Kannatti opiskella lähihoitajaksi 50- vuotiaana, ei tarvitse työttömämä olla!
Aloitin työurani lentoemäntänä, mutta lasten synnyttyä en halunnut enää niitä työaikoja.
Siirryin ravintola- alalle, jossa viihdyin hyvin, mutta aloin kaivata vielä jotain muuta.
Koska rakastan lapsia ja haluan työskennellä päiväkodissa, lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi ja valmistuin kolme vuotta sitten. Sen jälkeen olen ollut täystyöllistetty, enimmäkseen päiväkodeissa mutta myös hoivakodissa, jossa työskentelin viime keväänä.
Tulevaisuus näyttää valoisalta työllistymisen suhteen. Sitä se ei tänä päivänä ole aikaisemmissa ammateissani.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä lähihoitajakoulutusta suositellaankin varsinkin niille, jotka ovat työelämän päähänpotkimia, eli esim. pitkäaikaistyöttömille.
Lähihoitajan opinnot ovat erittäin helpot ja aloituspaikkoja on yli 10.000 vuodessa, joten taatusti ei kouluttautuminen jää sisäänpääsystä tai opiskelusta kiinni myöskään.
Hoitotyön pitäisi olla kutsumusammatti. Kaikki ihmiset eivät todellakaan sovellu alalle.
Höpö höpö. Olen valmistunut hoitajaksi 38 vuotta sitten ja ei tämä koskaan kutsumus ole ollut. Ihan palkkatyö. Ja mielestäni hyvä palkkatyö on ollut. Tykännyt olen ja hyvä työssäni
Vierailija kirjoitti:
Ja jos haluaa mieluummin tehdä töitä kuin loisia kotona, kannattaa ryhtyä lähihoitajaksi. Jos ei lähihoitajana työllisty, on kyllä jotain vialla.
No ei kaikista ole automaattisesti johonkik hommaan, vaikka olisi täysin normaal ja sosiaalinen, älykäskin ihminen. Joillekin vain toisten asioiden tajuaminen onnistuu luontevammin kuin toisilla eikö se ole motivaatiokysymyskään. Kaikkia taitoja/kykyjä/ominaisuuksia ei voi myöskään opettaa. Itse opiskelin aiemmin yhdelle toiselle alalle, jossa "töitä", mutta mulla ei ollut jotain sisäistä kykyä sinne tai jotain. Joten jäin työttömäksi. En myöskään voinut opiskella mm. lähihoitajaksi tai muullekaan työllistävälle alalle koska olen niin allerginen jne. muita terv. syitä.
Ei kaikkia voi lykätä lähihoitajaksi.
Toivoisim että sinun kaltaiset ihmiset tajuaisi miten rankkaa se kotonamakoilu oikeasti on. Ihmiset sekoaa nytkin jo koronarajotteiden takia, kun elämässä ei ole sisältöä. Sulla ja monella muulla työttömyys = loma kun ei tarvi mennä töihin, mut entä sitten kun vuodesta toiseen olet todellakin suurimman osan ajasta neljän seinän sisällä. Mulla alkoi jopa muisti prakaa ja kun sanoin asiasta ammattilaiselle huolissani ohimennen, totesi että johtuu ehkä työtttömyydestä. Tunsin suorastaan älykkyyteni laskevan ja nyt kun aloitin uudet opinnot, vointini parani huomattavasti, mutta huomaan olevani sosiaalisesti kömpelö.
Tuntuu ihmeelliseltä viha hoitoalaa kohtaan. Ap on löytänyt työn, jossa viihtyy ja työn, joka on kaiken lisäksi yhteiskunnallisesti arvokasta. Hyvä juttu. Minäkin olen viihtynyt lähihoitajana jo 20 vuotta. Arvostan työtä ja päteviä ammattilaisia. Potilaiden/asiakkaiden hyvä hoito on itselleni tärkeää ja saan myös heiltä paljon hyvää takaisin.
Oma äitini makaa sairauskohtauksen seurauksena vuodepotilaana laitoshoidossa. Siinä on tullut myös henkilökohtaista kokemusta siitä, miten tärkeää on että lähihoitaja on työssään viihtyvä, myötätuntoinen, alansa ammattilainen. Kaikki eivät tosiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle! Toinen ikääntyviä työllistävä ala on siivousala. Vanhemmatkin opiskelijat pyydetään töihin jo ennen kuin opinnot ovat kokonaan päättyneet (ei tietenkään koske ykkösen oppilaita ja työharjoittelunsa huonosti hoitavia).
Jep, unohdin edellisessä mainita ole ani laitoshuoltaja. Meillä "ala" on tosi lavea käsite; 25 vuotta tarjoilijana ollut kollega sai tullessaan 38 lomapäivää, koska oli aiempaa kokemusta asiakaspalvelualalta.
Ei tämäkään pöllömpi duuni ole, sanot vaan koska olet käytettävissä. Itse vain aamuissa syys-toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle! Toinen ikääntyviä työllistävä ala on siivousala. Vanhemmatkin opiskelijat pyydetään töihin jo ennen kuin opinnot ovat kokonaan päättyneet (ei tietenkään koske ykkösen oppilaita ja työharjoittelunsa huonosti hoitavia).
Jep, unohdin edellisessä mainita ole ani laitoshuoltaja. Meillä "ala" on tosi lavea käsite; 25 vuotta tarjoilijana ollut kollega sai tullessaan 38 lomapäivää, koska oli aiempaa kokemusta asiakaspalvelualalta.
Ei tämäkään pöllömpi duuni ole, sanot vaan koska olet käytettävissä. Itse vain aamuissa syys-toukokuussa.
Tämä siis 24...
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, sekin on fakta ettei kaikista ole lähihoitajaksi, vaikka valitettavasti kuka vain sellaiseksi nykyään pääsee ja sen kyllä huomaa töissä, ei tule töista mitään välillä kun toisen työpanos on jotain 20% omastani ja kaikki hankalat tilanteet jätetään muiden hoidettavaksi.
Tämä on ihan totta. Lisätään vielä se, että lähihoitajatkin jakautuvat keskenään eri kasteihin. Lastenhoitoon ja vanhuksiin ajajutuvat liian usein ei niin taitavat ja sitten erikoissairaanhoitoon ja vastaaviin hommiin menee se terävämpi osasto. Ikävästihän tämä on sanottu, mutta kun se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos haluaa mieluummin tehdä töitä kuin loisia kotona, kannattaa ryhtyä lähihoitajaksi. Jos ei lähihoitajana työllisty, on kyllä jotain vialla.
Monella on päässä jotain ongelmaa.
Siihen auttaisi Eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä lähihoitajakoulutusta suositellaankin varsinkin niille, jotka ovat työelämän päähänpotkimia, eli esim. pitkäaikaistyöttömille.
Lähihoitajan opinnot ovat erittäin helpot ja aloituspaikkoja on yli 10.000 vuodessa, joten taatusti ei kouluttautuminen jää sisäänpääsystä tai opiskelusta kiinni myöskään.
Hoitotyön pitäisi olla kutsumusammatti. Kaikki ihmiset eivät todellakaan sovellu alalle.[/quot
Edes papin työ ei ole kutsumusammatti.Unohtakaa vttu jo tämä "kutsumusammatti", se on kukkua. Se on ammatti, johon pitää olla koulutus ja joka pitää osata.
Tottakai pitää olla koulutus, mutta myös se kutsumus. Ei kutsumus mitätöi koulutusta.
Ei pidä olla. Häivy.
Siksipä papermiehille yms. massairtisanotuille jostain pieneltä paikkakunnalta suositellaan lähihoitajan koulutusta. Se työllistää varmasti sen 10 vuotta, mitä eläkkeeseen on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjaajan tutkinto on paljon parempi jos nimenomaan lasten kanssa haluaa työskennellä. Se on täsmätutkinto niihin hommiin.
Lastenohjaajan koulutukseen pääsee vielä helpommin kuin lähihoitajaksi, valitettavasti tällä koulutuksella olevia on alkanut töihin tupsahdella, osa heistä toki hyviä työntekijöitä, mutta paljon mahtuu sellaisiakin, joita ei paljon työnteko kiinnosta, istutaan vain sohvalla ja katsotaan kun lapset leikkii (mikä on ok toki välillä, mutta pitää sitä varhaiskasvatuksessa muutakin tehdä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenohjaajan tutkinto on paljon parempi jos nimenomaan lasten kanssa haluaa työskennellä. Se on täsmätutkinto niihin hommiin.
Lastenohjaajan koulutukseen pääsee vielä helpommin kuin lähihoitajaksi, valitettavasti tällä koulutuksella olevia on alkanut töihin tupsahdella, osa heistä toki hyviä työntekijöitä, mutta paljon mahtuu sellaisiakin, joita ei paljon työnteko kiinnosta, istutaan vain sohvalla ja katsotaan kun lapset leikkii (mikä on ok toki välillä, mutta pitää sitä varhaiskasvatuksessa muutakin tehdä).
Varhaiskasvatus on varhaiskasvatuksen opettajan vastuulla. Ihan niin kuin koulussa opetus on opettajan vastuulla. Lastenhoitajilla ja koulunkäynninohjaajilla on assistentin rooli.
Itse valmistuin lähihoitajaksi n. 6v sitten ja juuri aikuispuolelta. Ja kyllä silloin oli kaikki suuntautumisvaihtoehdot tarjolla, tosin jos mieli ensihoitoon tai hammashoitoon niin piti olla kiitettävän paperit koska paikkoja näihin oli vain tietty rajattu määrä. Itse jatkoin hammashoitoon. Luokallani oli useampia akateemisia jotka vaihtoivat alaa kun töitä ei vain ollut eivätkä halunneet olla työttöminä. Mulla oli am-tutkinto joka ei työllistänyt joten sen vuoksi halusin vaihtaa alaa. Ap teki hyvän ratkaisun!
Mäki oon lähihoitaja ja koen todella vahvaa kutsumusta hoitamiseen. Työskenneltyä alalla tuli myös huomattua että alalla on paljon psyykkisesti epäsopivia ihmisiä jotka ei hoitotyöhön sovi ja huonontaa työilmapiiriä yms. Lisäksi mulla kävi ikävästi, eli mun käsien iho ei kestä jatkuvaa lotrausta aineiden kanssa. Olis ollu kiva jos tästä esim puhuttaisiin vähän enemmän kun tän huomasin vasta mylhäsessä vaiheessa.
"Lastenhoitoon ja vanhuksiin ajajutuvat liian usein ei niin taitavat ja sitten erikoissairaanhoitoon ja vastaaviin hommiin menee se terävämpi osasto."
Tosi paljon on myös kiinni siitä mikä itseä kiinnostaa. Kaikkia ei kiinnosta työ jossa jatkuvasti kova kiire, potilaat vaihtuu ja paljon monenlaista vastuuta ja muistettavaa, vaikka pärjäisi kuinka hyvin. On oikeasti väsyttävää ja raskasta, ja surkea palkka. Sitä ei ole sen kummempi hoitaja eikä parempi palkka olipa missä tahansa töissä. Ja kaikki työ on kuitenkin arvokasta ja sellaista että jonkun täytyy se tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutuksessa ei lähihoitajaopinnoissa voi valita lapset ja nuoret-suuntautumisvaihtoehtoa. Ilman sitä ei pääse päiväkotiin töihin.
Keski-ikäisistä halutaan kouluttaa vain vanhuksien hoitajia.
Ei pidä paikkaansa.
Hienoa ap että koet noin ja että jaksat, olen samanikäinen enkä enää jaksaisi tehdä hoitotyötä. Koen sen raskaana niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tässä iässä ei enää palaudu niinkuin nuorempana. Varsinkin vanhustyö käy voimille koska se sisältää niin paljon perushoitoa ja on usein kolmivuorotyötä.
Ehkä päiväkotityö ei ole samalla tavalla raskasta vaikka varmasti omat haasteensa on siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä on myös varjopuoli:
Rehtori kauhuissaan lähihoitajaopiskelijoiden tasosta, harjoittelijat kieltäytyvät tehtävistä tai käyttäytyvät aggressiivisesti: ”Heitä ei uskalla päästää työskentelemään oppilaidemme kanssa”
.
Pitkän uran koulumaailmassa tehnyt rehtori kertoo lähihoitajaopiskelijoiden ongelmien lisääntyneen viime vuosina. Enää heitä ei tahdo uskaltaa ottaa työharjoitteluun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f1193ad-4e24-4e70-a2f8-469b45483816
.
Ilmoitukset terveydenhuollon ammattilaisten väärinkäytöksistä rajussa kasvussa – lääkevarkauksia, päihteidenkäyttöä, vakavia puutteita jopa perustaidoissa...
.
”Jostain syystä heidän annetaan valmistua” - Ammattikouluissa opiskelee lukuisia tulevia lähihoitajia, jotka ovat päihdekoukussa - Karut seuraukset näkyvät työelämässä
.
Lähihoitajien soveltuvuustestit poistettiin - SuPer: Työpaikoille ilmestyy opiskelijoita, jotka eivät osaa kertotaulua - ”Tiesimme, että nyt menee metsään”
.
Pahenevaan hoitajapulaan pestataan vuosi vuodelta epäpätevämpiä – osa opiskelijoista on vaaraksi potilaille
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pahenevaan-hoitajapulaan-pestataan-…
.
HS: Lähihoitajakouluun pääsee ihmisiä, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-lahihoitajakouluun-paasee-ihmisi…
.
Kuka tahansa ei enää pääse lähihoitajaksi – uudet soveltuvuuskokeet karsivat alalle sopimattomat heti alussa
https://yle.fi/uutiset/3-10655022
.
Lähihoitajaksi voi vielä keväällä päästä ilman soveltuvuuskoetta – kaikki oppilaitokset eivät ota kokeita käyttöön
https://www.sss.fi/2019/02/lahihoitajaksi-voi-viela-kevaalla-paasta-ilm…
Ei kannata lähteä sairaalan paskahommiin, sossutuilla
pärjää ihan hyvin.
Et ole soveltuva alalle.