Vanhemmat elatusvelvollisia, jos nuori opiskelee?
Kuinka kaun tämä kestää? Vaikka 19v asuu omillaan? Jos ei saa kesätöitä, me vanhemmatko maksamme 300€ vuokran ja laskut?
Kommentit (41)
No ilmeisesti joudutte maksamaan. Miettikääs sitä, vauvakuumeiset ;)
Kyllä, kuitenkin koulutus kestää vielä neljä vuotta. Tietää pankkilainaa kesän ajalle. AP
Vanhemmat ovat elatusvelvollisia sen opiskelun loppuun, jonka nuori on aloittanut alaikäisenä.
Mitään vuokraa ei tarvi maksaa, riittää että tarjoaa kotoa makuusijan ja ruuan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:32"]
Kuinka kaun tämä kestää? Vaikka 19v asuu omillaan? Jos ei saa kesätöitä, me vanhemmatko maksamme 300€ vuokran ja laskut?
[/quote]
Pitäisihän hänen saada opintorahaa ja asumistukea, ja sitten voi ottaa vielä opintolainaa. En minä ainakaan koskaan tarvinnut vanhemmilta mitään tukea, pärjäsin noilla tuilla + lainalla.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:35"]Vanhemmat ovat elatusvelvollisia sen opiskelun loppuun, jonka nuori on aloittanut alaikäisenä.
Mitään vuokraa ei tarvi maksaa, riittää että tarjoaa kotoa makuusijan ja ruuan.
[/quote]
Mihis tämä perustuu?
http://www.kela.fi/opintoraha_maara
Mulla oli se tilanne aikanaan, että lukiossa sain vielä opintorahaa. Vähän, mutta sain kuitenkin, sillä asuin isän luona (vain isän tulot vaikuttivat). Kun muutin opiskelemaan, mutta olin alle 20-vuotias, vaikuttivatkin yhtäkkiä molempien vanhempien tulot opintorahaani. En saanut opintorahaa ollenkaan ennen kuin täytin 20. Nyt näkyy tuo olevan muuttunut niin, että huomioidaan vain sen vanhemman tulot, jonka luona on viimeksi asunut.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:32"]
[/quote]
Pitäisihän hänen saada opintorahaa ja asumistukea, ja sitten voi ottaa vielä opintolainaa. En minä ainakaan koskaan tarvinnut vanhemmilta mitään tukea, pärjäsin noilla tuilla + lainalla.
[/quote] kesällä ei saa opintotukea tai asumislisää
Kyllä omillaan asuva 19-vuotias saa opintotukea (opintotuki + asumislisä) ja opintolainaa, jos hän opiskelee yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Omillaan asuva lukiolainen ja ammattikoululainenkin saa, vaikka toki vähemmän.
Jos nuori asuu vanhempiensa luona tai vanhempiensa omistamassa asunnossa, tukea saa vähemmän, mutta silti jotakin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:37"]
Ei saa kesällä. AP
[/quote]
Joo ei saa tosiaan... Itse selvisin näistä joko niin, että suoritin kesällä kirjatentittäviä opintoja riittävästi että sain nostaa opintotukea myös kesältä, tai sitten kesätyöllä, ja kerran onnistuin kun kesätyö meni viime hetkessä sivu suun (yritys nurin) niin saamaan ihan sossusta rahaa riittävästi kesästä selviämiseen.
Kesällä nuori menee töihin. Niin tekivät kaikki mun kaverit ja niin tein minäkin.
Kesällä voi opiskella ja nostaa tukea. Kesältä voi myös nostaa opintotukea vaikka ei opiskelisi kesällä, jos on kuluneen lukuvuoden aikana saanut tarpeeksi opintopisteitä. Mutta tämä tietysti vähentää jäljellä olevia tukikuukausia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:32"]
[/quote]
[/quote]
kesällä opiskelijat saa toimeentulotukea
Kesäksikin VOI hakea opintotukea ja asumislisää, myös sitä lainaa, jos tekee kesäopintoja riittävän määrän. Sitä pitää toki hakea erikseen, mutta kyllä sitä saa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:39"]
[/quote]
[/quote]
kesällä opiskelijat saa toimeentulotukea
[/quote] en mä ainakaan saanut, mutta tämäkin kai riippuu tilanteesta
Töitä on hakenut useammasta paikasta, ei ole itsestään selvyys, että työpaikan saa. Toimeentulotuessakin vaikuttaneen vanhempien tulot? Menoja ei lasketa. AP
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 15:41"]Kesällä nuori menee töihin. Niin tekivät kaikki mun kaverit ja niin tein minäkin.
[/quote]
Voikun se olisikin niin helppoa, että voisi vain mennä töihin. Töitä, joihin ei vaadita koulutusta, on nykyaikana hyvin vähän ja jokaiseen paikkaan on lähemmäs tuhat hakijaa ainakin isommissa kaupungeissa. Erotu siinä sitten, ellet ole jokin jumalasta seuraava.
Jos ei saa töitä, opiskelija hakee toimeentulotukea. Vanhemmilla ei elatusvelvollisuutta. Omassa perheessä tilanne se, että meidän vanhempien taloudellisen tilanteen takia ei ole varaa auttaa opiskelevaa nuorta :(
"Kuinka kauan tätä kestää" Noni, oikein unelmavanhemmat.