Kannatti opiskella lähihoitajaksi 50- vuotiaana, ei tarvitse työttömämä olla!
Aloitin työurani lentoemäntänä, mutta lasten synnyttyä en halunnut enää niitä työaikoja.
Siirryin ravintola- alalle, jossa viihdyin hyvin, mutta aloin kaivata vielä jotain muuta.
Koska rakastan lapsia ja haluan työskennellä päiväkodissa, lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi ja valmistuin kolme vuotta sitten. Sen jälkeen olen ollut täystyöllistetty, enimmäkseen päiväkodeissa mutta myös hoivakodissa, jossa työskentelin viime keväänä.
Tulevaisuus näyttää valoisalta työllistymisen suhteen. Sitä se ei tänä päivänä ole aikaisemmissa ammateissani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lähteä sairaalan paskahommiin, sossutuilla
pärjää ihan hyvin.
Kyllä,sossutukien ja päivätyötä tekevän lähihoitajan(käteen jäävä )tulo ero on n.400e!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pärjää ihan hyvin.Kyllä,sossutukien ja päivätyötä tekevän lähihoitajan(käteen jäävä )tulo ero on n.400e!
Perhepäivähoitajan työtä tekevä lähihoitaja ei välttämättä ansaitse kuin noin 800 euroa kuussa.
Pääkaupunkiseudulla yksinasuva tuillaeläjä saa ainakin 1200 euroa kuussa (700 euroa asumiskuluja ja vähintään 500 euroa perusosaa). Perheellinen vielä merkittävästi tätä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
pärjää ihan hyvin.
Jos pitää ihmisille välttämättömän hoivan toteuttamista paskahommana, niin ei kyllä kannatakaan hakeutua millekään hoitoalalle. Jos sinä joudut sairaalaan tai vanhana laitokseen, niin onko sinun hoitamisesi paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pärjää ihan hyvin.Jos pitää ihmisille välttämättömän hoivan toteuttamista paskahommana, niin ei kyllä kannatakaan hakeutua millekään hoitoalalle. Jos sinä joudut sairaalaan tai vanhana laitokseen, niin onko sinun hoitamisesi paskaa?
On,jos puren ja hakkaan hoitajia ja sen jälkeen maalaan huoneen seinät paskalla ja haukun kaikki. Ei se paljon muuta ole kuin sitä itseänsä.
Tuohonhan se on Suomessa menossa, ettei muille juuri ole töitä kuin hoitajille.
Sitä olen miettinyt, että mitähän miehet alkavat tehdä. Alammekohan mekin hoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pärjää ihan hyvin.Kyllä,sossutukien ja päivätyötä tekevän lähihoitajan(käteen jäävä )tulo ero on n.400e!
Perhepäivähoitajan työtä tekevä lähihoitaja ei välttämättä ansaitse kuin noin 800 euroa kuussa.
Pääkaupunkiseudulla yksinasuva tuillaeläjä saa ainakin 1200 euroa kuussa (700 euroa asumiskuluja ja vähintään 500 euroa perusosaa). Perheellinen vielä merkittävästi tätä enemmän.
Kyllä on taas motivaatio huipussaan lähteä aamulla töihin! Ei jumalauta,kyllä tämä saa riittää nyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin lähihoitajaksi n. 6v sitten ja juuri aikuispuolelta. Ja kyllä silloin oli kaikki suuntautumisvaihtoehdot tarjolla, tosin jos mieli ensihoitoon tai hammashoitoon niin piti olla kiitettävän paperit koska paikkoja näihin oli vain tietty rajattu määrä. Itse jatkoin hammashoitoon. Luokallani oli useampia akateemisia jotka vaihtoivat alaa kun töitä ei vain ollut eivätkä halunneet olla työttöminä. Mulla oli am-tutkinto joka ei työllistänyt joten sen vuoksi halusin vaihtaa alaa. Ap teki hyvän ratkaisun!
Voisin opiskella lähihoitajaksi jos olisi varmaa, että pääsisin suuntautumaan hammashoitoon. En näe itseäni missään muussa suuntautumisvaihtoehdossa, mutta hammasjutut kiinnostaa. Toki pakolliset yleiset harjoittelut pystyisin hoitamaan kunnialla, ainakin yrittämään parhaani. Mutta jos ei ovet hammashoidon puolelle avautuisi, niin ei olisi vaihtoehtona kun lopettaa opinnot. Ei ole siis järkeä minun hakea lähäriopintoihin ollenkaan.
Äitini opiskeli aikoinaan lähihoitajaksi vanhemmalla iällä ja hän ei saanut vuosiin mitään pitkäaikaista työtä. Kyseessä oli iso kaupunki missä valmistuu hoitajia paljon joka vuosi. Muutto muualle tosin sitten auttoi ja maaseudulla on pulaa ja hän on nyt töissä. Miettii silti monesti miten jaksaa fyysisesti eläkeikään saakka ja aina on joku saikulla selkänsä tai jalkojensa vuoksi. Siinä mielessä on fyysinen ja raskaskin työ varsinkin tietyissä paikoissa. Onni on niillä joiden kunto kestää hyvin ja tuolla ainakin myös nuoremmat saikuttavat paljon. Samalla kyllä siinä työssä pitäisi olla vähän silmää toimia ihmisten kanssa ja olla sellainen ihminen joka soveltuu siihen työhön. Minusta ei olisi siihen, vaikka kuinka haluaisin ja olen monesti miettinyt, että pääsisin varmaan töihin, mutta en kestäisi sitä työtä. Kaikista ei ole siihen työhön todellakaan, vaikka miten sitä ajatellaan. Myös niissä työpaikkoissa on isot erot. Pieni hoivakoti missä alle 10 vanhusta, jotka ovat hyväkuntoisia on vähän eri kuin yli 50 asukkaan laitos missä ne kaikista huonokuntoisimmat asukkaat. Aina sitä työpaikkaakaan ei voi valita ja päätyy siihen ikävämpään paikkaan, kun ei työllisty muuhun tai sitten on niin pitkät matkat, että tuo sattuu olemaan se lähin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos haluaa mieluummin tehdä töitä kuin loisia kotona, kannattaa ryhtyä lähihoitajaksi. Jos ei lähihoitajana työllisty, on kyllä jotain vialla.
No ei kaikista ole automaattisesti johonkik hommaan, vaikka olisi täysin normaal ja sosiaalinen, älykäskin ihminen. Joillekin vain toisten asioiden tajuaminen onnistuu luontevammin kuin toisilla eikö se ole motivaatiokysymyskään. Kaikkia taitoja/kykyjä/ominaisuuksia ei voi myöskään opettaa. Itse opiskelin aiemmin yhdelle toiselle alalle, jossa "töitä", mutta mulla ei ollut jotain sisäistä kykyä sinne tai jotain. Joten jäin työttömäksi. En myöskään voinut opiskella mm. lähihoitajaksi tai muullekaan työllistävälle alalle koska olen niin allerginen jne. muita terv. syitä.
Ei kaikkia voi lykätä lähihoitajaksi.
Toivoisim että sinun kaltaiset ihmiset tajuaisi miten rankkaa se kotonamakoilu oikeasti on. Ihmiset sekoaa nytkin jo koronarajotteiden takia, kun elämässä ei ole sisältöä. Sulla ja monella muulla työttömyys = loma kun ei tarvi mennä töihin, mut entä sitten kun vuodesta toiseen olet todellakin suurimman osan ajasta neljän seinän sisällä. Mulla alkoi jopa muisti prakaa ja kun sanoin asiasta ammattilaiselle huolissani ohimennen, totesi että johtuu ehkä työtttömyydestä. Tunsin suorastaan älykkyyteni laskevan ja nyt kun aloitin uudet opinnot, vointini parani huomattavasti, mutta huomaan olevani sosiaalisesti kömpelö.
Juuri tämä minullakin mielessä. Kyllä se, että on työtön tekee joillekin paljon pahaa. Minäkin olen aika ujo ihminen ja sosiaaliset tilanteet vaikeita. Silti huomaa, että kun olin yhdellä kurssilla niin pääsin taas jonkin verran yli tästä jännityksestä. Sitten kun tulee taas oltua kotona pitkään aloittaa tavallaan taas nollasta ja on entistä enemmän tottunut olemaan omissa oloissaan niin vaikeaa on pärjätä työelämässä. Kaikki eivät myöskään sovellu joka alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa paskaa. Yksinasuva ei todellakaan saa 700e asumistukea. Kela: "Yksin asuvan asumismenoina voidaan Helsingissä hyväksyä enintään 520 e/kk."
Mun tuntemat lähärit on joutuneet lopettamaan sen työn ennen eläkeikää. Paikat ei kestä.
Itse olen 54 ja olkapäät oireilevat jo nyt, joten ei oikein tunnu järkevältä vaihtoehdolta opiskella lähäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat lähärit on joutuneet lopettamaan sen työn ennen eläkeikää. Paikat ei kestä.
Itse olen 54 ja olkapäät oireilevat jo nyt, joten ei oikein tunnu järkevältä vaihtoehdolta opiskella lähäriksi.
Teidän täytyy ihan tietoisesti alkaa vähentää sitä lääkitystä, vaatia lääkäriltä, esimerkiksi levetirasetaami pois, kun se vie potilaalta lihasvoimat! Kyllä vanhus kävelee aina mieluummin itse, jos ei pilata mahdollisuuksia kemiallisesti!
Vsierailija kirjoitti:
Mille alalle tuttusi ovat vaihtaneet? Kun isekin mietin alanvaihtoa, taidan olla jo liian vanha lastenhoitajaksi. Liian suuret ryhmat ja liian haastaia lapsia. Ei vanha jaksa.t.lastenhoitaja 57-v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 54 ja olkapäät oireilevat jo nyt, joten ei oikein tunnu järkevältä vaihtoehdolta opiskella lähäriksi.Teidän täytyy ihan tietoisesti alkaa vähentää sitä lääkitystä, vaatia lääkäriltä, esimerkiksi levetirasetaami pois, kun se vie potilaalta lihasvoimat! Kyllä vanhus kävelee aina mieluummin itse, jos ei pilata mahdollisuuksia kemiallisesti!
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/keppra-epar-…
Miksiköhän tuo ei tullut esille siellä fimean haussa, kun laitoin hakuun sen? Kyllä on Suomessa käytössä eikä lääkärit siitä luovu, kun ovat kerran saaneet jonku asiakkaaksi. Kotiköyntejä neurologit eivät kuulemma tee koskaan eivätkä näinollen tiedä, kuinka huonoon kuntoon vanhukset sen myötä joutuvat. Miksei nuoremmatkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä lähihoitajakoulutusta suositellaankin varsinkin niille, jotka ovat työelämän päähänpotkimia, eli esim. pitkäaikaistyöttömille.
Lähihoitajan opinnot ovat erittäin helpot ja aloituspaikkoja on yli 10.000 vuodessa, joten taatusti ei kouluttautuminen jää sisäänpääsystä tai opiskelusta kiinni myöskään.
Ei ollut helppo opiskelu ainakaan silloin kun itse opiskelin. Paljon vaadittiin ja tosissaan piti tehdä töitä.
Tämä, ei kyllä ollut helpot opinnot, jos vertaa moneen muuhun ammattikoulun alaan. Itsellä kokemusta toisestakin todella helposta ja myös yliopistosta. Tosin, luulen että rimaa hipoen monet päästetään läpi, koska valmistuneet on kouluille niin tärkeitä rahallisesti. Mutta siis jos haluat hyvät numerot, ei ala ole helpoin mahdollinen kyllä ja opetus oli hyvän tasoista, plus harkat vaativat myös paljon, että läpäisi hyvin numeroin, tähän vaikutti paljon ohjaaja ja hänen vaatimustaso.
Olen hieman kateellinen koska en voi itse opiskella lähäriksi. Tai voisin ehkä mutta en voisi työskennellä. Nytkin olen viikon parannellut käsien ihoa sen jälkeen kun käytin kaupassa käynnin yhteydessä käsidesiä. Puolen kymmentä verestävää haavaa molemmissa käsissä. Sama ongelma on myös siivousaineiden ja liian tiheän käsienpesun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 54 ja olkapäät oireilevat jo nyt, joten ei oikein tunnu järkevältä vaihtoehdolta opiskella lähäriksi.Teidän täytyy ihan tietoisesti alkaa vähentää sitä lääkitystä, vaatia lääkäriltä, esimerkiksi levetirasetaami pois, kun se vie potilaalta lihasvoimat! Kyllä vanhus kävelee aina mieluummin itse, jos ei pilata mahdollisuuksia kemiallisesti!
Miksiköhän tuo ei tullut esille siellä fimean haussa, kun laitoin hakuun sen? Kyllä on Suomessa käytössä eikä lääkärit siitä luovu, kun ovat kerran saaneet jonku asiakkaaksi. Kotikäyntejä neurologit eivät kuulemma tee koskaan eivätkä näinollen tiedä, kuinka huonoon kuntoon vanhukset sen myötä joutuvat. Miksei nuoremmatkin?
"6.1 Apuaineet
Tablettiydin
Kroskarmelloosi n a t r i u m (>>>turvottaa!!!, nesteenpoistolääkitys aloitetaan sen takia?)
Makrogoli 6000( >>>>=polyetyleeniglykolia PEG, kerää nestettä suolistoon. Ei saa ottaa makrogolin kanssa, lukee toisaalla samassa pakkausselosteessa!)
Piidioksidi, kolloidinen, vedetön
Magnesiumstearaatti
Kalvopäällyste
Polyvinyylialkoholi, osittain hydrolysoitu
Titaanidioksidi (E171) (>>>kuulonalenema tulee, vaikepi hoidettava, kun ei ole tottunut siihen, ettei kuule, toinen voi luulla, ettei ymmärrä puhetta?)
Makrogoli 3350 ( >>>>=polyetyleeniglykolia PEG, kerää nestettä suolistoon. Ei saa ottaa makrogolin kanssa, lukee toisaalla samassa pakkausselosteessa!)
Talkki (ei saa niellä ja nykyään saattaa sisältää asbestia!)
Indigokarmiinialumiinilakka (E132)" (>>>astma, allergiset reaktiot, hyperaktiivisuus, sydänongelmat, altistaa syövälle. Kielletty joissakin maissa. Kirjasta Hyvä Paha LIsäaine)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tuo ei tullut esille siellä fimean haussa, kun laitoin hakuun sen? Kyllä on Suomessa käytössä eikä lääkärit siitä luovu, kun ovat kerran saaneet jonku asiakkaaksi. Kotikäyntejä neurologit eivät kuulemma tee koskaan eivätkä näinollen tiedä, kuinka huonoon kuntoon vanhukset sen myötä joutuvat. Miksei nuoremmatkin?
Ainesosaluettelossa lukee makrogoli, mutta toisaalla samassa pakkausselosteessa lukee näin:
"Alentuneesta levetirasetaamin tehosta on yksittäisiä raportteja, kun osmoottista laksatiivia,
makrogolia, on annettu samanaikaisesti suun kautta otetun levetirasetaamin kanssa.
Siksi makrogolia
ei pidä ottaa suun kautta tuntia ennen levetirasetaamin ottoa tai tuntia sen jälkeen."
Ja toinen erityisen tärkeä asia:
"Iäkkäät
Iäkkäillä puoliintumisaika on p i d e n t y n y t noin 40 % (10 - 11 tuntia).
Tämä johtuu iäkkäiden munuaistoiminnan heikkenemisestä (ks. kohta 4.2). "
Ymmärsitkö; kukaan ei ole lukenut tuota kunnolla missään vaiheessa ja se ihminen saattaa syödä sitä vain siksi, kun on saanut aikaisemmin nk."muistilääkettä". Kouristukset ovat sen tunnettuja sivuvaikutuksia, varmaan tiedätkin. Tuo aiheuttaa nyt hoitajillekin lisävaivoja, joten se joutaa kokonaan poistaa käytöstä! Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä lähihoitajakoulutusta suositellaankin varsinkin niille, jotka ovat työelämän päähänpotkimia, eli esim. pitkäaikaistyöttömille.
Lähihoitajan opinnot ovat erittäin helpot ja aloituspaikkoja on yli 10.000 vuodessa, joten taatusti ei kouluttautuminen jää sisäänpääsystä tai opiskelusta kiinni myöskään.
Ei ollut helppo opiskelu ainakaan silloin kun itse opiskelin. Paljon vaadittiin ja tosissaan piti tehdä töitä.
Tämä, ei kyllä ollut helpot opinnot, jos vertaa moneen muuhun ammattikoulun alaan. Itsellä kokemusta toisestakin todella helposta ja myös yliopistosta. Tosin, luulen että rimaa hipoen monet päästetään läpi, koska valmistuneet on kouluille niin tärkeitä rahallisesti. Mutta siis jos haluat hyvät numerot, ei ala ole helpoin mahdollinen kyllä ja opetus oli hyvän tasoista, plus harkat vaativat myös paljon, että läpäisi hyvin numeroin, tähän vaikutti paljon ohjaaja ja hänen vaatimustaso.
Joistakin kouluista ilmeisesti päästetään valmistumaan ihan kuka vain. Toisista ei todellakaan. Kyllä meillä ainakin edellytetään, että tekee töitä, ja meillähän oli myös soveltuvuuskoe joka piti läpäistä hyväksytysti että oli mahdollisuus päästä sisään. Meidän ryhmässämme on asiallisia ja motivoituneita aikuisia.
Kyllä voi valita minkä tahansa suuntautumisalan.