Voiko pääsiäisen pitkänä perjantaina kyläillä?
Jos voi niin mihin aikaan? Jos haluan pyytää vieraita kahville niin kuinka tiedän ettei se solvaa heidän uskonnollisia tunteitaan?
Kommentit (18)
No ei todellakaan voi. Vai voiko teille tulla jouluaattona kahvittelemaan?
Kunhan ei meitä kylään pyydä niin ihan se ja sama
Mitäs jos vaan kysyisi, että pahastuuko, jos heidät kutsuu kylään tai jos te menisitte kylään?
Meille ainakin pitkäperjantai on päivä muiden joukossa, vapaa vain, mikä on kivaa.
Monwthan kuitenkin mm. sukuloivat juurikin pääsiäisenä, kun on pitkä viikonloppu
Mutta siis, kysymällä tuosta selviää.
Voithan pyytää kylään. Jos se sotii heidän uskontoaan vastaan, niin kai he sitten osaavat kieltäytyä kutsusta? Minut saisi kyllä kutsua.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Ongelmani on se, että olen uskonnollisesta kodista jossa vietettiin hiljaista pitkää perjantaita Raamattua lukien. Minä en ole uskossa ja miehenikin on maallinen ihminen. Ei meitä haittaisi vaikka joku kävisi aattona kahvilla joulurauhan julistamisen jälkeen. Meillä on koti siivottu ennen sitä eli pukki ja vieraat ovat tervetulleita.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:35"]
[/quote]
Aika useinkin ainakin maaseudulla edelleen juuri jouluaattona viedään naapureille joulutervehdys.
Ei noi pyhät ole automaattisesti mitään erakoitumispäiviä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:36"]
Kunhan ei meitä kylään pyydä niin ihan se ja sama
[/quote]
Kuinka voi erottaa ne joita voi pyytää niistä joita ei voi pyytää? Tuskinpa teillä on Facebookissa asiasta erillismainitaa?
En kutsu ketään ja en mene vierailulle.
Siitä vaan. Itse vedän levin afterskissä, toivottavasti auringossa, hyvän nousun ja pokaan jonkun kivan miehen.
Pitäkää hauskaa.
Ei tietenkään kyläillä. PYHÄPÄIVÄ! Eikä pestä pyykkiä. Tai ei ainakaan laiteta sitä ulos kuivumaan niin että naapurit näkevät. Tai ainakaan pikkuhepeniä. Tai ainakaan niitä stringejä. Tai ainakaan miehen tangoja. Niitä punaisia, mitkä sillä oli jalassa kun vedettiin kännit ja se hakkas naiset ja lapset pelkäs.
Mut ettei kukaan vain nää että pyhänä tehdään jotain muuta kuin levätään ja rukoillaan!
Meille sais tulla, kiva jos joku tulisi!
joulu aaona kyllä voi tulla mua joulu päiväja pikä perjantai on eri asioita... varmaan mutta meille voi tulla siloinkin
Mutta mistä sen erottaa minkälaiselle ihmiselle sen kutsun voi esittää?
Olen kasvanut maalla ja siellä ei todellakaan menty kylään tai kutsuttu vieraita pitkänäperjantaina, ei ainakaan vielä päiväkahviaikaan. Illalla sitten jo joku saattoi pistäytyä.
Lapsetkin pidettiin sisällä ainakin lounaaseen asti. Sen jälkeen vanhemmat usein väsyivät marinaan ja päästivät pihalle, mutta ukaasi oli kova: sisälle ei saanut mennä kenenkään kotiin.
Kaksitoista kirjoitti aika sarkastisesti siitä, mitä saa ja ei saa tehdä. On totta, että pyykkiä ei pesty suurina juhlapäivinä, joihin pitkäperjantaikin kuuluu. Tavallisenakaan sunnuntaina ei ennen sopinut viedä pyykkejä ulos kuivumaan, mutta nykyään ei näytä olevan mitään väliä. Siellä ne liehuvat stringitkin narulla lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. Niin tiukkaa oli kasvatus maalla, etten vieläkään vie pyykkeja ulos sunnuntaina, vaikka saatankin pestä koneellisen. Silmänpalvoja siis olen. Hyi, hyi!
Kyllä voi pyytää kylään, mutta muista karppitarjottavat
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:03"]
Olen kasvanut maalla ja siellä ei todellakaan menty kylään tai kutsuttu vieraita pitkänäperjantaina, ei ainakaan vielä päiväkahviaikaan. Illalla sitten jo joku saattoi pistäytyä.
Lapsetkin pidettiin sisällä ainakin lounaaseen asti. Sen jälkeen vanhemmat usein väsyivät marinaan ja päästivät pihalle, mutta ukaasi oli kova: sisälle ei saanut mennä kenenkään kotiin.
Kaksitoista kirjoitti aika sarkastisesti siitä, mitä saa ja ei saa tehdä. On totta, että pyykkiä ei pesty suurina juhlapäivinä, joihin pitkäperjantaikin kuuluu. Tavallisenakaan sunnuntaina ei ennen sopinut viedä pyykkejä ulos kuivumaan, mutta nykyään ei näytä olevan mitään väliä. Siellä ne liehuvat stringitkin narulla lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa. Niin tiukkaa oli kasvatus maalla, etten vieläkään vie pyykkeja ulos sunnuntaina, vaikka saatankin pestä koneellisen. Silmänpalvoja siis olen. Hyi, hyi!
[/quote]
et ole silmänpalvoja. Olet hienotunteinen. Hienotunteisuus on katova sydämen sivistyksen laji. Ole ylpea (sopivasti) itsestäsi, että sinä osaat hienotunteisuuden taidon!
Meille saa ainakin tulla!