Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jonkin sairauden oire, kun paino ei putoa selvässä kalorivajeessa?

Vierailija
07.04.2014 |

Olen normaalipainoinen (61kg/168cm), mutta halusin turhamaisuussyistä laihduttaa 3-4 kiloa. Jatkoin aktiivista liikunnan harrastamista normaalisti. Syön tavallisestikin terveellisesti, mutta nyt vähensin kaloreita (n 1200 kaloriin päivässä, kerran viikossa ”tankkauspäivänä” 1700kcal). Yli kuukauden laihdutuskuurissa paino ei kuitenkaan pudonnut käytännössä lainkaan (vain puoli kiloa). Nyt syön taas normaalisti, luovutin laihduttamisen suhteen ja paino pysyy ennallaan.

Kaverini sai minut vähän huolestumaan. Voiko laihtumattomuus olla jonkun sairauden tai hormonihäiriön oire? Tuntuisi todella typerältä mennä tällaisen asian kanssa lääkäriin, mutta minulla on toiveena tulla raskaaksi ensi kesänä enkä halua jättää sitä mahdollisesti hankaloittavaa oiretta huomiotta.

Kiitos, jos joku osaa ehdottaa syitä tai kertoa, että tämä on normaalia!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla vaikka paljon puhuttu kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta ei kylläkään silloin, jos tältä palstalta tulet kysymään. Tällä palstalla kysymys voi olla vain ja ainoastaan itsepetoksesta omien syömisten ja liikkumisen suhteen.

Vierailija
2/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen lisää vielä: itselläni taas paino ei nouse vaikka mässäilen ja sohvaperunoin urakalla. Tässä taas on mammojen mukaan kysymys jostakin hengenvaarallisesta taudista, ja minun tulisi pikaisesti hakeutua lääkäriin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuluttaa enemmän kuin saa energiaa, niin paino putoaa. Se on ihan fysiikan laki, jota ei kumoa sairaudet eikä atkinssit. Joko energiaa tulee enemmän kuin kuvittelee, tai sitten kuluu vähemmän kuin kuvittelee.

Vierailija
4/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla keskivertoa vähemmän lihasmassaa joten et kulutakaan niin paljoa energiaa.

Vierailija
5/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi. Voi olla joko urheilun aiheuttama (ns. ylikunto) tai muista syistä (työ, perhe jne). Stressi aiheuttaa aina kortisolin nousun ja kortisoli tunnetusti pysäyttää/hidastaa rasva-aineenvaihdunnan.

Vierailija
6/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan nimenomaan ongelma on siinä, että aineenvaihduntasi ei toimi, koska syöt liian vähän, et laihdu. Luepa vaikka jotakin terveysblogia asiasta.

Vierailija
7/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve järki sanoo, että energiavajeessa paino putoaa. Tajusin, kun tänne kirjoitin, että ajatellaan, etten osaa laskea kaloreita tai jotain vastaavaa. En napostele ja punnitsin joka ikisen ruuan, jota söin laihdutusaikana (1200 kcal päivässä). Käyn ryhmäliikunnassa 3-5 kertaa viikossa (keskisyke välillä 140–150), pitkällä kävelyllä 1-2 kertaa viikossa ja touhuan päivät 1-vuotiaan kanssa.

Kaverini puhui minulle kilpirauhasongelmista, mutta painoni ei ole noussut (se ei vaan laske).

Voihan minulla olla vain vähän lihasmassaa, miten alas kalorit uskaltaisi laskea? 800–900 kcal päivässä?

Stressiä ei mielestäni ole, paitsi melkoinen univaje, koska esikoinen nukkuu edelleen tosi huonosti.

ap

Vierailija
8/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöliekki? Sinuna söisin muutaman sata kaloria enemmän kun liikutkin suht paljon.

Vierailija
9/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat olla säästöliekillä ja siksi paino ei putoa, päivinä kun harrastat liikuntaa niin voit luonnollisesti syödä enemmän. Itse olen 173cm ja kahdessa viikossa laihduin kilon, nykyinen paino siis 58kg. Turvallinen laihdutus nopeus on 500g viikossa.

Vierailija
10/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Stressiä ei mielestäni ole, paitsi melkoinen univaje, koska esikoinen nukkuu edelleen tosi huonosti."

Eli on stressiä. Riittävä uni on erittäin tärkeää laihtumisen ja muun kunnon kannalta ja lyhytkin valvominen aiheuttaa stressitilan elimistöön.

Vierailija
11/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:39"]

Jos kuluttaa enemmän kuin saa energiaa, niin paino putoaa. Se on ihan fysiikan laki, jota ei kumoa sairaudet eikä atkinssit. Joko energiaa tulee enemmän kuin kuvittelee, tai sitten kuluu vähemmän kuin kuvittelee.

[/quote]

mutta mistäs tiedät paljonko ap:n energian tarve on ja paljonko energiaa saa syömästään ruoasta. kaloriteoria on todellakin VAIN JA AINOASTAAN TEORIAA. Käytännön kanssa sillä ei ole tekemistä, niin kuin ap on juuri todistanut itselleen. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä miten mikäkin ruoka-aines imeytyy ja paljonko siitä energiaa saa vai varastoituuko energia rasvaksi. 

Jännä, että joku tyyppi vuonna kivi ja hakku on keksinyt kalorit ja vielä 2014 jengi noudattaa sitä kuin se olisi jokin laki ja asetus. Kaikkien kroppa toimii erilailla, mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle.

Ap, söit liian vähän, joten kroppasi on mennyt säästöliekki tilaan. Vasta monen kuukauden selkeä energiavaje näkyy ja yleensä vain lihasten surkastumisena. Oot ihan normipainoinen, joten jätä laihduttaminen, ettet oikeesti sairastu.

Voithan mennä vaikka terkkulääkärille perusteelliseen tarkastukseen ja pyytää päästä verikokeisiin, missä tsekkaavat kilpparit, sokerit, hormonitasot, kolesterolin yms. niin tiedät onko jotain oikeasti vialla.

Vierailija
12/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät tuollaisen erillisen tankkauspäivän etkä syö päivittäin tasaisesti 1500 kcal?

Vierailija
13/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisen takia mihinkään lääkärille tarvitse mennä, eikä se ole mikään sairauden oire. Keho vaan pyrkii pitämään kiinni varastorasvoistaan, koska olet normaalipainoinen ja siksi se ei koe että olisi liikoja varastossa. Niinpä menet säästöliekille kalorivajeesta, vaikka se olisi kohtuullinenkin. Ihan luonnollista.

Mutta jos pakko on päästä muutamasta kilosta, niin vedä vaikka pari viikkoa Nutrilett-kuuria. 550 kcal päivässä lähtee kyllä, olipa säästöliekki tai ei. Eikä siitä ole mitään haittaakaan noin lyhytaikaisena kuurina.

Vierailija
14/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, miten ajattelit pitää nuo laihduttamasi 3-4 kiloa pois jatkossa? Vai laihdutatko jotain juhlaa varten?

Vierailija
15/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kunnon mässypäivä kerran viikossa ja paino putoaa varmasti kun elimistö yllättyy ja aineenvaihdunta alkaa toimia.

Vierailija
16/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutraus on vihoviimeinen juttu mitä normaalipainoisen kannattaa tehdä koska paino lähtee lihaskudoksesta. Kenellä on varaa menettää lihaskudostaan? Minä keskittyisin ap:n tilanteessa univelan poistamiseen ja kiinteytykseen. Mieluummin mittanauhalla nähtäviä tuloksia kuin vaakatuloksia. Senhän ihmiset muutenkin näkevät.

Vierailija
17/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Minulla ei siis ole syytä olla huolissaan.

Olen ajatellut, että säästöliekki voisi tulla vastaan, jos pitkään laihduttaa, mutta oli yllätys, ettei paino edes alussa pudonnut.

11: Tiedän todella, että uni on tärkeää. Nukunkin niin paljon kuin mahdollista: menen samaan aikaan nukkumaan lapseni ja nukun päiväunet hänen kanssaan aina kun mahdollista. Uni on vaan niin katkonaista, että sitä ei tule tarpeeksi

13: Tuntemani PT on neuvonut, että jos laihduttaa leikkaa 6 pv viikosta 500kcal ravinnosta pois ja syö yhtenä päivänä normaalisti, jotta elimistö ei menisi säästöliekille.

15: Ajattelin, että kun olen tavoitepainossani, lisäisin hiljalleen energianmäärää normaaliin ja tarkkailisin painoani. Jos/kun paino lähtisi nousemaan pitäytyisin siinä ruokamäärässä, missä sillä hetkellä olen tai vähän vähentäisin. Aikalailla siis jatkaa kuten nytkin, terveellisellä ruualla ja liikunnalla. Ainakin tämän hetkisen painon ylläpitäminen on minulle erittäin helppoa enkä pidä 3kg muutosta kovin radikaalina. En laihduta tiettyä juhlaa varten. Vaikka painoni on sama nyt kuin ennen lasta, on minulla suurempi vyötärönympärys ja haluaisin mahtua kaikkiin vanhoihin vaatteisiini. Tuntuu pahalta, kun ”pursuaa yli” entisistä lempifarkuista. Haluan siis vain näyttää vähän paremmalta.

ap

Vierailija
18/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, en univelkaisena yrittäisi laihtua. Elimistö joutuu liian koville. Malta odottaa, että nukkumistilanne tasoittuu ja katso sitten uusiksi tilanne. Voi olla painosta huolimatta olet ehtinyt kiinteytyä siihen mennessä jo hyvin. Tsemppiä! tv. samassa tilanteessa ollut

Vierailija
19/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:51"]

Nutraus on vihoviimeinen juttu mitä normaalipainoisen kannattaa tehdä koska paino lähtee lihaskudoksesta. Kenellä on varaa menettää lihaskudostaan? Minä keskittyisin ap:n tilanteessa univelan poistamiseen ja kiinteytykseen. Mieluummin mittanauhalla nähtäviä tuloksia kuin vaakatuloksia. Senhän ihmiset muutenkin näkevät.

[/quote]

Se lihaskudos kyllä palaa takaisin sitten kun ei olla enää rajuilla miinuskaloreilla. Olen itse tiputtanut nopeasti nutraamalla normaalipainon sisällä 11 kg, enkä yhtään ole vähälihaksisempi kuin ennenkään, ainakaan sitä ei huomaa ulkonäöstä eikä voimistakaan.

Vierailija
20/25 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:39"]Jos kuluttaa enemmän kuin saa energiaa, niin paino putoaa. Se on ihan fysiikan laki, jota ei kumoa sairaudet eikä atkinssit. Joko energiaa tulee enemmän kuin kuvittelee, tai sitten kuluu vähemmän kuin kuvittelee.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Tämä virheellinen tulkinta fysiikan laista on syy siihen miksi kaloriteoria on yhä voimissaan. Fysiikan laki (kokonaisenergia = energia sisään - energia ulos) ei sovellu ihmisen aineenvaihduntaan. On totta, että rasvasolun koko määräytyy tämän lain mukaan (rasvan määrä solussa = varastoon mennyt rasva - varastosta käytetty rasva), mutta se mekanismi mikä säätelee rasvan varastoitumista soluun ja rasvan poistumista solusta on täysin hormonien vallassa (LPL, HSL, insuliini, leptiini, estrogeeni jne). Loppupeleissä tällä fysiikan lailla ei ole mitään tekemistä laihtumisen tai lihomisen kanssa. Tämä virheellinen käsitys on syynä siihen että niin moni epäonnistuu laihdutuksessa. Onnistuneen laihtumisen taustalla on hormonitoiminnan säätely niin että rasvasolun energialiikenne kulkee solusta ulos eikä solusta sisään, ei syötyjen kalorien vähentäminen ja kulutuksen lisääminen. Tiedoksi että aion keskustella asiasta vain henkilöiden kanssa jotka tietävät jotain asiasta :)