmaa, vaikka Harlinin rymistelyjä olen aina inhonnut.
Nostalgiapointti on aina pätevä....
Miksi vielä 1980-luvulla oli pyhänhäväistys sanoa poikkipuolinen sana Neuvostoliitosta ja laulettiin tällaisia lauluja:
Mutta nykyään EU on vasuille se pyhä asia. Miksi vasut ovat kääntäneet kelkkansa näin täysin?
Tulipa katsottua.
Suomalaisten maisemien käyttö ja typerille juonenkäänteille naureskelu kantoi loppuun saakka.
Pääosaan piti saada Chuck Norris, mutta saatiinkin vain sen poika. Oikeastaan parempi näin että matkassa on nuorisoporukka eikä Chuck.
Chuck Norris olisi potkinut r y s s ä n kumoon heti rajan ylitettyään ja se siitä.
Melkoinen saavutus. Kaksvitoset kaverukset tekevät Suomen siihen asti kaikista kalleimman elokuvan. Neuvostoliitto kieltää elokuvan näyttämisen. Ihmetteleekö joku vielä että miksi kotimaiset elokuvat ovat mitä ovat yhä nykyäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän tuo on ottaen huomioon että on 35 vuotta vanha ja Suomessa tehty. Ei se ole sattumaa että suomalaisista juuri Renny pääsi pitkälle.
Tulipa sitten katsottua ja oli kyllä melkoisen sekava pläjäys. Plussaa Ismo Kalliosta ja Vesa Vierikosta. Mikä ihme se lopetuskin oli? Ajoiko ne nyt sillä autolla Suomen puolelle vai ei? Amiraali ohjeisti jättämään auton ja seuraamaan jokea Suomen puolelle.
Jäätävää kierrättää näitä 20 wuotta vanhoja elokuvia matrixissa.
Ettei vaan aikamatkaajat huomais mitään ..
Sincc