Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossun tuilla elävät perheet.

Vierailija
07.04.2014 |

Tiedän jo valmiiksi, että alapeukkuja satelee. Mutta kirjoitanpa silti aatokseni asiasta. Tunnen muutaman sossun tuilla elävän ja en voi olla ihmettelemättä tiettyjä asioita.

1. Paljonko  sieltä sossusta oikein sitä rahaa saa?! Yhdellä äidillä on aina uudet vaatteet, kun tapaamme. Itselläni ei todellakaan ole joka kevät ja syksy varaa ostaa uutta takkia ja kenkiä. Hiustyylikin vaihtelee tiheeään eli käy siis säännöllisesti laitattamassa hiuksiaan, viimeisimpinä pidennykset. Näiden lisäksi käy baarissa joka toinen viikonloppu sisältäen taksimatkat ja snägäriruuat. En minä vaan raaskisi, tekisi aikamoisen loven kuukausibudjettiin.

2. Edellämainitun lisäksi, jos tulee tarve vaikkapa uudelle kodinkoneelle, sossu maksaa. Henkilö maksaa itse alkuun ja sossusta saa rahat takaisin kuittia vastaan. Näin, vaikka henkilöllä on sillä hetkellä itsellään rahaa. Esim. sossu maksaa kodinkoneen ja äiti lähtee samana viikonloppuna laivareissulle.

3. Miten saamattomaksi tuo systeemi ihmisen tekeekään. Näille ihmisille on yhteistä se, että rasittuvat todella pienestä vaivan näöstä ja tottuvat siihen, että aina on apu saatavilla. Esim. jos asioivat saman päivän aikana sossussa ja kelassa ovat niiiiin poikki, etteivät voi koko loppuviikkoon enää edes imuroida. Samoin jos on joku asian hoito, kiikuttavat lapsensa aina johonkin hoitoon, kun eihän se nyt ole mahdollista lasten kanssa varaamassa aikaa kampaajalle tai suorittaa ikkunoiden pesua. Välillä työssä käyvänä perheellisenä kuuntelen juttujaan ihan suu auki. Minä (ja sadat tuhannet muut) selviän tietyistä arkipäivän asioista työn ohessa ja lasten kanssa.

Ja sitten loppuun pakollinen argumentti asiaan liittyen: "voithan sä ite jäädä sossun tuille, jos oot noin kateellinen". Ei kiitos, kunhan ihmettelen, miten yhteiskunnan varoja käytetään.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:43"]

älkää nyt puhuko paksaa sain 1400 e sossusta kun plin maksanut vuokravakuuden säästöistäni ja sitten vuokra. Käteen jäi loppukuuksi 800 e josta maksoin sähkön, veden, netin ja puhelimen (asuin 30m2 yksiössä) Loput 500 e hussasin huoletta baarissa ja hiustenpidennyksiin yms.

Miksi jonkun toisen piti maksaa vuokravakuus omasta palkasta, mutta minulle sossu sen korvasi kun olin säästöistä sen maksanut? Siihen toki meni kaikki säästöt mutta sitähän varten ne säästöt oli. Ilme oli näkemisen arvoinen kun sain sossusta ttt-lapun jossa ilmoitettiin mihin kaikkeen 1400 e oli tarkoitettu.

Minua ainakin viuttaa nykyään kun rahaa annetaan noin vaan! Olin tuolloin 18 ja muutin uudelle paikkakunnalle, mutta haloo mulla oli se vuokravakuus miks sossun piti maksaa se takas?? jos ne makso sen mulle nii miettikää niitä muita perheitä jotka voi hussata rahaa ilman että tarvii koskaan säästää kun sossu kyllä korvaa.

[/quote]

Tyhmä provo. Laskelmat tt-tukeen löytyvät netistä ja nuo summat voi heti tarkistaa siellä valheeksi. Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka vuodesta toiseen jaksavat kadehtia ahdingossa ja leipäjonoissa elävää porukkaa, mutta sitten ohitetaan se ihan todellinen ahneus, herraklubien kesken sovitut perusteettomat 400%:n järjettömät palkankorotukset.

[/quote]

kyllä ihan tasan olen seinäjoen kaupungilta saanut tuon summan kun olin 18 vuotta ja muutin sinne. Rahaa pitää osata hakea

Pakollisiksi menoiksi oli laskettu vuokra ja takuuvuokra

350 e x 2  700 e siihen 470 e mikä pitää jäädä käteen = 1170 e siihen sähkö ja vesilasku 50 e1220 e ja lääkärikäynti, hammaslääkäri(juurihoito yksityisellä) + lääkkeet 150-180 e  en muista tarkkaan ja siinä kun menet sossun sivulle laskemaan niin hammaslääkäri, lääkäri, sähkö, vesi, vuokra ja takuuvuokra kuuluu korvattaviin :)

[/quote]

Jos kertomuksesi pitää paikkansa, mitä vahvasti epäilen, niin se todistaa vain sosiaalitoimiston tietynlaisesta mielivallasta ja siitä, että sulla sattui olemaan just se "hyvä2 pärstäkerroin. ( esim. synnynäinen värivirhe, tallukanomainen nuorehko "symppis" mieshenkilö, vammaisuus)

Todella pitkäaikaissairaatkaan eivät välttämättä ainakaan pääkaupunkiseudulla saa lääkärikulujaan eikä varsinkaan yksityisellä puolella, ellei siihen ole jotain hyvin vankkoja perusteita, että tarvittavaa hoitoa ei ole mahdollista saada julkisella puollella.

Vierailija
2/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari sossuperhettä.

Hyvin näyttää pyyhkivän ja perhetyöntekijät ie lapsia milloin minnekkin tapahtumiin ja kaikki leirit ja harrastuksetkin maksetaan. Ei siinä mitään, olisipa meilläkin varaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olemme avomiehen kanssa joutuneet sossun luukulle opiskeluaikoina, kun kesäkuussa en saanut opintotukea ja työt alkoi heinäkuussa. Veimme mukanamme sähkölaskun ja siinä kuussa erääntyvän kotivakuutuksen, sekä otimme mukaan miehen lääkereseptin, jolla piti hakea lääkkeitä samassa kuussa myös.

Sossu maksoi vuokramme ja viemmämme laskut sekä antoi jonkun korvauksen miehen lääkkeistä. Näiden lisäksi Molemmat saivat perusosansa eli sen vajaan 500e. Tässä vaiheessa kaikki pakolliset kulumme oli siis maksettu, perusosasta meidän piti maksaa enää sen kuun ruoka, jonka jälkeen molemmille jäi vielä useampi satanen käyttörahaa.

Kyllä siinä oltiin vähän huuli pyöreinä, että yhtäkkiä jäi käyttörahaakin vaikka siihen asti oli ollut kuukausia että elettiin ihan kädestä suuhun kelan pienillä korvauksilla. Ihan periaatteesta ei sossusta ole rahaa ennen sitä tai sen jälkeen haettu, eikä ole onneksi juuri tarvinnutkaan, mutta kyllä sillä rahalla liian mukavasti elää jos menot on valmiiksi pieniä. 

Vierailija
4/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:04"]

Hyvin näyttää pyyhkivän ja perhetyöntekijät ie lapsia milloin minnekkin tapahtumiin ja kaikki leirit ja harrastuksetkin maksetaan. Ei siinä mitään, olisipa meilläkin varaa :D

[/quote]

Tää on valitettavasti totta. Erilaisia tukia tulee joka suunnalta koska perhe on vähävarainen, puutteessa jne. Ei siihen tarvita muuta kuin se että osaa olla tarpeeksi surkea ja lamassa ja tietää oikeat tahot joilta saa, viimeisimpänä seurakunnat ja lomatuet ym. Yritäpä saada palkka riittämään siihen kaikkeen niin ei ihan pienillä rahoilla pääsekään kun on ensin itse maksanut asumisensa, vedet, sähköt, lääkärikulut, lääkkeet, työmatkat, päivähoidon, harrastukset ja muut "harkinnanvaraiset" hankinnat joihin sossun vakiasiakkaana saa rahaa. 

Jos pesukone hajoaa, maksat senkin itse tai olet ilman. 

Vierailija
5/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa nyt ne toimeentulotuen perusosat joista suoraan näkee paljon sossun asiakkaalle jää käteen elämiseen vuokran, sähkön ja sairaskulujen jälkeen. Sitten voitte miettiä paljon teille jää vastaavien kulujen jälkeen ja verrata onko se toimeentulotuki paljon vai vähän.

Omasta mielestäni toimeentulotuella eläminen on todellakin kituuttamista. Kyllä ainakin kaikille keskituloisille jää asumiskulujen ja sairaskulujen jälkeen rutkasti enemmän elämiseen kun sossun elätille.

Sossun tuella elävä voi laittaa vaikka 80% toimeentulotuesta ruokaan ja loput muuhun tai sitten joku vähäruokaisempi laittaa 50% ruokaan ja rahaa jääkin sitten enemmän siihen muuhun hömppään. Ne rahathan saa käyttää miten haluaa.

Ihmisten kulutustottumukset on niin erilaisia.

Mutta palatakseni siihen että elääkö sossun tuella hyvin niin vastaus on: ei todellakaan! Jos joku elää yleensä syynä on joku seuraavista:

-henkilöllä on säästöjä joita käyttää sossun tuen lisäksi (säästöt pimitetty sossulta)

-henkilöllä on pimeitä tuloja jotka tulee sossun tuen lisäksi

-henkilö saa normi toimeentulotuen lisäksi harkinnanvaraista toimeentulotukea jonkun erityissyyn takia.

-henkilö saa avustusta suoraan vaikka sukulaisilta (rahana tai tavarahankintoina) joka tulee toimeentulotuen päälle jos se pimitetään sossulta

Yleensähän toimeentulotuki lasketaan vain noiden perusnormien mukaan mutta lisäksi voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea vaikka vuokrarästeihin, kodinkoneisiin tai johonkin muuhun. Käsittääkseni tätä täydentävää toimeentulotukea on aika vaikea saada eli eivät kaikki pyytämällä sitä saa vaan katsotaan tilannekohtaisesti onko tämä tuki välttämätöntä. Käsittääkseni esim. kodinkoneita ei sossun pitäisi antaa sossun tuella ostettavaksi jos perhe asuu esim. taloyhtiössä jossa on pesutupa ja mahdollisuus pestä siellä. (en ole sossu en tiedä vaihteleeko kuitenkin säännöt pärstäkohtaisesti)

Itseänikin kiinnostaisi juuri tämä harkinnanvarainen tuki että kuinka helposti ja millä perustein sitä kenellekin annetaan. Tämä tuki on syystäkin aiheuttanut närää monien ihmisten joukossa koska kun normaali toimeentulotuen perusosa on kaikille sama niin täydentävän toimeentulotuen saaminen riippuu paljon tuen myöntäjästä ja mikä on käytänkö missäkin kunnassa jonkun tietyn asian kohdalla.

Mutta siis vielä tuo harkinnanvarainen tuki käsittääkseni jaetaan kuitenkin vain johonkin tiettyihin menoihin eikä sitä ainakaan pitäisi jakaa mihinkään sellaisiin tarkoituksiin jotka on tarkoitettu katettavaksi tuosta toimeentulotuen perusosasta eli ruoka, vaatteet, virkistysmenot jne.

Vierailija
6/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:04"]

[/quote]

Tää on valitettavasti totta. Erilaisia tukia tulee joka suunnalta koska perhe on vähävarainen, puutteessa jne. Ei siihen tarvita muuta kuin se että osaa olla tarpeeksi surkea ja lamassa ja tietää oikeat tahot joilta saa, viimeisimpänä seurakunnat ja lomatuet ym. Yritäpä saada palkka riittämään siihen kaikkeen niin ei ihan pienillä rahoilla pääsekään kun on ensin itse maksanut asumisensa, vedet, sähköt, lääkärikulut, lääkkeet, työmatkat, päivähoidon, harrastukset ja muut "harkinnanvaraiset" hankinnat joihin sossun vakiasiakkaana saa rahaa. 

Jos pesukone hajoaa, maksat senkin itse tai olet ilman. 

[/quote]

ja ennen kuin joku tulee sanomaan että kadehdin sossutuella eläviä niin todellakaan en kadehdi. Kuulun itse juuri tuohon vähävaraisten perheiden joukkoon ja tiedän millaisella asenteella näissä kuvioissa pärjää jos haluaa saada mahdollisimman paljon irti. Päähäntaputtelijoita ja tukiperheitä ym toimintaa riittää jos osaa vetää oikeasta narusta. En vain katso tarpeelliseksi hyödyntää niitä mahdollisuuksia kun pärjään ilman toimeentulotukeakin ja lapset ovat luokkansa parhaimmistoa, aikovat yliopistoon eikä meillä ole mielenterveys- tai päihdeongelmia. Rahaa ei menee edes tupakkaan. Mutta tiedän kuinka paljon tukea voi saada jos vaan joko kuuluu tiettyyn yhteiskunnalliseen kategoriaan, esim. työttömät/yh:t tai osaa näytellä ja vaatia tarpeeksi. Olet automaattisesti jotenkin reppana jos olet yh tai jäänyt työttömäksi vaikka sinulla olisi kaksi korkeakoulututkintoa ja firma meni konkkaan. 

Palkansaajia ei kukaan muista. 

Vierailija
7/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosiaan kohtuutonta noissa tuissa, että niiden saajalla itsellään ei ole mitään vastuuta mistään,  mikä passivoi ajan kanssa kenet tahansa. Lähipiiristä tiedän tapauksen  jolle sossu kustantaa bussikortin ja kuntosalikortin, perusteena on syrjäytymisen ehkäiseminen. Ajatus on ihan järkevä juu, mutta todellisuudessa ei edistä saajan työllistymistä tai muutakaan millään tavoin.

Samoin tiedän muutaman nuoria joilla ei ole ammattitutkintoa, eivät siis saa kelalta euroakaan. Sossu ei velvoita näitä nuoria opiskelemaan eikä töihin, lieneekö sitten syynä riittämättömät resurssit vai mikä, mutta hyvin passivoivaa tämäkin. Nuoret vievät siis sosiaalitoimistoon tilinauhansa n.3kk välein ja rahat tulee kerran kuussa tilille, jos kuiteissa ei ole mitään ylimääräistä. Ei ole henk. koht. tapaamisia eikä mitään velvoitteita rahan saamiseksi, päinvastoin jätäppä vuokra maksamatta niin sossu antaa siihen rahat uudelleen ettei mene kämppä alta.

Vierailija
8/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta luulen aika harvalla sossun olevan ainoa tulonlähde. Sossu täydentää sitä mihin muut tulot ei riitä eli laskettuun minimitoimeentuloon. Kenen vika, jos somalaiset palkat ei riitä laskettuun minimitoimeentuloon? 

Vierailija
9/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:37"]

Kyllä toimeentulotuki riittää moneen, jos ei baareile ja elää suhteellisen nuukasti. Eräs äiti juuri kertoi, että meinaavat taas kesällä etelään lasten kanssa. On lopettanut baareissa käymiset ja ei ole autoa tmv., laittaa itse ruokaa ja elää suhteellisen pienellä. Hiukset laittaa kaveri. Sanoi, että kyllä kannatti lopettaa baari-illat, kun nyt saa säästettyä purkkiin joka kuukausi 250 Euro ja taas on rahaa kesällä viedä lapset rantalomalle.:) Ihan hieno juttu. Minusta tuollainen tavoitteellisuus edes tuossa asiassa on oikein hyvä, parempi kuin baareissa notkuminen. Kysymyksessä siis äiti + kaksi lasta.

[/quote]

Toimeentulotuella elävä ei todellakaan voi säästää rantalomaa varten ilman, että hän tekee petoksen eli esim. nostaa käteisenä osan rahoista ja siirtää ne jollekin salaiselle tilille. Se on rikos ja siitä seuraa tukien takaisin maksaminen jne.

[/quote]

Ei ole rikos säästää rahaa.

[/quote]

Työmarkkinatukea saava (tai joku muu pienituloinen) voi toki säästää niin paljon kuin pystyy, mutta toimeentulotukea saavan kohdalla sama ei onnistu. Toimeentulotuesta ei todellakaan saa säästellä lomarahoja sillä sitä ei pitäisi saada tilanteessa, jossa tilillä onkin pari tonnia ylimääräistä. Tämän voi kiertää huijaamalla, mutta se on todellakin rikos josta voi saada syytteen.

Vierailija
10/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin vituttaa lukea keskusteluja ja artikkeleita sossueläteistä, joilla rahaa tuntuu riittävän. Ja ei, yllättäen en ole katkera sellaisesta mistä en mitään tiedä. Olin itse sosiaalitoimen asiakas kaksi vuotta erittäin vaikean elämäntilanteen vuoksi ja minun oli todella vaikea saada sieltä rahaa. Siis ihan siitä "perusosasta" sain tapella joka kuukausi, vaikka tililläni olisi ollut pyöreät 0 euroa. Mitään harkinnanvaraista lisätukea en saanut koskaan, mutta leikkasivat kyllä tukea 20% kun en enää kyennyt menemään tapaamaan todella ilkeää ja syyllistävää virkailijaa sinne.

Silti osa tuntuu saavan sitä rahaa vain sormia napauttamalla. Ehkä en ollut itse tarpeeksi röyhkeä pyytääkseni lisää ilmaista rahaa sellaisiin turhuuksiin kuin kampaaja ja muotivaatteet.

Vierailija
11/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:55"]

Mua niin vituttaa lukea keskusteluja ja artikkeleita sossueläteistä, joilla rahaa tuntuu riittävän. Ja ei, yllättäen en ole katkera sellaisesta mistä en mitään tiedä. Olin itse sosiaalitoimen asiakas kaksi vuotta erittäin vaikean elämäntilanteen vuoksi ja minun oli todella vaikea saada sieltä rahaa. Siis ihan siitä "perusosasta" sain tapella joka kuukausi, vaikka tililläni olisi ollut pyöreät 0 euroa. Mitään harkinnanvaraista lisätukea en saanut koskaan, mutta leikkasivat kyllä tukea 20% kun en enää kyennyt menemään tapaamaan todella ilkeää ja syyllistävää virkailijaa sinne.

Silti osa tuntuu saavan sitä rahaa vain sormia napauttamalla. Ehkä en ollut itse tarpeeksi röyhkeä pyytääkseni lisää ilmaista rahaa sellaisiin turhuuksiin kuin kampaaja ja muotivaatteet.

[/quote]

Se on totta varmaan että harkinnanvaraista saadakseen monet ruikuttavat, itkevät, valehtelevat, ovat röyheitä ja ovat ennenkaikkea laskelmoivia.

Mutta muotivaatteisiin ja kampaamokäynteihin ei harkinnanvaraistakaan anneta joten turhaan olisit ruikuttanut.

Vaikka harkinnanvarainen tuki on tarkoitettu vait tosi hätätilanteisiin niin tietenkin varmaan löytyy aina niitä jotka laskelmoivat ja tahallaan jopa tuhlaavat normi toimeentulotuen johonkin älyttömään ja sitten itkevät että rahat ei riitä ruokaan minkä avulla tavallaan saavat siis pummattua itselleen enemmään toimeentulotukea mitä kuuluisi tai mitä muut saavat.

Mutta normi toimeentulotukea saavat ovat tosi tiukilla.

Vierailija
12/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 11:54"]

Kyllä toimeentulotuki riittää moneen, jos ei baareile ja elää suhteellisen nuukasti. Eräs äiti juuri kertoi, että meinaavat taas kesällä etelään lasten kanssa. On lopettanut baareissa käymiset ja ei ole autoa tmv., laittaa itse ruokaa ja elää suhteellisen pienellä. Hiukset laittaa kaveri. Sanoi, että kyllä kannatti lopettaa baari-illat, kun nyt saa säästettyä purkkiin joka kuukausi 250 Euro ja taas on rahaa kesällä viedä lapset rantalomalle.:) Ihan hieno juttu. Minusta tuollainen tavoitteellisuus edes tuossa asiassa on oikein hyvä, parempi kuin baareissa notkuminen. Kysymyksessä siis äiti + kaksi lasta.

[/quote]

Toimeentulotuella elävä ei todellakaan voi säästää rantalomaa varten ilman, että hän tekee petoksen eli esim. nostaa käteisenä osan rahoista ja siirtää ne jollekin salaiselle tilille. Se on rikos ja siitä seuraa tukien takaisin maksaminen jne.

[/quote]

[/quote]

Työmarkkinatukea saava (tai joku muu pienituloinen) voi toki säästää niin paljon kuin pystyy, mutta toimeentulotukea saavan kohdalla sama ei onnistu. Toimeentulotuesta ei todellakaan saa säästellä lomarahoja sillä sitä ei pitäisi saada tilanteessa, jossa tilillä onkin pari tonnia ylimääräistä. Tämän voi kiertää huijaamalla, mutta se on todellakin rikos josta voi saada syytteen.

[/quote]

Alapeukutatko koska tälläinen sääntö on typerä vai koska tämä ei mielestäsi ole totta? Säästöt lasketaan tuloiksi toimeentuloa hakiessa eli sitä ei todellakaan saa ihminen, jolla on lomamatkarahat säästötilillä ilman huijaamista. Sossuun pitää toimittaa tiliotteet eli vaikka jättäisi säästötilinsä ilmoittamatta sinne ei voi rahaa siirtää ilman, että sossu huomaa. Siinä pitää oikeasti keplotella tietoisesti, nostaa käteistä ja tallentaa se erikseen, ja kyllä siitä vaan rikossyyte on hyvinkin mahdollinen vaihtoehto.

Vierailija
13/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:08"]

Se on totta varmaan että harkinnanvaraista saadakseen monet ruikuttavat, itkevät, valehtelevat, ovat röyheitä ja ovat ennenkaikkea laskelmoivia.

Mutta muotivaatteisiin ja kampaamokäynteihin ei harkinnanvaraistakaan anneta joten turhaan olisit ruikuttanut.

[/quote]

Joo, en uskokaan niin, se oli lähinnä esimerkkinä siitä minkä tasoisiin asioihin monien muiden toimeentulotuki tuntuu riittävän. Minä olisin tarvinnut oikeasti lisää rahaa esimerkiksi ruokaan (ja en tosiaan syönyt kalliisti, vaan pääasiassa edullista kasvisruokaa) ja matkakorttiin. Mainitsin nämä asiat toki hakemuksissani ja tapaamisissa. Olisi kai pitänyt mainita itkujen ja huutojen kera.

Vierailija
14/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä toimeentulotukea saavakin saa säästää, mutta säästöt pitää olla sukanvarressa. 

Vierailija
15/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä toimeentulotukea saavakin saa säästää, mutta säästöt pitää olla sukanvarressa. 

[/quote]

Aivan. Ne säästöt pitää piilottaa sossulta ja se on huijaamista.

Vierailija
16/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta en nyt kadehtisi kuitenkaan ihmistä joka joutuu olemaan sossun tarkkailun alla ja piilottelemaan rahojaan jotta ei menettäisi toimeentulotukea. Paljon mielummin varmaan moni näistä kävisi töissä, ottaisi sen kuukausipalkan tililleen eikä olisi sossun kanssa missään tekemisisssä.

Vierailija
17/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 12:18"]

[/quote]

Jep, se on huijaamista, mutta ei mielestäni moraalisesti väärin. Samoin on mielestäni hyvin nurinkurista, ettei sosiaalitoimessa kannusteta järkevään rahankäyttöön esimerkiksi juuri säästämisen kautta. Eihän siitä sossutuesta saa kuitenkaan mitään älyttömiä summia säästettyä, muutamia kymppejä kuukaudessa (ehkä korkeintaan satasen?). Eri asia on tietenkin kannattaako vähävaraisen säästää nimenomaan matkoihin. Yleisesti ottaen säästäminen on kuitenkin viisasta ja on kerta kaikkisen hullua, että sossu kannustaa asiakkaitaan tuhlaamaan kaiken, jotta he saavat rahaa seuraavassakin kuussa.

Vierailija
18/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:06"]

3. Miten saamattomaksi tuo systeemi ihmisen tekeekään. Näille ihmisille on yhteistä se, että rasittuvat todella pienestä vaivan näöstä ja tottuvat siihen, että aina on apu saatavilla. Esim. jos asioivat saman päivän aikana sossussa ja kelassa ovat niiiiin poikki, etteivät voi koko loppuviikkoon enää edes imuroida. Samoin jos on joku asian hoito, kiikuttavat lapsensa aina johonkin hoitoon, kun eihän se nyt ole mahdollista lasten kanssa varaamassa aikaa kampaajalle tai suorittaa ikkunoiden pesua. Välillä työssä käyvänä perheellisenä kuuntelen juttujaan ihan suu auki. Minä (ja sadat tuhannet muut) selviän tietyistä arkipäivän asioista työn ohessa ja lasten kanssa.

[/quote]

Buahhahhahhaaaa! :D :D :D On tainnut unohtua omat kotiäitiajat ja nousta sumppi päähän, kun sitä ehtii juoda lakisääteisesti monta kertaa päivässä maailmaa parantaen? Työttömän/kotiäidinkö pitäisi hoitaa ihan itse ilman ulkopuolista apua lapset 24/7 ja tehdä siihen päälle kotityöt väsymättä? Ei sellainen laiskimus ansaitse edes muutamaa tuntia vapaata, koska se on koko ajan vapaalla? Mitä sinä oikein teet työksesi, jos voit hoitaa lapset ja kodin ihan siinä sivussa ja töiden ohessa? Ihanko ne lapset on siellä työpaikalla mukana? Taidat itsekin hoidattaa lapsesi päiväkodilla vai ovatko peräti jo niin isoja, että käyvät koulua? Et taida viettää kovin paljon aikaa lastesi kanssa, kun ei näytä stressaavan yhtään? Äkkiäkös ne pakolliset kotihommat hoitaa töiden jälkeen illalla, vaikka kiljuva apina roikkuisi jalassa kiinni, kun ei tarvitse tehdä sitä oikeasti aamusta iltaan... tehdä erinäisiä pieniä asioita sen jalassa roikkuvan apinan kanssa. :)

Jotkut köyhät ovat muuten mestareita tarjousten löytämisessä. Käykö kateeksi, jos löydän 50 euron paidan vitosella? Löysin lapsellekin 110 euron arvoisen Reiman talvihaalarin 35 eurolla. :D

Vierailija
19/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle on monesti sanottu sossusta, että säästä! Kun on pitänyt jotain kalliimpaa hankkia, esim. uusi imuri, lapsille talvikengät/vaatteet. (ja imureita saa alle satasella ja kirpparilta VOI löytää edullisesti vaatteet/kengät), mutta toimeentulotuella elävälle, ne on kuitenkin sellaisia isoja menoeriä, joihin on pakko pistää rahaa sivuun joka kuukausi.

Eikä sossukaan kiellä säästämistä, sama se heille on laitatko nostamasi 50e sukanvarteen vai käytätkö samantien. Vain se raha vaikuttaa, joka on tilillä.

Vierailija
20/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Sossu ei maksa automaattisesti kodinkoneita, esim. pesukoneen saa vain silloin, jos on lapsia perheessä eikä taloyhtiössä ole pesutupaa.

Ja palkat joillakin aloilla ovat niin pienet, että elintaso voi olla sossun rahoilla jopa parempi. Esim. käteen voi jäädä reilu tonni molemmilla keinoilla kolmelle hengelle, mutta sossu maksaa reseptilääkkeet, kotivakuutuksen, sähkölaskun jne. joten todellisuudessa töissäkäynti pistää miinukselle.