Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Zoom/Meet/Skype/yms. ahdistaa!!

Vierailija
01.12.2020 |

Ahdistaako ketään muuta nämä etäjutut? Nyt on kaikki töistä lasten harrastuksiin siirretty kameran välityksellä hoidettavaksi. Koti on minulle pyhä paikka. Siellä saa olla omassa rauhassa piilossa ihmisiltä. En ota vastaan yllätysvieraita ja kaikki käynnit pitää olla reilusti ennalta sovittu. Nyt kuitenkin pitäisi olla kamera päällä melkein 12 tuntia päivässä! Tuntuu kuin ihmiset tunkeutuisivat kotiini ja ainoa turvallinen paikka häpäistään jatkuvilla etätapaamisilla. Minulla kestää aikansa palautua sosiaalisten tilanteiden jälkeen, mutta nyt ainoa paikka missä olen voinut palautua tuntuu myös kuormittavalta.

Onko muilla samaa vai olenko ainoa?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkee hyvin ihmisten jakautumisen. Ihmiset, jotka eivät pidä etäilystä ahdistuu kamerassa. Ne, joita se ei haittaa tarttuu kodinsiisteyteen ja ehdottelee taustoja. On selkeä persoonallisuus kysymys. :D

"Mihin sinä tarvitsisit yksityisyyttä, ellei sinulla olisi jotain salattavaa?"

Vierailija
22/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Olisiko introvertti ongelmia?

Ei ole häpeä puhua introverttiongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On selkeä persoonallisuus kysymys. :D

Ei ole häpeä puhua persoonallisuuskysymyksistä.

Vierailija
24/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia olisi itsellänikin jos olisi pakko pitää kameraa päällä etäopinnoissa, en halua, että joku toljottaa koko ajan omaa naamaani ja näkee jokaikisen ilmeen ja eleen. Ihan erilailla tuo on esilläolemista kuin jos fyysisesti oltaisiin luokkahuoneessa.

Tuo on todellakin ahdistavaa. Kävin keväällä vartijakurssin etänä ja kameraa täytyi pitää jatkuvasti päällä niin, että kasvot näkyy. En pystynyt keskittymään kunnolla, kun mietin että muut näkee koko ajan kaikki ilmeeni ja pahimmassa tapauksessa joku saattaa tallentaakin kaiken. Olin aina päivän päitteeksi henkisesti ihan poikki. Onneksi kurssi kesti vain 8 päivää ja siihen kuuluva koe oli niin helppo, että sen pääsi läpi vähän heikommallakin osaamisella. Mutta kokemus oli kamala ja toivon todella, etten enää koskaan joudu vastaavaan henkiseen rääkkiin. 

Vierailija
25/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia olisi itsellänikin jos olisi pakko pitää kameraa päällä etäopinnoissa, en halua, että joku toljottaa koko ajan omaa naamaani ja näkee jokaikisen ilmeen ja eleen. Ihan erilailla tuo on esilläolemista kuin jos fyysisesti oltaisiin luokkahuoneessa.

Tuo on todellakin ahdistavaa. Kävin keväällä vartijakurssin etänä ja kameraa täytyi pitää jatkuvasti päällä niin, että kasvot näkyy. En pystynyt keskittymään kunnolla, kun mietin että muut näkee koko ajan kaikki ilmeeni ja pahimmassa tapauksessa joku saattaa tallentaakin kaiken. Olin aina päivän päitteeksi henkisesti ihan poikki. Onneksi kurssi kesti vain 8 päivää ja siihen kuuluva koe oli niin helppo, että sen pääsi läpi vähän heikommallakin osaamisella. Mutta kokemus oli kamala ja toivon todella, etten enää koskaan joudu vastaavaan henkiseen rääkkiin. 

Jäikö fyysinen osuus kokonaan pois? Kurssiin ainakin ennen kuului itsepuolustus, kiinniotto ja pientä väline harjoittelua.

Vierailija
26/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö fyysinen osuus kokonaan pois? Kurssiin ainakin ennen kuului itsepuolustus, kiinniotto ja pientä väline harjoittelua.

Kaikki oli etänä koetta myöten eikä tuolilta täytynyt nousta kertaakaan. Kävin siis sen kurssin, jonka jälkeen sai toimia 4 kk väliaikaisena vartijana. 

Vierailija
27/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MS Teamsissa voi valita valmiita sisustuskuvia tai maisemakuvia taustalle, saa kämppä olla vaikka kaatopaikka, kukaan ei näe :D

Hymy voi hyytyä, jos luotat liikaa tekniikkaan joka pettää ja kaikki näkee millaisessa kaatopaikassa asut. 

Vierailija
28/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MS Teamsissa voi valita valmiita sisustuskuvia tai maisemakuvia taustalle, saa kämppä olla vaikka kaatopaikka, kukaan ei näe :D

Hymy voi hyytyä, jos luotat liikaa tekniikkaan joka pettää ja kaikki näkee millaisessa kaatopaikassa asut. 

"Mitä hittoa? Eikö sun kartanossa olekkaan omaa kirjastoa?"

Vierailija
29/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä hittoa? Eikö sun kartanossa olekkaan omaa kirjastoa?"

Joidenkin koti näyttää tältä tai vielä paljon pahemmalta: http://lifebeginsatretirement.blogspot.com/2014/03/messy-house.html 

Vierailija
30/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo taustakuvan vaihto tehdään?

Vierailija
31/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä videon kautta aistin kaikkien muiden tunteet ja energiat. Koska olen niin keskittynyt, annan myös omaa energiaani muille. Tarkkailen pieniäkin ilmeitä ja eleitä. Siksi olen aina poikki.

Vierailija
32/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkee hyvin ihmisten jakautumisen. Ihmiset, jotka eivät pidä etäilystä ahdistuu kamerassa. Ne, joita se ei haittaa tarttuu kodinsiisteyteen ja ehdottelee taustoja. On selkeä persoonallisuus kysymys. :D

Etäkokouksissa ollut vuosien ajan ja aniharvoin kenelläkään on kamera päällä. Yksi entinen johtaja piti aina, muut kerrat laskettavissa yhden käden sormilla kun jollain ollut kamera. Normaalisti kamera ei tuo mitään lisäarvoa tavalliseen kokoukseen.

Vierailija
33/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttiys EI ole ongelma. Haaste on siinä, että valtaosa systeemeistä on ekstroverttien kehittelemiä, ja näiden mukaan pitää introverttienkin muovautua ja yrittää sopeutua.

Olisi kyllä jo aika tehdä asioita introverttien ehdoilla. Katsottaisiin sitten miten "ongelmaisia" ekstrovertit ovat.

Vierailija
34/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä aloitus.

Olen ihmetellyt olenko ainoa, joka kärsii tällaisista.

Mä olen ihan poikki noiden jälkeen, vaikkei olisi edes kamera päällä.

(Olen introvertti)

Vierailija
35/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo olisi ollut erinomainen kohta harjoitella ja totutella. Tulevaisuudessa vartijana, joku kuitenkin alkaa kuvaamaan sinua työssäsi, koska kokee tulleensa (tai jonkun muun tulleen), väärin kohdelluksi. Ja sen jälkeen postaa tuotoksensa nettiin otsikolla "Hullu vartija polttaa päreensä".

Vierailija
36/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttiys EI ole ongelma. Haaste on siinä, että valtaosa systeemeistä on ekstroverttien kehittelemiä, ja näiden mukaan pitää introverttienkin muovautua ja yrittää sopeutua.

Olisi kyllä jo aika tehdä asioita introverttien ehdoilla. Katsottaisiin sitten miten "ongelmaisia" ekstrovertit ovat.

Kyllä maailmaa määrittää myös introverttien ehdot, molempien pitäisi olla täydellisiä kaikilla osa-alueilla. On vaan vaikea käsittää, miksi itselle helpot asiat on toisille vaikeita. 

Minulle tuo haasteita ekstroverteille tyypilliset asiat: ajoissa oleminen, täsmällisyys, tasapaino kanssakäymisessä, systemaattinen työnteko, tylsien asioiden tekeminen loppuun jne. Kukaan työelämässä tai koulussa ei koskaan ole päästänyt minua helpolla näiden asioiden suhteen. Ei vaikka olen kuinka positiivinen, empaattinen, yhteistyökykyinen, sosiaalinen ja verbaalisesti lahjakas. Ei, minä olen laiska hölösuu. 

Vierailija
37/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mua ahdistaa niissä zoomeissa se, että keskustelu ei ole luontevaa. Vain yhden ääni kuuluu kerralla, joku, joka tykkää puhua, puhuu entistä enemmän. Hiljaiset on entistä hiljaisempia. Ja siinä tosiaan jatkuvasti tarkkailee omia ja toisten ilmeitä, eikä koskaan tiedä ketä kukakin katsoo. Vapaa-ajalla vältän jos mahdollista.

Vierailija
38/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa taas ongelma. Kamera vaan rohkeasti pois: luuletko että tulevat oven taakse rynkyttämään vai mitä. Itse vuosia etätöissä olleena ja päivät pelkkiä palavereita, koen todella ihanaksi olla poissa katseilta.

En koskaan käytä kameraa kuin mahdollisesti hetken palaverin alussa, jos uusia henkilöitä ja he selkeästi toivovat ”tutustua”. Muutoin pidän sen ohjelmasta kiinni sekä läppärissä on vielä erillinen suljin kameran päällä (ei tarvi teippivirityksiä). Kuulokkeistakin saa muten aina tarvittaessa. Asennoitumiskysymyksiä.

Vierailija
39/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän.

- Teamsiin taustakuvat

- rakenna kotiisi nurkkaus, johon "teet taustan" eli paljas seinä tai verho tai muu, harjoittele ja varmista, ettei kuvassa näy mitään muuta kuin se tausta

- zoomaa kamera kasvoihisi, niin ettei ympäristö näy

- laita voimakas valaistus, niin että kaikki on ylivaloittunutta. sano, ettet voi vaihtaa paikkaa, "tämä on ainoa nurkkaus jossa onnistuu"

- mene ikkunan eteen päivänvalossa, näyt vain mustana siluettina

- laita erillinen webcam ja pistä se osoittamaan kattoa, niin että otsa ja silmäsi näkyvät. sano että lapsi rikkoi sen

- sano että yhteys katkeilee, on pakko laittaa videoyhteys pois (tämä on ihan toimiva vinkki)

- ota itsestäsi kuva vähän kauempaa, jossa nojailet työtuoliin eikä ole kovin selvä. printtaa se. laita webkamera kuvaamaan sitä. KUKAAN ei huomaa, että se on kuva. Joku brittiteini käytti tätä etäopiskelussa, ja meni sängylle pelailemaan. Äitinsä yllätti

Vierailija
40/54 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo olisi ollut erinomainen kohta harjoitella ja totutella. Tulevaisuudessa vartijana, joku kuitenkin alkaa kuvaamaan sinua työssäsi, koska kokee tulleensa (tai jonkun muun tulleen), väärin kohdelluksi. Ja sen jälkeen postaa tuotoksensa nettiin otsikolla "Hullu vartija polttaa päreensä".

Vartijan töissä tulee kuvatuksi vain työroolissa, vartijana. On ihan eri asia olla kuvattavana omana itsenään omassa kodissaan, kun kuuntelee opetusta monta tuntia päivässä, kysyy kysymyksiä ja osallistuu muutenkin keskusteluihin.