Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2641/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ei aina laita avoimia paikkoja julkiseen hakuun koska se hakemustulvan käsittely ja haastattelujen pitäminen on aikaavievää ja kallista.

Samaan aikaan yritykset myös laittavat auki paikkoja, joita ei oikeasti olekaan. Halutaan vaan tehdä mielikuvamarkkinointia.

Pahimmillaan pidetään kuitenkin ihan normaalit haastattelukierrokset näille haamupaikoille, ketään ei vaan valita.

Tai saattaa olla koepallona ilmoitus, jolla etsitään yksisarvista heinäpalkalla, ja kun sellaista ei löydy, ei oteta riittävän hyvää hakijaa tehtävään.

Vierailija
2642/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tämä veroväittely ketjusta jo poistua niin keskitytään aiheeseen :)

Kysymys ei ole veroväittelystä, vaan yhden ihmisen tapa tuottaa itselleen hyvää mieltä halveksimalla muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2643/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% n.s "piilotyöpaikkoja"ei missään yleisessä haussa..Kannattaa soittaa rohkeasti suoraan yritykseen josta olisi kiinnostunut ja tiedustella tarvetta.

Jos se työntekijäpula on niin karmaiseva kuin mitä nyt hehkutetaan niin kantsiskohan laittaa nämä 80 % ihan julkihakuun niin ei tarvitse leikkiä turhia kissa-ja-hiirileikkejä?

Siis se idea on että firma haluaa hakijalta omaa yritteliäisyyttä ja aktiivisuutta. Työkkäristä löytyy liikaa uneliaita makailijoita.

Eli piilotellaan työpaikkaa jonkinlaisena arvoituksena, jonka täysin satunnaisen työnhakijan pitäisi ratkaista?

On kova työntekijäpula hähhähää, mutta eipäs laiteta avoimeen hakuun tai määritellä mitä haetaan että saataisiin sopivia hakijoita. Meni taas muutaman miljoonan tilaukset sivu suun työntekijäpulan takia mutta julki ei pistetä! Kyllä joku parin vuoden sisään tajuaa mitä me etsitään hähhähhää. Pitää ensin ratkaista muutama arvoitus ja löytää aarre maastosta?

Juu ei ole näin. Ei taida olla niitä työpaikkoja kuitenkaan jos ei auki laiteta, tai voi olla satunnaista tuuraamista mikä sekin sopii jollekulle. Varmaan monia syitä miksi ei sitten kuitenkaan niitä töitä ole: liian isot sivukulut, työtä vain osa-aikaisesti, ei osata hakea tai määritellä mille työlle olisi tarvetta. Työntekijät voivat tämän tajuta mutta esimies ei osaa sanallistaa ja laittaa hakuun. Voi myös olla että etsitään ilmaisharjoittelijaa.

Trollihan sinä olet, lankaan menin taas.

Saa firmat hakijoita muihin kuin matalapalkkahommiin. Muuten ne ilmoitettaisiin työkkäriin.

Vierailija
2644/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut koko ketjua lukea läpi mutta itse tipahdin työttömäksi 45v. Olin samalla työnantajalla 25 vuotta. Olihan se suuri pudotus ja häpeän määrä iso. Ei siinä auttanut kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja mennä uudelleen koulutukseen. Kun töitä sain pitkän ja raskaan hakemisen jälkeen  palkka oli yli puolet mitä oli aikaisemmin. Nyt 10vuotta samalla alalla ja palkka nousee koko ajan tasaiseen tahtiin. Oli työttömyydestä myös hyötyäkin. Opin säästämään. Pankista saa hyviä ohjeita esim. rahastosäästämiseen. 

Ymmärrän kyllä työttömiä. Se aika ei ole helppoa. Se on täyttä työtä kun surffaat netissä ja kahlaat työpaikkoja läpi. Hakemuksesi pitää olla työpaikka hakemuksen näköinen. Mutta mielestäni ilmapiiri on muuttunut, ei työttömiä pidetä luusereina esim. työhaastattelussa. Ja yleisesti kun puhutaan ovat ihmiset paljon ymmärtäväisempiä. Itse en olisi varmaan koskaan työllistynyt jos en olisi tinkinyt palkkavaatimuksessa. Teinkö oikein vai en, sitä ei voi tietää mutta henkisellä tasolla en olisi jaksanut hetkeäkään olla enää työttömänä. Omassa työssäni on paljon vasta valmistuneita nuoria maistereita. Ovat siinä hetken ja siirtyvät eteenpäin firman sisällä. Kartuttavat sitä kokemusta mistä AP aloitti. Hyvä niin.    

Vierailija
2645/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn hakeminen on julmaa. Aina katselet kartasta missä paikka on ja mietit jo kulkemisia valmiiksi, panostat jokaiseen hakemukseen täysillä ja sitten niistä 50 hakemuksesta 30:een et saa koskaan minkäänlaista vastausta.

Toivon heräämistä ja pettymystä viikosta toiseen. Ei ihme jos työttömänä masentuu.

Vierailija
2646/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aina kuvitellut työttömien olevan luusereita ja epäonnistujia. En ole voinut käsittää kuinka kukaan ei saa edes siivoojan tai puhelinmyyjän töitä, jos hakee kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sitten itse muutin paikkakuntaa ja työt jäivät niin pitkän matkan päähän, että oli pakko irtisanoutua ja jäädä työttömäksi. Työttömäksi jäänti oli kuitenkin ihan parasta mitä minulle oli pitkään aikaan tapahtunut kun sain opiskella itselleni ammatin työttömyystuella. Olen aina kuvitellut, että minulla ei ole varaa opiskella opintotuella ja siksi jäänyt kokonaan ilman tutkintoa. Joskus pahin asia jonka voi kuvitella tapahtuvan onkin todella hyvä asia.

Vierailija
2647/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös aina kuvitellut työttömien olevan luusereita ja epäonnistujia. En ole voinut käsittää kuinka kukaan ei saa edes siivoojan tai puhelinmyyjän töitä, jos hakee kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sitten itse muutin paikkakuntaa ja työt jäivät niin pitkän matkan päähän, että oli pakko irtisanoutua ja jäädä työttömäksi. Työttömäksi jäänti oli kuitenkin ihan parasta mitä minulle oli pitkään aikaan tapahtunut kun sain opiskella itselleni ammatin työttömyystuella. Olen aina kuvitellut, että minulla ei ole varaa opiskella opintotuella ja siksi jäänyt kokonaan ilman tutkintoa. Joskus pahin asia jonka voi kuvitella tapahtuvan onkin todella hyvä asia.

Provisiopalkkaista puhelinmyyjää ei voi laskea työpaikaksi. Ihmeellisintä että ne firmat voi lupailla työpaikkailmoituksessa tuntipalkkaa jota ei makseta.

Vierailija
2648/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provisiopalkkaista puhelinmyyjää ei voi laskea työpaikaksi. Ihmeellisintä että ne firmat voi lupailla työpaikkailmoituksessa tuntipalkkaa jota ei makseta.

Vielä ihmeellisempää on se, että luullaan kaikkien pystyvän tekemään puhelinmyyntiä työkseen.

Esimerkiksi minulle ehdotellaan jatkuvasti puhelinmyyntiä, "kun olet niin hyvä puhumaankin". Minä en saisi mitään myydyksi, koska en ole riittävän röyhkeä enkä pysty tyrkyttämään ihmisille tuotteita, joita he eivät halua ja/tai tarvitse. Huonosti puolustautuvien ihmisten ahdisteleminen on äärimmäisen vastenmielistä. Haistattelujen kuunteleminen - varsinkin kun on itse niitä kerjännyt - johtaisi eroamiseen ja karenssiin ensimmäisenä työpäivänä. Sikäli, kun työnantaja ei ole jo ehtinyt antaa potkuja luuriin itkemisen vuoksi.

Hyvällä myyjällä on kauppamiehen luonteenlaatu. Sitä voi kehittää paremmaksi, mutta tyhjästä sitä ei voi luoda.

Vierailija
2649/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ihmeellisempää on se, että luullaan kaikkien pystyvän tekemään puhelinmyyntiä työkseen.

Esimerkiksi minulle ehdotellaan jatkuvasti puhelinmyyntiä, "kun olet niin hyvä puhumaankin". Minä en saisi mitään myydyksi, koska en ole riittävän röyhkeä enkä pysty tyrkyttämään ihmisille tuotteita, joita he eivät halua ja/tai tarvitse. Huonosti puolustautuvien ihmisten ahdisteleminen on äärimmäisen vastenmielistä. Haistattelujen kuunteleminen - varsinkin kun on itse niitä kerjännyt - johtaisi eroamiseen ja karenssiin ensimmäisenä työpäivänä. Sikäli, kun työnantaja ei ole jo ehtinyt antaa potkuja luuriin itkemisen vuoksi.

Hyvällä myyjällä on kauppamiehen luonteenlaatu. Sitä voi kehittää paremmaksi, mutta tyhjästä sitä ei voi luoda.

Tämä! Olen työtön yksinhuoltaja joka löysi lapsen ollessa ekaluokkalainen itselleen vihdoin osa-aikaisen päivätyön - puhelinmyynnin.

Olin siihen aivan liian kiltti. Myimme lehtiä ja jos puhelujen keskimitta oli liian lyhyt, siitä sai valituksia. Eli siis asiakkaan ensimmäistä ja toistakaan ei-sanaa ei saisi hyväksyä vaan pitäisi sitkeästi jatkaa myyntiä.

Lehdet menevät muutenkin puhelimitse huonommin kaupaksi kuin ennen. Niitä ostavat lähinnä vanhemmat ihmiset - nuoremmat eivät ole tottuneet ostamaan paljoa mitään puhelimessa.

Myyntitavoitteet olivat kovat ja lähtö tuli töistä kun en niitä saavuttanut. Työttömyys jatkuu.

Vierailija
2650/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työttömyys ole paha asia siitä seuraava vähävaraisuus on

Vierailija
2651/4199 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuukauden työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä. Olisin kaivannut jotain tukea te-toimistolta, kävisin mielelläni kursseja ym. ihan mitä tahansa, joka voisi auttaa työllistymistäni.

Sen sijaan kuntakokeilun myötä tuli tekstiviesti, jossa kysyttiin kiinnostusta johonkin e-urheilun työkokeiluun. Ei ehkä tällaiselle maisterille se paras juttu, jolla ihan eri alan kokemusta...

"Moi, kiinnostaisiko tutustua e-urheiluun? Bittiliigassa pääset kokeilemaan laajasti elektronista urheilua ja mediatuotantoa mielenkiintosi mukaan, aiempaa kokemusta ei tarvita. Osallistuminen on maksutonta. Peleinä mm. CS:GO, LoL, Valorant, Overwatch ja Minecraft. Kiinnostuitko?"

Jaa että kiinnostuinko? Kaike rehellisyyden nimissä mietin onko tämä joku vitsi. Mutta ei mitään, työnhaku jatkuu aktiivisella ja positiivisella asenteella!

Sä sentään sait viestin kuntakokeilusta, mulle ei oo kuntakokeilusta muuta viestiä tullut kuin tyytyväisyyskysely.

Minulle ei ole kuntakokeilusta tullu yhtään mitään viestiä eikä yhteydenottoa.

Vierailija
2652/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kuukauden työttömänä ja hakenut aktiivisesti töitä. Olisin kaivannut jotain tukea te-toimistolta, kävisin mielelläni kursseja ym. ihan mitä tahansa, joka voisi auttaa työllistymistäni.

Sen sijaan kuntakokeilun myötä tuli tekstiviesti, jossa kysyttiin kiinnostusta johonkin e-urheilun työkokeiluun. Ei ehkä tällaiselle maisterille se paras juttu, jolla ihan eri alan kokemusta...

"Moi, kiinnostaisiko tutustua e-urheiluun? Bittiliigassa pääset kokeilemaan laajasti elektronista urheilua ja mediatuotantoa mielenkiintosi mukaan, aiempaa kokemusta ei tarvita. Osallistuminen on maksutonta. Peleinä mm. CS:GO, LoL, Valorant, Overwatch ja Minecraft. Kiinnostuitko?"

Jaa että kiinnostuinko? Kaike rehellisyyden nimissä mietin onko tämä joku vitsi. Mutta ei mitään, työnhaku jatkuu aktiivisella ja positiivisella asenteella!

Sä sentään sait viestin kuntakokeilusta, mulle ei oo kuntakokeilusta muuta viestiä tullut kuin tyytyväisyyskysely.

Minulle ei ole kuntakokeilusta tullu yhtään mitään viestiä eikä yhteydenottoa.

Sama täällä, puolen vuoden aikana. Ilmeisesti aika monella sama. Eli taitaa tällekin kokeilulle käydä kuten kahdelle aiemmalle... Yllätys!

Vierailija
2653/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn hakeminen on julmaa. Aina katselet kartasta missä paikka on ja mietit jo kulkemisia valmiiksi, panostat jokaiseen hakemukseen täysillä ja sitten niistä 50 hakemuksesta 30:een et saa koskaan minkäänlaista vastausta.

Toivon heräämistä ja pettymystä viikosta toiseen. Ei ihme jos työttömänä masentuu.

Tämä :(

Vierailija
2654/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset ei aina laita avoimia paikkoja julkiseen hakuun koska se hakemustulvan käsittely ja haastattelujen pitäminen on aikaavievää ja kallista.

Tätä se on, se kaamea TYÖVOIMAPULA!

Vierailija
2655/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80% n.s "piilotyöpaikkoja"ei missään yleisessä haussa..Kannattaa soittaa rohkeasti suoraan yritykseen josta olisi kiinnostunut ja tiedustella tarvetta.

Jos se työntekijäpula on niin karmaiseva kuin mitä nyt hehkutetaan niin kantsiskohan laittaa nämä 80 % ihan julkihakuun niin ei tarvitse leikkiä turhia kissa-ja-hiirileikkejä?

Siis se idea on että firma haluaa hakijalta omaa yritteliäisyyttä ja aktiivisuutta. Työkkäristä löytyy liikaa uneliaita makailijoita.

Täh?! Kyllähän työkkärin sivuilla ilmoitettuja paikkoja voi hakea kaikki, siis muutkin kuin työttömät. Ja työttömät hakevat muualla ilmoitettuja paikkoja.

Jos firma noin ajattelee, niin on kyllä aika tyhmä firma.

Vierailija
2656/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu eläkeläinen kirjoitti:

Työssäkäyntiä ei tajua ennen kuin sen kokee itse. En ole kokenut joten miltä se tuntuu?

Ainakin se on paljon helpompaa kuin työnhaku.

Työ tuottaa joskus jopa jotain oikeaa tulosta, siis muutakin kuin rahaa. Esimerkisi tyytyväisen asiakkaan.

Tietysti työssä on varjopuoliakin, kuten kokoukset, jotka keskeyttävät itse työn tekemisen, mutta kyllä ne kuitenkin kestää. Sitten on ne hommat, joissa voi kohdata huorittelua, eritteitä ja väkivaltaakin (poliisit, opettajat, hoitoala), mutta niitä hommia en ole tehnyt.

Vierailija
2657/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille työttömyyden suossa tarpoville!

Kuun vaihteessa sain viimein päättää 8 vuotta kestäneen asiakkuuteni työkkärissä - sain viimein töitä. Ei ollut helppoa ja usko loppui monta kertaa, mutta näköjään se on mahdollista työllistyä noinkin pitkän työttömyyden jälkeen. Toivottavasti tästä joku saa uskoa jatkaa yrittämistä.

Vierailija
2658/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kartellia.

"Helsingin kaupunki on tehnyt diilin Terveystalon, Pihlajalinnan ja Mehiläisen kanssa siitä, että nämä kolme yritystä eivät palkkaa Helsingin kaupungilta lainkaan työntekijöitä"

Vierailija
2659/4199 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persusta tyhmempää ei voi olla. Seuraava askel on sairaus,.

Vierailija
2660/4199 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä kaikille työttömyyden suossa tarpoville!

Kuun vaihteessa sain viimein päättää 8 vuotta kestäneen asiakkuuteni työkkärissä - sain viimein töitä. Ei ollut helppoa ja usko loppui monta kertaa, mutta näköjään se on mahdollista työllistyä noinkin pitkän työttömyyden jälkeen. Toivottavasti tästä joku saa uskoa jatkaa yrittämistä.

Onnea! Saikko vakituisen työsuhteen täysillä tunneilla?

Ite en elättele hirveen suuria toiveita työllistymisen suhteen 12v6kk työttömyyden jälkeen risaisella CV:llä ilman suhteita ja suosittelijoita, en usko ihan lähitulevaisuudessa työllistyväni. Etenkään merkonomin papereilla. Pitää odottaa se about 10v jotta merkonomin tutkinto vanhenee, pääsen sitten opiskelemaan uuden tutkinnon työmarkkinatuella. Mutta sitten olen jo 50v kun valmistuisin tuosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi