Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään voi akateeminen hakea oman alan töitä kunnes leimautuu luuseriksi?

Vierailija
21.04.2014 |

Mulla on semmonen käsitys, että jos hakee tarpeeksi kauan oman alan hommia niin jossain vaiheessa leimautuu luuseriksi joka on epäkelpo tekemään koulutustaan vastaavia hommia. Työnantajat ottavat sitten mielummin vastavalmistuneen kuin jonkun joka on ollut liian pitkään työttömänä työnhakijana, koska "pakkohan" kyseisessä työnhakijassa olla jotain vikaa kuin ei mihinkään ole kelvannut.

Mikä on tämä maaginen raja jonka jälkeen muututaan luuseriksi? : (

6kk? Itse olen valmistumassa mutta työnhaku ei ole vielä tuottanut tulosta niin mietin jos lykkäisi vielä valmistumista edes kuukaudella jotta saisi lisää aikaa työnhakuun ennen kuin alkaa lähtölaskenta ...

Ajatuksia? Omia kokemuksia?

Ps. Ei tarvitse tsempata vaikka aloitus on hiukan masentavasti kärjistetty, työkuvioiden takkuamisesta huolimatta elämässä kaikki on muuten hyvin : )

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että jo puolisen vuotta oman alan töiden etsintää tuloksetta ja luuserius alkaa kyteä ihan työnhakijan omassa mielessä. En itse onnistunut koskaan saamaan oman alan töitä, ja tyydyin tekemään näitä ns. hanttihommia, ja niihin jäin, tosin nyt niistäkin työttömänä. Pyrin löytämään elämän iloa muista asioista kuin onnistumisesta työelämässä, mutta kyllä se välillä vaikeaa on. Ihmiset ovat aika työorientoituneita ja rakentavat kuvaa ihmisestä tämän työn kautta, ole siinä sitten kiva kun et ole pärjännyt työelämässä, joillekin se ei vaan riitä että on mukava ihminen ja ihmissuhdeasiat on ok. Onneksi täytyy ajatella niin, että riittää itselleen...

Vierailija
2/70 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus! Sivusta läheltä seuranneena hyvät suositukset siitä ekasta työpaikasta on ratkaisevia. Jos työttömyys pitkittyy yli 6 kk ja edellisestä työpaikasta ei ole kehuja, alkaa tilanne mutkistua. Oma asenne ja työhalut on nykyään oltava huipputasoa. Muuten menee nuoremmat ohi oikealta ja vasemnalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällä hetkellä työllisyystilanne on tosi vaikea. Olen hakenut paikkoja, joista on tullut vastausviestiä, "kiitos mielenkiinnosta, saimme 350 hakemusta". Eli tässä työllisyystilanteess ei ole luuseri, jos hakee vaikka sen vuoden oman alan töitä. Itse asiassa se on aika normaali hakuaika vastavalmistuneelle, ainakin näin sanotaan yliopiston rekrytointipalveluista. Tietenkin jos niitä töitä olisi kaikille, niin sitten ehkä olisi luuseri, jos niitä ei saisi!"

Toi on niin totta tänäpäivänä kuin olla voi. 

Itse valmistuin oikiksesta vuosi sitten, alan työkokemusta opiskeluajalta löytyy kiitettävin työtodistuksin, on tehty valtionhallinnon korkeakouluharjoittelu, eläkkeelle jääminenkin olisi edessä vasta noin 35 vuoden kuluttua ja kaikki muukin on niin mallilllaan kuin olla voi, mutta:

työtä vain ei löydy.

Tämä tuntuu todella ihmeelliseltä, ja tiedän, etten todellakaan ole ainoa vastaavassa tilanteessa oleva.

Vierailija
4/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistun tänä keväänä luokanopettajaksi. Olen jo hakenut oman alan töitä, mutta yhtään haastettelukutsua ei ole tullut. Tällä paikkakunnalla on opettajankoulutus, joten hakijoita riittää. Ahdistaa jo nyt ajatus siitä, että pitää epätoivoisesti yrittää tehdä sijaisuuksia vaikka kuinka pitkään, ilman mitään varmaa tulevasta. Jatkuvaa stressiä omasta toimeentulosta ja vaihtuvia kouluja, joissa muutaman päivän sijaisuuksia. Olisin onnellinen jo siitä vuoden kestävästä sijaisuudesta, jolla pääsisi jonkinlaiseen alkuun.

Vierailija
5/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut 2000-luvulla kahteen eri otteeseen sen 500 päivää työttömänä ja juuri kun olen ollut tippumassa ansiosidonnaiselta on tärpännyt töiden suhteen. En koe olleeni luuseri, eikä mielestäni minuun ole suhtauduttu luuserina. Olen kylläkin 45 v eli olen ehtinyt tehdä myös pitkään töitä. Tilanne on tietysti erilainen vastavalmistuneella, jos työkokemusta ei juurikaan ole. Minusta ei silti kannata vaipua toivottomuuteen. Itse olen ottanut asiat sellaisina kuin ne on: minulla ei ole koskaan ole ollut vakinaista virkaa tms vaan aina pätkää (valmistuin 90-luvun lamaan), mutta toisaalta näinkin olen pärjännyt.

Vierailija
6/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:12"]

Itse olen ollut 2000-luvulla kahteen eri otteeseen sen 500 päivää työttömänä ja juuri kun olen ollut tippumassa ansiosidonnaiselta on tärpännyt töiden suhteen. En koe olleeni luuseri, eikä mielestäni minuun ole suhtauduttu luuserina. Olen kylläkin 45 v eli olen ehtinyt tehdä myös pitkään töitä. Tilanne on tietysti erilainen vastavalmistuneella, jos työkokemusta ei juurikaan ole. Minusta ei silti kannata vaipua toivottomuuteen. Itse olen ottanut asiat sellaisina kuin ne on: minulla ei ole koskaan ole ollut vakinaista virkaa tms vaan aina pätkää (valmistuin 90-luvun lamaan), mutta toisaalta näinkin olen pärjännyt.

[/quote]

ja lisays: olen tehnyt myös töitä, jotka eivät suoraan omalta alalta mutta kuitenkin saman "tasoisia" eli akat loppututkintoa vaativia.

Vierailija
7/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin kova stressaamaan tulevasta, joten työnsaannin epävarmuus ottaa todella koville. Toivotaan, ettei tarvitse vuodesta toiseen elää epävarmuudessa, koska silloin minun on vaikea nauttia elämästä ylipäätään, kun murehdin vain nykyhetkeä ja tulevaa. Huoh.

Vierailija
8/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:27"]

Niin katoaisi yhteiskuntarauhakin  mutta mikäs siinä :D

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:11"]

Tällä hetkellä työllisyystilanne on tosi vaikea. Olen hakenut paikkoja, joista on tullut vastausviestiä, "kiitos mielenkiinnosta, saimme 350 hakemusta". Eli tässä työllisyystilanteess ei ole luuseri, jos hakee vaikka sen vuoden oman alan töitä. Itse asiassa se on aika normaali hakuaika vastavalmistuneelle, ainakin näin sanotaan yliopiston rekrytointipalveluista. Tietenkin jos niitä töitä olisi kaikille, niin sitten ehkä olisi luuseri, jos niitä ei saisi!

[/quote]

Kyllä on luuseri, jos ko. henkilöllä olisi oikeasti mahdollisuus saada jotain muita töitä elannokseen ja hakea niitä oman alan hommia ohessa, mutta jättäytyy yhteiskunnan tukien varaan. En usko, että teistä muistakaan oman alan töiden etsijöistä kukaan sitä 365:tä päivää hakee töitä 8 tuntia päivässä. Jos on oikeasti niin vetämätön, ettei pysty samalla hoitamaan jotain osa-aika- tai päivätyötä, niin ei kyllä ansaitse sitä oman alankaan hommaa.

[/quote]

Juuri näin! Kyllä Suomessa on kaikille töitä. Ne vain pitää löytää. Se löytäminen taas vaatii perseen ylös nostamista sohvalta. Työttömyys on valinta, köyhyys on valinta, masennus on valinta. 

[/quote] No, sullahan on siis tarjota duuni paitsi tuhansille akateemisille niin muillekin noin 350 000 työttömälle jotka perse tanassa istuu kotona, eikö niin? Mistä näitä idiootteja vieläkin sikiää???!!:

[/quote]

Niin, en ymmärrä sitä työttömien pummien tyhmyyttä ja laiskuutta. Thänk god, ehkä seuraava hallitus on kunnon porvarikoalitio Stubb&Sipilä, jotta päästään työttömyysetuuksien kimppuun. Liian pitkään on pummeja hyysätty! Työttömyys katoaisi poistamalla kaikki työttömyys- ja toimeentulotuet. t. 41

[/quote]

Vierailija
9/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:03"]

"Tällä hetkellä työllisyystilanne on tosi vaikea. Olen hakenut paikkoja, joista on tullut vastausviestiä, "kiitos mielenkiinnosta, saimme 350 hakemusta". Eli tässä työllisyystilanteess ei ole luuseri, jos hakee vaikka sen vuoden oman alan töitä. Itse asiassa se on aika normaali hakuaika vastavalmistuneelle, ainakin näin sanotaan yliopiston rekrytointipalveluista. Tietenkin jos niitä töitä olisi kaikille, niin sitten ehkä olisi luuseri, jos niitä ei saisi!"

Toi on niin totta tänäpäivänä kuin olla voi. 

Itse valmistuin oikiksesta vuosi sitten, alan työkokemusta opiskeluajalta löytyy kiitettävin työtodistuksin, on tehty valtionhallinnon korkeakouluharjoittelu, eläkkeelle jääminenkin olisi edessä vasta noin 35 vuoden kuluttua ja kaikki muukin on niin mallilllaan kuin olla voi, mutta:

työtä vain ei löydy.

Tämä tuntuu todella ihmeelliseltä, ja tiedän, etten todellakaan ole ainoa vastaavassa tilanteessa oleva.

[/quote]

Tsemppiä. Et ole yksin.

Vierailija
10/70 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 08:48"]

Pääsin itse näihin kuuluisiin hanttihommiin (suhteilla), mutta. Iso mutta. Suurin osa hanttihommatyönantajista TIETÄÄ, että jos ottaa akateemisen työttömän, hän tosiaan naputtelee niitä hakemuksia iltaisin. Eli lähtee pois, kunhan vaan pääsee. Itsekin lähden. Eli akateemisia työttömiä ei hanttihommiin haluta. 

Ymmärrän kyllä miksi jotkut haukkuvat työttömiä luusereiksi. Pelko oman elämänhallinnan menettämisestähän siihen ajaa. Jos ajattelee, että työttömissä itsessään on jotain vikaa, he eivät tehneet asioita niinkuin Minä tein, he mokasivat jotenkin jossain vaiheessa, jne, voi elää turvallisessa kuplassa, jossa itse ei VOI joutua samaan tilanteeseen. Siksi näitä "menisitte töihin" -huutelijoille riittää jopa tässä taloustilanteessa edelleenkin.

[/quote]

Mä olen itse korkeakoulututkinnon tehnyt. Meidän toimistohommissa on useita akateemisia, ja kaikki on otettu sillä ymmärryksellä, että emme ole jäämässä tähän pestiin. Tällaisia hanttihommia tosiaankin löytyy ainakin yliopistokaupungeista. Työmarkkinat on muuttuneet ja työnantajat ymmärtävät kyllä, että koulutusinflaation takia niihin yksinkertaisimpiin töihin ei välttämättä saa täyspäistä tekijää muista kuin niistä, jotka kuitenkin tavoittelevat jatkossa muita töitä.

[/quote]

Kaikki akateemiset eivät ole kouluttautuneet niin, että toimistohommat sopisivat / kukaan sinne huolisi. Helpointa lienee laskentatointa tms. lukeneilla.

Vierailija
11/70 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista keikkaa

Vierailija
12/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sanoisi, että on mitään rajaa jos on vähemmän  paikkoja kuin hakijoita. jokainen on sitten aina vuorollaan "luuuseri"  :P

Vierailija
13/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen yhteiskunnan asenneilmapiiri on sellainen, että mikäli olet päivänkin työtön, olet "luuseri." Eli et kelpaa enää mihinkään muuhun kuin palkattomaan työhön. Poislukien jos olet mamu. Jos tästä huomautat, olet "asenneongelmainen."

Vierailija
14/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset työmarkkinat ovat oudot ja työn hinta liian kallis. Kokemuksella ja koulutuksella töitä ei välttämättä saa. Tuntuu usein että vähemmälläkin pärjäisi paremmin. En jäisi kauaa miettimään Suomea jollei mikään sido. Elämä on valintoja ja kevytversiolla pääse liikkumaan työn perässä. Nykyisessä EU työllisyystilanteessa kukaan ei ole luuseri, on vain voitettavaa.

Vierailija
15/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 07:51"]Mulla on semmonen käsitys, että jos hakee tarpeeksi kauan oman alan hommia niin jossain vaiheessa leimautuu luuseriksi joka on epäkelpo tekemään koulutustaan vastaavia hommia. Työnantajat ottavat sitten mielummin vastavalmistuneen kuin jonkun joka on ollut liian pitkään työttömänä työnhakijana, koska "pakkohan" kyseisessä työnhakijassa olla jotain vikaa kuin ei mihinkään ole kelvannut.

6kk? Itse olen valmistumassa mutta työnhaku ei ole vielä tuottanut tulosta niin mietin jos lykkäisi vielä valmistumista edes kuukaudella jotta saisi lisää aikaa työnhakuun ennen kuin alkaa lähtölaskenta ...

Ps. Ei tarvitse tsempata vaikka aloitus on hiukan masentavasti kärjistetty, työkuvioiden takkuamisesta huolimatta elämässä kaikki on muuten hyvin : )

[/quote]Tiedän tällaisen tapauksen ja kyllä se eka vuosi on ratkaiseva valmistumisen jälkeen. Mitä opiskelet? Joillain aloilla tosi vaikea työllistyä ellei jopa mahdotonta kuten ympäristötieteet ja biologiset alat tai humanistiset alat paitsi opettajaopiskelijat.

Vierailija
16/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 07:51"]Mulla on semmonen käsitys, että jos hakee tarpeeksi kauan oman alan hommia niin jossain vaiheessa leimautuu luuseriksi joka on epäkelpo tekemään koulutustaan vastaavia hommia. Työnantajat ottavat sitten mielummin vastavalmistuneen kuin jonkun joka on ollut liian pitkään työttömänä työnhakijana, koska "pakkohan" kyseisessä työnhakijassa olla jotain vikaa kuin ei mihinkään ole kelvannut.

[/quote]Tiedän tällaisen tapauksen ja kyllä se eka vuosi on ratkaiseva valmistumisen jälkeen. Mitä opiskelet? Joillain aloilla tosi vaikea työllistyä ellei jopa mahdotonta kuten ympäristötieteet ja biologiset alat tai humanistiset alat paitsi opettajaopiskelijat.

Vierailija
17/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että vuoden jälkeen on vaikeaa selitellä mistään matkustelusta, kursseilla käynnistä ym.

Todella armoton meno on nyt markkinoilla ja jälki tulee olemaan rumaa.

Vierailija
18/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle puolelle 3 kk ja julkiselle 6kk.

Vierailija
19/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei opiskeluaikana ole töitä löytyny niin kyllä sitä silloin jo on luuseri.

Vierailija
20/70 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että olet tehnyt joitain töitä, etkä ollut työttömänä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi