Hankala työkaveri
Nyt vinkkejä miten käsitellä hankalaa työkaveria!
Meillä on viiden hengen tiimi, joka tekee tiiviisti yhdessä työtä. Työ on toimistotyötä, ja lopputuloksen pitäisi olla ns. tasalaatuista, eli siitä ei pitäisi näkyä kuka on ollut puikoissa. On myös tärkeää, että tehdyt työt arkistoidaan, dokumentoidaan ja laskutetaan tietyllä tavalla, niin että kuka tahansa meistä voi jatkaa siitä mihin edellinen lopettaa, ja mahdollisten ongelmien selvittäminen on helppoa. Yhtenäisyys on myös tärkeää työn sujuvuuden ja tehokkuuden kannalta.
Noh, arvaatte varmaan, että meillä on joukossamme härkäpäinen tyyppi, joka ei suostu millään tekemään asioita niin kuin muut tekevät. Jo pelkästään tämän vuoden puolella hän on:
a) keksinyt ihan oman arkistointisysteemin, jonka mukaan arkistoi omat työnsä,
b) mennyt muuttelemaan tiettyjä valmiita työpohjia "kun ne näyttivät tyhmiltä", mikä rikkoi jotain ja aiheutti sen, että mikään ei toiminut... minä sain selvitellä ongelmaa kolme päivää, kun hän ei tunnusta muuttaneensa mitään. Selitin miksi muutokset olivat huono juttu. Silti hän meni tekemään tasan samat muutokset seuraavalla viikolla, koska ei uskonut minua.
c) päättänyt omin päin, että eräs asiakas ei tarvitse tilattua tuotetta, ja heittänyt tilauksen roskiin sanomatta asiasta kenellekään, ei pomolle joka on hyväksynyt tilauksen, ei asiakkaalle.
Tässä muutama esimerkki, samanlaisia on paljon. Tyyppi on kuitenkin mukava ja sosiaalinen ja yleisesti pidetty, ja osaa oikein hyvin näytellä pätevää (ja onkin joissain jutuissa hyvä). Pomojen komennoille nyökkäilee, ja sitten tekee kuitenkin salaa oman päänsä mukaan. Ja muut työntekijät (yleensä minä) joutuvat sitten käyttämään työaikaansa sotkujen selvittämiseen. Ja kun tuo ihminen ei suostu uskomaan että jokin asia on tietyllä tavalla, jos se hänen mielestään pitäisi olla toisella tavalla. En tiedä onko vikana se, että minä olen häntä 20 vuotta nuorempi nainen, vai mikä.
Tilanne on jotenkin tosi raastava, ja olen ihan tämän takia alkanut miettiä työpaikan vaihtamista, vaikka loput työkavereista ovat mahtavia ja työ monella tapaa mukavaa ja juuri sitä mitä haluan tehdä. Pomolle olen asiasta jutellut, mutta hän vain hymistelee ja toteaa että "X vaan on vähän sellainen omapäinen"... ja sitten käskee minut selvittelemään X:n tekemiä sotkuja. Viimeksi pomo kyllä jo vähän ärähti, ja viimeiset kaksi viikkoa työt ovat sujuneet osittain paremmin, mutta huomasin että taas homma alkaa luisua siihen, että yksi tekee niin kuin haluaa.
Miten te toimisitte tällaisessa tilanteessa? Kun pomo ei vaan jaksa puuttua tilanteeseen, ja me muut emme kohta jaksa tätä yhtä. Help! Onko työpaikan vaihto ainoa keino?