Tässä sektion kannattajille taas hieman luettavaa:
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:00"]
So? Kuultu monta kertaa, kannatan silti sektiota.
[/quote]
Todellako olet kuullut monta kertaa miten paljon niinkin vähäisellä asialla kuin sektioarvella voi olla vaikutusta? Luulen että moni ei ole kuullut saati ajatellut asiaa sen enempää.
Jos olisin tiennyt sen, minkä tiedän nyt, olisin hoitanut itselleni sektion keinolla millä hyvänsä, vaikka ulkomailla.
Mulla on takana yksi kumpaakin ja sektio oli paljon parempi, myös vauvalle, jolla oli napanuora kaulan ympärillä, vaikka sitä ei etukäteen tiedettykään. Lääkärin sanoin "näin se luoja joskus varjelee"
Joo kyllä, olin tästä tietoinen. Ja edelleen tyytyväinen sektiooni. Otin ihan itse kaikista mahdollisista riskeistä, komplikaatioista yms. jutuista selvää, koska tiesin, että ne täytyy siellä polilla kuitenkin käydä läpi.
Kaikki eivät voi valita synnyttämistapaansa. Minä halusin sektion, jota ei myönnetty ennen kuin kiireellisenä, kun synnytys ei muuten edistynyt.
Mitä jos antaisit muiden päättää ihan itse näistä asioista, kuten itsekin saat omalta osaltasi päättää.
No ei muuta asiaa miksikään, mun lapsi on syntynyt sektiolla ja niin syntyy seuraavatkin.
Johan on ärhäkkää porukkaa :)
Olen itsekin saanut yhden lapseni sektiolla, lapsi olisi muuten kuollut. En ole sektiovastainen silloin kun sille on lääketieteellinen syy.
Jostain kumman syystä sektion riskejä ei vain tunnusteta ja moni pitää sitä täysin riskittömänä ja turvallisena synnytystapana.
-ap
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:23"]
Johan on ärhäkkää porukkaa :)
Olen itsekin saanut yhden lapseni sektiolla, lapsi olisi muuten kuollut. En ole sektiovastainen silloin kun sille on lääketieteellinen syy.
Jostain kumman syystä sektion riskejä ei vain tunnusteta ja moni pitää sitä täysin riskittömänä ja turvallisena synnytystapana.
-ap
[/quote]
Tuskin sitä niin moni pitää turvallisena ja riskittömänä. Vai mistä tämä "faktatieto" on peräisin?
10 ei ole tainnut palstailla täällä paljoakaan?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:23"]
[/quote]
Synnyttämään menevät naiset ovat kyllä kaikki pohtineet kerran jos toisenkin, mikä on paras tapa synnyttää. Kumpikin tapa on riskialtis monella tapaa, ja sen tietää ihan jokainen. Synnyttäjän on valittava kahdesta pahasta toinen, ja jokaisella on omat syynsä, miksi valitsevat haluamansa tavan. En siis ymmärrä, miksi olet tuollaisessa käsityksessä. Olet siinä täysin väärässä.
Huh mitä porukkaa täällä! Ap ihan oikealla asialla. Sektion pitäisi olla vaihtoehto vain silloin, kun normaali synnytys ei ole mahdollinen.
Harmi, että alatiesynnytyksestä ei ole tehty vastaavaa selvitystä. Miten vaikuttaa synnytyksessä se, että edellisellä kerralla alapää on revennyt todella pahasti - joustaako arpikudos vai ratkeaako se entistä pahemmin? Tai mitä vaikuttaa äidin ja syntyvän lapsen terveyteen se seikka, että edellisen synnytyksen ponnistusvaiheessa liian iso vauva on vaurioittanut lantion lihaksia? Tuleeko keskenmeno, jos synnytys on vaurioittanut kohdunkaulaa? Entä alatiesynnytyksessä revennyt kohtu - sekö ei ole yhtä herkkä kuin sektioarpi? Tai alatiesynnytyksessä vaurioitunut peräsuolen sulkijalihas, voidaanko sitä koskaan parantaa? Tai vioittunut virtsaputken suu?
Kysymyksiä olisi satoja, mutta Duodecim ei vastaa niihin, koska jokainen listallani on ns. normaali synnytyskomplikaatio.
Sektio on kiva JOS kaikki sujuu hyvin. Alatiesynnytys on kiva JOS ei tule suuria ongelmia. Sektion komplikaatiot ovat kuitenkin kiistatta vakavampia kuin alatiesynnytyksen.
Mieluummin olisin alapää pilalla kuin koko keskiruumis ja vasen jalka pilalla kuten nyt on. Keuhkotkin meni, kiitos sektion komplikaatioiden. Jokainen kuitenkin tyylillään ja voi miettiä itse mitä riskejä on valmis ottamaan. Ja tietysti aina se ei ole omasta halusta kiinni miten synnyttää.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:40"]Huh mitä porukkaa täällä! Ap ihan oikealla asialla. Sektion pitäisi olla vaihtoehto vain silloin, kun normaali synnytys ei ole mahdollinen.
[/quote]
Omalla kohdallani alatiesynnytys oli kyllä MAHDOLLINEN, mutta en halunnut synnyttää perätilavauvaa alateitse. Olen sitä mieltä, että vauvalla on syynsä olla kääntymättä ja minä kuuntelen häntä. Sektio meni hienosti ja toivuin siitä hyvin. En usko, että kovasti suositeltu perätilasynnytys olisi mennyt lähellekään yhtä hyvin.
Yksi lapsi ja sektiolla maailmaan tullut. Kiireellinen sektio. Oli helppo ja kivuton. Tosin seuraavana päivänä pyörrytti kun piti lähteä vessaan. En olisi saanut yksin edes lähteä mutta lähdin. Ei tullut komplikaatioita, ei tulehduksia, noudatin just niitä ohjeita mitä kerrottiin. Ruma arpi oli pitkän aikaa, nyt jo himmentynyt, lähes 18 v aikaa siitä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:46"]
Harmi, että alatiesynnytyksestä ei ole tehty vastaavaa selvitystä. Miten vaikuttaa synnytyksessä se, että edellisellä kerralla alapää on revennyt todella pahasti - joustaako arpikudos vai ratkeaako se entistä pahemmin? Tai mitä vaikuttaa äidin ja syntyvän lapsen terveyteen se seikka, että edellisen synnytyksen ponnistusvaiheessa liian iso vauva on vaurioittanut lantion lihaksia? Tuleeko keskenmeno, jos synnytys on vaurioittanut kohdunkaulaa? Entä alatiesynnytyksessä revennyt kohtu - sekö ei ole yhtä herkkä kuin sektioarpi? Tai alatiesynnytyksessä vaurioitunut peräsuolen sulkijalihas, voidaanko sitä koskaan parantaa? Tai vioittunut virtsaputken suu?
Kysymyksiä olisi satoja, mutta Duodecim ei vastaa niihin, koska jokainen listallani on ns. normaali synnytyskomplikaatio.
[/quote]
Ainakin Tarja Pinta on tehnyt väikkärin noista peräsuolen vaurioista ja korjausleikkauksista. En tiiä löytyykö sitä kokonaisuudessaan verkosta, mutta pätkiä ainakin. Googlettele. En ite nyt jaksa, sori :)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:06"]
Joo kyllä, olin tästä tietoinen. Ja edelleen tyytyväinen sektiooni. Otin ihan itse kaikista mahdollisista riskeistä, komplikaatioista yms. jutuista selvää, koska tiesin, että ne täytyy siellä polilla kuitenkin käydä läpi.
[/quote]en ottanut mitään selvää, luonnollisella oli tarkoitus mutta tuli iiireellinen sektio. En ehtinyt jännittää, en pelätä. Hyvin meni.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:46"]
[/quote]
Ainakin Tarja Pinta on tehnyt väikkärin noista peräsuolen vaurioista ja korjausleikkauksista. En tiiä löytyykö sitä kokonaisuudessaan verkosta, mutta pätkiä ainakin. Googlettele. En ite nyt jaksa, sori :)
[/quote]oli sektio. Ei vaurioitunut peräsuoli, hyvin tulee baska ulos ja aukko ei suurentunut.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:47"]
Sektio on kiva JOS kaikki sujuu hyvin. Alatiesynnytys on kiva JOS ei tule suuria ongelmia. Sektion komplikaatiot ovat kuitenkin kiistatta vakavampia kuin alatiesynnytyksen.
Mieluummin olisin alapää pilalla kuin koko keskiruumis ja vasen jalka pilalla kuten nyt on. Keuhkotkin meni, kiitos sektion komplikaatioiden. Jokainen kuitenkin tyylillään ja voi miettiä itse mitä riskejä on valmis ottamaan. Ja tietysti aina se ei ole omasta halusta kiinni miten synnyttää.
[/quote]
Harmi, että on käynyt noin ikävästi. Ihmettelen sektiohehkuttajia. Tosi hienoa jos on mennyt hyvin mutta oletteko kuulleet esim sitä, että on ihan yleistä, että vauva syntyy napanuora kaulan ympärille kietoutuneena ja ihan hengissä. Toinen vauvani syntyi alakautta näin ihan hyvässä kunnossa ja olen jälkikäteen kuullut, että tämä on ihan yleistä ja tästä on vauvalle jopa hyötyä. Ei tietty jos kuristuu napanuoraan mutta kun näin ei siis yleensä alatiesynnytyksessäkään käy.
So? Kuultu monta kertaa, kannatan silti sektiota.