Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän 4-5 -vuotiaat osaavat piirtää?

Vierailija
09.04.2014 |

Meidän poika, joka juuri täytti 5 vuotta, ei oikeasti osaa piirtää mitään muuta kuin ukkeleita ja niitäki piirtää todella harvoin. En vain saa häntä piirtämään. Juuri katsoin ukkelia jonka on piirtänyt vuosi sitten ja joka on hänen paras koskaan piirtämänsä niin huomasin, ettei ole ollenkaan kehittynyt vuoden aikana. Päiväkodin seinällä oli muiden lasten vesivärimaalauksia (meidän pojan ei, ilmeisesti ollut sinä päivänä pois) niin olin ihan kauhuissani. Lähes kaikki olivat selvästi esittäviä. Olen ihan varma, että meidän pojan maalaus olisi ollut värisuttua. Alkoi vähän huolestuttamaan. On kyllä ihan täysin normaali poika ja normaalisti kehittynyt. Onko kyse siitä, että ei vain kiinnosta? Itse olen hyvä tuollaisissa ja aina 10  ollut kuvaamataito koulussa. Veljeni sen sijaan oli oikeasti aivan surkea kuvaamataidossa. Kokemuksia kiitos :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tyttö joka tietysti piirtää prinsessoja, taloja, puita, lintuja autoja jne jne. Pojat on erilaisia.

Kannattaa panostaa kotonakin niihin kädentaitoihin silti ettei kirjoittamisen opettelu sitten ole yhtä tuskaa. Osaako kirjoittaa oman nimensä tms?

Erilaisia tehtäväkirjoja ja värityskirjoja on kaupat täynnä, pojillekin suunnattuja löytyy, niitä kun viitsii yhdessä tehdä lapsen kanssa niin lastakin jaksaa kiinnistaa. Yhdistä pisteet tyyppiset tehtävät ja sokkelot jne on yleensä tosi suosittuja. Samalla oppii numerot kun yhdistelee pisteitä..

Toki niitä hienomotorisia taitoja oppii sitten vaikka muovailemalla, rakentamalla pikkuleegoja, liimaamalla tarroja riviin jos kynähommat ei kerrassaan kiinnosta.

Vierailija
2/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5-vuotias poika, jota ei ole koskaan kiinnostanut piirtäminen. Kotona on kynät ja systeemit aina valmiina esillä (sisarukset ovat enemmän innostuneita), on värillisiä papereita ja piirustuslevyjä, joiden avulla voisi tehdä vaikka dinosauruksia, mutta piirtäminen vaan ei ole kiinnostanut. Piirtää kyllä "tarvittaessa" ukkeleita ja vaikka talon ja sateenkaaren, mutta ei ole luova ja kekseliäs piirtäjä. En ole huolissani, ei kaikkien ole pakko olla joka alalla aktiivisia.

Poika oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja rakentelee legoja innokkaasti, ja askartelee esimerkiksi leikkaamalla ja liimaamalla, tai värittää värityskuvia (nekin aika suurpiirteisesti). Saatuaan paperin eteensä alkaa mieluummin kirjoittelemaan, tai jos piirtääkin jotain niin ainakin sen alle kirjoittaa mitä se esittää ;-) Näin kotona ja päiväkodissa. Olen itse kyllä ihan samanlainen - piirtämällä en saa aikaan mitään sellaista mitä haluaisin, mieluummin luon maailmani kirjoittamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimensä osaa kirjoittaa. Ja värityskuvia on päiväkodissa tehnyt ja kotonakin vähäsen. Ei vain malta kotona oikein väritellä, legoilla rakentaminen kiinnostaa niin kovasti. Samoin jonkin verran on mainitsemiasi sokkelo- ja pistetehtäviä tehty. Pitkääkin alkaa panostamaan niihin enemmän! Piirtämisessä tuntuu kynnyt olevan liian korkealla. Aina sanoo, ettei osaa piirtää jos pyydän piirtämään vaikka auton. Ei suostu edes kokeilemaan. No, mitepä sitä silloin oppisikaan.

ap

Vierailija
4/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkää eri asioista. Se on ihan selvää.  Ei kaikkia piirtäminen kiinnosta, lapsesi on lahjakas jossain muussa.:)

Vierailija
5/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyttö (4v.) piirtää pelkkää suttua. 

Poika piirsi vielä viisivuotiaana ns. pääjalkaisia ja kuvista ei noin muutoinkaan ottanut mitään selkoa. Ei ollut koskaan jaksanut keskittyä piirtämiseen joten se jäi noin muutoinkin vähemmälle. Eskarissa sitten alkoikin eskariopelta sadella kehuja piirustuksista, joissa oli aina hyvin selkeä tarina. Yhtäkkiä pojasta oli kehittynyt taitava piirtäjä.

Joten minä en olisi huolissani vaikka lapsi ei osaisi vielä piirtää "kunnolla" =)

Vierailija
6/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään 4-vuotias poika ei osaa piirtää. Piirustukset ovat jos jonkinmoisia sotkuja, tikku-ukon osaa juuri ja juuri piirtää :) Piirtäminen ei vaan yksinkertaisesti häntä kiinnosta, käden hienomotoriset taidot ovat muutenkin vielä vähän hakusessa (esim. saksien käyttö, leikkaa edelleen molemmilla käsillä, osasi neuvolassa kyllä suht hyvin leikata suoraa viivaa pitkin). Joitakin lapsia piirtely kiinnostaa, toisia ei. Olen kuullut, että poikia ei piirrustelu niin paljoa kiinnosta kuin tyttöjä. Pojan isäkään ei ole taiteellisesti kovin lahjakas, joten en ole mitenkään asiasta huolissani: tuskin sinunkaan tarvitsee olla!

Vierailija
7/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri 4 täyttänyt poika, joka on vasta nyt alkanut piirtää jotain hahmoja. Mä taas katselin päiväkodin seinällä, että muiden 3-4 -vuotiaiden poikien piirrokset on melkein kaikkien samaa tasoa. Tytöt on parempia. Sen huomaa siinäkin, että esimerkiksi meillä tyttö oli innokas piirtäjä jo pienenä, poikaa kiinnostaa vauhdikkaampi toiminta kuin kynillä nyhväys. En jaksa stressata. Eiköhän tuo opi tarpeeksi siististi piirtämään ja kirjoittamaan kouluikään.

Vierailija
8/8 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pitäisi tätä ensisijassa sukupuolikysymyksenä niinkuin moni tuntuu pitävän olisi melkein mistä vaan lasten ominaisuuksista ja taidoista kyse. Ärsyynnyn tästä itse hirveästi...

Meillä pian viisivuotias poika. Hän piirtelee eniten autoja. Joskus myös esim. meidän perheen tai jonkun nallen. Joulun alla jouluaskarteli innoissan ja piirsi esimerkiksi tonttuja ja lumiukkoja. Joskus myös innostuu piirtämään esim.  kuvaa meidän pihasta tai kerhotalon pohjapiirrustusta tms. Oppi ja ilo sarjassa on musta kivoja piirustustehtäviä samoin mukavia puuhakirjoja löytyy laidasta laitaan. Jossain vaiheessa esim. kaikki tunnelitehtävät oli meillä pop. Lapsi on nyt kotihoidossa mutta ollessaan päiväkodissa ei siellä oikeastaan koskaan piirtänyt eikä nytkään kerhossa mutta kotona kyllä tekee, toivottavasti sitten jatkossa esim. koulussa suostuu jotain paperille tekemään. Nyt tykkää myös tehdä kirjoitusharjoituksia. Osaa jo aika monia kirjaimia ja mielellään kirjoittelee sanoja ja lauseita kun tässä auttaa häntä.

Meilläkään lapsi ei ole piirtämisestä eikä vallankaan värittämisestä superinnostunut mutta innostuin ihan ensin noista oppi ja ilo värityskorteista, joihin sai tehdä tusseilla ja tykkää myös tehdä joko vesiväreillä tai sitten sormiväreillä siveltimen kanssa (käsiään ei halua sotkea). Usein tarvii myös vähän ohjausta. Esim. kun piirtää ihmistä niin voin vähän kysyä, että tekisikö vielä vaikka paidan tai housut tms. ja vähitellen sitten oppii.

Esittäviä kyllä tulee muttei nyt mitään huipputaidetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä