Joko te tunnette/tiedätte koronaan sairastunutta?
Itse en vielä yhtäkään. En altistunutta, en sairastunutta, en karanteenissa olevaa. Ja siis ihan Uudellamaalla asun ja päiväkodissa töissä.
Kommentit (87)
Tiedän noin 20 karanteenissa ollutta ja 6 sairastunutta. Näistä kaikki muut töiden kautta paitsi yksi sairastuneista omaa kaveripiiriä. Työpaikkana kirjasto ja pk-seudulla.
Omalla työpaikalla on ollut kaksi tartuntaa ja joitain altistuneita. Lasten koulussa on ollut n. viisi tartuntaa ja lasten kavereita on joutunut karanteeniin. Muutama tuttava ja lähipiirin ihminen sairasti keväällä kovasti koronaan viittaavan taudin ja yhdellä oireet jatkuivat monta kuukautta. Olen pk-seudulta.
Tunnen useita. Kahdella nuorella oli tosi kova flunssa (joka siis oli korona), muut positiivisen näytteen antaneet (~50-60 v) ovat olleet joko kokonaan oireettomia tai hyvin lievin oirein.
Juu no yhden mun kavereista tiedän, jolla korona positiivinen just selvisi.
Itse oon aika varma että sen sairastin ensimmäisten joukossa keväällä, mutta ei testattu, toki sen voi sairastaa uudestaankin.
Tosiaan vain yhden tiedän varmasti. Altistuneitakin tiedän vain yhden, mutta en ole mikään kovin sosiaalinen tapaus.
Uusimaa
Tunnen monia sairastuneita. Itsekin olen sen sairastanut. Tunnen noin pari sataa, jotka ovat olleet karanteenissa altistumisen vuoksi. Lähes sata joutui silloin karanteeniin, kun itse sairastuin. Olen ollut myös itse altistumisen vuoksi karanteenissa ja koronavilkku on hälytellyt. Olen helsinkiläinen opettaja, ja tilanteen heikkenemisen näen työssäni siten, että loka-marraskuun vaihteesta on ollut koko ajan yksi tai useampi oppilaistani eristyksessä/karanteenissa.
Lähipiirissä 1kpl päiväkoti-ikäinen sairasti koronan hyvin lievänä flunssana, ei tartuttanut ketään. Oma perhe ollut altistuneina ja karanteenissa. Tutun tutun 5 henkinen perhe sairasti keväällä, yksi heistä, urheilullinen nuori edelleen heikossa kunnossa ja urheilla ei pysty.
Varsinais-Suomi.
Tiedän kolme kuollutta, ystävien ystäviä kaikki. Ja yhden vakavasti sairastuneen, ystäväni exmies. Oli tehohoidossa sairaalassa. Pääsi pois mutta yhä heikossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kolme kuollutta, ystävien ystäviä kaikki. Ja yhden vakavasti sairastuneen, ystäväni exmies. Oli tehohoidossa sairaalassa. Pääsi pois mutta yhä heikossa kunnossa.
Ja lisäksi kaksi altistunutta tunnen, olivat kotikaranteenissa, eivät sairastuneet. uusimaa
Tunnen yhden sairastuneen, sairasti maaliskuussa lievänä, kuumetta ja päänsärkyä viikon verran. Nyt on täysin toipunut, ei kuulemma jäänyt mitään oireita. Itse altistuin kuskatessani juuri tätä ystävääni lentokentältä kotiin, mutta en sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pysty ollenkaan ymmärtämään, miten esim. joku 25 sairastunutta/ 100 000 asukasta on pandemia/epidemia ja shokin aihe. Mulla on aina ollut käsitys, että 2000 sairastunutta/100 000 asukasta tms. on suuri lukema, riippuen tietenkin taudin tappavuudesta. Ilmeisesti olen sitten käsittänyt asian aivan totaaliväärin tai sitten olen yksinkertainen, enkä ymmärrä, että 25 on iso luku 100 000:sta.
Mutta minulle on aikaisempinakin vuosina tullut joistain median uutisoinneista sellainen olo, että minä ja media ollaan täysin eri aaltopituudella. Eräs oli Wtc-isku, jonka vuoksi noin 2000 tms. kuollutta siunailtiin kuukausikaupalla medias, kun samanaikaisesti jossain afrikassa kuoli varmaan tunnissa joka päivä 2000 lasta likaisen juomaveden aiheuttamiin sairauksiin tai malariaan, mutta niistä ei puhuttu missään. Missä oikein menen väärään, että käsitykseni asioiden suhteellisuuksista on mennyt niin vikaan?
En mitenkään pysty vaikka kuinka yrittäisin, tunteellisella tasolla samaistumaan median käsityksiin tuolaisista asioista, enkä mitenkään pysty esim. järkyttymään nyt tästä 34 tartuntaa/ 100 000 asukasta tms. korona-jutusta. Minusta tämä onkin täysi vitsi koko korona, johtuen juuri siitä, että en tunne mitään huolta, mutta silti pitäisi olla hyvin hyvin huolestunut. Minua tosiaankin huolestuttaisi, jos olis rutto ja siihen sairastuisi massoittain ihmisiä, mutta kun ei ole.
KAnnattaa pysyä omissa suhteellisuuden käsityksissään, sillä ne ovat useimmiten oikeita - ihmiset oppivat ne kyllä. Ne muodostuvat eletyn elämän myötä ja asioita oppii suhteuttamaan. Media yrittääkin syöttää pajunköyttä ja sillä on aivan absurdeja käsityksiä monista asioista. Se on kuitenkin absoluuttisen väärässä.
Itseasiassa ihmiset usein intuitiivisesti miettivät lineaarista kasvua, kun ajattelevat jonkin lukumäärän lisääntymistä. Eksponentiaalisen kasvun räjähtävyyttä on vaikea käsittää ja siksi se onkin niin vaarallista, etenkin koska eksponentiaalinen kasvu on alussa hitaampaa kuin lineaarinen. Jos rajoituksia ei tehdä, alussa vaarattomalta näyttävä tilanne räjähtää hyvin lyhyessä ajassa hankalasti hallittavaksi, kuten jo monessa Euroopankin maassa on nähty.
Tiedän kolme sairastunutta, altistuneita kymmeniä.
Sairastuneista kaksi alle 30-vuotiaita ja selvisivät aika helpolla, yksi 50-vuotias (tosin kova urheilemaan ja muutenkin perusterve) sai rankan taudin eikä parin kuukaudenkaan päästä ole parantunut kunnolla.
Tunnen kaksi eri perhettä, joihin korona on tullut. Kummassakain positiivisen testin sai aikuinen perheenjäsen, mutta juuri minkäänlaisia oireita ei tullut. Perheet olivat karanteenissa eikä kenellekään muulle tullut mitään oireita.
Vähän epäilyttää, että antaako koronatestit millä todennäkösiyydellä False Positive -tuloksia...
Työkaverini sairastui, lisäksi eräs asiakas kertoi sairastaneensa koronan. Altistuneita tunnen muutaman omalta työpaikaltani ja lapseni koulusta sekä yhden sukulaisen.
Testattuja tiedän mutta en ketään sairastuneita. Läheltä on kyllä liipannut kun täällä Oulussa läheisen oppilaitoksessa on ollut tartunta ja toinen läheinen on pääkaupunkiseudulla hoivayksikössä jossa on ollut useita tartuntoja.
2 sairastunutta, molemmat työkavereita. Toinen sairasti lievänä, toisesta en oikein tiedä, ei ole juuri näkynyt sairastumisen jälkeen. Hki.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi eri perhettä, joihin korona on tullut. Kummassakain positiivisen testin sai aikuinen perheenjäsen, mutta juuri minkäänlaisia oireita ei tullut. Perheet olivat karanteenissa eikä kenellekään muulle tullut mitään oireita.
Vähän epäilyttää, että antaako koronatestit millä todennäkösiyydellä False Positive -tuloksia...
Ennemmin false negatiivisia
En tunne ketään, eikä tunne kukaan ystäväni, työkaverini tai sukulaisenikaan. Taitaa olla kunnon kusetusta koko juttu.
Tunnen muutaman sairastuneen ja oma lapseni on altistunut ja karanteenissa
Juu! Lapseni kaverin koko perhe . Useamman työkaverin lapset. Kyllä se Uudellamaalla alkaa jo tuntua.
KAnnattaa pysyä omissa suhteellisuuden käsityksissään, sillä ne ovat useimmiten oikeita - ihmiset oppivat ne kyllä. Ne muodostuvat eletyn elämän myötä ja asioita oppii suhteuttamaan. Media yrittääkin syöttää pajunköyttä ja sillä on aivan absurdeja käsityksiä monista asioista. Se on kuitenkin absoluuttisen väärässä.