Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkeellä oleva Maarit valittaa kohtuuttomia vuokramenojaan (866€/kk)

Vierailija
30.11.2020 |

Ylellä siis juttua vuokra-asumisen kalleudesta, ja juttu aloitetaan Maaritin tarinalla, miten vuokraan menee yli puolet työkyvyttömyyseläkkeestä eikä ylimääräisiin kuluihin jää varaa. Minun on kuitenkin vaikeaa tuntea myötätuntoa kys. henkilöä kohtaan, koska tuntuu, että tilanne on ainakin osittain omien valintojen seurausta. Jos kerran on pienet tulot, niin miksi ihmeessä
1. Pitää asua kaksiossa eikä yksiössä
2. Pitää asua pk-seudulla eikä muualla Suomessa

Muualta Suomesta saa ihan hyviä asuntoja PUOLET halvemmalla, mikä oikeuttaa valittamaan rahan vähyydestä jos asuu ylihintaisessa asunnossa? Toki ymmärrän, ettei ihmiset välttämättä halua muuttaa Rovaniemelle jos perhe asuu Uudellamaalla, mutta esim. Lahdessa vuokrataso on huomattavasti edullisempi ja junamatka Helsinkiin kestää vain tunnin (mikä aika kuluu helposti myös pk-seudun matkoissa). Tässä tapauksessa myöskään työssäkäynti tai kotona asuvat perheenjäsenet eivät ole perusteena kyseisessä paikassa tai asunnossa asumiseen.

Minulla ei siis varsinaisesti ole mitään pk-seudulla asuvia vastaan. Tottakai jokainen saa asua juuri sellaisessa asunnossa kuin haluaa ja käyttää omista rahoistaan vuokraan juuri sen verran kuin tuntuu. Kuitenkin vuokramenojen ja muidenkin elinkustannusten langetessa yhteiskunnan maksettavaksi on mielestäni ihan perusteltua kyseenalaistaa menojen tarpeellisuutta. Monissa muissa maissa asuvat sopeuttavat elintasoaan tulojensa mukaisiksi, miksi Suomessa ei tehdä muuta kuin nyhdetään lisää rahaa valtiolta ja valitetaan lehdistöön tulojen pienuudesta?

Kommentit (454)

Vierailija
21/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun kaupungin vuokra-asunnoissa asuu paljon hyvätuloisia ja myös niitä, joilla on omaisuutta (esimerkiksi asunto/asuntoja yms). Mutta eivät tietenkään luovu edullisesta ja huolettomasta asunnossta. Monet on asuneet kymmeniä vuosia kaupungin asunnossa ja siinä samalla keränneet omaisuutta, esimerkiksi keskituloinen pariskunta 600 € kaksiossa ostaa oikein helposti sijoitusasuntoja ympäri Suomea.

Vierailija
22/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdesta Helsinkiin kerran tunnissa Z-junalla 11.70€ eli ei tuo nyt niin kallista ole. Jos on sairaseläkkeellä niin saa vielä eläkealennuksenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä se sinulle kuulee miten Maarit, tai kukaan muukaan asuu. Tai juoko Maarit illalla ollutta tai, herranjumala, viiniä! Itsekin olen verotuloilla saanut terveydenhuollon ja koulutuksen sekä laajan joukon muita julkisia palveluja, joten ole ihan hiljaa vaan.

Vierailija
24/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä se sinulle kuulee miten Maarit, tai kukaan muukaan asuu. Tai juoko Maarit illalla ollutta tai, herranjumala, viiniä! Itsekin olen verotuloilla saanut terveydenhuollon ja koulutuksen sekä laajan joukon muita julkisia palveluja, joten ole ihan hiljaa vaan.

Siis sinä olet niin kuin jokainen suomalainen.

Vierailija
25/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja vielä tuohon, että miksi pk-seudulla eikä muuta muualle... Miten tämä asia on palstalla toistuvasti niin vaikea ymmärtää? Pääsääntöisesti iso osa ihmisistä on kiintynyt ja juurtunut kotipaikkaan, haluaa asua lähellä omaisiaan ja ystäviä, mutta sitten köyhien kohdalla ajatellaan, että heidän kohdallaan olisi fiksua muuttaa summittain jonnekin muualle, mistä nyt sattuisi saamaan halvemman asunnon. Eihän se noin mene.

Toin kyllä tuossa aloituksessani esiin sen, että on ymmärrettävää, etteivät ihmiset halua toiselle puolelle Suomea muuttaa. Kuitenkin jos vaikka lapset asuvat Espoossa ja oma koti sijaitsee Vantaalla, menee pk-seudun poikittaisliikenteeseen helposti yli tunti. Samaan aikaan tunnin junamatkan päässä on myös kaupunkeja, joissa vuokrataso on huomattavasti alhaisempi. Eli pk-seudun ulkopuolelle muuttaminen ei automaattisesti tarkoita pidentynyttä matkustusaikaa sukulaisia tapaamaan.

Ymmärrän myös pointtisi tuosta kotipaikkaan juurtumisesta, mutta toisaalta kun tulot putoavat palkan muututtua työkyvyttömyyseläkkeeseen, on kai loogista joutua sopeuttamaan talouttaan? Jos esim. yksityisyrittäjä on asunut Helsingin Eirassa, mutta yritys menee konkurssiin, onko sinusta silti yhteiskunnan maksettava hänen asuntonsa vain sillä perusteella, että henkilö on kiintynyt kyseiseen kaupunginosaan? 

Vierailija
26/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perse systeemi noi kunnan lottovoittokämpät, hekallakin asuu tosi paljon hyvätuloisia ihmisiä, ja just niillä hyvillä paikoilla tietenkin.

Oma äitini asuu miehensä kanssa hekan herttoniemenrannan kolmiossa, vuokra 760 e / kk ja heidän yhteiset vuositulot n. 80-90 tonnia, ei näe tässä mitään väärää.

Myös omien ystävien äitejä asuu vieläkin lasten pesänlennon jälkeen niissä 3h + k / 4h + k, koska näin paljon tilaa ja vain 800 e / kk.

Sitten tämmöinen 2 + 2 pienituloinen perhe ei saa millään hekalta, koska ei oo vapaita perheasuntoja yhtään...

Vierailija
27/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta Helsinkiin kerran tunnissa Z-junalla 11.70€ eli ei tuo nyt niin kallista ole. Jos on sairaseläkkeellä niin saa vielä eläkealennuksenkin.[/quo

No mietippä sitä, jos onkin tarve käydä Helsingissä vaikka kahdesti viikossa esim. terapiassa, lääkärissä, perheen tai ystävien luona. Silloin menee matkoihin yli sata euroa kuussa. Ja ei, et voi sano että eläkkeellä olevan ei tarvitse päästä mihinkään tai tehdä mitään muuta kuin kykkiä kotona.

Vierailija
28/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta Helsinkiin kerran tunnissa Z-junalla 11.70€ eli ei tuo nyt niin kallista ole. Jos on sairaseläkkeellä niin saa vielä eläkealennuksenkin.

Ja halpaa on https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot/lahti?page=1

Tietysti pitäisi haluta asua lahes joka onkin sitten toinen asia.

Vierailija
29/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks tommonen sairas Maarit ei ole mitään siihen verrattuna, miten paljon ylipäänsä asuu nuoria joutilaita terveitä (tai juoppoja) ihmisiä asusmis- ja tt-tuen varassa liian kalliissa asunnoissa.  Lisäksi tulevat vielä eläkeläiset, jotka asuvat kaupungin keskustassa uudessa asunnossa (tiedän useampia Pirkanmaalla), jotka ovat jemmanneet rahansa toiselle tililille  /jonkun läheisen nimiin ja nostavat tukea monta sataa. Esim. n. 650  - 700 e/kk kämpästä maksavat n. 300 e/kk. Sitten valitetaan "pientä" eläkettä, vaikka rahaa on toisella tilillä ja omaisuutta.  Eläkkeen suuruus/pienuus on seurausta työikäisenä ja työkykyisenä tehdystä työstä ennen vanhuuseläkeikää. Vaativasta ja ammattitaitoa + koulutusta vaativasta työstä maksetaan tietysti enemmän kuin jostain  yksinkertaisemmasta duunista (ei koulutusta tms.). Työeläke karttuu tehdystä työstä ja siitä saaduista ansioista. Asumis- ja muiden tukien saannin perusteita pitää ehdottomasti tarkistaa ja kiristää. En ymmärrä miten joku nuorehko (alle 40 v) hlö voi elää vuodesta toiseen / koko ikänsä kaikenlaisten tukien varassa kortta ristiin pistämättä.

Samaa mieltä noin yleensä, mutta kyllähän tuo mainittu hlö todellakin asuu liian kalliissa asunnossa nykytilanteeseensa nähden. Kyllä se vaan niin on, että tulojen romahdettua on vaan pakko kehitellä jotain muuta pärjätäkseen. 866 e/kk on ehdottomasti liian kallis yksinäiselle eläkeläiselle. Tosin tuo hlö ei varmasti maksa tuota vuokraa kokonaan itse, vaan saa asumistukea. Paljonko hän maksaa itse oikeasti eläkeläisenä?

Vierailija
30/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisitko ap itse 500 km päähän kaikista tutuistasi ja tutusta ympäristöstäsi yksin yksiöön sairaana oleilemaan (kun työtäkään ei ole)?

Monelle tekisi hyvää kokeilla "hyviä neuvojaan" ihan itse...

Huoh, luitko edes aloitustani? Pointtini oli, että pk-seudun ulkopuolella, alle TUNNIN matkan päässä, on useita huomattavasti edullisempia asuinalueita. Jos olisin pienituloinen, muuttaisin todennäköisesti johonkin tällaiseen paikkaan, jotta vuokrani olisi alhaisempi ja minulle jäisi oikeasti rahaa myös elämiseen. 

Vierailija
31/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssäkäyvä korkeakoulutettu ja asun 420e yksiössä jotta rahat rittäisi, tukia en saa. Raivostuttavaa kun joku tuilla elävä valittaa 866e vuokrasta!

Täysin oma vika jos asuu siellä missä maksaa noin paljon. Suurimmasta oasasta maata saa tilavan yksiön 300-400e hintaan, poislukien suuret opiskelijakaupungit ja isot kasvukeskukset.

Jotain on pahasti pielessä tämän maan politiikassa.

Vierailija
32/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisi oman kämpän niin ei trvitsisi muiden lainoja maksella.

Vierailija
33/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja miten isoja vuokria ihmiset maksaa. Kyllä velaton omakotitalo on halpa asumismuoto. Me tienataan noin 100 000€/vuosi enkä ikinä maksaisi jotain 900 euroa kuukaudessa kaksiosta!

Vierailija
34/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta Helsinkiin kerran tunnissa Z-junalla 11.70€ eli ei tuo nyt niin kallista ole. Jos on sairaseläkkeellä niin saa vielä eläkealennuksenkin.[/quo

No mietippä sitä, jos onkin tarve käydä Helsingissä vaikka kahdesti viikossa esim. terapiassa, lääkärissä, perheen tai ystävien luona. Silloin menee matkoihin yli sata euroa kuussa. Ja ei, et voi sano että eläkkeellä olevan ei tarvitse päästä mihinkään tai tehdä mitään muuta kuin kykkiä kotona.

Ne menot pitää sitten suhteuttaa tuloihin. Eiköhän lahtelaiset käy lääkärissä ja terapiassa Lahdessa? Vierailuja on vaan karsittava ja muitakin menoja. Niin se on köyhällä. Raadollista mutta totta. On omakohtaista kokemusta...

Vierailija
35/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Hämeenlinna? Pääsee junalla pk-seudulle ihan kivasti moikkaamaan kavereita ja perhettä.

Vierailija
36/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä puolue kannattaa asumistuen lakkauttamista? Äänestän heti jos löytyy sellainen.

Vierailija
37/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työssäkäyvä korkeakoulutettu ja asun 420e yksiössä jotta rahat rittäisi, tukia en saa. Raivostuttavaa kun joku tuilla elävä valittaa 866e vuokrasta!

Täysin oma vika jos asuu siellä missä maksaa noin paljon. Suurimmasta oasasta maata saa tilavan yksiön 300-400e hintaan, poislukien suuret opiskelijakaupungit ja isot kasvukeskukset.

Jotain on pahasti pielessä tämän maan politiikassa.

Mitähän mahtaa jäädä jäljelle kun poistat suuret opsikelijakaupungit, ja "isot" kasvukeskukset.

Hyrynsalmi, rautvaara, vehmersalmi, ja kokkola.

Jesjes, eiku nappia naamariin ja kylille vaappumaan !

Vierailija
38/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudun kaupungin vuokra-asunnoissa asuu paljon hyvätuloisia ja myös niitä, joilla on omaisuutta (esimerkiksi asunto/asuntoja yms). Mutta eivät tietenkään luovu edullisesta ja huolettomasta asunnossta. Monet on asuneet kymmeniä vuosia kaupungin asunnossa ja siinä samalla keränneet omaisuutta, esimerkiksi keskituloinen pariskunta 600 € kaksiossa ostaa oikein helposti sijoitusasuntoja ympäri Suomea.

Case Arhinmäki. Edes aiheellisen kohun jälkeen jätkällä ei lamppu syttynyt. Siellä se hyvätuloinen ministeri asuu edelleen asunnossa, joka on tarkoitettu aivan eri tulonsaajaryhmän tarpeisiin. Joten, Maarit ja muut pienituloiset jäävät ilman edullista asuntoa. 

Ja hävetkää te kaikki, jotka ensimmäisenä olette pakkosiirtämässä ihmisiä kotiseudultaan muualle. Tekisi tosiaan hyvää teille jos joutuisitte itse kokemaan sydämettömät aivopierunne itse. Vähän empatiaa toista ihmistä kohtaan. Jotenkin se on vain suomalaiselle niin kovin vaikeaa.

Vierailija
39/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli pienet tulot, siedin epämukavuutta ja asuin kaverin kanssa yksiössä pk-seudulla vuokra 325 € / hlö / kk. Olin tietysti onnekas kun työpaikka oli ja pystyin säästämään. Mutta jotain vikaa minussa on kun olen aina ajatellut, että siinä asun, missä on varaa asua. Olisi pitänyt käyttää järjestelmää hyväksi. Kahdestaan yksiössä asuneena en ymmärrä, miksi olisi jotenkin paha rasti asua yksiössä yksin. On niitä 30+ neliöisiä kohtuuhinnalla, ei sen tarvi mikään koirankoppero olla. Oikeasti ihan viihtyisin sellaisessa yksin, kaupunkiasujana, mutta elämäntilanne on nyt erilainen (perhe)

Vierailija
40/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietippä sitä, jos onkin ta oprve käydä Helsingissä vaikka kahdesti viikossa esim. terapiassa, lääkärissä, perheen tai ystävien luona. Silloin menee matkoihin yli sata euroa kuussa. Ja ei, et voi sano että eläkkeellä olevan ei tarvitse päästä mihinkään tai tehdä mitään muuta kuin kykkiä kotona.

Ne menot pitää sitten suhteuttaa tuloihin. Eiköhän lahtelaiset käy lääkärissä ja terapiassa Lahdessa? Vierailuja on vaan karsittava ja muitakin menoja. Niin se on köyhällä. Raadollista mutta totta. On omakohtaista kokemusta...[/

Raadollista on. Kumpa kaikilla ois yhtä raadollista kuin itsellä. Kumpa kukaan ei koskaan saisi mitään sellaista hyvää mitä minä en saa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä