Köyhä! Rikastu sijoittamalla!
Ovatko muut huomanneet omituisewt otsikot sijoitussankareista, joissa esim. kerrotaan toimeentulotuella olevan yksinhuoltajan alkaneen sijoittaa ja nyt hän sijoittaa vaikkapa 2000 euroa kuukaudessa.
Mikä hölmöily oikein on menossa? Luullaanko, että toimeentulon alarajalla olevien ihmisten on mahdollista noin vain tulla vauraiksi sijoittelemalla? No kai se onnistuu toimeentulotuistakin sijoittamalla rikkaaksi tuleminen, jos elää kauan, sijoittaa muutaman kympin kuussa, eikä ota senttiäkään ulos sijoituksista ennen vuotta 2200.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kuolinpaidassa taskuja ole.
Mutta elämässä on paljon rahareikiä johon ne rahat menee. Siksi sitä on hyvä olla. Onko ihmiset niin tyhmiä, että luulevat, että rahaa tienataan kuolemaa varten.Elämistä varten se on. Ja mitä enemmän niin sen helpompi on elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt 6v, 50€/kk rahaston arvo nyt noin 4500€, ei tätä rikastumiseksi voi sanoa.
Tässä näkyy korkoa korolle ilmiö todellisuudessa. Verottaja vie sitten vielä 34 prosenttia voitoistasi.
Siis 3600 sijoittanut ja arvo nyt 4500. Jos tuon 4500 muuttaa käteiseksi, viekö verottaja siitä 34 pros eli noin 1500. Vai viekö verot vain 900 eurosta, jolloin käteen jäisi 4200. Eihän verottaja tiedä kuinka paljon ihminen on sijoittanut vuosien varrella. Verottaja katsoo vain myytävän omaisuuden arvoa ja verottaa sen mukaan.
Jos on sijoittanut 3600 ja myy sijoituksensa 4500 eurolla ja verottaja vie 34 prosenttia, jäljelle jää 3000 euroa. Sijoittaja menetti 600 euroa.
Kuinka pihalla ihmiset on. 1. Vero EI ole 34%. 2. Veroa EI makseta kauppasummasta vaan VOITOSTA. Eli ET VOI jäädä tappiolle. Verottaja katsoo NIMENOMAAN voiton eikä sitä millä hinnalla on myyty.
Tässä esimerkissä esimerkissä vero olisi 270€, JOS sijoittajalla ei olisi yhtään mitään vähennyksiä tehtävänä, eikä tuo 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut nyt 6v, 50€/kk rahaston arvo nyt noin 4500€, ei tätä rikastumiseksi voi sanoa.
Tässä näkyy korkoa korolle ilmiö todellisuudessa. Verottaja vie sitten vielä 34 prosenttia voitoistasi.
No ei sekään nyt vielä kuudessa vuodessa ehdi ihmeitä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kuolinpaidassa taskuja ole.
Mutta elämässä on paljon rahareikiä johon ne rahat menee. Siksi sitä on hyvä olla. Onko ihmiset niin tyhmiä, että luulevat, että rahaa tienataan kuolemaa varten.Elämistä varten se on. Ja mitä enemmän niin sen helpompi on elää.
Olisipa se ihan noin simppeliä. Kyllä tuohonkin pätee jokin käppyrä, jossa omistaminen kääntyy itseään vastaan ja elämästä tulee pirusti vaikeampaa.
N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle keskituloisilla ei ole paljon valinnanvaraa, keskituloiset voi valita näistä yhden:
1. Vaurastu sijoittamalla
2. Hanki hyvä asunto
3. Elä ja pidä hauskaa, matkustele, osta moottoripyörä jne
Olen keskituloinen ja joudun tyytymään hyviin pieniin sijoituksiin, tuskin edes 100ke eläkeikään mennessä. Asunnon joudun ostamaan korkeintaan keskinkertaisen joka ei parhaalla sijainnilla. Elämisessäkin säästän, mutta ainakin silloin tällöin matkustelen maailmalla ja ostin edullisen moottoripyörän.
Tietenkin voisin vaikka sijoittaa 1200/kk, mutta silloin saisi unohtaa elämisen ja asua pitää jossain rotankolossa.
Minua lähinnä käy säliksi nää köyhät jotka säästä kymppitonnin vuodessa, heillä ei muuta elämää ja kauhea asunto.
Kumma juttu. Minäkin olen keskituloinen ja silti minulla on ollut vara noihin kaikkiin. Olen vaurastunut sijoittamalla, ja vaurastun yhä. Asun Espoossa alle 10 vuotiaassa paritalossa, eli ihan mukavasti (50 m2/asukas), ja elän ja pidän hauskaa, ja matkustelenkin. Moottoripyörää en tosin edes halua.
Vanhemmlta saatu hyvät "starttirahat"? Hyvätuloinen puoliso maksaa puolet kustannuksista?
En usko pätkääkään tuota jos olet lähtenyt nollasta liikkeelle ja tienannut joka euron itse, tai jos joutuisit yksin kattamaan kaikki kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kyseisen artikkelin nyt aamulla ja kyllä nauratti se että otsikossa vedottiin toimeentulotukeen, masennukseen, ahdistukseen jne.
Hänen kokemuksiaan en epäile hetkeäkään, ja varmasti on ollut hankala paikka, mutta hänellä oli valtavasti mahdollisuuksia, joita köyhällä taas ei ole.
Toimeentulotuella elävä ihminen saa noin 5000 euroa vuodessa (oletetaan että siihen tulee lisäksi asumistuki, jne.)
Tuolla kyseisellä naisella oli pari yritystä, paritalon puolikas, jne omaisuutta niin paljon että ne myytyään sai lainan, jolla osti toisen talon ja perusti nettiyrityksen jne.
Toimeentulotuella elävällä köyhällä ei ole paritalon puolikasta, ei autoa, ei rikasta puolisoa tai perintöä, eikä köyhällä ole mitään mahdollisuutta saada lainaan talon hankkimista varten. Jos olisi, niin köyhä ei saisi toimeentulotukea.
Joku sijoittaja kertoi että alkupääomaa pitäisi olla noin 20 000. Se tarkoittaa sitä että toimeentulotuella elävän täytyisi elää pyhällä hengellä vähintään neljä vuotta, että saisi pääoman sijoittamisen aloittamiseen, ja sen jälkeen hänen täytyisi ilmoittaa niistä KELAlle, joka hylkäisi toimeentulotuen, kuin myös muita tukiaisia. Eli köyhä joutuisi ottamaan ne ulos salkustaan, ja maksamaan niistä ylimääräistä, joten köyhä jäisi siinäkin häviölle.
Ei ole köyhällä sijoittajalla mahdollisuuksia.
"joku kertoi"... niinpä niin.
Minä olen sijoittaja, ja kuulun sen ansiosta nykyään Suomen rikkaimpaan 10% ja minun alkupääomani oli 40 markkaa, eli nykyrahassa 9,48 €. Alkupääomaa ei tarvitse olla yhtään enempää kuin ensimmäiseen sijoitukseen laittaa, ja se voi olla muutamia eurojakin. Rahastoihin taitaa olla 10 minimi, osakkeisiin käytännössä yhden osakkeen hinta+välityskulut (halvimmillaan 1% osakkeen hinnasta). Ja kaikki köyhät EIVÄT ole toimeentulotuella. Säästöt ja sijoitukset eivät vaikuta muihin tukiin.
Pääomatulot vaikuttavat asumistukeen ,käys laskemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle keskituloisilla ei ole paljon valinnanvaraa, keskituloiset voi valita näistä yhden:
2. Hanki hyvä asunto
Olen keskituloinen ja joudun tyytymään hyviin pieniin sijoituksiin, tuskin edes 100ke eläkeikään mennessä. Asunnon joudun ostamaan korkeintaan keskinkertaisen joka ei parhaalla sijainnilla. Elämisessäkin säästän, mutta ainakin silloin tällöin matkustelen maailmalla ja ostin edullisen moottoripyörän.
Tietenkin voisin vaikka sijoittaa 1200/kk, mutta silloin saisi unohtaa elämisen ja asua pitää jossain rotankolossa.
Minua lähinnä käy säliksi nää köyhät jotka säästä kymppitonnin vuodessa, heillä ei muuta elämää ja kauhea asunto.
Ja sinä unohdat taas korkoa korolle-efektin. Ja osingot. Kun aluksi säästää reippaasti, just sen vaikkapa 20 000e potin, niin sen jälkeen voi sijoittaa vähemmän kuukausittain, ja silti ne potit kasvaa.
ja kun niitä sijoituksia on tarpeeksi, ne TUOTTAA sitä rahaa koko ajan. Ei siis niin, että ihan vaan koko ajan sijoitetaan ja sijoitetaan ja kitkutetaan menemään.
Sinäkin näköjään saanut vanhemmilta hyvät "starttirahat" jos uskot 20k€ olevan noin helppo säästää kasaan. Alle keskituloinen saa yli 10 vuotta säästää tuohon 20ke pottiin jos ei puolisoa/vanhempia auttamassa. Tarkoittaa siis 10v rotankolossa asumista ja hauskanpidon unohtamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut pienituloinen, välillä työtön, enimmäkseen osa-aikatyössä, mutta pankkivirkailijan ohjeesta aloitin aikoinaan myös rahastosäästämisen 50 e/kk. Sitten olen vähitellen ostanut myös muita rahastoja ja osakkeita. Kun hain yksin asuntolainaa, niin tärkein syy lainan saamiselle oli säästetty varallisuus. Sain hyvän, edullisen lainan. Ei tässä rikastumaan pääse todellakaan, mutta kyllä säästöt tuo turvallisuutta ja mukavuutta elämään. Esim. tarvitsin jokin aika sitten uuden auton, myin rahastosta osan, kävelin autokauppaan ja ostin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Se sijoittamine olisi pitönyt aloittaa 20 v sitten. Nyt on osakkeet olleet hyvinkin kalliita monia vuosia, saas nähdä antaako keskuspankit kuplan puhjeta. Säilyykö osinginmaksu kyky koronan jälkipeleissä.
Itse sijoitan vähät varani pieniin yrityksiin; kahvilat, ravintolat, erilaiset palvelut yms ja yritän omalta pieneltä osaltani pitää yrittäjät leivässä kiinni, Paljon papremi kuin tukea Amazonia, Teslaa yms. Tirtän myös välttää kaikkea S-ryhmän tarjontaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Hanki hyvä asunto
Kumma juttu. Minäkin olen keskituloinen ja silti minulla on ollut vara noihin kaikkiin. Olen vaurastunut sijoittamalla, ja vaurastun yhä. Asun Espoossa alle 10 vuotiaassa paritalossa, eli ihan mukavasti (50 m2/asukas), ja elän ja pidän hauskaa, ja matkustelenkin. Moottoripyörää en tosin edes halua.
Vanhemmlta saatu hyvät "starttirahat"? Hyvätuloinen puoliso maksaa puolet kustannuksista?
En usko pätkääkään tuota jos olet lähtenyt nollasta liikkeelle ja tienannut joka euron itse, tai jos joutuisit yksin kattamaan kaikki kustannukset.
Nollasta lähdetty, perintöjä ei ole, eikä tule merkittäviä määriä. Puoliso on pienituloinen. Kokonaisuutena taloutemme on palkkatuloissa alle mediaanin, pääomatulojen jälkeen yli mediaanin. Tänä vuonna olemme sijoittaneet 23 000 euroa palkka ja pääomatuloja osakkeisiin.
rikasrakas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kyseisen artikkelin nyt aamulla ja kyllä nauratti se että otsikossa vedottiin toimeentulotukeen, masennukseen, ahdistukseen jne.
Hänen kokemuksiaan en epäile hetkeäkään, ja varmasti on ollut hankala paikka, mutta hänellä oli valtavasti mahdollisuuksia, joita köyhällä taas ei ole.
Toimeentulotuella elävä ihminen saa noin 5000 euroa vuodessa (oletetaan että siihen tulee lisäksi asumistuki, jne.)
Tuolla kyseisellä naisella oli pari yritystä, paritalon puolikas, jne omaisuutta niin paljon että ne myytyään sai lainan, jolla osti toisen talon ja perusti nettiyrityksen jne.
Toimeentulotuella elävällä köyhällä ei ole paritalon puolikasta, ei autoa, ei rikasta puolisoa tai perintöä, eikä köyhällä ole mitään mahdollisuutta saada lainaan talon hankkimista varten. Jos olisi, niin köyhä ei saisi toimeentulotukea.
Joku sijoittaja kertoi että alkupääomaa pitäisi olla noin 20 000. Se tarkoittaa sitä että toimeentulotuella elävän täytyisi elää pyhällä hengellä vähintään neljä vuotta, että saisi pääoman sijoittamisen aloittamiseen, ja sen jälkeen hänen täytyisi ilmoittaa niistä KELAlle, joka hylkäisi toimeentulotuen, kuin myös muita tukiaisia. Eli köyhä joutuisi ottamaan ne ulos salkustaan, ja maksamaan niistä ylimääräistä, joten köyhä jäisi siinäkin häviölle.
Ei ole köyhällä sijoittajalla mahdollisuuksia.
"joku kertoi"... niinpä niin.
Minä olen sijoittaja, ja kuulun sen ansiosta nykyään Suomen rikkaimpaan 10% ja minun alkupääomani oli 40 markkaa, eli nykyrahassa 9,48 €. Alkupääomaa ei tarvitse olla yhtään enempää kuin ensimmäiseen sijoitukseen laittaa, ja se voi olla muutamia eurojakin. Rahastoihin taitaa olla 10 minimi, osakkeisiin käytännössä yhden osakkeen hinta+välityskulut (halvimmillaan 1% osakkeen hinnasta). Ja kaikki köyhät EIVÄT ole toimeentulotuella. Säästöt ja sijoitukset eivät vaikuta muihin tukiin.
Pääomatulot vaikuttavat asumistukeen ,käys laskemassa
Tottakai tulot vaikuttavat, mutta säästöt ja sijoitukset (pääoma) ei.
Ja eikös se vain ole hyvä että itse pystyy kattamaan omat kulunsa? Juuri siksihän sitä vaurastutaankin että voisi itse huolehtiä itsestään.
Jepjep, olen sijoittanit enemmän tai vähemmän n 5 vuotta ja olen huimat 200 e plussalla. Kun nääs sijoitukset on välillä myös miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, olen sijoittanit enemmän tai vähemmän n 5 vuotta ja olen huimat 200 e plussalla. Kun nääs sijoitukset on välillä myös miinuksella.
Ja kun siis alkupääoma on se 10 e. Esim yksi passiivinen indeksirahastoni on 13 % plussalla, toki se näkyisi jossain jos minulla olisi ollut varaa laittaa sinne enemmän kuin 300 e kokonaisuudessaan. Vaan kun ei o.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sijoittamalla vaurastuu, ja ennen kaikkea helpottaa omaa elämäänsä. Rikkaaksi ei ehkä kerkeä mutta silti vaurastuu. Ainoastaan toimeentulotuella pysyvästi oleville tämä ei tietenkään ole mahdollista, eikä edes tarvikaan olla.
Minä olen saanut kymmeniä tuhansia osinkoja, ja tahti vain kiihtyy. Koyhänä alimmassa tulodesiilissä olin kun aloitin sijoittamisen, nyt sitten olen jo ylimmässä tulodesiilissä.
Vähän yksityiskohtia kiitos. Minkä ikäisenä aloitit? Millä summilla? Millä sijoitussrategialla? Keräsitkö nimenomaan osinko yhtiöitä? Ikä nyt ja minkä kokoinen salkku?
Pienituloista aloittajaa kiinnostaisi nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut pienituloinen, välillä työtön, enimmäkseen osa-aikatyössä, mutta pankkivirkailijan ohjeesta aloitin aikoinaan myös rahastosäästämisen 50 e/kk. Sitten olen vähitellen ostanut myös muita rahastoja ja osakkeita. Kun hain yksin asuntolainaa, niin tärkein syy lainan saamiselle oli säästetty varallisuus. Sain hyvän, edullisen lainan. Ei tässä rikastumaan pääse todellakaan, mutta kyllä säästöt tuo turvallisuutta ja mukavuutta elämään. Esim. tarvitsin jokin aika sitten uuden auton, myin rahastosta osan, kävelin autokauppaan ja ostin.[/quote]
Ja tuo nyt oli typerin mahdollinen pääoman tuhoaminen mitä voi kuvitella. Autoon saa rahoituksen jopa alle 1% todellisella korolla, kun taan sijoituksista 3-4% tuottoja ei ole temppu eikä mikään. Suomeksi autosi arvonalemisen lisäksi maksaa sinulle sellaisen 2-4% auton ostohinnasta vuosittain tuoton menetyksinä. Ja itseasiassa tuo 2-4% tuoton menetys tulee elämäsi loppuun asti. Esimerkiksi jos elät vielä 50 vuotta, niin 30 000 euron auto on sinulle tullutkin maksamaan 104 199 € menetettyinä tuottoina.
Nämä jutut on maksettuja mainoksia. Itsekin sijoitan ja kivasti tuottoa tullut mutta ei 50-200€/kk rikastumaan pääse. Hyvä lisätienesti palkkatyön lisäksi ja jännittävä harrastus 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 3600 sijoittanut ja arvo nyt 4500. Jos tuon 4500 muuttaa käteiseksi, viekö verottaja siitä 34 pros eli noin 1500. Vai viekö verot vain 900 eurosta, jolloin käteen jäisi 4200. Eihän verottaja tiedä kuinka paljon ihminen on sijoittanut vuosien varrella. Verottaja katsoo vain myytävän omaisuuden arvoa ja verottaa sen mukaan.
Jos on sijoittanut 3600 ja myy sijoituksensa 4500 eurolla ja verottaja vie 34 prosenttia, jäljelle jää 3000 euroa. Sijoittaja menetti 600 euroa.
Kuinka pihalla ihmiset on. 1. Vero EI ole 34%. 2. Veroa EI makseta kauppasummasta vaan VOITOSTA. Eli ET VOI jäädä tappiolle. Verottaja katsoo NIMENOMAAN voiton eikä sitä millä hinnalla on myyty.
Tässä esimerkissä esimerkissä vero olisi 270€, JOS sijoittajalla ei olisi yhtään mitään vähennyksiä tehtävänä, eikä tuo 1500 euroa.
Juurikin tämä väärä tieto pitää tavikset pois osakemarkkinoilta kun lapsesta asti peloteltu väärillä uskomuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sijoittamalla vaurastuu, ja ennen kaikkea helpottaa omaa elämäänsä. Rikkaaksi ei ehkä kerkeä mutta silti vaurastuu. Ainoastaan toimeentulotuella pysyvästi oleville tämä ei tietenkään ole mahdollista, eikä edes tarvikaan olla.
Minä olen saanut kymmeniä tuhansia osinkoja, ja tahti vain kiihtyy. Koyhänä alimmassa tulodesiilissä olin kun aloitin sijoittamisen, nyt sitten olen jo ylimmässä tulodesiilissä.
Vähän yksityiskohtia kiitos. Minkä ikäisenä aloitit? Millä summilla? Millä sijoitussrategialla? Keräsitkö nimenomaan osinko yhtiöitä? Ikä nyt ja minkä kokoinen salkku?
Pienituloista aloittajaa kiinnostaisi nämä.
Sijoittamisen aloitin parikymppisenä muutamalla kymmenellä markalla kuukaudessa rahastoihin, kun rahastoissa oli sopivasti kertynyt tuottoja ja pääomia, myin rahastoja ja ostin niillä osinko-yhtiöitä. Kuukausiostot meni aina rahastoihin myyntienkin jälkeen. Näin toimin siksi kun aikanaan osakkeiden ostaminen oli nykyiseen verrattuna kallista. Keräsin siis osakeostoihin rahat rahastosijoittamisella, jotta sai tilikorkoa parempaa tuottoa. Nykyään osakesalkku on kuusinumeroinen, ensimmäinen numero on 2 ainakin vielä hetken. Rahastoissa on 5 numeroinen summa. Ikää on nyt 45 vuotta. Tuo vanha pienituloisuus näkyy juuri siinä että arvostan sitä tasaista tulovirtaa mikä tulee muualta kuin palkasta ja siksi vakaita osingonmaksajia ympäri maailmaa on salkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parikymppinen alkaa sijoittamaan muutaman satkun kuussa niin eläkeikään mennessä on sievoinen potti.
Nelikymppisenä aloittavan tarttis säästää tonneja kuukaudessa päästäkseen samaan.
Tai markkinaheilahduksien tapahduttua se on kaikki menetetty.
Eivätkö ihmiset tajua, että rahastoissa ja osakkeissa voi myös menettää rahaa? Se ei ole mitään varmaa säästämistä.
Kerropa YKSIKIN ajanhetki vaikka 500 vuoden historiassa että KAIKKI pörssiyhtiöt ovat tehneet konkurssin ja lopettaneet toimintansa.
Niinpä, ei taida löytyä -> hyvin hajautetun salkun riski että KAIKKI menee on likipitäen 0. Ja jos se toteutuu niin väitämpä että omaisuuden menetys on silloin pienin murheista.
Huh huh, pörssiromahdukset ovat sitten sinulle tuntemattomia. Vaikka kaikki yritykset eivät menisikään konkkaan, niin aika hemmetisti ovat sijoittajat hävinneet vaikkapa viimeksi 2008 romahduksessa. Pari sijoituspankkiakin meni nurin. Kyllä sijouttaessa pitää huomioida riskit.
Pörssiromahduksen aikaan tehdään parhaat osakekaupat. Maaliskuussa korona kyykytti pörssiä ja isojen firmojen osakkeita sai melkein -50% hintaan ja nyt arvo tuplaantunut 😎
Verot menee voitosta, ei pääomasta jonka itse laitoit tilille. Verottajalle kerrotaan, miten paljon on laitettu pääomaa. Jos myy alle 1000 €/vuosi ei mene veroa (mutta siihen sisältyy pääoma).