"Juha nukahti syntymäpäivillään saunaan – elinikäiset vammat ja kaverille syyte heitteillepanosta"--IL
Näin nyky Suomessa, ei mitään vastuuta itsellä, kaveria syytetään omasta sammumisesta saunaan.
Mihin tämä maailma on menossa?
Kommentit (118)
Tuo edellyttää tietenkin ettei ihmisen aineenvaihdunta toimi ollenkaan.
Siis ihminen on jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä? Jos löylyä ei heitä, niin eihän saunakaan kuumana pysy! Korkeintaan hieman lämpimänä, mistä ei tosiaan palovammoja aiheudu ellet hyppää kiukaan päälle. Selittäkää, en ymmärrä mitä tuossa on tapahtunut?
Riippuu ihan saunasta, kiukaitakin on erilaisia. Voi olla, että kun sauna on tarpeeksi pitkään päällä niin siitä tulee todella kuuma ja kuiva. Minulla jäi joskus vahingossa sauna päälle moneksi tunniksi ja se oli 120 asteinen pätsi. Jos sellaiseen sammuu niin ei kyllä aamulla enää herää.
Höpö höpö.
Sähkösaunoissa täytyy olla termostaatti joka pitää lämmön säädetyssä asteissa.
Ja kello tikittää myös koko ajan, eli aika sammuttaa sähkösaunan.
(Paitsi jos teit itse ja säästit)
En ole itse tehnyt. Et vain tajua, että saunoja on erilaisia. On myös sellaisia missä ei ole mitään ajastimia ja sauna pysyy päällä juuri niin kauan kunnes painaa Off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä? Jos löylyä ei heitä, niin eihän saunakaan kuumana pysy! Korkeintaan hieman lämpimänä, mistä ei tosiaan palovammoja aiheudu ellet hyppää kiukaan päälle. Selittäkää, en ymmärrä mitä tuossa on tapahtunut?
Riippuu ihan saunasta, kiukaitakin on erilaisia. Voi olla, että kun sauna on tarpeeksi pitkään päällä niin siitä tulee todella kuuma ja kuiva. Minulla jäi joskus vahingossa sauna päälle moneksi tunniksi ja se oli 120 asteinen pätsi. Jos sellaiseen sammuu niin ei kyllä aamulla enää herää.
Höpö höpö.
Sähkösaunoissa täytyy olla termostaatti joka pitää lämmön säädetyssä asteissa.
Ja kello tikittää myös koko ajan, eli aika sammuttaa sähkösaunan.
(Paitsi jos teit itse ja säästit)
En ole itse tehnyt. Et vain tajua, että saunoja on erilaisia. On myös sellaisia missä ei ole mitään ajastimia ja sauna pysyy päällä juuri niin kauan kunnes painaa Off.
Aika vaarallinen tuollainen kiuas, pitäisi lailla kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko peruskoulun fysiikka päässyt unohtumaan? Löylyjen heittäminen saa saunan tuntumaan kuumemmalta, mutta todellisuudessa se vain laskee saunan lämpötilaa.
MITÄ? En usko. Mittarista näkee, että lämpötila nousee.
Saunaan sammuminen on hengenvaarallista. Jokainen järkevä ihminen soittaa 112, jos ei saa sammunutta pois saunasta hyvissä ajoin ja pysty varmistumaan siitä, että sammuneella on kaikki varmasti kunnossa. Vaikka saunaan sammuneen iho näyttäisi olevan päällisin puolin ok, mahdollisten palovammojen hoito on tärkeä aloittaa heti hätäkeskuksesta saatujen ohjeiden mukaan, koska palovammat jatkaa pahentumista jopa useiden vuorokausien ajan. Jos hoidon aloittaminen viivästyy, parin päivän päästä näky voi olla karmea ja tuloksena kolmannen asteen palovammoja, jotka edellyttää laajoja ihonsiirtoja ja aiheuttaa pysyviä vaurioita sisäelimiin.
Ei se sauna jäähdy heti kun kukaan sammuttaa. Meillä lämpötila jopa nousee vielä hetken sen jälkeen, koska kiuas johtaa lämpöä vielä jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketjun naiset myös sitä mieltä, että raiskauskin on uhrin vikaa?
Okei, jos näitä vertaillaan keskenään, niin kumpi tässä tapauksessa oli ns. "raiskaaja", Juhan kaveri vai sauna?
Vertailun vuoksi todettakoon, että jos Juha olisi sammunut esimerkisi kylpyhuoneeseen ja kaveri olisi hänet siitä raahannut kuumaan saunaan tai vaihtoehtoisesti jos Juha olisi sammunut kylmään saunaan ja kaveri olisi käynyt laittamassa saunan päälle, niin silloin ehdottomasti kaveri olisi syypää. Nämä kuvitteelliset tilanteet olisivat jopa jollain tasolla vertailukelpoisia tuon raiskaus-esimerkkisi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko peruskoulun fysiikka päässyt unohtumaan? Löylyjen heittäminen saa saunan tuntumaan kuumemmalta, mutta todellisuudessa se vain laskee saunan lämpötilaa.
Eikä nouse. Kumpi on kuumempaa, 100 asteinen vesi vai 100 asteinen ilma? Molemmat ovat yhtä kuumia, mutta 100 asteisessa ilmassa voit jopa nauttia olostasi hetken, kun taas 100 asteisessa vedessä kuolet nopeasti. Mutta jos laitat vaikka kinkun esim. 3 vuorokaudeksi 100 asteiseen saunaan, se todennäköisesti kypsyy siellä läpikotaisin, vaikka löylyä ei lisäisikään.
Kun vesi haihtuu, se sitoo haihtuessaan lämpöä (perus fysiikkaa). Ts. kiuas on aavistuksen viileämpi kuin juuri ennen veden haihtumista. Toisaalta vesi johtaa paremmin lämpöä kuin ilma, ja siksi kostea ilma ja vesihöyry tuntuvat kuumemmilta kuin kuiva sauna, vaikka lämpötila olisi kokonaan sama.
-Eri
Hieman offtopic: Meillä oli edellisessä asunnossa ajastimellinen sähkösauna. Paha vain, että siinä oli joku valmistusvika, sauna ei ikinä sammunut jossei sitä itse laittanut pois päältä. Huomattiin tämä, kun kerran jäi sammuttamatta, oli aamulla aika kuuma kylppäri. Kävi ilmi, että samaan rivitaloyhtiöön oli saman vian takia vaihdettu jo yhdeksän kiuasta.
Nukkuminen on jokaisen oma asia.
Hyvää päivää.näin alkuun sanon että en ole yhtään kommenttia lukenut mistään foorumilta.nyt eksyin tänne kun tyttär tarvitsi neuvoja niin kappas mun juttu löyty täältäkin.
Eli faktahan on se että todellakin sammuin saunaan jossa kypsyin 3,5h kun toinen (ainakin oikeudessa myönsi)katsoneensa vaan telkkaria.
Mulla lähti soitto taito,kokkina käsien toiminta paskana keinomunuais hoitoa ym ym henki oli lähteä 2viikon kohdalla jolloin olin teholla vieläkin.opettelin kävelemään koska pakara leikattiin auki ja opettelen vieläkin.oik käden peukalo ei taivu kun pari senttiä eli en pysty edes juoma lasia pitämään.
Ensimmäinen vuosi oli aika vammasta käsien kanssa mutta teen vas kädellä ne mitä en oik pysty ja toisinpäin.
Mutta se siitä ja hyvää joulua kaikille.
PS ne kuvat mitä lähetti ei ollu ihan niinkun lehti kirj,vaan mun silloisen alaikäiselle tyttärelle laittoi kuvia kun olen sammunut lauteille.ei niin tervettä
Aikuinen ihminen on itse vastuussa alkoholinkäytöstään. Moni juo jatkuvasti todella reippaasti, olisiko aika laittaa korkki kiinni ja keksiä joku muu harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivää.näin alkuun sanon että en ole yhtään kommenttia lukenut mistään foorumilta.nyt eksyin tänne kun tyttär tarvitsi neuvoja niin kappas mun juttu löyty täältäkin.
Eli faktahan on se että todellakin sammuin saunaan jossa kypsyin 3,5h kun toinen (ainakin oikeudessa myönsi)katsoneensa vaan telkkaria.
Mulla lähti soitto taito,kokkina käsien toiminta paskana keinomunuais hoitoa ym ym henki oli lähteä 2viikon kohdalla jolloin olin teholla vieläkin.opettelin kävelemään koska pakara leikattiin auki ja opettelen vieläkin.oik käden peukalo ei taivu kun pari senttiä eli en pysty edes juoma lasia pitämään.
Ensimmäinen vuosi oli aika vammasta käsien kanssa mutta teen vas kädellä ne mitä en oik pysty ja toisinpäin.Mutta se siitä ja hyvää joulua kaikille.
PS ne kuvat mitä lähetti ei ollu ihan niinkun lehti kirj,vaan mun silloisen alaikäiselle tyttärelle laittoi kuvia kun olen sammunut lauteille.ei niin tervettä
Ei pidä ryypätä niin paljoa, että menee tolkku. Sinä olet varmasti läksysi oppinut. Vieläkö olett ryyppykavereita, vai menikö puhevälit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ketjun naiset myös sitä mieltä, että raiskauskin on uhrin vikaa?
Okei, jos näitä vertaillaan keskenään, niin kumpi tässä tapauksessa oli ns. "raiskaaja", Juhan kaveri vai sauna?
Vertailun vuoksi todettakoon, että jos Juha olisi sammunut esimerkisi kylpyhuoneeseen ja kaveri olisi hänet siitä raahannut kuumaan saunaan tai vaihtoehtoisesti jos Juha olisi sammunut kylmään saunaan ja kaveri olisi käynyt laittamassa saunan päälle, niin silloin ehdottomasti kaveri olisi syypää. Nämä kuvitteelliset tilanteet olisivat jopa jollain tasolla vertailukelpoisia tuon raiskaus-esimerkkisi kanssa.
Ei tarvitse kysellä, kun oikeus jo päätti miten vertaus toimii. Kaveri, joka hylkäsi Juhan saunaan vertautuu raiskaajaan, koska hänhän sai rangaistuksen. Juha on tässä vertauksessa se uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä nouse. Kumpi on kuumempaa, 100 asteinen vesi vai 100 asteinen ilma? Molemmat ovat yhtä kuumia, mutta 100 asteisessa ilmassa voit jopa nauttia olostasi hetken, kun taas 100 asteisessa vedessä kuolet nopeasti. Mutta jos laitat vaikka kinkun esim. 3 vuorokaudeksi 100 asteiseen saunaan, se todennäköisesti kypsyy siellä läpikotaisin, vaikka löylyä ei lisäisikään.
Kun vesi haihtuu, se sitoo haihtuessaan lämpöä (perus fysiikkaa). Ts. kiuas on aavistuksen viileämpi kuin juuri ennen veden haihtumista. Toisaalta vesi johtaa paremmin lämpöä kuin ilma, ja siksi kostea ilma ja vesihöyry tuntuvat kuumemmilta kuin kuiva sauna, vaikka lämpötila olisi kokonaan sama.
-Eri
Lisää perusfysiikkaa on myös se että tiivistyessään kylmemmälle iholle höyry luovuttaa lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Paloiko Juhalla munat?
En tiiä kun olin 12pv nukutettuna😂
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lihan_palvaaminen
60 astetta riittää kun aika on pitkä.