Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua maalla?

Vierailija
30.11.2020 |

Haluaisi paeta tätä kyllästyttävää kaupunkielämää. Joskus tuntea jotain vapautta ja päästä siitä pahasta olosta veks. Niin ainakin toivon.

Kommentit (896)

Vierailija
401/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kivaa, kiitos kysymästä!

Ei ole teitä kaupunkilaisia, ei mammuloita, ei kerjäläisiä, ei rosskkasakkia.

Tontit ja talot meillä on isot, ei tarvitse asua kanakopissa päällekkäin eikä kuunnella naapurin mölinää.

Velattomaksi pääse nopsaan kun tontit on edullisia eikä rakentaminen ole niin kallista, puutavara omasta metsästäjä työkustannukset edullisemmat.

Palveluina on kuntosaleja 3 kpl, liikunta- ja uimahalli, teatteri, huippukirjasto, kuntoratoja monta, kolme ravintolaa, jne. jne.

Älä tule, emme kaipaa tänne kaupunkilaisia.

Vierailija
402/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on pakko olla, jos asuu maalla. Ja auton omistamisesta voi olla yllättävän paljon harmia ja lisäkuluja. Eri asia tietenkin, jos asuu jossain kirkonkylässä, missä on ruokakaupat yms. kävelymatkan päässä. Kokemuksesta sanon, että maalla asuminen ei sovi lapsiperheille. Alle kouluikäiset nyt menee, mutta isommat lapset kaipaavat harrastusmahdollisuuksia ja kaveripiiriä, jonka kanssa viettää aikaa. Jos se lähin kaveri ja harrastus on 20 km päässä niin ei ne vanhemmat jaksa kuskailla työpäivän jälkeen älyttömiä matkoja. Lisäksi lasten koulupäivät venyvät turhan pitkiksi, jos kouluun pitää mennä koulukyydillä. Siinä myös lasten kunto karisee, jos ei tule arkiliikuntaa kouluun kävelemisen muodossa. 

Lapsettomille ja niille, joilla on hyvä taloudellinen tilanne, maalla asuminen sopii paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan ihmisestä. Esim. minä vihaan maaseudulla kökkimistä, mutta todennäköisesti vain siksi, että jouduin elämään maaseutupaikkakunnalla lukion lopppuun asti. Sen jälkeen en ole maalla asunut päivääkään, eli kaupungeissa on kulunut yli 20 vuotta. Kun on tottunut siihen, että kauppaan pääsee aina, kultuuria on tarjolla koko ajan, paljon ravintoloita ja baareja, erilaisia ihmisiä, harrastusmahdollisuuksia ja toimintaa, maaseudulla oleminen tuntuu vähän kuin matkaisi ajassa taaksepäin. Koko elämä on kuin jostain historiasta. Ihmiset lapsekkaan uteliaita, epäkohteliaita ja tungettelevia, tekemistä kuin keskiajalla.

Joku toinen voi taas nauttia virikkeettömyydestä, jos esim. harrastaa viljelyä tai eläimiä.

Hei , täältä pääsee ihan hyvin ravintolaan, teatteriin jne .mihin kukin haluaa ! Ei kukaan ole kahlinnut portinpieleen

Miten eläinten kanssa  harrastaminen on virikkeetöntä ?  Onko ne kapakat sitten parempia virikkeitä ?

Vierailija
404/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla on paljonkin virikkeitä, ne on vaan vähän erilaisia, mitä kaupungissa ja ne täytyy löytää esim. Maastoyöräily, lenkkeily, rullahiihto, rullaluistelu, aivan kaikki mahdollinen!

Ei maaseudulla myöskään tarvitse kökkiä, jos ei halua..:D ei kaikilla ole niitä kymmentä lehmää, pottupeltoa ja kasvihuonetta.

Kuinka siinä pilkkopimeydessä voi rullaluistella ja pyöräillä? Ja eikö rullaluisteluun tarvita asfalttia? Nuo kaikki luettelemasi ovat kaupunkiharrastuksia.

Ei talvella rullaluistella. Miten siellä mukulakivi kadulla rullaluistellaan? Meillä on tuossa muutaman kilometrin päässä valtatie joka lähes nukkuu tiettyihin aikoihin, ei parempaa luistelupaikkaa ole.

On täällä  maalla kevyenliikenteen väyliäkin, ns pyöräteitä kun ei ihan korpeen muuta

Vierailija
405/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeää suurimman osan vuodesta, yksinäistä, virikkeetöntä, villieläinten törmäämisen pelkoa. Pihaelämä hiljeni naapurustossa heti kun alkoi tulla hämärää. Iltaelämä ei ole maalaisia varten.

Vierailija
406/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
407/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme viisi vuotta sitten ja viihdymme. Emme kylläkään asu peltojen keskellä, vaan kuntakeskuksessa lähellä palveluita. Arki on aika samanlaista kuin Helsingin lähiössä, mutta kaikki palvelut ovat lähellä ja ihmiset ystävällisiä.

Ihmiset ovat maalla rennompia. Nykyään tapaan työssäni joskus pääkaupunkiseudulta tulleita, ja heidät hyvin usein erottaa jännittyneestä ja kireästä olemuksesta ja ärtyisästä asenteesta. Koulussakin on ollut todella rauhallista, ei kiusaamista eikä paljon lasten välisiä kiistoja muutenkaan.

Vierailija
408/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei ollut mitään tekemistä enkä tutustunut kehenkään. Muutin takaisin kaupunkiin.

Vierailija
409/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla autoa, riippuu etäisyyksistä.

Bussit kulkee, on asiointipalvelu.

Itse kuljen pyörällä.

Oli aivan mahtavaa aikaa kun olin lapsen kanssa maalla!!

Oli piha ja turvallista olla.

Sukulaisia kävi ja hoidin sukulaislapsia myös.

Parasta aikaa!

Vierailija
410/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljen pyörällä.

Parasta aikaa!

Kyllä se auto on vain oltava. 70-v. ajokortiton äitini asuu maalla sellaisessa kylässä, josta kulkee asiointi-taksi n. 30 km päähän kirkonkylään kerran viikossa. Mitään muuta julkista liikennettä ei ole. Mutta sepäs onkin ongelma, kun se auto ei kulje kesällä ollenkaan. Äiti ei pääse käymään kaupassa kuuteen viikkoon ellei maksa tavallista taksikyytiä ja se onkin jo lähemmäs 100e edestakainen matka. Aika kova piikki pientä eläkettä nostavalle. 

Vierailija
411/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä maalle muuttajilla ole harrastuksia, ystäviä tai sosiaalista elämää? tai siis miten siirrätte ne kaikki maaseudulle mukananne? Mulla on harrastus jossa käyn joka viikko (ryhmässä), ja käyn kaverin kanssa lenkillä pari kertaa viikossa, kesällä uimassa niin usein kuin mahdollista, sen lisäksi että harrastan musiikkia ja taiteita, mutta näitä voi tietty tehdä missä vain. Miehellä bänditoimintaa, käydään myös paljon ystävien kanssa veneilemässä, keikoilla, syömässä jne. Teettekö kaikkia juttuja sitten vain oman perheen kanssa tai hommaatte uudet kaverit/näette vanhoja harvemmin? Tää on ainakin meillä suurin syy, miksei muuteta kauemmas. Työt onnistuu lähes missä vaan, mutta sosiaalien elämä ei, vaikka pihan, luonnonläheisyyttä ja enemmän tilaa haluaisikin. 

Pienellä paikkakunnallakin on paljon harrastusryhmiä aikuisille ja lapsille. Musiikkia, partiota, eräkerhoa jne.

Läheisten ystävien jääminen kauaksi oli minulle muutossa ikävintä. Toki olen tutustunut moniin uusiinkin ihmisiin, mutta olen sellainen, ettei samanhenkisiä ole niin helppo löytää.

Vierailija
412/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa on elo maaseudulla! Tilaa ja aikaa harrastaa ja toteuttaa itseään monenlaisilla tavoilla, joihin ei kaupungissa ole mahdollisuutta. Suosittelen kokeilemaan.

Vierailija
413/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljen pyörällä.

Parasta aikaa!

Joo, bussit kulkee ehkä kouluaikoina, mutta yritäs päästä lauantaina tai kesäisin jonnekin.

Vierailija
414/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä korvempi sen parempi. Ihanne olisi vedetön mökki puron tai lammen rannalla.

Peseytyminen ulkosaunalla. Ei mitään isoa hollitallia mitä pitää lämmittää aamusta iltaan vaan mökki missä keittiö, takka/kamiina ja tupa.

Suomessa on vaikeaa löytää maata tai puhdasta vesistöä.

Youtubesta seuraan näitä mökki-ihmisiä ja ihailen heitä suuresti 💝👍

Vierailija
415/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuljen pyörällä.

Parasta aikaa!

Kyllä se auto on vain oltava. 70-v. ajokortiton äitini asuu maalla sellaisessa kylässä, josta kulkee asiointi-taksi n. 30 km päähän kirkonkylään kerran viikossa. Mitään muuta julkista liikennettä ei ole. Mutta sepäs onkin ongelma, kun se auto ei kulje kesällä ollenkaan. Äiti ei pääse käymään kaupassa kuuteen viikkoon ellei maksa tavallista taksikyytiä ja se onkin jo lähemmäs 100e edestakainen matka. Aika kova piikki pientä eläkettä nostavalle. 

Äitisi voi hakea vanhuksille suunnattuja taksikyytejä 4 kertaa kuussa.

Palikyydit ovat vielä erikseen.

Vierailija
416/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata kun olen asunut koko ikäni maalla eli 40v. En siis tiedä kaupunkiasumisesta mitään.

Omalta kylältä löytyy mm. Pari kauppaa, apteekki, koulu, päiväkoti ja vanhainkoti.

Terveyskeskukseen matkaa 40km. Lähimpään kaupunkiin 100km.

Vierailija
417/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä maalle muuttajilla ole harrastuksia, ystäviä tai sosiaalista elämää? tai siis miten siirrätte ne kaikki maaseudulle mukananne? Mulla on harrastus jossa käyn joka viikko (ryhmässä), ja käyn kaverin kanssa lenkillä pari kertaa viikossa, kesällä uimassa niin usein kuin mahdollista, sen lisäksi että harrastan musiikkia ja taiteita, mutta näitä voi tietty tehdä missä vain. Miehellä bänditoimintaa, käydään myös paljon ystävien kanssa veneilemässä, keikoilla, syömässä jne. Teettekö kaikkia juttuja sitten vain oman perheen kanssa tai hommaatte uudet kaverit/näette vanhoja harvemmin? Tää on ainakin meillä suurin syy, miksei muuteta kauemmas. Työt onnistuu lähes missä vaan, mutta sosiaalien elämä ei, vaikka pihan, luonnonläheisyyttä ja enemmän tilaa haluaisikin. 

Pienellä paikkakunnallakin on paljon harrastusryhmiä aikuisille ja lapsille. Musiikkia, partiota, eräkerhoa jne.

Läheisten ystävien jääminen kauaksi oli minulle muutossa ikävintä. Toki olen tutustunut moniin uusiinkin ihmisiin, mutta olen sellainen, ettei samanhenkisiä ole niin helppo löytää.

”Partiot ja eräkerhot”

Ovat hyödyllisiä taitoja tiukan paikan tullen erätaidot mutta paikkana sopii lande ja metsä asumiseen vain eränkävijälle

Vierailija
418/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdytään hienosti. Asutaan "maalla" noin viisi kilometriä isomman kaupungin keskustasta. Ei ole mitään miinuksia, pelkkää plussaa.

Vierailija
419/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä "maalla on pimeää". No enpä minä muutaman kaupungissa vietetyn vuoden aikana muistaakseni saanut ihailla ilta-aurinkoa joulukuussa. Yhtä pimeää se joka paikassa on talvella, keinovalot ei tuota minulle iloa. Maalla on yhtä pitkään valoisia kesäöitä kuin kaupungissa. Talvella täällä on tähtitaivas eikä oranssia valosaastetta.

Vierailija
420/896 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein kivaa, kiitos kysymästä!

Ei ole teitä kaupunkilaisia, ei mammuloita, ei kerjäläisiä, ei rosskkasakkia.

Tontit ja talot meillä on isot, ei tarvitse asua kanakopissa päällekkäin eikä kuunnella naapurin mölinää.

Velattomaksi pääse nopsaan kun tontit on edullisia eikä rakentaminen ole niin kallista, puutavara omasta metsästäjä työkustannukset edullisemmat.

Palveluina on kuntosaleja 3 kpl, liikunta- ja uimahalli, teatteri, huippukirjasto, kuntoratoja monta, kolme ravintolaa, jne. jne.

Älä tule, emme kaipaa tänne kaupunkilaisia.

Olen kaupunkilainen

Minustakin on kivaa kun tässä ei pyöri kerjäläisiä tai niitä juntteja mun kulmilla

Mmmm... mihin tarvitsen isoa tonttia? En mihinkään. En vain _tarvitse_. Pikkupiha on paras semmoinen söpö läntti. En tykkää ulkotöistä! Jos haluan aukealle menen isoon puistoon. Minulla ei ole pakkoa omistaa neljää hehtaaria maata, en tee sillä mitään :D

Mihin tarvitsen isoa taloa? En mihinkään. Ihanaa olla täällä cityasunnossa mikä ei ole täynnä turhaa maalaiskrääsää! Ja ei tarvii siivota liian kauan. Muuttokin on helppo.

Minulla ei ole niin isoa egoa että tarvitsisin sille _omaa_isoa_ tonttia tai neljä makuuhuonetta.

Kanakopit taitaa olla teille tutumpia.... kanaraukat

Hmm mölinää naapurista en oo kuullu aikoihin

Rakentaminen ja ”oma puutavara nk. omasta metsästä” ei kiinnosta

Lisäksi maalaisille näyttää tämän keskustelun perusteella olevan tärkeää saada kävellä alasti pihalla. Minulla ei ole noussut sitä tarvetta ehkä ikinä

Mikä vapaus olla riippumaton noista velvoitteista mistä maalaiset on riippuvaisia