Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua maalla?

Vierailija
30.11.2020 |

Haluaisi paeta tätä kyllästyttävää kaupunkielämää. Joskus tuntea jotain vapautta ja päästä siitä pahasta olosta veks. Niin ainakin toivon.

Kommentit (896)

Vierailija
721/896 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, edullisempaa ja mukavaa. Ei ruuhkaa, kaikki palvelut löytyy ja lääkäriin pääsee nopeasti. Tosin kohta palvelut tasapuolistetaan, eikä sitten täältäkään pääse enää lääkäriin.

Vierailija
722/896 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto pakollinen ja talvi helvettiä ellei ole traktoria pihan auraamiseen tai osta aurauspalvelua joltain naapurilta. Lumikolla tai mönkijällä ei kovin isoa pihaa saa kolattua.

Itse olen asunut viimeiset reilut 15 vuotta nyt maalla, ilman autoa, ja pärjännyt ainakin loistavasti ilman. Matkaa on lähimpään kirkonkylään melkein 30 kilometriä. Auton omistin viimeksi kun asuin aiemmin kaupungissa, jos jostain syystä päättäisin vielä kaupunkiin muuttaa (mitä en enää ikinä tee), niin todennäköisesti sielläkin ilman autoa nyt toimeen tulisin.

Mitä ihmeellistä on siinä, että aurauspalvelut pitää maalla ostaa?! Onko kotikaupunkisi sitten sellainen, joka ei osta talvisin aurauspalveluita!? Kuulostaa varmaan oudolta, mutta kyllä ne tiet pitää kaupungeissakin huoltaa samalla tavalla. Maaseudulla tiekunnat hoitavat yksityisteiden aurauksen, pihatiet voidaan hoidattaa samalla vaivalla, taikka tarvittaessa jokainen voi hoitaa oman tiensä aurauksen haluamansa mukaan.

Kirkonkylään 30 km ja liikut sinne siis miten - jonkun tutun autollako? Eli jonkun auto kumminkin tarvitaan, että pääset keskustaan? Tai olemassa oleva bussiyhteys.

Töissä et ilmeisesti käy? Eli ei työmatkaongelmiakaan?

Jos hän on joku triatlonisti, kun kerran on 30 kilsaa joka paikkaan ja pärjää niissä olosuhteissa mainiosti ilman autoa. Tai sitten on se bussiyhteys. Jostain sitä rahaa on torppaan kuitenkin saatava, käy töissä tai ei.

Hänenä ilmoittautuisin mitä pikimmin Selviytyjät-ohjelmaan. On meinaan semmonen sissi. Niin, ellei hän ole jo sitäkin tehnyt. Ollut Selviytyjissä, meinaan.

Eihän 30 kilsaa ole fillarilla matka eikä mikään. Sitäpaitsi nykyäänhän on jos minkälaisia sähkövempaimia, jolla tuollaisen matkan hurauttaa mennen tullen. Toisin kuin moni luulee, myös busseja kulkee maaseudulla vielä nykyäänkin, ei tietenkään tunnin välein, mutta kulkee kuitenkin. Ei kaikki maalaiset missään tiettömien taipaleiden takana asu.

Suurin osa maaseudun bussiliikenteestä on kuitenkin ollut jo ennenkin nk.koululaisvuoroja. Eli kiinni siitä missä on kouluja ja mitä reittejä sinne mennään. Joinakin aikoina on niissä ollut myös enemmän muitakin kulkijoita kenties.

Nykyisin kun kyläkouluja paljon vähemmän, niin kouluvuoroja voi olla vaikka ennemmänkin. Mutta kun ajattelu on yleensä, että "maalla kaikki tarvitsee aina auton", niin muita kuin koululaisia kulkee niissä sitä harvemmin. Kuitenkin koulubusseissa voi kai kaikkialla maaseudulla yhä kulkea kaikki kyytiä tarvitsevat??!

Totta kai voi. Aikoinaan täälläkin kulki bussit kahden pikkukaupungin välillä tunnin välein. Nykyään enää pari kolme vuoroa päivässä. Käytän niitä silloin tällöin ja aina niissä kulkee lisäkseni muutama muukin kuin vain koululaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/896 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto pakollinen ja talvi helvettiä ellei ole traktoria pihan auraamiseen tai osta aurauspalvelua joltain naapurilta. Lumikolla tai mönkijällä ei kovin isoa pihaa saa kolattua.

Itse olen asunut viimeiset reilut 15 vuotta nyt maalla, ilman autoa, ja pärjännyt ainakin loistavasti ilman. Matkaa on lähimpään kirkonkylään melkein 30 kilometriä. Auton omistin viimeksi kun asuin aiemmin kaupungissa, jos jostain syystä päättäisin vielä kaupunkiin muuttaa (mitä en enää ikinä tee), niin todennäköisesti sielläkin ilman autoa nyt toimeen tulisin.

Mitä ihmeellistä on siinä, että aurauspalvelut pitää maalla ostaa?! Onko kotikaupunkisi sitten sellainen, joka ei osta talvisin aurauspalveluita!? Kuulostaa varmaan oudolta, mutta kyllä ne tiet pitää kaupungeissakin huoltaa samalla tavalla. Maaseudulla tiekunnat hoitavat yksityisteiden aurauksen, pihatiet voidaan hoidattaa samalla vaivalla, taikka tarvittaessa jokainen voi hoitaa oman tiensä aurauksen haluamansa mukaan.

Kirkonkylään 30 km ja liikut sinne siis miten - jonkun tutun autollako? Eli jonkun auto kumminkin tarvitaan, että pääset keskustaan? Tai olemassa oleva bussiyhteys.

Jos hän on joku triatlonisti, kun kerran on 30 kilsaa joka paikkaan ja pärjää niissä olosuhteissa mainiosti ilman autoa. Tai sitten on se bussiyhteys. Jostain sitä rahaa on torppaan kuitenkin saatava, käy töissä tai ei.

Hänenä ilmoittautuisin mitä pikimmin Selviytyjät-ohjelmaan. On meinaan semmonen sissi. Niin, ellei hän ole jo sitäkin tehnyt. Ollut Selviytyjissä, meinaan.

Eihän 30 kilsaa ole fillarilla matka eikä mikään. Sitäpaitsi nykyäänhän on jos minkälaisia sähkövempaimia, jolla tuollaisen matkan hurauttaa mennen tullen. Toisin kuin moni luulee, myös busseja kulkee maaseudulla vielä nykyäänkin, ei tietenkään tunnin välein, mutta kulkee kuitenkin. Ei kaikki maalaiset missään tiettömien taipaleiden takana asu.

Suurin osa maaseudun bussiliikenteestä on kuitenkin ollut jo ennenkin nk.koululaisvuoroja. Eli kiinni siitä missä on kouluja ja mitä reittejä sinne mennään. Joinakin aikoina on niissä ollut myös enemmän muitakin kulkijoita kenties.

Nykyisin kun kyläkouluja paljon vähemmän, niin kouluvuoroja voi olla vaikka ennemmänkin. Mutta kun ajattelu on yleensä, että "maalla kaikki tarvitsee aina auton", niin muita kuin koululaisia kulkee niissä sitä harvemmin. Kuitenkin koulubusseissa voi kai kaikkialla maaseudulla yhä kulkea kaikki kyytiä tarvitsevat??!

Totta kai voi. Aikoinaan täälläkin kulki bussit kahden pikkukaupungin välillä tunnin välein. Nykyään enää pari kolme vuoroa päivässä. Käytän niitä silloin tällöin ja aina niissä kulkee lisäkseni muutama muukin kuin vain koululaiset.

Totta että voi, mutta ei niissä tosiaan kulje kuin se pari-kolme muuta kerralla, paitsi koululaisia. Yhä useampi valinnut yksityisautoilun, ja painottaen tosiaan sanaan "yksityis",  jolla varmaan voi nähdä vaikka miten monia eri merkityksiä.

Eikä sen yksityisyys niissä autoissa varmastikaan vähene sen myötä, että tulee noita energiavaihtoehtoja autoiluun. Ajattelen tämän siis vaikkapa "yhteisöllisyyskokemuksena", jota kautta kuitenkin voidaan kuitenkin verrata "vanhaa" eli maaseutuelämää "uuteen" siis kaupunkilaiselämään, noin toki huomattavatn paljon musta-valkoistaen :D

Vierailija
724/896 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä me asutaan. Matkaa lähimmälle bussipysäkille josta linja-auto lähtee on 25km:n päässä ja silloin olemme jo pikkukaupungissa.

Paljonkos on matkaa yleensä lähimmälle bussipysäkille?! Luulisin että vain Lapissa on alueita, joissa 25 kilometriä voisi olla "lähimmälle bussipysäkille", yleensähän bussit lähtee jostain asemilta tai varikoilta, eikä bussipysäkeiltä lähde yksikään bussi??!!

Lähimmälle pysäkille on matkaa viisi kilometriä ja bussi kulkee sellaisella aikataululla, ettei sillä voi kuvitella töihin menevänsä. Taksi kuljettaa lapset kouluun, eikä sinnekään kyytiin aikuisia ihmisiä kyllä huolita 

Vierailija
725/896 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! En viihtynyt yhtään kaupungissa, kun pakosta oon joutunut 6v elämästäni siellä asumaan. Rakastan sitä kun ei ole naapureita näköpiirissä, omaa rauhaa ja isoa pihaa, koirien kanssa pääsee metsään samoilemaan omasta pihasta, mustikka&vattupaikat on ihan takapihalla, omavaraisuus kun voi kasvattaa kasviksia itse ja kaikenlaista puuhastelua on niin paljon kun vaan jaksaa tehdä. Oon toki lapsesta asti tottunut asumaan maalla, en kaipaa muuta kuin peruspalvelut, en pelkää metsäneläimiä (pelkäsin ennemminkin kaupungissa arvaamattomia juoppoja) ja ulkona oleminen on itselleni kaikista tärkein asia vapaa-ajalla.

Talvisin on lumitöitä, itseäni ei arkiliikunta haittaa. Tykkään kun on puuhaa ja saa olla ulkona. En keksi yhtään mitään huonoa maaseudulla asumisesta.

Vierailija
726/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot siellä ainakin melko lailla omillasi. Jos on peukalo keskellä kämmentä, niin siellä joutuu opettelemaan asioita. Auraat itse tiet, leikkaat nurmikot. maalaat talosi ja sitä rataa. Kauppaan voi olla 10km, kaupunkiin 100km, sairaalaain jopa 300km. Kannattaa ottaa selvää, millaista on asua siellä, minne ajattelit mennä.

Nurmikon leikkuu ei ole pakollista ja aika harva täällä maalla itse tiet auraa. Jokainen käytössä oleva yksityistie aurataan Suomessa ja auraajana yleensä paikallinen maajussi, joka samalla vetää sovittaessa myös pihatiet sopuhintaan.

Minkä ihmeen takia talo pitää maalata itse? Ihan samat palvelut toimii maalla kuin kaupungissakin. Voit tehdä ihan mitä tahansa itse jos haluat, mutta ihan yhtälailla voit käyttää ostopalveluja siinä kuin kaupungeissakin.

Eipä taida muualta kuin Lapista löytyä sellainen kolkka, josta olisi kaupunkiin 100 kilsaa matkaa ja eikä kyllä löydy aivan pohjoisinta Lappia lukuunottamatta sellaista periferiaa, jossa sairaalaa olisi 300 kilometrin päässä.

Täällä on kyllä aivan käsittämättömiä oletuksia maalla asumisesta.

Ensimmäisen talven aurasi urakoitsija. Se maksoi 2800mk vuonna -94. Loput talvet aurasin itse. Se on maalla sellaista, että on hyvä osata tehdä melkein kaikki itse. Jos tilaat jonkun timpurin 50km päähän niin se ottaa kilometrirahat joka päivältä. Samaa rataa kodinkoneen korjaaja, putkimies, sähkömies. Kaikki on nykyään aivan älyttömän kallista ja matkat päälle. Muutin etelästä kotipaikkaani Pohjois-Pohjanmaalle, asuin 4 vuotta ja muutin Ouluun. Kun maalaispoika tottuu kaupungin helppouteen, niin ei siiitä maalla asujaksi enää ole.

Vierailija
727/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta, "maalla asuminen" voi merkitä niin monenlaisia asioita. Ensin kai pitää määritellä itselleen, mitä ylipäätään pitää maaseutuna. Haluaako asua isohkossa ja elinvoimaisessa töitä ja harrastuksia tarjoavassa taajamassa ruuhka-Suomen ulkopuolella vaiko syrjäkulmilla, mistä on lähimpien palveluiden (ja työpaikkojen) ääreen vähintään tunnin automatka suuntaansa, ja viimeinen bussi meni joskus 40 vuotta sitten? 

Vierailija
728/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää menee aina siihen, että joko tai, kaupunkilaiset puolustelee omaa valintaansa ja haukkuvat maaseudun oloja ja toisinpäin.

Olen tehnyt kierroksen maalaispitäjästä Helsingin ja parin suuremman eurooppalaisen ja venäläisen kaupungin kautta takaisin maalaispitäjään.

Arjessa elämä maalla on parasta, en vaihtaisi mihinkään. Mutta kun joku toinen lähtee mökille viikonlopuksi luonnonrauhaan, voin mennä kaupunkiviikonloppua viettämään. En tarvitse mökkiä, koska käytännössä kaikki sama on arjess ympärillä ja en kaipaa todellakaan kaupunkiin, voin käydä nauttimassa kaupunkiympäristöstä pienillä viikonloppureissuilla.

Suomessa kaupungit on muutenkin melko pieniä ja luonto piirittää niitäkin jokapuolelta, helsingistäkään ei tarvitse pitkään matkustaa kun on umpikorvessa.

Maaseudun on valinnut juuri siksi, että on tilaa hengittää, luonto ympärillä, eläinten kanssa elämä on täällä helpompaa ja täältä kyllä löytyy kaikki mitä tarvitsee.

Vierailija
729/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mikä on maailman homoin nimi?

- P ut1n 😄

Vierailija
730/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot siellä ainakin melko lailla omillasi. Jos on peukalo keskellä kämmentä, niin siellä joutuu opettelemaan asioita. Auraat itse tiet, leikkaat nurmikot. maalaat talosi ja sitä rataa. Kauppaan voi olla 10km, kaupunkiin 100km, sairaalaain jopa 300km. Kannattaa ottaa selvää, millaista on asua siellä, minne ajattelit mennä.

Nurmikon leikkuu ei ole pakollista ja aika harva täällä maalla itse tiet auraa. Jokainen käytössä oleva yksityistie aurataan Suomessa ja auraajana yleensä paikallinen maajussi, joka samalla vetää sovittaessa myös pihatiet sopuhintaan.

Minkä ihmeen takia talo pitää maalata itse? Ihan samat palvelut toimii maalla kuin kaupungissakin. Voit tehdä ihan mitä tahansa itse jos haluat, mutta ihan yhtälailla voit käyttää ostopalveluja siinä kuin kaupungeissakin.

Eipä taida muualta kuin Lapista löytyä sellainen kolkka, josta olisi kaupunkiin 100 kilsaa matkaa ja eikä kyllä löydy aivan pohjoisinta Lappia lukuunottamatta sellaista periferiaa, jossa sairaalaa olisi 300 kilometrin päässä.

Täällä on kyllä aivan käsittämättömiä oletuksia maalla asumisesta.

Ensimmäisen talven aurasi urakoitsija. Se maksoi 2800mk vuonna -94. Loput talvet aurasin itse. Se on maalla sellaista, että on hyvä osata tehdä melkein kaikki itse. Jos tilaat jonkun timpurin 50km päähän niin se ottaa kilometrirahat joka päivältä. Samaa rataa kodinkoneen korjaaja, putkimies, sähkömies. Kaikki on nykyään aivan älyttömän kallista ja matkat päälle. Muutin etelästä kotipaikkaani Pohjois-Pohjanmaalle, asuin 4 vuotta ja muutin Ouluun. Kun maalaispoika tottuu kaupungin helppouteen, niin ei siiitä maalla asujaksi enää ole.

Maalla ihmiset jotenkin olettaa, että jos omistat jotain, sitä saa kaikki muutkin käyttää. Porakone? Tuoppa se tänne ja porataan tuohon betoniseinään pieni oviaukko. Lumiaura? Ajappa meidänkin pihatie kun ehdit. MITÄ RAHAA KEHTAT PYYTÄÄ EIHÄN SIIHEN MENE KUIN 5 MINUUTTIA EI OLE NAAPURIAPU ENÄÄ VOIMISSAAN 😤

Vierailija
731/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jotenkin valtavirrasta poikkeava, niin sinusta puhutaan paskaa selkäsi takana.

Vierailija
732/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Nivalaan. On 11 koulua, ilmainen varhaiskasvatus ja paljon harrastus- ja liikuntamahdollisuuksia. Nivalassa ei ole tuulimyllyjä.

Vierailija
733/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jotenkin valtavirrasta poikkeava, niin sinusta puhutaan paskaa selkäsi takana.

Puhutaan kaupungissakin, mutta sillä ei ole samanlaista merkitystä kuin maalla, puhujilla ei ole valtaa.

Siinähän jauhavat, mitä sitten. Ei tarvitse olla sellaisten jauhajien kanssa missään tekemisissä.

Vierailija
734/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>> Haluaisi paeta tätä kyllästyttävää kaupunkielämää. Joskus tuntea jotain vapautta ja päästä siitä pahasta olosta veks. Niin ainakin toivon. <<

Nykyään on trendinä shopata oma vaatekaappi ennen kuin ryntää kauppaan hankkimaan uusia vaatteita. Samaa periaatetta voi soveltaa muuhunkin elämässä.

Eli hae nyt ensin ne luontoelämykset siltä nykyiseltä kotialueeltasi. Laajenna sitten naapurialueelle. Ja siitä eteenpäin. Löydä siis oma asuinalueesi ja lähitienoosi uudestaan. Kulje siis ensin ne nykypuistotkin läpi.

Tai tee nykyisestä kodistasi maalaishenkinen, jos maalaisuutta kaipaat. Siitä vain kirpparilta tm. ostamaan maitotonkkia, räsymattoja, vanhoja puuesineitä ja vastaavia maalaishenkisiä astioita ja tavaroita, sisusta ruutukankankaalla ja muulla maalaistyylillä.

Lisäksi surffaa netissä ja Tubessa maalaishenkisillä sivustoilla ja kanavilla. Tai tee päivämatka maaseudulle.

Ala myös kävellä ja pyöräillä - eihän maaseudun ihmisetkään busseissa ja metroissa kulje. Käytä lähikauppoja, koska maallakaan ei sinulla sitten olisi kauppakeskustaa monine vaihtoehtoineen tarjolla. Koita elää jo nyt jokseenkin samoin kuin elämä maallakin menisi.

Ainakin nuo konstit lievittävät maalaiskaipuuta. Ja voi olla, että sen kautta myös selviää, onko kysymys edes mistään aidosta tarpeesta päästä maalle pysyvästi. Vai jostain muusta.

Kun pitää silmät auki, saa maalaisuutta kokea kaupungissakin. Itse asun lammen vieressä ja kävelylenkillä kerrostaloaslueeni vieressä, melkein astuin rantakäärmeen päälle, joka loikoili liikkumattomana poikittain hiekkaisella pyörätiellä. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Olenpa nähnyt muitakin eläimiä, kettuja, hirven, rusakkoja, tikkoja...

Luonto on mielestäni kyllä eri asia kuin maalaisuus. Maalaisuus on sitä "maaseutua", jota ihminen on myös muokannut vuosisatojen ajan. Lampi ja eläimet taas luontoa, joilla ei ole juuri mitään suoraa tekemistä maaseudun kanssa. Ollaanpas tarkkoina !

Olen maalla syntynyt ja asunut siellä 17-vuotiaaksi asti, ennen kuin muutin kaupunkiin - mutta koitan parantaa tapani ja puhua jatkossa todenmukaisemmin luonnosta ja maalaisuudesta, kun en kerran niistä mittään tiedä. 😂

Vierailija
735/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa siel syrjäkylillä kulkee vielä ihka aito kauppa-auto. Onhan niitä kirjastoautojakin vielä. Ei meinaan ainakaan 30 kilsan päästä ihan maitopurkkia lähdetä hakemaan, jos loppuu mölkkis kesken. Tai jospa on oma ammu.

Viimeisiä viedään myymäläautojen suhteen. Maaseudun autioituminen ja kannattomuus ovat syynä. Suomenmaa on aiheesta kirjoittanut v. 2022 otsikolla "Lajinsa viimeiset..."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/lajinsa-viimeiset-kari-maksimainen-aja…

Vierailija
736/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli aiemmin hyvä kommetti et on eri asia asuuko etelän haja-asutusalueilla,kirkonkyllällä vai kauempana kyliltä.Etelässä matkat on lyhyitä,ksupungit paisuu ja tekee lähialueistaan kaupungin lähiöitä helposti...ei ole oikein maaseutua enää.Keskisessä Suomessa ja pohjoisempana alkaa löytyä kyläkauppoja,puhtaita vesiä ja luonnon rauhaa eri lailla.30v jälkeen lähdössä etelästä takaisin pienemmille kylille,saapi laittaa autonsa kaupan pihhaan ilimaseks,työntää venneen vesille iliman laiturimaksuja,saapi kävellä mettään ja olla siellä rauhassa.Käpistellä polttopuijen ja lumen kanssaPieniä asioita,mutta samalla isoja.

Vierailija
737/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on laulu "Mä lähden maalle" jossa Juicen ja Mikon ajatusmaailma mukavasti kohtaa laulun sanoissa. Jos jokainen voisi asua siellä missä on hyvä olla, niin asiat olisivat todella hyvin.

Vierailija
738/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn maalla. Täällä on rauhaa ja yksinäisyyttä. Kaupungissa melua ja ihmisiä, joita inhoan. Rumaakin kaupungeissa on. Ränstyneitä taloja jotka rakennettu jonkun aikalaisihanteen mukaan ja näyttävät nyt hirveälle.

Vierailija
739/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon sosiaaliseen puoleen maalla sanoisin,että se on ihan vapaaehtoista,juttelee,jos haluaa jutella. Samalla tavoin voi ohittaa kyselijät kuin kaupungissakin. Itsestä se on ennenkaikkea kiinni,joskus on kiva kuulla tarinoita esim omasta talostaan(jos on vanha esim).Apua ja monenlaista osaamista usein löytyy,mutta siihenkään ei ole pakko ryhtyä puolin ei toisin.Maalla kasvaneena,nää on tuttuja minulle,turhaa niistä on ottaa paineita.Jos joku juoruaa,antaa juoruta,itsehän jokainen tietää itsensä.

Vierailija
740/896 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisasumista on tosi monenlaista, samoin kuin kaupunkiasumista. Ei voi siis yleistää, että maalla ois automaattisesti pitkä matka joka paikkaan ja hillitön työleiri pihana, tai kaupungissa aina ruuhkaa, tungosta ja meteliä. Kun molemmista vaihtoehdoista löytyy monenlaista, ja sit sellaisia välimuotoratkaisuja kuten kaupunkien laitamat tai pienen kaupungin taajama-alueet, joissa on enemmän tilaa ja vähemmän väkeä kuin ihan kaupungissa, mutta kuitenkin kohtalaiset etäisyydet palveluiden ääreen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi