Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokitteko lastenne kaverit arkisin?

Vierailija
30.11.2020 |

Onko ihan normaalia, että sekä päivällis- että iltapalapöydässä istuu aina kuudesluokkalaisen kavereita? Vanhemmat tuntuvat luottavan siihen, että lapsi ruokitaan meillä, kun eivät käy koulun jälkeen lainkaan kotona syömässä. Oma koti alle kilometrin päässä meiltä.

Miten muilla? Tarjoatteko ruoan lasten kavereille arkisin ja miten ottaisitte puheeksi, jos alkaa käydä liikaa lompakolle?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Omani ruokin ja jos joku kaveri täällä silloin kn, hän saa odottaa toisessa huoneessa ja mennä kotiinsa syömään. Omani olen opettanut tulemaan kotiin kun kavereilla aletaan syömään.

Vierailija
2/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina. Jos teen paljon ruokaa saatan kysyä että onko nälkä voit tulla syömään. Melko usein kuitenkin sanon jo ajoissa että meillä on puolen tunnin päästä Ruoka niin Villekin voi silloin sitten käydä kotona syömässä.

Mehua ja hedelmiä meillä on melkein aina tarjolla välipalaksi jos lapset tulevat koulun jälkeen meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokin, aina. En tosin naapurissa (samalla kadulla) asuvia lapsia, heidät lähetän kotiin syömään.

Vierailija
4/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annan aina kaverillekin ruokaa ja lapsikin syö kavereillaan.

Vierailija
5/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Omani ruokin ja jos joku kaveri täällä silloin kn, hän saa odottaa toisessa huoneessa ja mennä kotiinsa syömään. Omani olen opettanut tulemaan kotiin kun kavereilla aletaan syömään.

Tämä ei ole mielestäni mitenkään hyvää kasvatusta, koska tämä ei vastaa aikuiselämän todellisuutta. Olisi harvinaisen absurdia, jos ystäväni ollessa kylässä söisin itse ystäväni odotellessa.

Vierailija
6/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokita, ellei ole erikseen sovittu.

Vierailija
7/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kyllä välipalaksi porkkanaa ja näkkileipää. Siinä kohtaa kun on illallisaika, lähetän vieraat lapset kotiin. Ylipäänsä meille ei tulla koulusta suoraan, vaan meidän lapsi ensin syö välipalan ja tekee läksyt, ennen kuin voi kirmata kavereiden kanssa.

Vierailija
8/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mielestäni mitenkään hyvää kasvatusta, koska tämä ei vastaa aikuiselämän todellisuutta. Olisi harvinaisen absurdia, jos ystäväni ollessa kylässä söisin itse ystäväni odotellessa.

Perheateria on hiukan eri asia.

Vierailija
9/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ruokin ja lapsi syö kavereillaan myös. Kyllä se elämän mittaan tasaantuu. 

Vierailija
10/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalaa saa, mutta päivällistä ei ellei ole erikseen sovittu kaverien vanhempien kanssa. Olen pienipalkkainen yksinhuoltaja, tekee tarpeeksi tiukkaa ruokkia omakin porukka, saati että ruokkisin vielä lasten kaveritkin. Varsinkin kun harvan kaverin luona omat lapset saa edes sitä välipalaakaan.

Vierailija
11/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mulla ole ylimäärästä rahaa ruokkia koko kulmakunnan kakaroita. Enkä kyllä ruoki ystäviäni yhtään sen enempää. Ihan omalle perheelle ruuat ostan ja se riittäkööt.

Vierailija
12/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo täysi-ikäisiä, mutta kyllä meillä kaveritkin kutsuttiin ruokapöytään jos ruoka-aikaan meillä olivat. Ihan normaaleista arkiruuista riitti ylimääräisillekin, tyyliin laatikoista ja keitoista, ja leipää sitten lisäksi.

Vierailija
13/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokin, aina. En tosin naapurissa (samalla kadulla) asuvia lapsia, heidät lähetän kotiin syömään.

Lisään vielä, että minusta olisi aika kurjaa lähettää lapseni kaveri kotiin ruokailun takia jos heillä kuitenkin on tarkoitus nähdä sen jälkeenkin. En halua että lapset joutuvat kävelemään tuolla pitkiä matkoja edestakaisin. En myöskään todellakaan halua, että lapset joutuvat odottamaan toisessa huoneessa nälissään ja katsomaan vierestä kun muut syövät. Minulle tuli todella paha mieli kun kuulin, että omalle lapselleni oltiin tehty näin kaverinsa luona. En luultavasti päästä häntä enää siihen kyläpaikkaan. Tässä tapauksessa olivat vieläpä itse kutsuneet hänet sinne, eli tulkitsin että hän oli erittäin tervetullut.

Vierailija
14/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ruokkinut, jos meillä ruoka-aikaan on muitakin lapsia ollut ja niin ruokki äitinikin aina kaikki ylimääräiset lapset omassa lapsuudessani.

Vierailija
15/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat meillä ja ruoka-aika on, tarjoan aina mahdollisuutta tulla syömään. Joskus kaverit havahtuvat siinä vaiheessa, että pitää lähteä kotiin syömään tai kysyvät vanhemmilta voiko jäädä syömään. Joskus tulevat syömään kyselemättä kotoa. Joskus harvoin  sanovat, että heillä on kotona ruoka myöhemmin ja odottavat että omamme syö. Meillä tosin syödään niin myöhään, vasta n, klo 18.30 että monella on kotona ruoka aikaisemmin.

Vierailija
16/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalaa saa jos suoraan koulusta tulevat. Kavereilla matkaa kotiin kilometrejä.

Päivällinen tehdään kun kaverit on haettu kotiin tai ainakin oma lapsi syö vasta kavereiden lähdettyä vaikka me vanhemmat syötäiskin aiemmin. Kavereita ei kuitenkaan liian usein käy ja lapsikin on ainokainen.

Ruokavierailusta sovitaan erikseen, likat on mm. kokanneet ja leiponeet keskenään, silloin toin kaupasta "tilatut" ainekset.

Taloudellisesti ei haittaa, mutta ennakoin ja käyn harvakseltaan kaupassa, ei meillä ole ylimääräistä ruokaa vaan tehdään omalle perheelle sopivat annokset.

Vierailija
17/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä teiniä talossa, niin meillä pyörii jatkuvasti lasten kavereita.

Sovittu on, että kahvia/teetä/mehua/vettä ja pipareita riittää kaikille. Itsepalvelu. Ostan tarjouksista ja nuoretkin tuo paketteja toisinaan tullessaan (vanhemmat lähettää).

Toisinaan sitten tehdään ruokaa isommalle porukalle: tortilloja, pitsaa... Kaikki tekee ja osallistuu.

Jouluisin on ollut pipareiden yhteisleivontaa, torttuja ja pasteijoitakin tehty. Lasten aloitteesta. Itse olen ollut lähinnä neuvonantajan roolissa kuin kannattaa tehdä.

Tietty tää koronavuosi on rajoittanut tätä yhteisöllisyyttä. Kullakin muutama läheisin kaveria käy viikottain. Ei enää isompia lössejäkerrallaan.

Vierailija
18/18 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kavereita on kylässä, niin pyydän hekin yleensä syömään. Harvemmin meillä on kaikkien lasten kaverit samaan aikaan muutenkaan meillä. Jos emme ole miehen kanssa kotona, yleensä ottavat koulun jälkeen ruokaa/välipalaa kavereineen yhdessä. Samoin se pätee jos meidän lapset on kavereillaan. Siellä sama homma ruokailun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi