Lapselleni ei tarjottu ruokaa vaikka siitä oli sovittu.
Lapsi meni luokkakaverilleen koulun jälkeen. Soitin vielä tämän kaverin äidille ja varmistin että on ok. Oli ok ja tämä äiti vielä sanoi että voi olla iltaan asti. Lupasi ruoankin tarjota. Sanoin että viimeistään klo 19 pitää lapsi laittaa kotimatkalle.
Lapsi oli laitettu kotimatkalle sovitusti. Lapsi soitti minulle itkuisena kun oli "omituinen olo" ja pyysi hakemaan. Olin itse liikenteessä ja pyysin odottamaan läheisellä pysäkillä, noukin siitä kyytiin. Hain lapsen 10 min soitosta ja lapsi oli ihan kalpea. Sanoi että jalat tuntuu löysiltä.
Kotiin kun päästiin kysyin mitä ruokaa olivat syöneet. Kaveri oli syönyt lihapullia ja muussia, mutta lapselleni ei tarjottu. Lapsi oli nälissään pyytänyt syötävää mutta ei kuulemma ollut mitään mitä antaa.
Kaveri ei ollut päästänyt kotiin aiemmin. Lapsi oli kilttinä sitten jäänyt klo 19 asti.
Kotona ei ensin meinannut saada ruokaa alas kun oksetti. Annoin vähän appelsiinimehua jonka jälkeen söi ison annoksen ruokaa.
Siis jumaliste, että suututta. Ensin luvataan ruokaa mutta ei kuitenkaan anneta. Täytynee soittaa tänään kaverin äidille ja selvittää tuliko jokin väärinkäsitys.
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 18:06"]
Vähän aiheen vierestä, mutta meillä ainakin tehdään ruokaa yleensä juuri se määrä mitä sitä meneekin, eli jos lapsella on kaveri yllättäen kylässä, ei meillä tarjota ruokaa kun sitten sitä ei riitä. Eli niille, jotka ihmettelevät kun ei tarjota niin tässä ainakin meidän syy. En myöskään tykkää että lapselleni tarjotaan esim. naapurissa ruoka ja sitten lapsi tulee sovittuun aikaan kotiin syömään ja ilmoittaa ettei enää halua mitään.
[/quote]
Mutta tässä tapauksessa äiti nimenomaan OLI kysynyt että onko ruokailu ok. Tällöin luulisi terveen aikuisen ihmisen osaavan sanoa ''valitettavasti meillä on tänään vain omalle perheelle ruokaa, joten en voi tarjota lapsellesi illallista'' . Joo, ehkä vähän omituista (kun miettii eikö tosiaan voi pakata lapsia autoon ja lähteä syömään/kauppaan), mutta ainakin terveempää lasta kohtaan kuin sanoa äidille että juu ruokaa tulee ja sitten pitää nälässä koko ilta. Kuullostaa jo joltain mt-ongelmalta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:13"]
Tällaisen selityksen sain. En sit tiedä onko totta vai ei. Varmaan unohti tämän vieraan mutta ei kehdannut myöntää.
Ap
[/quote]
"Lapsi meni luokkakaverilleen koulun jälkeen. Soitin vielä tämän kaverin äidille ja varmistin että on ok. Oli ok ja tämä äiti vielä sanoi että voi olla iltaan asti. Lupasi ruoankin tarjota. "
Lainaus aloituksestasi. Tuosta saa vaikutelman, että soitit samana päivänä (tai ehkä edellisenä). Nopeasti unohti?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Edellisen kerran oli syönyt koulussa klo 11, joten syömättä oli yhteensä hieman reilu 8 tuntia. Kyllä minulla ainakin tulee huono olo jos en syö 8 tuntiin mitään.
Meni siis kaverille heti koulun jälkeen joka loppui klo 13.
Ap
[/quote]
Eli se oli syömättä saman aikaa mitä se nukkuu öisin. Onko se vetelä ja oksentaa aamuisin? Veikkaan, että koko tarina on teidän kummankin osalta aikamoista huomion hakemista, ei mitään muuta.
[/quote]
Nukkuessa ihmisen keho on lepotilassa ja energian kulutus todella pientä.
Valvetilassa taas ihminen kuluttaa energiaa jo peruselintoiminnoillaan enemmän, kuin mitä nukkuessa. Tähän päälle sitten vielä liikkuminen, kuten esimerkiksi lapsen leikkiminen.
Miten näin perusasia voi olla aikuisella ihmisellä hakusessa? Toivottavasti teillä ei pidetä lapsia kahdeksaa tuntia nälässä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:06"]
Onko oikeesti olemassa perheitä, joiden kaapeista ei löydy mitään syötävää? Laita ap pojallesi eväät mukaan seuraavalle kyläreissulle.
[/quote]
Niinpä! En usko. Siis on jääkaappi, kuivakaapit ja pakastin tyhjinä? Juuuuuuuuust joo.
[/quote]
Minulla on, nytkin, keittelin teetä ja hunajaa syön tällähetkellä suoraa purkista, että olis voimia lähteä kauppaan. Kaapit on ihan oikeesti TYHJÄT. Jauhoja, mausteita, mehua ja voita löytyisi, mutta eipä muuta.
Olen siis lapseton, ja toivon pääseväni tästä huonosta laiskasta tavasta eroon siihen mennessä kun niitä tulisi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 13:56"]
Meillä kävi lasten pienenä ollessa pari sellaista lasta joskus iltaisin hoidossa, jotka eivät tykänneet meidän perheen ruuista. Meillä oli ihan tavallista suomalaista perusruokaa, välillä riisiä, kanaa ja curryakin, mutta näille lapsille ei kelvannut mikään. Noin yleensä ruuistani pidetään, vika ei siis ole kokissa.. Mutta toinen niistä lapsista, poika, sanoi aina sellaisella naukuvalla äänellä: "Mä en tykkää tästä ruuasta!" Heilä kotona syötiin aina eineksiä, usein vielä pizzaa, ranskalaisia ja kalapuikkoja yms Perheen äiti ei kokannut.
Toinen niistä, lapsista, tyttö, ei edes tiennyt, mtiä kasvissosekeitto on, ja kysyi minulta, mikä minulla on päälläni, kun oli essu. Hänen äitinsä syötti lapsilleen pelkkiä eineksiä silloin kun viitsi. Tämä lapsi oli tunnettu siitä,e ttä kävi naapureissa syömässä.
Nämäkin lapset saattoivat kokea, että minä en antanut ruokaa, kun en antanut eineksiä vaan oikeassa uunissa ja liedellä valmistettuja ruokia.
[/quote]
"Perheen äiti ei kokannut." Eli ruokahuolto on vain äitien vastuulla? Entä isä, kokkasiko se?
[/quote]
On ihan luonnollista minun mielestäni, että kotiäitinä oleva laittaa perheen ruuat, kun mies tulee töistä. Sitten, kun molemmat ovat töissä, työnjakoa mietitään uudestaan.
Näissä mainitsemissani perheissä isät eivät kyllä tehneet mitään muutakaan kotona.
Mutta on aika surullista, että lapsille ei maistu muu kuin kaupan valmisruoka - se oli tässä se pointti.
En usko tuohon. Miks et soita kaverin äidille kun poika kertoo että ei saanut ruokaa. Varmaan tarjottu mutta nirsoili. Ainahan lapsiperheessä pitää olla ruokaa. Varmasti jokaiselta löytyy kauraryynrjä, riisiryynejä, pakasteesta ruokaa, marjoja jne.
Miks sä vedät tähän yh-äidin? Annat sen kuvan, että kaikki yht on samanlaisia paskoja :(
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 17:11"]
Onko oikeesti olemassa perheitä, joiden kaapeista ei löydy mitään syötävää? Laita ap pojallesi eväät mukaan seuraavalle kyläreissulle.
[/quote]
Niinpä! En usko. Siis on jääkaappi, kuivakaapit ja pakastin tyhjinä? Juuuuuuuuust joo.
[/quote]
Minulla on, nytkin, keittelin teetä ja hunajaa syön tällähetkellä suoraa purkista, että olis voimia lähteä kauppaan. Kaapit on ihan oikeesti TYHJÄT. Jauhoja, mausteita, mehua ja voita löytyisi, mutta eipä muuta.
Olen siis lapseton, ja toivon pääseväni tästä huonosta laiskasta tavasta eroon siihen mennessä kun niitä tulisi.
[/quote]eikö sulla ole pakastinta? Aikuinen on eriasia jos on nälässä. Se on sitä nk uusavuttomuutta.
[/quote]lapsiperheeltä täytyy löytyä edes näkkäriä, kauraryynejä, riisiryynejä, ruishiutaleita, pakastin jossa ruokaa, tyhjä pakastin vie sitäpaitsi enemmän sähköä kuten tyhjä jääkaappikin.
Mä kyllä tarjoan aina ruokaa lasten kavereillekin, välipalaa nyt vähintään! Lisäksi oon ahkera leipoja joten usein saavat ruuan lisäksi myös piirakkaa, kakkua tms. Lapset tykkäävät ja minä nautin lasten hymyistä. Ei maksa paljoa vaivaa minulle. Tällä lailla opetan myös lapsilleni toisten huomioon ottamisen kultturia.
Niin ja joo, olen normaalipainoinen BMI 22, kun joku kuitenkin kysyy ;)
Vähän aiheen vierestä, mutta meillä ainakin tehdään ruokaa yleensä juuri se määrä mitä sitä meneekin, eli jos lapsella on kaveri yllättäen kylässä, ei meillä tarjota ruokaa kun sitten sitä ei riitä. Eli niille, jotka ihmettelevät kun ei tarjota niin tässä ainakin meidän syy. En myöskään tykkää että lapselleni tarjotaan esim. naapurissa ruoka ja sitten lapsi tulee sovittuun aikaan kotiin syömään ja ilmoittaa ettei enää halua mitään.
[/quote]
Moukka on moukka, minkäs sille mahtaa. Meillä kyllä tarjotaan ruokaa aina kaikille paikalle oleville vieraille, myös lapsille. Muu on yksiselitteisesti huonoa käytöstä ja erittäin epäkohteliasta vieraille.
Tässä sen huomaa miten vaikea ihmisten on ymmärtää että kaikki eivät elä samanlaista elämää kuin he itse. Että kaikilla ei ole kaapit täynnä ruokaa, että ei osata ennakoida ruokaostoksia, että ei tajuta jakaa vähästäkin ruoasta niin että kaikki saavat jotakin.
Enkä puhu itsestäni, meillä ostetaan ruokaa liikaakin, mutta tajuan kuitenkin että kaikilla ei ehkä näin ole. Hyvä kirjoitus ap:lta, tuoda tällaista esiin ja kuten kommenteista voi lukea niin vastaavaa osunut monen muunkin kohdalle.
Meillä on kaapit aina niin täynnä ruokaa et voisin ruokkia vaikka kymmenen lasta. Pakastimessa myös aina lihaa jne. Meillä ostetaan aina varastoon näkkäriä, nuudelia, säilykkeitä tms varalle. Niitä voi käyttää tarvittaessa. Yleensä teen alusta asti ruoat ja leivon myös paljon. Ihan käsittämätöntä, että ei olisi mitään tarjota!!
Voihan ne kaapit olla täysin tyhjät lapsiperheessä jos rahat on loppu/vähissä. Huonoa arjen hallintaa se on mutta ei epätavallista. Ikävää että äiti on epäluotettava. En ainakaan usein sinne lasta lähettäisi. Jos viimeisistä tilillä olevista rahoista on kyse niin ei niillä naaapurin lapsia ruokita tietenkään, hyvä jos omia. Missä maailmassa te elätte jos luulette että kaikilla Suomen lapsiperheillä olisi kunnolla rahaa ruokaan?
Mikä oli selitys ja minkä ikäiset lapset?
(sori, ei jaksa lukea 6 sivua)
Jospa ap lapsesi kaverin vanhemmat ovat niin köyhiä, tälläkin palstalla on aloituksia että 2 työssäkäyvällä vanhemmilla tili tyhjä, ei mitään pysty tehdä, ei harrastaa kunnolla kuin jotain halpaa, ei matkustella.
Luulen että köyhyys on syy, jos lupauksesta huolimatta noin on tehty ja vain yksi lapsi käymässä.
Vaikka oliisi miten köyhä niin ei siltikään noin kehtaisi tehdä normi-ihminen.
laittaisi lapsen aikaisemmin kotiin tai olisi vaikka itse viikon syömättä että pystyisi pari leipää tehdä. Saiiras juttu, eikä kuulosta edes vakiprovoilijan tekstiltä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:33"]
Mikä oli selitys ja minkä ikäiset lapset?
(sori, ei jaksa lukea 6 sivua)
Jospa ap lapsesi kaverin vanhemmat ovat niin köyhiä, tälläkin palstalla on aloituksia että 2 työssäkäyvällä vanhemmilla tili tyhjä, ei mitään pysty tehdä, ei harrastaa kunnolla kuin jotain halpaa, ei matkustella.
Luulen että köyhyys on syy, jos lupauksesta huolimatta noin on tehty ja vain yksi lapsi käymässä.
[/quote]
Lapsen kaverin äiti ei ollut jaksanut käydä kaupassa. Niinkin hyvä selitys.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:16"]
[/quote]
Kuulostaa tiukkapipoiselta annostelulta. Entä, jos ruoka on tosi hyvää, ja joku haluaa lisää? Tai jos on syönyt jotain täyttävämpää tai ei ole omaan makuun, ja sitä jää yli? Muuten vaan ei nälätä tai ollaan paiskottu töitä tai leikitty niin, että ruokaa menisi vaikka millä mitalla?
[/quote]No meillä ruoka pyritään joka kerta tekemään niin, että se on kaikkien mielestä hyvää :) Kaikki syövät lähes aina sen tietyn määrän (meitä on siis minä, mies ja poika), toki lapsella siis ruokamäärä kasvaa kasvaessa mutta kuitenkin. Joskus on toki poikkeuksia, mutta esimerkiksi ostan aina se 400g lihapaketin, ja siitä riittää meille kolmelle juuri sopivasti. Samoin perunoita keitän sen määrän minkä tiedän menevän. Joskus jää puolikas tai yksi yli. Koskaan ei ole kukaan meistä nälkäiseksi jäänyt. Ei ruokamäärän arvioiminen ole mitenkään vaikeaa kun on vuosikymmenen samojen ihmisten kanssa samassa ruokapöydässä istunut :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 19:17"]
[/quote]
Mutta tässä tapauksessa äiti nimenomaan OLI kysynyt että onko ruokailu ok. Tällöin luulisi terveen aikuisen ihmisen osaavan sanoa ''valitettavasti meillä on tänään vain omalle perheelle ruokaa, joten en voi tarjota lapsellesi illallista'' . Joo, ehkä vähän omituista (kun miettii eikö tosiaan voi pakata lapsia autoon ja lähteä syömään/kauppaan), mutta ainakin terveempää lasta kohtaan kuin sanoa äidille että juu ruokaa tulee ja sitten pitää nälässä koko ilta. Kuullostaa jo joltain mt-ongelmalta.
[/quote]...ja siksi sanoinkin, että menee vähän aiheen vierestä. Kommentoin noita muutamia kommentteja, en ap:n kirjoitusta. Tottakai meillä tarjotaan ruoka jos niin on sovittu tai jos lapsen kaveri on yökylässä tms.
[/quote]
Kuulostaa tiukkapipoiselta annostelulta. Entä, jos ruoka on tosi hyvää, ja joku haluaa lisää? Tai jos on syönyt jotain täyttävämpää tai ei ole omaan makuun, ja sitä jää yli? Muuten vaan ei nälätä tai ollaan paiskottu töitä tai leikitty niin, että ruokaa menisi vaikka millä mitalla?