Lähipiirin miehet ja renkaanvaihto
Olen niin saamaton, että en saa yksin renkaita vaihdettua, niinpä odottaisin vähän apua ystävä-tai sukulaismiehiltä, alle puolen tunnin homma. Mutta ei, enb ymmärrä miten se renkaanvaihto on miehille niin vastenmielistä, vähän pitää mennä kyykkyyn ja pyörittää ruuveja, tulee hyötyliikuntaa samalla. Sitten kun sen saa tehtyä, niin koko vuosi siitä puhutaan ja itseä kehutaan.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 09:56"]
Vierailija 10.04.2014 klo 09:47
Meidän autossa ei ole tunkkia ( ja itseasiassa pitäsi olla kunnon nostolaite, auton tunkki (jos sellainenen olisi) ei ole suunniteltu tuollaiseen käyttöön). Autossa ei myöskään ole vararengasta, vaan paikkusaerosloli ja ilmakompressori, eikä myöskään rengasavainta. Myöskään auton alla korissa ei ole selkeitä kohtia , johon tunkin voisi laittaa (kuten vanhoissa autoissa on). Minusta on helpompaa viedä auto ammattilaisille, ja samalla he säilyttävät autonrenkaat. Meillä ei ole niille järkevää tilaa.
No tässä ei ollutkaan kysymys sinun autostasi, vaan siitä, että aloittaja ei viitsi itse vaihtaa ja ruikuttaa kun kukaan muu ei suostu hänen hommiaan tekemään.
Tämä oli vastaus tuolle kuittajalle, joka epäili ettei autoon voi itse vaihtaa renkait " Heh heh, eipä varmaan voi". Toki jos kaikki noi välineet hankkisi, ja kunnon nostolaitteen, niin voisin, mutta onko se sen vaivan väärti Ja minne ne kamat laittaisin? Vuokraisin niille varastotilan vai? Nyt vuokraan sen rengashotellin kautta.
[/quote]
OFFTOPIC
Olen joskus aiemminkin ihmetellyt, että mikä saa jonkun avautumaan omasta tilanteestaan, joka ei mitenkään liity aloittajan asiaan? Aloittaja valittaa kun kukaan ei vaihda hänen renkaitaan, niin joku alkaa mainostamaan kuinka hänen uudessa autossa ei ole tunkkia vaan kompressori. Mitenköhän se aloittajaa auttaa tekemään ratkaisun tai näkemään oman toiminnan puutteet/hyvät puolet/kehitystarpeet?
Renkaiden vaihto on ihan mukavaa liikuntaa ja kunnon hallitunkki maksaa 14 euroa. Se mahtuu kyllä ihan minne vaan.
Se, että suosittelan Ap:tä ostamaan uuden auton, niin poistuu tuo tarve vaivata naapurin miehiä.
Ne renkaat on pulteilla kiinni, ei ruuveilla.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:16"]
[/quote]
Minun autossa ne on kiinni muttereilla.
Minulle on myös hankalaa se tunkin oikeaan kohtaan saaminen ja sitten ruuvien auki saaminen. Auton nostaminen tarpeeksi korkealle vie myös voimat aika tarkkaan. Olen kyllä joka kerta mukana vaihtamassa mutta kuten sanottu tarvitsisin hieman apua. ap
Minä kyllä lainaan "miestäni" :) tosin se on lesboparin mies, mutta juurikin kävi opettamassa yhdelle kaverilleni renkaan vaihdon kun mies ei edes voi opettaa tai näyttää mitan tehdään
"hieman hankalaa"? Mitä ihmetttä :D Olen ihan penskasta asti vaihellut autonrenkaita. Nykyisin vaihdan omieni lisäksi myös isovanhempien renkaat, koska heillä ei oikeasti löydy fyysistä voimaa renkaiden siirtelyyn ja pulttien vääntelyyn. Kerran on mies vaihtanut renkaat mun autoon, olin silloin viimeisilläni raskaana.
muiden hyväksikäyttäjät on pellejä, niinkuin ne autottomat jotka vetoavat "teillähän on auto, voitte siis kuskailla meitä ilmaiseksi".
En minäkään osaa vaihtaa renkaita ja autossani on niin kummallinen pohja että kuulemma saattaa väärästä kohdasta tunkattuna mennä läpi.
Mies ei ole nyt kerennyt renkaita mulle vaihtaa, istuu ennemmin työpäivän jälkeen tietokoneella.. Pyysin jo yhtä sen kaveria jos voisi vaihtaa tai tulla auttamaan niin minä vaihdan mutta ei kerennyt. Ehdotin sitten miehelle että näyttää mulle kummat renkaat tulee eteen ja kummat taakse nii osaan itse vaihtaa ne. En kuulemma osaa oli miehen päätös... Ja meillä on paineilmalla toimiva se pulttien irroituslaite niin helpostihan sillä päräyttäisi kun joku kertoisi mitkä renkaat mihinkin.. :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]
En minäkään osaa vaihtaa renkaita ja autossani on niin kummallinen pohja että kuulemma saattaa väärästä kohdasta tunkattuna mennä läpi.
Mies ei ole nyt kerennyt renkaita mulle vaihtaa, istuu ennemmin työpäivän jälkeen tietokoneella.. Pyysin jo yhtä sen kaveria jos voisi vaihtaa tai tulla auttamaan niin minä vaihdan mutta ei kerennyt. Ehdotin sitten miehelle että näyttää mulle kummat renkaat tulee eteen ja kummat taakse nii osaan itse vaihtaa ne. En kuulemma osaa oli miehen päätös... Ja meillä on paineilmalla toimiva se pulttien irroituslaite niin helpostihan sillä päräyttäisi kun joku kertoisi mitkä renkaat mihinkin.. :)
[/quote]
No en sinunakaan menisi itse yrittämään :) Kyllä täälläkin riittää naisia jotka vaahtoaa, että vaihda renkaat itse mutta monellako olisi sormi suussa, kun ne pitäisi tosiaan vaihtaa?
Kyllä mun mielestä tälläisessä asiassa voi pyytää apua kaverilta joka ne osaa vaihtaa ja tarjota vaikka vähän rahaa ja kahvit siitä hyvästä. Ei meillä täällä päin ole ainakaan mitään rengashotelleita tai paikkoja joissa asiakseen vaihdetaan renkaita autoihin.
Nätisti voi pyytää, ei saa ruikuttaa eikä suuttua jos se pyydetty ei pääsekkään / halua tulla renkaita sulle vaihtamaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]
[/quote]
No en sinunakaan menisi itse yrittämään :) Kyllä täälläkin riittää naisia jotka vaahtoaa, että vaihda renkaat itse mutta monellako olisi sormi suussa, kun ne pitäisi tosiaan vaihtaa?
[/quote]
Näinpä :) Jotenkin tuntuu turhauttavalta vain etten osaa sitä tehdä, mutta en uskalla lähteä kokeilemaankaan yksin sillä saisin varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä aikaiseksi :D Jos joku katsoisi vierestä ja neuvoisi niin voisin ehkä oppia ja osata syksyllä tehdä sen jo yksin :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:18"]
[/quote]
[/quote]
Ei tasan tarkkaan ole
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]
[/quote]
[/quote]
Näinpä :) Jotenkin tuntuu turhauttavalta vain etten osaa sitä tehdä, mutta en uskalla lähteä kokeilemaankaan yksin sillä saisin varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä aikaiseksi :D Jos joku katsoisi vierestä ja neuvoisi niin voisin ehkä oppia ja osata syksyllä tehdä sen jo yksin :)
[/quote]
Miten voi olla noin avuton aikuinen ihminen?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:18"]
[/quote]
[/quote]
Ei tasan tarkkaan ole
[/quote]
Anteeksi kovasti. Luulin ihan oikeasti, että "pyöränmutteri" olisi mutteri, mutta ilmeisesti ei ole. Mitähän nämä sitten ovat?
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutterit-pyoranmutterit-c-90_164_390.html
Pitäisi varmaan vinkata tuolle firmalle, että he ovat väärässä...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:40"]En minäkään osaa vaihtaa renkaita ja autossani on niin kummallinen pohja että kuulemma saattaa väärästä kohdasta tunkattuna mennä läpi.
[/quote]
Ainiin, ja tämä mun mies on kyllä omaansa ja vanhempiensa autoihin vaihtanut jo kesärenkaat alle mutta ei mulle.. Ja heillä on kuitenkin 7 autoa joihin kesänakit pitää vaihtaa niin mulle ei sitten ole kerennyt.. Vähän tuskastuttaa kun tarvitsen autoa päivittäin ja vielä pitää talvirenkailla ajaa :(
Kysyin myös että minne mun kannattaisi viedä autoni vuosihuoltoon (muutin juuri tänne niin en tosiaan tiedä minne kannattaisi) niin ei vaivautunut edes sitä kertomaan :(
http://www.autowiki.fi/index.php/Renkaanvaihto
Siinä on aikas hyvät ohjeet. Varmasti löytyy jopa merkkikohtaisia, jos alkaa etsiskelemään netistä. Googlaamalla löytyy myös kuvia jos joku työkalu/auton-osa on vieras :) -30-
"Heh heh eipä varmaan voi"
Jos on merkkikohtainen ns keskilukkopultti/mutteri, niin ei ihan välttämättä löydy edes takakontista tunkin vierestä näissä uusimmissa autoissa, jos edes sitä tunkkiakaan. Vararenkaan roolia suorittaa ns pikapaikkausvaahto.
Toki jos viitseliäisyyttä löytyy enemmänkin, jostain autotarvikeliikkeestä saattaa löytyä tuon keskipultin/mutterin erikoishylsy, mutta helpoiten pääsee kun menee rengasliikkeeseen josta löytyy nämä erikoishylsyt.
Ai miksikö tällaisia erikoispultti/ruuvihylsyjä tarvitaan...no niiden aluvanteiden pöllimisen estämiseksi, vaikka kyllä ammattilaispöllijät hankkii sen hylsyn jostain.
juu- tuttua- naiset ei kuule ap lainaa miehiään
t. saman kokenut