Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin Trollinmetsästäjät-sarja pitäisi saada Suomeen!

Vierailija
07.04.2014 |

Katsoin eilen Ruotsin 3-kanavalta Trolljägarna -ohjelmaa jossa netissä ihmisiä herjanneiden ja ivanneiden ihmisten henkilöllisyys otettiin selville ja heidät pysäytettiin mm. omalla kotipihalla, liikenteessä jne. ja kuvataan ja kuulustellaan miksi ovat tätä tehneet tai heille ojennettu jopa haaste käteen tai korvausvaatimus.

Pitäisikö teidän mielestänne tällainen ohjelma saada Suomeen?

Minun mielestä olisi ihan hyvä asia, mutta se pitäisi tehdä kunnolla eikä mitään huonosti leikattua ja juonnettua "halpasuomiversiota". Toisaalta voisin kuvitella että jotkut suomibloggaajat ottaisivat yhteyttä tuottajiin että "yhyy joku sanoi minun uutta kahden tonnin merkkilaukkua rumaksi kommenttiboksissa, ottakaa selville kuka se 'kiusaaja' oli" ja kuvittelisivat että siitä saisi juttua ja blogimainosta, vaikka tuossa ohjelmassa ideana on se että nämä trollit ovat nimenomaan mustamaalanneet ihmisiä, levittäneet valheellisia ja vahingoittavia juoruja, uhkailleet, nimitelleet ala-arvoisin sanoin kuten huoritelleet ja tehneet uhrien elämän mahdollisimman hankalaksi.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt on tuo 2. jakso nähtävissä jossa on bloggari Kissie, http://www.tv3play.se/program/trolljagarna/376177?autostart=true

Vierailija
2/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee parhaillaan tuo Kissien jakson tallennus boksille :) Pitääpä katsoa se huomenna töiden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:41"]

Kiusaamalla itse. Sillä sitähän tuo ohjelma on, kiusataan näitä trolleja jotta saadaan viihdettä telkkariin. Ohjelman tekijät on tasan samaa pohjasakkaa kuin ne trollitkin. Ja katsojat myös. Ei ne sitä katso sen takia että siinä mitään "oikeutta" jaetaan vaan siksi että on kiva katsoa kun toinen kiemurtelee vaikeassa paikassa. 

Ei kiitos tällaisia ohjelmia Suomeen, oikeutta voi jakaa asiallisesti ja niin ettei siitä tehdä viihdettä.

[/quote]

Anteeksi mutta mitä sinun päässäsi oikein liikkuu? Kuvittelet että kaikki ovat vaan huvikseen liikkeellä koston aikeissa???

[/quote]

Mun mielestä juurikin oikeanlainen rangaistus näille nettikiusaajille on joutua itse julkisen arvostelun kohteeksi. Ei kyse ole niinkään viihteen tekemisestä tai kostosta, mutta jos nyt otetaan vaikka esimerkiksi tuo raiskattu tyttö..

Se raiskaus on ollut jo itsessään kova koettelemus, mutta sitten vielä julkaistaan kuvia ja videoita, huoritellaan ja ties mitä muuta, julkisesti netissä niin, että tyttö kokee elämänsä niin ahdistavaksi että yrittää itsemurhaa.

Olisiko tekijälle riittävä rangaistus maksaa sakot kunnianloukkauksesta? Ei minun mielestäni. Ja rangaistuksena pelkät sakot tuskin saisi tätä kiusaajaa lopettamaan saati sitten toimimaan varoituksena muille kiusaajille.

Kiusaaja on itse toiminnallaan julkisesti (mutta mahdollisesti vieläpä itse anonyyminä) nöyryyttänyt toista ja ehkä jopa pilannut tämän elämän, joten mielestäni julkinen kiinnijääminen on oikein hyvä rangaistus tekijälle. Samalla se toimikoon varoituksena muille.

Vierailija
4/65 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin eilisen jakson ja nuo tyypit on tosi noloja nössöjä jotka otetaan kiinni, väittävät että juu en se ollut minä vaan kaveri, ja että meillä on porukan kanssa yhteinen salasana tuonne, ja että eivät muka muista henkilöitä joita ovat kiusanneet.

Vierailija
5/65 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:53"]

Mielenkiintoinen ohjelmaidea, täytyykin tsekata. Hommabotit ja jollekin bloggaajalle joskus anonyymin "LOL oot läski"-viestin kirjoittaneet eivät tosin mielestäni täytä trollin määritelmää, kuten edellä on esitetty, vaan vastuuseen olisi hyvä saada nimenomaan ne sairaat yksilöt ja vainoajat, jotka järjestelmällisesti tuhoavat jonkun elämää tai levittelevät valeita. 

[/quote]

Kannattaa katsoa ohjelma, siinä on nimenomaan niitä päästään vialla olevia vainoajia.

[/quote]

Miltä kanavalta se tulee?

Vierailija
6/65 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:59"]

Miltä kanavalta se tulee?

[/quote]

Ruotsin TV3, sen voi katsoa myös heidän nettisivulta.

Vierailija
7/65 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun media-alalla johtotehtävissä oleva kaveri alkaa tuottamaan tätä, niin ehdotan hänelle muutamaa ketjua täältä foorumilta! Vapiskaa ja tutiskaa nettikiusaajat!

Vierailija
8/65 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku (suomennettua) "Tupu, Hupu ja Lupu"-nimimerkkiä käyttänyt vanhempi rtäti-ihminen oli kirjoitellut ohjelman juontajasta Aschbergistä kaikkea typerää netissä, ja kun hän sattui liikkumaan samoilla seuduilla niin halusi kysäistä tältä että miksi tämä kirjoittelee sellaista, ja että voisivatko tehdä sovinnon. No tekiväthän he sitten mutta se täti oli niin ihmeissään tästä kun huusi siellä pihalla että miten te ootte saaneet sen selville että minä olen se nimimerkki! :-D

Vierailija
9/65 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä media-alan JOHTOtehtävissä -kortti pelattu.

Vierailija
10/65 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan näistä panikoi, ellei ole _järjestelmällisesti_ jotain henkilöä mustamaalannut ja haukkunut netissä esim. kuukausia saatika sitten vuosia. Itsekin kärkkäästi joskus kommentoin mungelista ja muista bloggareista, mutta tiedän, missä menee asiallisuuden raja. Rumat nimittelyt ja muut täydelliset asiattomuudet kertovat eniten kirjoittajista itsestään, enkä näitä itse harrasta yhtään, mutta kyllä ihmisiä saa kritisoidakin, jos ovat julkisessa blogissa itse itsestään ristiriitaisen kuvan luoneet.

Vierailija
11/65 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa on lainsäädäntö ja median yleinen käytäntö sellainen, että ei pelkoa että lievästä rikoksesta (kuten kunnianloukkaus, laiton uhkaus ym.) tuomittu, saati epäilty, joutuisi vasten tahtoaan kameran eteen omalla nimellään ja naamallaan selittelemään toimintaansa. 

Vierailija
12/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan ymmärsin ettei se kissie ole tässä sarjassa itkemässä että kun joku on arvostellut jotain hänen laukkua tai meikkiä tai huuli-implantteja, vaan sitä kun hänet kiusattu ja haukuttu lyttyyn jollain sivustolla jonka nimi on suomennettuna "lutkaleimattu" eli tuollainenhan on selvää ahdistelua!

Vierailija
13/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 01:13"]

Olis kiva tietää, millä tekniikalla ovat anonyymeja paljastelleet, toimittajalla kun ei ole ainakaan Suomessa oikeus lähteä kenenkään teletunnistetietoja tutkimaan, vaan ne on poliisijuttuja, eikä tietenkään poliisikaan saa ilman lupaa niitä tutkia.

[/quote]

Ymmärsin että ovat hakeneet kiusaajien tiedot oikeusavun luvalla koska haukkumiset ovat täyttäneet kunnianloukkauksen kriteerit.

Vierailija
14/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa: Jokaisella on oikeus mielipiteeseen esimerkiksi julkisen bloggaajan kengistä, laukuista tai muusta eli kaikesta ei ole pakko pitää (huom: suosittelen olemaan kohtelias tässäkin asiassa ja esittää perustelu mieluummin kuin huudella rumaksi), mutta ketään ei saa nimitellä eli muistakaa seuraavan kerran kun huorittelette netissä anonyyminä jotain ihmistä koska se voi tulla teille kalliksi. Kunnianloukkauksen korvausvaatimus kun voi nousta 10 000 euroon.

Vierailija
15/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ toivottavasti niillä huorittelijoilla on tuo kymppitonni taskussa valmiina jos tulee maksun aika!!! ;)

Vierailija
16/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:38"]

Jos nimellä ja kuvalla kirjoitettu niin mikä ohjelman pointti on? 

[/quote]

Pistää tekijä (joko omalla naamallaan tai anonyyminä nimimerkin takaa huudellut) VASTUUSEEN KIUSAAMISESTA! Oliko tämä konsepti noin vaikea ymmärtää?

[/quote]

Kiusaamalla itse. Sillä sitähän tuo ohjelma on, kiusataan näitä trolleja jotta saadaan viihdettä telkkariin. Ohjelman tekijät on tasan samaa pohjasakkaa kuin ne trollitkin. Ja katsojat myös. Ei ne sitä katso sen takia että siinä mitään "oikeutta" jaetaan vaan siksi että on kiva katsoa kun toinen kiemurtelee vaikeassa paikassa. 

Ei kiitos tällaisia ohjelmia Suomeen, oikeutta voi jakaa asiallisesti ja niin ettei siitä tehdä viihdettä.

Vierailija
17/65 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:41"]

[/quote]

Anteeksi mutta mitä sinun päässäsi oikein liikkuu? Kuvittelet että kaikki ovat vaan huvikseen liikkeellä koston aikeissa???

Vierailija
18/65 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäniltaisessa jaksossa on mukana yksi Ruotsin tunnetuimmista bloggareista, Kissie.

Sarja on nähtävissä tuolla http://www.tv3play.se/program/trolljagarna/376175?autostart=true (tämäniltainen jakso ilmestynee sinne parin tunnin sisään, ei ole vielä näytetty tv:ssä).

Vierailija
19/65 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo mielenkiintoinen mikäli asiattomuudet kirjoittaneet ihmiset suostuvat puhumaan. Se rasistimummelihan ei suostunut sanomaan sanaakaan ja pakeni paikalta.

Vierailija
20/65 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Kissien jakso tulee TV3:lta huomenna tiistaina :)

Edellisessä jaksossa oli mm. se tyttö joka raiskattiin, jonka raiskaus kuvattiin ja laitettiin nettiin. Vuosia myöhemmin paljasti asian mutta hänelle lähinnä naurettiin. Yritti itsemurhaa kun porukka huuteli netissä että olisi ansainnut tulla raiskatuksi ja että valehtelee raiskauksesta ja että on pelkkä lumppu. Joku kundi joka piti jotain vihasivustoa Facebookissa ja oli haukkunut tytön siellä, sai 5-numeroisen korvausvaatimuksen ja jos ei maksanut tiettyyn päivään mennessä niin käräjät odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi