Köyhä! Rikastu sijoittamalla!
Ovatko muut huomanneet omituisewt otsikot sijoitussankareista, joissa esim. kerrotaan toimeentulotuella olevan yksinhuoltajan alkaneen sijoittaa ja nyt hän sijoittaa vaikkapa 2000 euroa kuukaudessa.
Mikä hölmöily oikein on menossa? Luullaanko, että toimeentulon alarajalla olevien ihmisten on mahdollista noin vain tulla vauraiksi sijoittelemalla? No kai se onnistuu toimeentulotuistakin sijoittamalla rikkaaksi tuleminen, jos elää kauan, sijoittaa muutaman kympin kuussa, eikä ota senttiäkään ulos sijoituksista ennen vuotta 2200.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt 6v, 50€/kk rahaston arvo nyt noin 4500€, ei tätä rikastumiseksi voi sanoa.
Niin, RAHASTON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parikymppinen alkaa sijoittamaan muutaman satkun kuussa niin eläkeikään mennessä on sievoinen potti.
Nelikymppisenä aloittavan tarttis säästää tonneja kuukaudessa päästäkseen samaan.
Tai markkinaheilahduksien tapahduttua se on kaikki menetetty.
Eivätkö ihmiset tajua, että rahastoissa ja osakkeissa voi myös menettää rahaa? Se ei ole mitään varmaa säästämistä.
Markkinat peilaa projisoi taloutta. Ei ne ihan itsestään romahda tyystin.
Siinä vaiheessa kun rikas alkaa nähdä nälkää on köyhä jo kääntynyt.
Alle keskituloisilla ei ole paljon valinnanvaraa, keskituloiset voi valita näistä yhden:
1. Vaurastu sijoittamalla
2. Hanki hyvä asunto
3. Elä ja pidä hauskaa, matkustele, osta moottoripyörä jne
Olen keskituloinen ja joudun tyytymään hyviin pieniin sijoituksiin, tuskin edes 100ke eläkeikään mennessä. Asunnon joudun ostamaan korkeintaan keskinkertaisen joka ei parhaalla sijainnilla. Elämisessäkin säästän, mutta ainakin silloin tällöin matkustelen maailmalla ja ostin edullisen moottoripyörän.
Tietenkin voisin vaikka sijoittaa 1200/kk, mutta silloin saisi unohtaa elämisen ja asua pitää jossain rotankolossa.
Minua lähinnä käy säliksi nää köyhät jotka säästä kymppitonnin vuodessa, heillä ei muuta elämää ja kauhea asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parikymppinen alkaa sijoittamaan muutaman satkun kuussa niin eläkeikään mennessä on sievoinen potti.
Nelikymppisenä aloittavan tarttis säästää tonneja kuukaudessa päästäkseen samaan.
Eivätkö ihmiset tajua, että rahastoissa ja osakkeissa voi myös menettää rahaa? Se ei ole mitään varmaa säästämistä.
Kerropa YKSIKIN ajanhetki vaikka 500 vuoden historiassa että KAIKKI pörssiyhtiöt ovat tehneet konkurssin ja lopettaneet toimintansa.
Niinpä, ei taida löytyä -> hyvin hajautetun salkun riski että KAIKKI menee on likipitäen 0. Ja jos se toteutuu niin väitämpä että omaisuuden menetys on silloin pienin murheista.
Huh huh, pörssiromahdukset ovat sitten sinulle tuntemattomia. Vaikka kaikki yritykset eivät menisikään konkkaan, niin aika hemmetisti ovat sijoittajat hävinneet vaikkapa viimeksi 2008 romahduksessa. Pari sijoituspankkiakin meni nurin. Kyllä sijouttaessa pitää huomioida riskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitääkin muistaa hajauttaminen. Jos on pelkkää Nokiaa, voi käydä tosi huonosti.
Ja jos katsoo pitkän aikavälin käyriä, niin kyllä sijoittaminen tuottaa keskimäärin 7% voittoa 10v aikajanalla.
Tuossa ap:n esimerkkijutussa henkilö sijoitti 40 % tuloistaan eli 2000-2500 e/kk. Kun kuuluu ylädesiiliin tulonsaajista, on vähän eri juttu sijoitella rahojaan kuin keskituloisen.
Miksi pitäisi rikastua. Eikö kohtuus riitä.
Vierailija kirjoitti:
Alle keskituloisilla ei ole paljon valinnanvaraa, keskituloiset voi valita näistä yhden:
2. Hanki hyvä asunto
Olen keskituloinen ja joudun tyytymään hyviin pieniin sijoituksiin, tuskin edes 100ke eläkeikään mennessä. Asunnon joudun ostamaan korkeintaan keskinkertaisen joka ei parhaalla sijainnilla. Elämisessäkin säästän, mutta ainakin silloin tällöin matkustelen maailmalla ja ostin edullisen moottoripyörän.
Tietenkin voisin vaikka sijoittaa 1200/kk, mutta silloin saisi unohtaa elämisen ja asua pitää jossain rotankolossa.
Minua lähinnä käy säliksi nää köyhät jotka säästä kymppitonnin vuodessa, heillä ei muuta elämää ja kauhea asunto.
Kumma juttu. Minäkin olen keskituloinen ja silti minulla on ollut vara noihin kaikkiin. Olen vaurastunut sijoittamalla, ja vaurastun yhä. Asun Espoossa alle 10 vuotiaassa paritalossa, eli ihan mukavasti (50 m2/asukas), ja elän ja pidän hauskaa, ja matkustelenkin. Moottoripyörää en tosin edes halua.
Vierailija kirjoitti:
2. Hanki hyvä asunto
Ja sinä unohdat taas korkoa korolle-efektin. Ja osingot. Kun aluksi säästää reippaasti, just sen vaikkapa 20 000e potin, niin sen jälkeen voi sijoittaa vähemmän kuukausittain, ja silti ne potit kasvaa.
ja kun niitä sijoituksia on tarpeeksi, ne TUOTTAA sitä rahaa koko ajan. Ei siis niin, että ihan vaan koko ajan sijoitetaan ja sijoitetaan ja kitkutetaan menemään.
Kaikissa sijoituksissa on riski. Voi voittaa jotakin ja voi huonoimmassa tapauksessa menettää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitääkin muistaa hajauttaminen. Jos on pelkkää Nokiaa, voi käydä tosi huonosti.
Ja jos katsoo pitkän aikavälin käyriä, niin kyllä sijoittaminen tuottaa keskimäärin 7% voittoa 10v aikajanalla.
Kyllä sijoittaminen paljon enemmän tuottaa kuin 7% kymmenessä vuodessa. Lähemmäs 7% VUODESSA keskimäärin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa YKSIKIN ajanhetki vaikka 500 vuoden historiassa että KAIKKI pörssiyhtiöt ovat tehneet konkurssin ja lopettaneet toimintansa.
Niinpä, ei taida löytyä -> hyvin hajautetun salkun riski että KAIKKI menee on likipitäen 0. Ja jos se toteutuu niin väitämpä että omaisuuden menetys on silloin pienin murheista.
Huh huh, pörssiromahdukset ovat sitten sinulle tuntemattomia. Vaikka kaikki yritykset eivät menisikään konkkaan, niin aika hemmetisti ovat sijoittajat hävinneet vaikkapa viimeksi 2008 romahduksessa. Pari sijoituspankkiakin meni nurin. Kyllä sijouttaessa pitää huomioida riskit.
Minä olin vuona 2008 jo sijoittajana, ollut pitkään. Ja silloinkaan ei todellakaan menettänyt kovin helposti kaikkia. Hyvin harva menetti kaiken, ja heillä on ollut äärettömän huonosti hajautettu salkku. Tässä argumentoidaankin että kuinka todennäköistä on menettää KAIKKI sijoituksensa. Se on äärimmäisen pieni, ellei ole tehnyt täysin idioottimaisia sijoituksia.
Sijoitin itseeni ja löysin miljonääri naisen.Nyt ollaan naimisissa ja nautitaan elostamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikään... Kaikki ei edes elä sinne asti. Parempi käyttää vaikka järkevästi kun on elossa ruumiin ha sielun voimissa.
No mieluummin vähennän nyt kulutusta hieman jotten eläkeiän koittaessa joudu hyppäämään katolta koska ei ole penniäkään ja valtion eläke on joku 200 €/kk. Jos kuolisin ennen eläkettä, tuskin silti kadun etten käynyt kampaajalla useammin tai ostanut enemmän uusia lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vuona 2008 jo sijoittajana, ollut pitkään. Ja silloinkaan ei todellakaan menettänyt kovin helposti kaikkia. Hyvin harva menetti kaiken, ja heillä on ollut äärettömän huonosti hajautettu salkku. Tässä argumentoidaankin että kuinka todennäköistä on menettää KAIKKI sijoituksensa. Se on äärimmäisen pieni, ellei ole tehnyt täysin idioottimaisia sijoituksia.
Tätähän nuo eivät ymmärrä. Minäkin "menetin" nyt maaliskuussa pörssilaskun myötä sellaisen c-sarjalaisen mersun verran rahaa kurssilaskuina. Pidin kuitenkin pääni kylmänä, enkä myynyt mitään. Päinvastoin maalis-huhtikuussa ostelin sen mitä ikinä vain pystyi. Otin jopa lainaa. Nyt kaikki on palautunut korkojen kera ja olen rikkaampi kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää toki miettiä riskejä, mutta esim. 2008 jos et myynyt osakkeitasi/rahasto-osuuksiasi kun hinnat oli pohjalla, et ole menettänyt mitään. Kurssit on taas nousseet sen jälkeen ja tappio/voitto realisoituu vasta kun myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt 6v, 50€/kk rahaston arvo nyt noin 4500€, ei tätä rikastumiseksi voi sanoa.
Tässä näkyy korkoa korolle ilmiö todellisuudessa. Verottaja vie sitten vielä 34 prosenttia voitoistasi.
Siis 3600 sijoittanut ja arvo nyt 4500. Jos tuon 4500 muuttaa käteiseksi, viekö verottaja siitä 34 pros eli noin 1500. Vai viekö verot vain 900 eurosta, jolloin käteen jäisi 4200. Eihän verottaja tiedä kuinka paljon ihminen on sijoittanut vuosien varrella. Verottaja katsoo vain myytävän omaisuuden arvoa ja verottaa sen mukaan.
Jos on sijoittanut 3600 ja myy sijoituksensa 4500 eurolla ja verottaja vie 34 prosenttia, jäljelle jää 3000 euroa. Sijoittaja menetti 600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee joka kuukausi tilille voittoa 3000 euroa ilman yhtään osaketta. Velkaa on 0 euroa, koska en rahojani osakkeisiin halua tuhlata.
Vuodessa 3000 kuukaudessa euroa on 36000 jonka käytän vaikka elämiseen tai uuteen autoon. Näiden osakesijoittajien tylsyys on siinä, ette ne ei osaa elää, ei edes hetkessä. Odottavat eläkevuosia jolloin osakerahat meneekin sitten erektiolääkkeisiin ja syöpähoitoihin.
No mistä ne sun voitot tulee? Kerro nyt tyhmemmillekin.
Ja mieluummin maksan sitten vaikka niistä syöpähoidoista kuin kuolen siihen paikkaan kun ei ole rahaa :D
Ei minua ainakaan kiinnosta rikastuminen. Kyllä varmaankin pystyisin siihen jos olisin kiinnostunut, onhan sitä tyhmempiäkin rikkaita, mutta kun ei tosissaan kiinnosta. Aivan kuralle en tykkää talouttani vetää koska olen vastuussa jo lapsistakin, mutta rikkauksia en ole koskaan himoinnut. Ei vaan tippaakaan kiinnosta perustaa elämääni enää yhtään enempää rahaan. Esimerkiksi taloudellinen riippumattomuus, minkä tavoitteleminen on hyvin muodikasta, osaltaan eristää ja vie mukanaan monta vapautta, mitä tavallisella ihmisellä on. En kummemmin sijoita enkä tahdo tehdä sijoituksilla suuria summia. Kerran täällä vain eletään enkä tahdo pyhittää elämääni ahnehtimiseen enkä edistää omistamiseen liittyvien pakkomielteiden kulttuuria. Miksi esim
toimeentulotuella elävän tulisi tavoitella miljoonaomaisuutta? Pitäisikö sellaisen ihmisen pitää itseään huonompana jos sitten vain saakin itsensä ja perheensä elätettyä? Tai tehtyä vaikka vain hyväntekeväisyyttä, josta ei makseta mitään? Milloin rahaa on tarpeeksi? Sehän riippuu ihmisestä.
N26