Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini myöhästyy joka päivä tunneilta. Ei siis koulusta (aina) vaan koulupäivän aikana. Mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
01.12.2020 |

Niin. Ysiluokkalainen poika on alkanut myöhästelemään tunneilta. Melkein joka tunnilla on myöhästymismerkintä ja joskus ne on jopa kymmenen minuuttia. Poika itse sanoo että on vain jonottanut vessaan, mutta en sitä usko. Varmaan murto-osa myöhästymisistä on tuosta syystä.. opettajat painostaa puhumaan, mutta vaikka kuinka puhun niin mitään ei tapahdu. Ei edes suostu kertomaan miksi myöhästelee. Eilenkin viideltä eri tunnilta kolme kertaa joista kahdesta yli 10 minuuttia..

Kommentit (295)

Vierailija
81/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syy ei ole vaikkapa kiusaamisessa vaan ihan vaan teinin asenteessa, niin nykyteineiltä voi ottaa esimerkiksi kännykän ja käyttörahat pois kunnes käytös paranee.

Niin nuo ovat ainoat asiat mitä nykyteinille voi tehdä. Jos teini ei siitä välitä, niin vanhemmatkin ovat voimattomia.

No, muistan itsekin, kun olin teini ja oikkuilin, niin eipä sitä silloinkaan kauheasti vanhemmat voineet mitään. Kyllä oli kotiarestia (ei päässyt kavereiden kanssa kylille hengaamaan, vaan tehtiin esimerkiksi läksyjä tai kotitöitä) ja rahahanojen sulkemista, mutta sitten, kun palattiin taas "normaaliin", niin niiden samojen kavereiden kanssa tehtiin samoja juttuja. Vai väitätkö, että joku väkivalta muka auttaa??

Nykyään se kotiarestikin on väkivaltaa, eikä sitä enää käytetä paitsi ehkä hys-hys juttuna jossain vähemmän tiedostavissa perheissä.

Ai se on muka väkivaltaa, jos kieltää teiniä lähtemästä kylille jonkun huonon käytöksen takia ja patistaa esimerkiksi kotitöihin?

Vierailija
82/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy opelta että onko vaihtanut kaveripiiriä tai alkanut hengaamaan jonkun tytön kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syy ei ole vaikkapa kiusaamisessa vaan ihan vaan teinin asenteessa, niin nykyteineiltä voi ottaa esimerkiksi kännykän ja käyttörahat pois kunnes käytös paranee.

Niin nuo ovat ainoat asiat mitä nykyteinille voi tehdä. Jos teini ei siitä välitä, niin vanhemmatkin ovat voimattomia.

No, muistan itsekin, kun olin teini ja oikkuilin, niin eipä sitä silloinkaan kauheasti vanhemmat voineet mitään. Kyllä oli kotiarestia (ei päässyt kavereiden kanssa kylille hengaamaan, vaan tehtiin esimerkiksi läksyjä tai kotitöitä) ja rahahanojen sulkemista, mutta sitten, kun palattiin taas "normaaliin", niin niiden samojen kavereiden kanssa tehtiin samoja juttuja. Vai väitätkö, että joku väkivalta muka auttaa??

Nykyään se kotiarestikin on väkivaltaa, eikä sitä enää käytetä paitsi ehkä hys-hys juttuna jossain vähemmän tiedostavissa perheissä.

Ai se on muka väkivaltaa, jos kieltää teiniä lähtemästä kylille jonkun huonon käytöksen takia ja patistaa esimerkiksi kotitöihin?

Kyllä. Siis näiden "lapsi saa traumat jos sitä kurittaa" -piirien mielestä.

Samasta syystä on mm. useimmista kouluista poistettu jälki-istunnot käytöstä.

Vierailija
84/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy opelta että onko vaihtanut kaveripiiriä tai alkanut hengaamaan jonkun tytön kanssa

Miten ajattelit että ope sen tietää? Etenkin jos on vähänkään isompi koulu

Vierailija
85/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kokee arestit, jäähyt ja vastaavat rangaistukset hylkäämisenä. Tutkimusten mukaan hylkääminen aktivoi ihmisen aivoissa samat alueet kuin väkivalta, eli vaikka siinä ei lyödäkään niin käytännön vaikutukset ovat samat kuin lyömisessä.

Vierailija
86/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kokee arestit, jäähyt ja vastaavat rangaistukset hylkäämisenä. Tutkimusten mukaan hylkääminen aktivoi ihmisen aivoissa samat alueet kuin väkivalta, eli vaikka siinä ei lyödäkään niin käytännön vaikutukset ovat samat kuin lyömisessä.

Joopajoo. Taitaa sitten nykylapset olla niin herkkiä 😂 se, että kieltää teini-ikäisen lähtemisen kylille ja pistää siivoamaan vaikka oman huoneensa jonkun temppuilun takia ei varmastikaan aiheuta mitään hylkäämistunteita.

Vierailija
87/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä niistä ns. kotiaresteista oli eniten hyötyä. Sitä ei sitten lähdetty kylille luuhaamaan, vaan oltiin kotona ja meillä ainakin keskusteltiin näistä asioista.

Vierailija
88/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy penkomassa sen huonetta ja kato löytyykö sytkäreitä tai kortsuja

Vierailija
89/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä. Vähentää lapsen luottamusta jos saa selville

Vierailija
90/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä voi olla siellä huoneessa, vaikka ei niitä käyttäisikään ja mitä hittoa se vaikuttaa tunneilta myöhästymiseen, jos 9-luokkalaisella teinipojalla on huoneessaan sytkäri? Varmasti likimain kaikilla on.

Vierailija
91/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri hetki sitten kävelin yläasteen ohi ja kellot olivat varmaan juuri soineet, kun muita ei näkynyt koulun pihassa, niin koulun lähellä olevassa pusikossa oli pari poikaa todennäköisesti salakessulla.

Vierailija
92/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kortsut viittais ainakin siihen että onko joku tyttö...

Vierailija
93/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy penkomassa kyllä pojan huonetta ellei oikeasti olisi syytä epäillä jostakin vakavasta. En itse tykännyt nuorena siitä että mun tavaroita pengottiin, enkä sitä omalle lapselle kevein perustein aio tehdä. Luotan että saan tämän asian selville muutenkin kun selän takana puuhailemalla. Ap

Vierailija
94/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kortsut viittais ainakin siihen että onko joku tyttö...

Voi niitä muutenkin olla vaikka ihan uteliaisuuttaan tai koulusta saatuna tai voi olla tyttöystäväkin. Pidän kuitenkin todennäköisimpänä sitä, että teini hengailee kavereidensa kanssa eivätkä pääse ajoissa tunnille.

Vierailija
95/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy penkomassa kyllä pojan huonetta ellei oikeasti olisi syytä epäillä jostakin vakavasta. En itse tykännyt nuorena siitä että mun tavaroita pengottiin, enkä sitä omalle lapselle kevein perustein aio tehdä. Luotan että saan tämän asian selville muutenkin kun selän takana puuhailemalla. Ap

Olet ap hyvä äiti! Tuollaista olisin itsekin tarvinnut

Vierailija
96/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei todellakaan mitään penkomista, ellei ole vahvaa epäilyä esimerkiksi huumeista.

Vierailija
97/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö aiemmin sanonut että ratsaat sen takin ja repun tänää. Eikö se ole penkomista?

Vierailija
98/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä opettajalta, että myöhästeleekö jonkun kaverin/kavereiden kanssa. Näin ollen sitten ainakin selviää, ettei ole kyse mistään kiusaamisesta tms.

Vierailija
99/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö aiemmin sanonut että ratsaat sen takin ja repun tänää. Eikö se ole penkomista?

Niin sanoin. Mielestäni on kuitenkin eri asia ratsata ne tavarat, jotka lapsella on koulussa mukana lapsen kanssa yhdessä, kun se, että penkoisin lapsen kirjoituspöydän laatikoita salaa sillä aikaa kun lapsi ei ole kotona. Tavaroiden ratsaustahan ei edes tarvita, jos lapsi suoraan kertoo syyn ja lopettaa valehtelun. Osaan myös aikuisena toivottavasti omalle lapselleni sen verran hyvin perustella, miksi haluan nähdä repun ja takin taskujen sisällön, ettei lapselle tule tunne, että mielivaltaisesti haluan häntä nöyryyttää. vrt että oma isäni penkoi tavaroitani huoneessani sillä aikaa kun olin koulussa, jotta saisi tietää seurustelenko. Luki päiväkirjoja ja tonki sukkalaatikoita yms. Ja vielä kehtasi suuttua, jos ja kun jotain oli huomannut. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan :) ap

Vierailija
100/295 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sanoin. Mielestäni on kuitenkin eri asia ratsata ne tavarat, jotka lapsella on koulussa mukana lapsen kanssa yhdessä, kun se, että penkoisin lapsen kirjoituspöydän laatikoita salaa sillä aikaa kun lapsi ei ole kotona. Tavaroiden ratsaustahan ei edes tarvita, jos lapsi suoraan kertoo syyn ja lopettaa valehtelun. Osaan myös aikuisena toivottavasti omalle lapselleni sen verran hyvin perustella, miksi haluan nähdä repun ja takin taskujen sisällön, ettei lapselle tule tunne, että mielivaltaisesti haluan häntä nöyryyttää. vrt että oma isäni penkoi tavaroitani huoneessani sillä aikaa kun olin koulussa, jotta saisi tietää seurustelenko. Luki päiväkirjoja ja tonki sukkalaatikoita yms. Ja vielä kehtasi suuttua, jos ja kun jotain oli huomannut. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan :) ap

"Osaan myös aikuisena toivottavasti omalle lapselleni sen verran hyvin perustella, miksi haluan nähdä repun ja takin taskujen sisällön, ETTEI LAPSELLE TULE TUNNE, että mielivaltaisesti haluan häntä nöyryyttää". siis "Osaan myös aikuisena toivottavasti omalle lapselleni sen verran hyvin perustella, miksi haluan nähdä repun ja takin taskujen sisällön, ILMAN ETTÄ LAPSELLE TULEE TUNNE, että mielivaltaisesti haluan häntä nöyryyttää". ap