Kuka on duunari? Onko kaupan kassa duunari?
Mulle on vähän epäselvää ketkä on duunareita ja ketkä ei. Onko merkonomit duunareita? Vai vaan amiksen käyneet? Onko poliisivankilan ylivartija duunari, tekee kuitenkin samaa hommaa kuin vartijat? Onko isännöitsijä duunari, lasketaan ylempiin toimihenkilöihin, mutta palkka voi olla silti sama kuin toimistotyöläisellä?
Mun lapsuudessa oli jako, duunarit ja herrat. Sitten oli maanviljelijät eli ituniskat. Onko yrittäjä jolla ei ole palkattuja työntekijöitä duunari vai herra?
Kommentit (46)
Onko työntekijä, toimihenkilö vai jotain muuta?
Duunari on se, joka on työsopimuksessa nimikkeellä työntekijä.
Entäs jos tekee duunarihommaa opiskelijana, onko silloin duunari? Jos viikottain tekee kaupan myyjän työtä 10 tuntia, onko kunnon duunari?:)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 14:54"]
Itse jaottelisin näin:
Duunari: ruumiillista tai muuten suorittavaa (esim. myyjä, kassa) työtä tekevä; koulutus esim. pelkkä peruskoulu tai lukio, ammattikoulu
Alempi toimihenkilö: rutiininomaista toimistotyötä tekevä (ei juurikaan harkinta-/päätösvaltaa); koulutus esim. pelkkä lukio, merkonomi
Toimihenkilö ja ylempi toimihenkilö: asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivat henkilöt; koulutus amk tai akateeminen
[/quote]
Vaihda alemman toimihenkilön nimeksi. Paperinpyörittäjä, toimistohiiri tai toimistorotta.
Ja noilla koulutuksilla ei ole mitään merkitystä. Terveisin ammattikoulun käynnyt firman omistaja / pääjohtaja, jolla alaisia ~30hnk.
Musta on hassua, että alempi toimihenkilö olisi jotenkin "parempi" kuin duunari, silllä ihan simppeli paperinpyöritys on ihan perusduunia.
No periaatteessa kaikki joilla on pomo ja palkanmaksija ovat duunareita.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 05:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 14:01"]
Jaa-a, mun mielestä kaikki muut paitsi akateemiset on dunareita. Itsekin olen duunari. Sitten tietty on asiantuntijoita mutta enpä osaa sitä määritellä.
[/quote]
Vaikea sanoa UPM-toimitusjohtajaa duunariksi. Jussi Pesonen on insinööri eli ei akateeminen.
[/quote]
Jussi Pesonen on diplomi-insinööri Oulun yliopistosta eli akateeminen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 05:51"][quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 14:01"]
Jaa-a, mun mielestä kaikki muut paitsi akateemiset on dunareita. Itsekin olen duunari. Sitten tietty on asiantuntijoita mutta enpä osaa sitä määritellä.
[/quote]
Vaikea sanoa UPM-toimitusjohtajaa duunariksi. Jussi Pesonen on insinööri eli ei akateeminen.
[/quote]
En tunne kaveria mutta olisiko asiantuntija oikea määritelmä vai mitä itse sanot?
Nää on hämääviä, en osaa koskaan rastittaa oikeaa oikeaa kohtaa papereista. Alempi/ylempi toimihenkilö, johtavassa asemassa, työläinen? Mikä minä olen ihan tavallisena lääkärinä? Duunarihan minä sinänsä olen, teen hommani ja palkka tulee tilille, vai miten tää nyt menee?
Jussi Pesonen on diplomi-insinööri, ts. akateeminen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 11:21"]Nää on hämääviä, en osaa koskaan rastittaa oikeaa oikeaa kohtaa papereista. Alempi/ylempi toimihenkilö, johtavassa asemassa, työläinen? Mikä minä olen ihan tavallisena lääkärinä? Duunarihan minä sinänsä olen, teen hommani ja palkka tulee tilille, vai miten tää nyt menee?
[/quote]
Aivan huippu asenne sinulla. Voi kun kaikki olisivat noin vapaita turhista titteleistä.
duunari ja akateeminen ovat vastakohdat, toisinsanoen sairaanhoitaja on duunari ja lääkäri akateeminen. Jostakin syystä juuri sairaanhoitajille on vaikea myöntää tuota, samoin toimistotyöntekijälle joka usein kuvittelee olevansa muiden duunarien yläpuolella koska istuu peffallaan toimistossa koko päivän. Kauppis on kuitenkin ammattioppilaitos siinä missä muutkin ammattioppilaitokset ja sitten on akateemisia duunareita jotka ovat käyneet yliopiston/korkeakoulun mutta päátyneet duunarihommiin.
Mun mielestä ei ole mikään häpeä olla duunari. Mun lapset on juuri nyt siina iässä että pitäisi valita ammattia. Tietysti sydäntä lämmittää jos lapset haluavat opiskella yliopistossa mutta eipä minua haittaa vaikka haluaisivat pyöränkorjaajaksi ja mekaanikoksi, pääasia että elävät elämäänsä itselle ei muille. Itse olen ensin ollut duunari eli opiskelin yomerkonomiksi ja työskentelin pitkään toimistossa ja myöhemmin jatkoin yliopistossa kun vihdoin tiesin mitä oikeasti haluan. Kummastakin opiskelusta on ollut omalla tavallaan hyötyä.
Mun omat vanhemmat olivat duunareita ja akateemisten vanhempien lapsia. Heille oli tärkeää että me lapset opiskellaan sitä mitä halutaan. Mun kohdalla homma meni duunarista akateemiseksi ja mun veljen kohdalla toisin päin. Elämä on elämistä varten ei suorittamista ja muiden lyttäämistä varten. Olkaa onnellisia siitä mitä olette elämältä saaneet ja antakaa lastenne olla myös!
Tavallinen lääkäri on työntekijä, duunari. Ylilääkäri sit asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 12:28"]
Tavallinen lääkäri on työntekijä, duunari. Ylilääkäri sit asia erikseen.
[/quote]
Satuin juuri kuuntelemaan Yle Areenasta radio-ohjelman, jossa puhuttiin tutkimuksista, joissa lääkäreitä vertailtiin muihin toimihenkilöihin.
Mä olen käsittänyt sen jotenkin niin, että käsillä töitä tekevät on duunareita, ja paperinpyörittelijät ym. on sitten niitä muita. ap
No kyllä mä pidän tavallisia toimistovirkailijoita duunareina mutta esim. tuo isännöitsijä voisi jo kuulua asiantuntijoihin.
Itse jaottelisin näin:
Duunari: ruumiillista tai muuten suorittavaa (esim. myyjä, kassa) työtä tekevä; koulutus esim. pelkkä peruskoulu tai lukio, ammattikoulu
Alempi toimihenkilö: rutiininomaista toimistotyötä tekevä (ei juurikaan harkinta-/päätösvaltaa); koulutus esim. pelkkä lukio, merkonomi
Toimihenkilö ja ylempi toimihenkilö: asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivat henkilöt; koulutus amk tai akateeminen
Duunarilla on kädet rasvassa. Yötä päivää. Minulle oli yllätys että isännöitsijä olisi nykyään joku ylempi toimihenkilö. Mihin tämä maailma on mennyt?
Itse olen valkoihoinen neekeri orja vaikka asiantuntija olenkin ja palkka nto1000€/2viikkoa alkaen, riippuu paljon tulee tunteja, kilometrejä, päivärahoja.