Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan neuvot ärsyttävät

Vierailija
09.04.2014 |

Olenko ainoa, jota välillä ärsyttää neuvolasta saadut neuvot ja miehen taipumus uskoa näitä neuvoja, jotka eivät välttämättä ole taivaan totuuksia vaan neuvolantädin omia mielipiteitä? Ärsyttää se, että pitäisi tehdä tietyllä tavalla ja mies vielä uskoo. Esim. jos ohjeessa lukee, että kylvetys 3-4 pv välein, niin miksei muka saisi kylvettää vaikka joka ilta, jos vanhemmat ja vauva siitä pitävät? Ja miksi neuvolantädin pitää ohjeistaa vielä tässä vaiheessa erikseen miten pissanäyte annetaan? Ihan kuin en olisi sitä jo kahden raskauden aikanakin oppinut... Ärsyttää. Tai ei ehkä pitäisi ärsyttää, mutta tarviiko aina olla neuvomassa kuin ekakertalaista?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Ei se neuvolan täti voi tietää kuinka fiksu tai tyhmä sinä olet. Se neuvoo jokaista ja sen tehtävä on se, että asiakas ymmärtää.

Vähän sama kuin joku Rouva nosti älläkän siitä, että siltä otettiin klamydia testi synnärillä. Ei se lääkäri voi tietää jokaisesta liitosta, että onko vai eikö ole petetty.

Vierailija
2/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ollaan selvästi raskaana, kun ärsyttää kaikki... :D

Joo, ärsyttää minuakin neuvola.

Eipä ne kaikki lahopäämammat muista kaikkea nippelitietoa, vaikka olisivat olleet aiemmin raskaana.

Kaikesta voi suuttua. Siitäkin, jos lääkäri ehdottaa kierukkaa enimmäkseen puutteessa elävälle.

Kylvetä joka päivä, jos viitsit ja vauvan iho ei kärsi. Omaa järkeä voi käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylvetysohje varmaan tarkoitettu helpottavaksi synninpäästöksi: joka päivä ei tarvitse kylvettää, jos ei jaksa/tahdo/näe tarpeelliseksi. Useammin kylvettäminen voi kuivattaa vauvan ihoa, mutta jos ei, niin anna palaa.

Vierailija
4/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi tietää ei ja varmaan synnytys on käynnistänyt jonkin hormonipilven, kun kaikki ärsyttää. Tuntuu vaan siltä, että mun hoitotaitoihin tai omaan järjenkäyttöön ei luota kukaan, vaikka on tosiaan jo toinen lapsi kyseessä. Ihan niin kuin en olisi jo sen hoitanut kunnialla taaperoksi. Mieskin tuntuu unohtaneen sen, kun kuuntelee vaan neuvolan virallisia ohjeita :/

Ap

Vierailija
5/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin helppoa jos lapsiluku kertoisi jotain siitä minkälaiset taidot vanhemmilla on.

Suomi on kuule pullollaan vanhempia jotka pukkaavat jälkikasvua koko ajan lisää vaikka edellisiäkään ei haluta tai osata hoitaa!

Vierailija
6/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:35"]

No ei voi tietää ei ja varmaan synnytys on käynnistänyt jonkin hormonipilven, kun kaikki ärsyttää. Tuntuu vaan siltä, että mun hoitotaitoihin tai omaan järjenkäyttöön ei luota kukaan, vaikka on tosiaan jo toinen lapsi kyseessä. Ihan niin kuin en olisi jo sen hoitanut kunnialla taaperoksi. Mieskin tuntuu unohtaneen sen, kun kuuntelee vaan neuvolan virallisia ohjeita :/

Ap

[/quote]

Otan osaa. Mun miehelle opetettiin synnärillä vauvan kapalointi ja vuoden ikäiseksi asti mies ehdotti kapaloa ratkaisuksi joka kitinään. Meinas mennä hermot :)

Vierailija
7/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ap ihan hyvin sanoa tuonkin neuvolaan, että ärsyttää! Olen sossu ja toivon aina, että ihmiset sanois suoraan.

Vierailija
8/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko neuvolasystemissä kyrsii se että järjestelmä on -yllätys yllättys- kohdennettu ensisijaisesti heikommalle ainekselle. Meidän nettomaksejien pussista tietysti. Olen neuvolatädin näkökulmasta liian fiksu, liian koulutettu ja yli-ikäinen. En saa systeemiltä sitä tukea jota äitiyteen tarvitsisin. Liian usein neuvot kumpuavat jostain 70-luvulta, ovat mantran lailla hoettuja eivätkä perustu todelliseen tietoon. Mitään perusteluja on turha odottaa koska niitä ei neuvolamamma osaa antaa. Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin käydä privaatissa erikoislääkärillä.

Vierailija
9/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se neuvolantäti voi hyvässä lykyssä olla vasta valmistunut parikymppinen tyttönen, amk. Eivät ole mitään oraakkeleita, vaan ihan samanlaisia uunoja kuin me sairaanhoitajatkin. Työuran ensimmäisinä vuosina on kouluviisaus niin joustamattoman tiukassa, että ohjeetkin ovat ihan sen näköisiä. Kokemus tuo laajakatseisuutta.

Omaa järkeä kyllä saa käyttää ja vaikka rauhoittaa lapsen yöunille jokailtaisella kylvyllä. MInkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa: ei tarvitse taistella rapaisten viikareiden ja nuhjuisten teininen kanssa iltasuihkusta.

Vierailija
10/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko terkka nuori? Meillä lastenneuvolan nuori terkka kehotti vähentämään karkin syönti, kun lapsen paino nousi liikaa. Mutta kun lapsi ei oikeastaan syö karkkia. Silti, vähennettävä on. No vähennetään...

Vierailija
11/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös ärsytti ja ärsyttää neuvolassa aivan kaikki. Mutta ihan siitä syystä, että odotin neuvolasta enemmän kuin mitä se pystyy antamaan. Vaikka järjellä ymmärrän, että vartti rupattelua kerta vuoteen tuntemattoman ihmisen kanssa ei voi olla mikään voimaannuttava kokemus, niin jotenkin mulla on sellainen käsitys että osa ihmisistä saa neuvoloista ihan meilettömiä fiiliksiä ja ajatuksia, kun niistä puhutaan niin paljon. Itse en ole saanut sieltä toistaiseksi mitään, mitä en ole osannut jo itse valmiiksi netistä etsiä. Totta kai olen onnellinen että mulla on niin terveet lapset että niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mut silti jotenkin tuntuu siltä että no kannattaako neuvolaan ylipäänsä edes mennä.

Vierailija
12/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolantäti on jo vanhemman puoleinen ja tosiaan välillä joutaisi jo eläkkeelle. Ei tietysti voi kaikkia asiakkaitaan muistaa ja tuntea, mutta olisi ihan kiva silti, jos niitä neuvoja ja ohjeita vähän kohdentaisi eri ihmisille eri tavalla... Et jos joku on imettänyt ensimmäistä lasta onnistuneesti 11 kk ja nyt sanoo, ettei ole ongelmia ja aikoo nytkin imettää, niin ei kande silloin valistaa äidinmaidon tärkeydestä. Vaikka mulle on ihan sama mitä muut tekee, imettää tai antaa korviketta, kunhan lapsensa ruokkii, se ei ollut pointti äskeisessä.

Vierailija
13/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 oli siis AP...

Vierailija
14/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neuvolakäynnit oli yleensä 30min-tunnin ja juteltiin vaikka mistä. Eikä mitään ylimääräisiä tullut.

Vierailija
15/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:58"]

Koko neuvolasystemissä kyrsii se että järjestelmä on -yllätys yllättys- kohdennettu ensisijaisesti heikommalle ainekselle. Meidän nettomaksejien pussista tietysti. Olen neuvolatädin näkökulmasta liian fiksu, liian koulutettu ja yli-ikäinen. En saa systeemiltä sitä tukea jota äitiyteen tarvitsisin. Liian usein neuvot kumpuavat jostain 70-luvulta, ovat mantran lailla hoettuja eivätkä perustu todelliseen tietoon. Mitään perusteluja on turha odottaa koska niitä ei neuvolamamma osaa antaa. Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin käydä privaatissa erikoislääkärillä.

[/quote]

Onpa kivasti sanottu "kohdennettu heikommalle ainekselle" ja "nettomaksajien pussista". Sanoko neuvolatäti sinulle ihan, että olet liian fiksu yms, mitä kirjoitit? Kummallisella asenteella menet neuvolaan. Varmaan viet lapsesi myös yksityiseen kouluun, koska julkinen koulu ja päiväkotikin ovat "heikommalle ainekselle" suunnattu.

Tervemenoa vain privaattiin! Jääpä "heikommalle ainekselle" paremmin aikoja. Ei jää epäselväksi mitä puoluetta äänestät.

Vierailija
16/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 20:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:45"]Minkä ikänen olet ap? Kuullostat ihan valittavalta teiniltä

[/quote]

32-vuotias :P

Jos ihminen ei saa mistään koskaan valittaa, vaan sulkee kaiken sisäänsä, tulee aika paha olo. Mutta ei huolta, en tätä tämän enempää vatvo ja pääsen kyllä yli ärsyttävästä neuvolantädistä ;)

Ap

[/quote]

Saahan sitä valittaa ja tätä neuvolakeskustelua on käyty aiemminkin. Paljon on tullut arvostelua th:n osaamisesta ja miten netissä löytyy parempaa tietoa.

Th:t toimivat kuitenkin niiden virallisten ohjeiden mukaan, eivät muuttele niitä nettikirjoitusten perusteella. Itse olen läheltä seurannut neuvolan arkea ja tiedän, että tämä googlettajapolvi äideissäkin tulee eri asenteella vastaanotolle verrattuna aikasempaan. Tullaan sillä asenteella, että tuo th ei tiedä mitään, itse tiedän kaiken paremmin.

Tunnen suurta myötätuntoa nuota uransa alussa olevaa th:ta kohtaan.

Eipä sitä sellaisessa ilmapiirissä ole mukava antaa niitä neuvoja, kun vastapuolen asenne on hyvin ylimielinen Ja pienikin pettymys puretaan heti jossain palstalla. Ja usein tuo pettymys laajenee koko ammattikunnan haukkumiseksi.

Mutta niinpä se on joka paikassa, asiantuntijoiden arvostus on vähentynyt. Ihmiset tulevat lääkärin vastaanotollekin jo valmis diagnoosi taskussa. Koko terveydenhoito  voidaankin siirtää varmaan kohta nettiin ja kunnat säästää! Varakkaat hakeutuvat yksityislääkäreille.

Vierailija
17/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikänen olet ap? Kuullostat ihan valittavalta teiniltä

Vierailija
18/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 19:45"]

Minkä ikänen olet ap? Kuullostat ihan valittavalta teiniltä

[/quote]

Just sitä turhaa kitinää. Meillä on olemassa maksuton neuvolapalvelu, missä koulutetut ihmiset seuraavat lasten ja odottavien äitien terveydentilaa. Näin on saatu pikkulapsikuolleisuus alhaisimmalle tasolle koko maailmassa.

Sitten täällää naristaan siitä, että välillä neuvolan th on liian vanha "joutas jo eläkkeelle" tai liian nuori, kun ei osaa tarjoilla neuvojaan sopivasti juuri tälle äitylille.

Toisaalta ei haluta kertoa mitään, toisaalta pitäisi tukea. Mitenhän se terveydenhoitaja nyt osaisi olla kaikille sitten mieliksi?

Ne neuvot ja ohjeet esim pesuissa on suosituksia, joita jokainen soveltaa oman tilanteensa mukaan, eivät ne ole neuvolatädin omia mielipiteitä. Olisit ap onnellinen, että miehesi on noin kiinnostunut lapsen hoidosta, miksi sinä haluat "päsmäröidä" ?

Siitähän äitejä aina syytetään, että he omivat lapsen hoidon itselleen. Ja sitten valittavat sitä, kun mies ei auta.  Mikset anna miehen hoitaa lasta ohjeiden mukaan? Vai koetko ne neuvolan ohjeet kilpailijoiksesi?

Vierailija
19/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas niinpäin,et kukaan ei neuvonut ekakertalaista. En tiennyt et raskauskortti piti ottaa ultraan. Mistä oisin voinut tietää,luulin et se on vaan neuvolakortti. Kukaan ei sanonut et pissanäytteet ja verenpaine siirtyi itse otettavaksi. Ihmettelin kun aika oli 20min myöhässä.

Vierailija
20/23 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Sote-uudistuksen myötä vastuuta siirretään yhä enemmän ihmisille itselleen joten viiden vuoden päästä neuvolastakin sanotaan vaan että mitä sä täällä teet, kato Googlesta idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme