kerhovaihtoehdot ja 4,5-vuotiaan päiväunet
Olen ihan solmussa ajatuksieni kanssa! Meilöä on syksyllä 4,5-vuotias ja 10kk vauva. Isommalle haetaan kerhopaikkaa. Vaihtoehtoina metsäkerho sekä ap tai ip sisäkerhot. Kaikissa hyviä ja huonoja puolia. Tiedän, että metsäkerho olisi lapsen mieleen. Lapsi myös tarvitsee paljon ulkoilya, joka hoituisi kerhopäivinä kätevästi. Ap sisäkerhoa taas on eniten, 4pvää/vko. Ip sisäkerho mahdollistaisi äidille pienen hengähdys- ja kotityöhetken, jos vauva nukkuisi päikkärit samaan aikaan (mistäs sen tietää, mikä rytmi tulee olemaan ensi vuoden? Eikä se tietysti välttämättä edes ole sama koko vuotta?).
Lisäksi mietityttää kerholaisen päikkärit. Nukkuu vielä ja tarvitsee ne edelleen, mutta nukkuuki enää kerhoaikaan, siis 4,5-5,5-vuotiaana? Apuja, vinkkejä, kokemuksia?
Kommentit (17)
Meillä oli ip-kerho ja se oli kyllä luksusta. Vauva nukahti kerhomatkalla ja usein heräsi vasta kun hain kerhosta. Saattoi siis vetää 3-4 h.
Kuink a monta kertaa tuota metsäkerhoa on? Onko siellä vessamahdollisuus? entä ip-kerhoa?
Minusta neljä kerhokertaa viikossa on jo ehkä vähän liikaa. Joskus on ollut, ja silloin se oli sellaista ees taas ravaamista. Kaksi tai kolme puolipäiväkertaa minusta riittää.
Meillä ei kukaan tuon ikäinen ole nukkunut enää päikkäreitä, joten se ei vaikuttaisi.
Tuo ei kyllä meillä onnistuisi, että jos kerho on esim. 12-15, niin 15.30 laittaisi päikkäreille, tai sitten koko perheen rytmi pitäisi mennä sen mukaan, että valvotaan pitkään ja nukutaan pitkään. Mutta jos perheessä on vain yksi leikki-ikäinen ja vauva, ei se olisi mikään mahdottomuus.
Metsäkerhoa ja ip-kerhoa on molempia 3krt/vko. Ip-kerho loppuu 15.30, päikkärit sen jälkeen ei ole vaihtoehto :) ajattelisin kyllä, että varmaan kesällä jää unet pois, mutta mistäs sen tietää. Lisäksi kun noista vauvankaan unista ei voi tietää... tilanne on sikäli todella hankala, että asutaan hissittömässä kerrostalossa. Siksi kerhokuljetusten päällekkäisyys vauvan päikkäreiden kanssa olisi myös ikävä sattuma. Metsäkerho loppuu klo 12 ja ip-kerho alkaa klo 12.30, molemmissa vaihtoehdoissa vauva pääsisi päikkäreille vasta puoli yhden aikaan ja jos/kun nukahtaa matkalla, täytyy vaan toivoa että saisi kannettua nukkuvana kotiin, muutenhan tämä menee aivan mahdottomaksi!
Voit olla varma, että nukahtaa matkalla - missään ei uni tule niin hyvin kuin liikkuvissa rattaissa... Mihin aikaan ap-kerho päättyy, pääsetkö silloin hakemaan?
Meillä oli lapsi päiväkodissa "virikepaikalla" ja yhtenä isona syynä nimenomaa tämä sama ongelma: kun isompikin tarvitsi vielä unet, kesken vauvan unien et voinut lähteä hakemaan ja autottomana ei 3h kerhoaikana olisi ehtinyt itse tehdä yhtään mitään - olisi mennyt aivan liian minuuttiaikatauluksi ja säätämiseksi, joten päädyttiin siihen, että isompi oli 2-3pvä viikossa päiväkodissa, aamupalasta välipalaan ja nukkui päikkärit siellä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:20"]
Meillä oli ip-kerho ja se oli kyllä luksusta. Vauva nukahti kerhomatkalla ja usein heräsi vasta kun hain kerhosta. Saattoi siis vetää 3-4 h.
[/quote]
Tää olis just se mun ajatus asiasta :) Mutta mutta, kun tosiaan 1-vuotiaan nukkuvana siirteleminen ei ole ihan yksinkertainen juttu meillä, niin jaksaako odottaa päikkäreitä lähemmäs yhtä ja sitten reilun parin tunnin päästä pitää lähteä taas jo hakemaan...
Meillä on samat kokemukset kuin kasilla: parin tunnin kerhoilut vauvan kanssa oli ihan älytöntä säätämistä, kun piti ees taas kuskata eikä vauva saanut nukuttua. Ja meillä on kokemusta monesta eri kerhosta, on ollut aamu- ja iltapäivää.
Ihan parasta on koko perheelle ollut 5-7 tunnin tarhapäivä 2-3 kertaa viikossa: sekä vauva että isommat lapset ovat saaneet päikkärinsä/lepohetkensä ja äiti/isäkin huilitauon. Mutta tässä on juuri kyse siitä parjatusta subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, joka nyt poistuu.
Harmi toi hissittömyys. Valitsisin sen takia ap-kerhon, koska jossain vaiheessa vauvan unet varmaan vakiintuu juuri iltapäivään. Kivempi isommallakin laisella kun pääsee päiväunille jos on väsynyt. Mä en kovin pientä veisi ip/kerhoon unien takia muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:58"]
Voit olla varma, että nukahtaa matkalla - missään ei uni tule niin hyvin kuin liikkuvissa rattaissa... Mihin aikaan ap-kerho päättyy, pääsetkö silloin hakemaan?
Meillä oli lapsi päiväkodissa "virikepaikalla" ja yhtenä isona syynä nimenomaa tämä sama ongelma: kun isompikin tarvitsi vielä unet, kesken vauvan unien et voinut lähteä hakemaan ja autottomana ei 3h kerhoaikana olisi ehtinyt itse tehdä yhtään mitään - olisi mennyt aivan liian minuuttiaikatauluksi ja säätämiseksi, joten päädyttiin siihen, että isompi oli 2-3pvä viikossa päiväkodissa, aamupalasta välipalaan ja nukkui päikkärit siellä.
[/quote]
Niinpä! Tää olisi ollut munkin käsitys kiireettömimmästä ja stressittömimmästä vaihtoehdosta meille kaikille kolmelle. Asioista kaupungilla päättävän henkilön kanssa jutellessani tuli kuitenkin selväksi, ettei päiväkotipaikka käytännössä olisi vaihtoehto tai sitä ei pidetä siellä vaihtoehtona, vaikka lain mukaan tietysti onkin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 23:02"]
Harmi toi hissittömyys. Valitsisin sen takia ap-kerhon, koska jossain vaiheessa vauvan unet varmaan vakiintuu juuri iltapäivään. Kivempi isommallakin laisella kun pääsee päiväunille jos on väsynyt. Mä en kovin pientä veisi ip/kerhoon unien takia muutenkaan.
[/quote]
Näin mäkin nyt oikeestaan ajattelen. Täytyy vaan tunnustaa, että oma jaksaminen hieman pelottaa. Jos isompi ei nuku enää syksyllä, mulla ei ole päivässä pienen pientä lepotaukoa. Tällä hetkellä pelkkä ajatus tuntuu mahdottomalta, kun olen valvonut 5kk vauvan kanssa. Tilanne voi tietysti olla tältäkin osin toinen syksyllä, jos univelka hieman hellittäisi...
Meillä lapset jatkaa päiväkodissa kolmena päivänä viikossa, koska en halua siirtää heitä vuodeksi kerhoon ja sitten taas takaisin. Niin teimme aikoinaan, kun kuntalisän ehtona oli, että kaikki ovat kotona, mutta se oli kyllä lasten kannalta iso virhe. Sen sijaan, että olisivat jatkaneet tutussa päiväkodissa, kertyi yhdellekin lapselle kaksi päiväkotia, kaksi eri kerhoa ja muuton vuoksi vielä kaksi eri eskaria. Ja kaikissa tietenkin eri hoitajat ja eri kaverit. No, sosiaalinen tuo ainakin tuntuu olevan.
T. 5 ja 10
Mä varmaankin valitsisin sen aamupäiväkerhon tai sitten metsäkerhon. Meillä lapsi meni nelivuotiaana kerhoon (kaksi aamupäivää) kun jäin äitiyslomalle. Meillä lapsen kerho on lyhyt ja käytännössä valittu sen takia kun on ihan naapurissa, ei ehkä muuten ole paras mahdollinen (päiväkoti tosin ei musta olisi parempi vaihtoehto myöskään vaikka lapsella olikin hyvä päiväkotipaikka ennen kuin jäin äitiyslomalle mutta nyt menee päiväkotiin vasta eskariin ja se on joka tapauksessa eri päiväkoti koska entisessä päiväkodissa ei ole eskaria).
Päikkärit jäi pois juurikin kesällä kun lapsi täytti 4 (tosin n. 2 vuotiaasta asti päikkärit jäi muutenkin välillä nukkumatta). Meillä tämä oli helpotus kun lapsi ei kuku iltaisin niin myöhään kuin aiemmin. Joskus on rasittavaa kun vauvan joutuu herättämään aamulla kun lähden viemään esikoista kerhoon vaikka pyrin tekemään tämän niin, ettei välttämättä edes herää kun laitan kantoreppuun, nyt kuitenkin yleensä herää, ihan pienenä vain jatkoi uniaan. Useimpina aamuina vauva kuitenkin onneksi herää itsekseen viimestään just vähän ennen kun pitää lähteä käymään kerholla. Repun/kantoliinan käyttö vauvan päiväunien pääsääntöisenä välineenä on meillä aika paljon helpottanut tätä rumbaa, joka ei toki meillä kovin paha kun kerho on ihan lähellä. Mutta koska mekin asutaan hissittömässä talossa niin meillä myös kahdet vaunut ja tarvittaessa nostan vaunukopan ja kannan sen asuntoon ja parvekkeelle jos vauva nukkuu. Jotkut tutut ihan menestyksellä kantaneet ratasikäisiä lapsiaan rattaista sisälle jatkamaan unia (itse en ehkä onnistuisi) voisiko toimia teillä? Tai onko mitenkään mahdollista, että vauva menee vaunu-unille ja vaunut on sitten teidän parvekkeen alla tms johon pystyy hyvin vahtimaan niin kulkemiset onnistuisi sitten helposti.
Ymmärrän hyvin tarpeen ja toiveen omalle ajalle mutta toisaalta mä kyllä ihan väkistenkin mietin, että jos isompi ei ole mitenkään erityistarpeinen eikö hänen kanssaan jo aika hyvin saa lepotaukoja vaikka on kokoajan hereillä. Olettaisin, että puuhaa itsekseen kuitenkin jo aika paljonkin. Lastenohjelmiakin varmaan katsoo joskus, kuuntelee äänikirjoja tms. Tietenkin jos kaipaat aikaa nukkumiseen niin sitten tilanne on eri. Meillä ainakin esikoinen toki vaatii paljon huomiota (joskus tuntuu, että enemmän kuin vauva) mutta silti koen, että pääsääntöisesti hänen kanssaan on aika helppoa kun voimme rinnakkain puuhata omia juttujamme yms). Mä kyllä esim. luen hänelle paljon, askarrellaan, käydään kirjastossa yms. En kuitenkaan jatkuvasti leiki ja puuhaile hänen kanssaan vaan joutuu keksimään myös itse juttuja. Ja noin ison lapsen kanssa on kuitenkin kätevää kun voi esim. hyvin käydä itse vaikka suihkussa hyvin päivän aikana kun ei tarvi pelätä, että jotain sattuisi toisin kuin vaikka taaperoikäisen kanssa joka hereillä. Omaa aikaa saa tavallaan myös jos lapsella on leikkikaveri kylässä. Toki tarvii seurata, ettei mitään satu tms. mutta leikkikaverin kanssa kyllä keskittyvät leikkiin eivätkä yhtään välitä kun lueskelen kirjaa, puuhaan keittiössä tai mitä nyt teenkin.
15 jäi vielä miettimään, että tuota ap kerhoa olisi kyllä meille ihan liikaa kun meillä on niin paljon menoja (kyläilyjä, lastenkulttuurijuttuja, harrastuksia ym.) muutenkin. Toki olisi varmaan ok jos lapsi niin usein kerhoon haluaisi mutta omani ei haluaisi eli ehkä mä valitsisin kuitenkin sen iltapäivä metsäkerhon ja vaan jotenkin järjestäisin sen homman ja päikkärit sitten vaan jäisi pakon edessä pois. Voiko noista hakea useampaan ja tehdä päätöksen syksyllä sen mukaan miten tärkeiltä esim. päikkärit vaikuttaa?
Meillä mietittiin vuosi sitten samaa, jaa päädyin hakemaan leikkikoulupaikkaa aamupäiväryhmästä. Kävi kuitenkin niin, että esikoisemme sai paikan ip-ryhmästä, mitä aluksi harmittelin juuri päikkäreitten vuoksi. Noh, lopulta tuo ip-ryhmä on ollut meille loistojuttu!! Nimittäin a. samassa ryhmässä on enemmän isompia kavereita b. kuopuksemme on ollut tosi huono nukkuja, olisi ollut kamalaa lähteä aamuisin koko porukalla raahautumaan leikkikouluun (meillä tosin nyt kuopus vasta 11kk, esikoinen tällä hetkellä n 5,5v mutta leikkikoulun alkaessa siis 4v 9kk c. esikoisen säännölliset päikkärit jäi pois viime kesänä ennen kerhon alkamista d. saan itse pienen hengähdyshetken leikkikoulun aikana, kun pienempi nukkuu päikkäreitä, mikä on ollut oikea henkireikä!
Suosittelen siis oman kokemukseni perusteella lämpimästi ip-ryhmää tuon ikäiselle. :)
Niin, tässä vaikuttaa myös kerhojen sijainti. Meillä valittiin pk aikoinaan myös siksi, että lähistöllä (viiden kilometrin säteellä) ei ollut kerhoja eikä meillä ollut autoa, mutta sen sijaan päiväkoti oli lähellä ja oli siis lapsille jo tuttu.
Muutamaan kerhoon kuskattiin sitten kävellen + julkisilla, mutta silloinkin miehen piti tehdä kerhon ajan vaunulenkkiä, kun välissä ei ehtinyt kotiin.
Nukkuu sitten kerhosta tultuaan. Mikä ongelma???