Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossun tuilla elävät perheet.

Vierailija
07.04.2014 |

Tiedän jo valmiiksi, että alapeukkuja satelee. Mutta kirjoitanpa silti aatokseni asiasta. Tunnen muutaman sossun tuilla elävän ja en voi olla ihmettelemättä tiettyjä asioita.

1. Paljonko  sieltä sossusta oikein sitä rahaa saa?! Yhdellä äidillä on aina uudet vaatteet, kun tapaamme. Itselläni ei todellakaan ole joka kevät ja syksy varaa ostaa uutta takkia ja kenkiä. Hiustyylikin vaihtelee tiheeään eli käy siis säännöllisesti laitattamassa hiuksiaan, viimeisimpinä pidennykset. Näiden lisäksi käy baarissa joka toinen viikonloppu sisältäen taksimatkat ja snägäriruuat. En minä vaan raaskisi, tekisi aikamoisen loven kuukausibudjettiin.

2. Edellämainitun lisäksi, jos tulee tarve vaikkapa uudelle kodinkoneelle, sossu maksaa. Henkilö maksaa itse alkuun ja sossusta saa rahat takaisin kuittia vastaan. Näin, vaikka henkilöllä on sillä hetkellä itsellään rahaa. Esim. sossu maksaa kodinkoneen ja äiti lähtee samana viikonloppuna laivareissulle.

3. Miten saamattomaksi tuo systeemi ihmisen tekeekään. Näille ihmisille on yhteistä se, että rasittuvat todella pienestä vaivan näöstä ja tottuvat siihen, että aina on apu saatavilla. Esim. jos asioivat saman päivän aikana sossussa ja kelassa ovat niiiiin poikki, etteivät voi koko loppuviikkoon enää edes imuroida. Samoin jos on joku asian hoito, kiikuttavat lapsensa aina johonkin hoitoon, kun eihän se nyt ole mahdollista lasten kanssa varaamassa aikaa kampaajalle tai suorittaa ikkunoiden pesua. Välillä työssä käyvänä perheellisenä kuuntelen juttujaan ihan suu auki. Minä (ja sadat tuhannet muut) selviän tietyistä arkipäivän asioista työn ohessa ja lasten kanssa.

Ja sitten loppuun pakollinen argumentti asiaan liittyen: "voithan sä ite jäädä sossun tuille, jos oot noin kateellinen". Ei kiitos, kunhan ihmettelen, miten yhteiskunnan varoja käytetään.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jouduttiin hakemaan yhdeksi kuukaudeksi toimentulotukea kun vanhempainrahakauteni loppui, ja tyät alkoivat vasta sitä seuraavassa kuussa. (Olen siis yhden lapsen yksinhuoltaja). Perusosa taisi olla 450€ ja lapsesta "sai" lisäksi 274€. Eli minulla jäi enemmän jopa käteen mitä vanhempainpäivärahan jälkeen.

Onneksi työt kuitenkin alkoivat, minua hävetti käydä pyytämässä sossusta apua.

Vierailija
62/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:28"]

Me jouduttiin hakemaan yhdeksi kuukaudeksi toimentulotukea kun vanhempainrahakauteni loppui, ja tyät alkoivat vasta sitä seuraavassa kuussa. (Olen siis yhden lapsen yksinhuoltaja). Perusosa taisi olla 450€ ja lapsesta "sai" lisäksi 274€. Eli minulla jäi enemmän jopa käteen mitä vanhempainpäivärahan jälkeen.

[/quote]

No eipä kovin paljoa ole... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon itse saanut toimeentulotukea muutaman kerran lyhyitä aikoja, tosin kyllä sinkkuna. Sossu maksaa vuokran, mahdolliset lääkkeet ja pakolliset laskut (vesi, sähkö, kaasu), mutta ei esim. nettiä tai bussikorttia. Ne ja kaikki muu (ruoka, vaatteet ja muut menot) pitää maksaa siitä käteen jäävästä rahasta. Noihin kodenkoneisiin ja muihin voi tosiaan hakea avustusta, mutta itselläni ei ole siitä kokemusta, koska pisin aika, jonka olen tt-tukea nauttinut, oli nelisen kuukautta.

Vaikea sanoa, mistä tämä tuttusi saa rahat uusiin vaatteisiin ym., mutta toimeentulotuki on kyllä sen verran pieni (tosin onhan se iso opintotukeen verrattuna, mä olin opiskeluaikana kahdesti tt-tuella), ettei sillä kovin herroiksi eletä. Joko kyse on siitä, että hänellä on muita tulonlähteitä tai sitten syövät lähinnä kaurapuuroa. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa kuvittelisin, että sossu puuttuisi asiaan niin, että antaisi ruokaan lasketun osan maksusitoomuksina ruokakauppaan, ei rahana.

Vierailija
64/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:21"]

Olen ihmetellyt tuota samaa.Kaverini jätti koulun kesken eikä edes sossusta tullut karenssia.Päin vaston,silitti vaan päätä että hyvähyvä.

[/quote]

En ole sossun asiakas, mutta ei sieltä tietääkseni saa "karenssia". Ihan kiva kun maatuskat täällä "närkästyvät" asioista perustuen tällaiseen vankkaan faktatietouteen. Häikäisevää sanoisinko...

Vierailija
65/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:28"]

[/quote]

No eipä kovin paljoa ole... 

[/quote]

No eihän se ollutkaan. Apua olisi lisäksi saanut kodinkoneiden ostamiseen jos tarvetta olisi ollut yms.

Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että saatiin apua kun sitä tarvittiin!

Vierailija
66/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sossu sen tietäisi, mitä heillä syödään?

Vierailija
67/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt samaa ja ainakin huomannut, että he eivät osaa käyttää rahaa. Kun tulee rahaa niin heti "rahapäivånä" mennään kampaajalle ja shoppailemaan. Loppukuu sitten syödään makaronia ja käydään diakoniatoimistossa hakemassa ruokalappuja.

Vierailija
68/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:21"]

Olen ihmetellyt tuota samaa.Kaverini jätti koulun kesken eikä edes sossusta tullut karenssia.Päin vaston,silitti vaan päätä että hyvähyvä.

[/quote]

Laki takaa kaikille perustulon. Työstä kieltäytyminen ym. voivat kylläkin alentaa toimeentulotukea, mutta rahaa on tietysti kuitenkin annettava. Haluaisitko todella muuttaa lakejamme niin että tämä perusturva poistettaisiin?

Vierailija
69/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaanpa tilanne: äiti+4 lasta.Äiti ei ole turvautunut tukeen vain satunnaisesti vaan elänyt sen varassa koko ikänsä. Sossu maksaa kaiken.

Rahaa tulee käteen kuussa rapiat 1800e,jonka lisäksi maksetaan vuokra,päivähoidot (jossa lapset tietysti ovat ennen kouluikää) jne jne. Enemmän tuo on kuin MoNELLA työssäkäyvällä.

Ei voi kuin päätään pyöritellä,että kauanko tuo sukulaiseni saa lusmuta.Itse työssä käyvänä ja oikeastaan aika hyvätuloisena jo pelottaa,että mihin tämä meidän maaparka on menossa kun täällä voi ihan aidosti elää elämänsä ihan mukavasti tekemättä yhtään mitään sen eteen.

Vierailija
70/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pitkä kokemus hyvin köyhänä olemisesta, vaikka sossusta ei rahaa ollakaan haettu. Tuo kädestä suuhun eläminen on tosiaan se päällimmäinen asia. Kun on vuosia ja vuosia ollut köyhä, niin rahalla on erilainen merkitys. Ikinä et voi säästää, koska kaikki raha mikä tulee, menee joka tapauksessa. Aina joudut jostain rahaa anelemaan. Et voi siis ikinä ajatella niin, että jos nyt suunnittelen menoni vaikka puoleksi vuodeksi eteenpäin, voin hyvällä omallatunnolla hankkia jotain oikein kivaa. Omalla kohdalla ns. omat rahat (nekin useimmiten KELAlta) eivät ole riittäneet edes kuukauden vuokraan ja ruokaan, joten kaikki isommat ostokset (pitkään tyyliin jopa sukat ja kalsarit) piti pyytää omilta vanhemmilta. Välillä vain ei jaksanut aina olla se köyhä ja meni vaikka ulos syömään. Nyt vihdoin ja viimein edes toinen perheemme aikuisista on saanut töitä, joten ensimmäistä kertaa ikiaikoihin voimme edes harkita säästämistä ja raha-asioidemme suunnittelua kuukautta pidemmälle.

Täytyy vielä sanoa, että sossusta emme koskaan ole saaneet rahaa, koska meitä ohjeistettiin, että sitä varten pitäisi osoittaa, että tili on ollut useamman kuukauden ajan miinuksella. Tätä en vieläkään ymmärrä. Ei meillä rahaa ole ollut vuosiin ja vuosiin (vakavan sairauden tähden), mutta en minä laskuja ole koskaan jättänyt maksamatta! Kyllä ne eräpäivät on etukäteen aina tiennyt, ja lakki kourassa ollaan kumpaisenkin vanhemman ja myös KELAn tiskin edessä seisottu monet kerrat.

No joka tapauksessa, köyhän elämä on ihan aidosti sieltä suolesta, ei kukaan tällaista näköalatonta elämää halua.

Vierailija
71/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Tällaiset aloitukset perustuvat juuri sellaiseen mutuolettamuksiin ja pintapuolisiin tietoihin ihmisten elämästä, siis siihen, miltä jokin asia näytää ulospäin.

Otetaan nyt esimerkiksi kohta 3) eli saamattomuus ja väsymys. On eri asia jaksaa töissä ja lasten kanssa parisuhteessa kuin esim. silloin jos on kyse yksinhuoltajasta, jonka pitää jaksaa kaikki itse ja koko ajan. Kuinka henkisesti kuluttavaa sellainen tilanne on - sitä on ns. kahden vanhemman perheellisen vaikea varmasti ymmärtää. Siis asioissa on puolensa ja tuomitsemalla jonkun me yleensä kätevästi suljemme silmämme sellaisilta tekijöiltä, joilla on merkittävä osuus tilanteiden syntymisessä.

Mutta pakko jälleen todeta, että ap:llä on ainkin asiat ihan kohtalaisen hyvin, jos suurin närä on jonkun huonomassa asemassa olevan elämän pienet yksiyiskohdat.

Vierailija
72/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella ei todellakaan eletä leveästi. Perusosa yksin asuvalle on noin 480e (yksinhuoltaja 528e) ja avio- tai avopuolisoille n. 400e per nenä. Lapsista saa liukuvan skaalan mukaisesti n. 250-330e, pienemmästä lapsesta vähemmän kuin esim. teinistä.

Menot vähennetään tuloista ja erotuksen saa sitten toimeentulotukena. Suurimmalle osalle se on täydentävä tuki eli on aika harvinaista, että se olisi ainoa raha mitä maksetaan. Tuloihin otetaan huomioon kaikki tuet lapsilisästä lähtien eli jos saat lapsilisää saat sen verran vähemmän toimeentulotukea. Menoissa otetaan huomioon vuokra, tuo perus osa, muut asumiskustannukset (vesi jne.) sekä terveydenhuoltomenot, mutta that's it. Siitä perusosasta pitää maksaa kaikki muut laskut ja menot eli ruoka, netti, puhelin jne.

Sossu ei todellakaan maksele kodinkoneita tuosta vaan. Vuokralla asuville sitä paitsi se isännöitsijä on se jonka tehtävänä on hankkia uusi jääkaappi tms. Pyykinpesukoneeseen saattaa saada rahoitusta, mutta sekin on harkinnan varaista. On kuitenkin selvä, että joissain tilanteissa se on täysin pakollinen mikäli pyykkitupa puuttuu jne. 

Ihmiset käyttävät rahansa eri tavoin. Joku saattaa ostaa pienistä rahoistaan satasen takin ja sitten pihistellä loppukuun ajan ruoasta. Suurin osa ei kuitenkaan käytä rahojaan kampaajalla käyntiin. Valintoja voi tehdä pienilläkin tuloilla. Toimeentulotuen kanssa on myös se ongelma, että siitä ei voi säästää. Jos elät nuukasti ja saisit esim. 50e sivuun, siihen ei oikeastaan kannusteta sillä se vähennetään seuraavan kuukauden rahasta, jos ei kikkaile sitä käteiseksi. Toimeentulotuella elävällä ei ole mahdollisuutta vakuutuksiin, he eivät kerryttää omaisuutta, saada omaa kämppää ja he ovat täysin riippuvaisia joka kuukausi tehtävästä toimeentulotukipäätöksestä. Ei mitään herkkua.

Vierailija
73/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, jos olet itsekin neljän lapsen yh, niin onhan tuo aika epäreilua. Minä en tosin saa mitään nautintoa siitä, että yh vetää itsensä piippuun raskaassa työssä ja hoitaa vielä 4 lasta siinä samalla. Siksi varmaan moni on jo luovuttanut, kun tietää, ettei jaksaisi.

Vierailija
74/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 08:39"]

Kuvitellaanpa tilanne: äiti+4 lasta.Äiti ei ole turvautunut tukeen vain satunnaisesti vaan elänyt sen varassa koko ikänsä. Sossu maksaa kaiken.

Rahaa tulee käteen kuussa rapiat 1800e,jonka lisäksi maksetaan vuokra,päivähoidot (jossa lapset tietysti ovat ennen kouluikää) jne jne. Enemmän tuo on kuin MoNELLA työssäkäyvällä.

Ei voi kuin päätään pyöritellä,että kauanko tuo sukulaiseni saa lusmuta.Itse työssä käyvänä ja oikeastaan aika hyvätuloisena jo pelottaa,että mihin tämä meidän maaparka on menossa kun täällä voi ihan aidosti elää elämänsä ihan mukavasti tekemättä yhtään mitään sen eteen.

[/quote]

Miten olet noin perillä hänen saamistaan rahamääristä? Tuo 1800e kuulostaa siltä, että olet arvioinut summan yläkanttiin ja sossustahan se ei todellakaan voi kokonaisuudessaan tulla. Suurin osa tulee elatustuista, lapsilisistä ja todennäköisesti esim. työmarkkinatuesta. Suomessa asumistukiin ja toimeentulotukiin uppoaa suuria rahoja osittain sen takia, että asuminen on täällä aivan mielettömän kallista. Jos suuremmista kaupungeista löytää kolmion, jonka vuokra on "vain" 700e niin on jo onnekas. Asumistuet ovat suora tulonsiirto vuokranantajalle ja se ei käy kaikkien sitä saavien kohdalla omalla tilillä lainkaan.

Vierailija
75/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisteluja menneisyydestä. 90-luvun lopulla meillä oli jo 1 lapsi, toinen tulossa. Mies päätti viisaasti (oikeasti) lukea itselleen kunnon ammatin. Siihen saakka oli tehnyt 2 matalapalkkaista työtä yhtä aikaa. Tehtaassa päivät, ravintolassa illat. Pääsi hyvään kouluun ja minä olin edelleen kotona lasten kanssa minimituilla, mies perusopintotuella, kun ikä ei riittänyt aikuisopintotukeen. 4:stä päivästä jäi puuttumaan. Sossusta yritimme hakea apua niukkaan toimeentuloomme. Sieltä sanottiin suoraan, että iltatöitä pystyy tekemään myös perheellinen. Tarkoittivatko sitten minua tai miestä, se jäi epäselväksi. Pitikö siis miehen tehdä läksyt ja lukea tentteihin töissä vai minun raskaana pienten kanssa olla vaikka kassalla? Pärjäsimme koko miehen opiskeluajan ilman soskua, opintotuella, -lainalla, äitiys/kotihoidontuella sekä asumistuella. Kaksi lastakin saimme lisää, eli 6 henkinen perhe pärjäsi noilla perustuilla useamman vuoden. Tuo mainitsemasi tapaus on varmasti urbaani legenda. Ei sossusta saa rahaa, ellei ole oikeasti työkyvytön tai nälkäkuolemaa tekemässä. Sossun kautta, vuosia sitten, marraskuussa haimme myös siihen joululahjakampanjaan, jossa annettiin vähävaraisille 60€ lahjakortti jouluruokiin ja -lahjoihin. Ne oli kuulemma päätetty jo syksyllä, menkää vanhempienne luo viettämään joulu. Ei ollut vanhempia enää, molemmat ainoita lapsia. Makaronilla on menty monta joulua. Onneksi muksut olivat pieniä silloin, eivät muista noista ajoista mitään. Nykyään mies ansaitsee paljon ja itsekin tienaan kohtuudella. Opintolainat on nyt maksettu ja kaupassa ei tarvitse miettiä ostaako pari omppua vai jauhopussin. Itse olisin ollut onnellinen pienestäkin avusta aikoinaan, mutta pärjäsimme silti. Sossun asiakkailla varmaan vielä huonommin asiat?

Vierailija
76/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut säännöllisesti UFF:in euron päiviltä koko porukalle säkeittäin vaatteita, jotka näyttävät hyviltä ja moni on kysynyt että mistä olet ostanut. Olemme opiskelijaperhe, ja saamme sossun tukea. Se on niin mitätön tuki, että sitä kadehtivien kehoitan kokeilemaan samaa. Ja se tarkoittaisi tosiaankin elämistä vain sillä tuella, me itse emme saa keneltäkään rahallista apua, eikä realisoitavaa omaisuutta ole lainkaan. Onneksi pian valmistumme ja pääsemme toivottavasti nopeasti töihin.

Vierailija
77/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun monella työttömällä kaverilla on aina hiukset viimeisen päälle leikattu ja värjätty. Rakennekynnet ja ripsenpidennykset aina huollettuna. Ja tupakkaan on tietenkin aina rahaa. Oon miettinyt, että ehkä he vaan on sitten tottuneet "huonompaan" ruokaan, syödään makaronia, sikanautajauhelihaa, pakastevihanneksia, aleleipää tms. Pakkohan sitä jostain on sitten nipistettävä.

Vierailija
78/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vähän sieltä sossusta pitäisi saada, että te olisitte tyytyväisiä? Yksin elävälle perusosa on 480,20e eli paljonko sitä pitäisi leikata? Olisiko 200e hyvä kuukaudeksi, tulisiko siitä hyvä mieli?

Vierailija
79/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toimeentulotuki riittää moneen, jos ei baareile ja elää suhteellisen nuukasti. Eräs äiti juuri kertoi, että meinaavat taas kesällä etelään lasten kanssa. On lopettanut baareissa käymiset ja ei ole autoa tmv., laittaa itse ruokaa ja elää suhteellisen pienellä. Hiukset laittaa kaveri. Sanoi, että kyllä kannatti lopettaa baari-illat, kun nyt saa säästettyä purkkiin joka kuukausi 250 Euro ja taas on rahaa kesällä viedä lapset rantalomalle.:) Ihan hieno juttu. Minusta tuollainen tavoitteellisuus edes tuossa asiassa on oikein hyvä, parempi kuin baareissa notkuminen. Kysymyksessä siis äiti + kaksi lasta.

Vierailija
80/95 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt puhuko paksaa sain 1400 e sossusta kun plin maksanut vuokravakuuden säästöistäni ja sitten vuokra. Käteen jäi loppukuuksi 800 e josta maksoin sähkön, veden, netin ja puhelimen (asuin 30m2 yksiössä) Loput 500 e hussasin huoletta baarissa ja hiustenpidennyksiin yms.

Miksi jonkun toisen piti maksaa vuokravakuus omasta palkasta, mutta minulle sossu sen korvasi kun olin säästöistä sen maksanut? Siihen toki meni kaikki säästöt mutta sitähän varten ne säästöt oli. Ilme oli näkemisen arvoinen kun sain sossusta ttt-lapun jossa ilmoitettiin mihin kaikkeen 1400 e oli tarkoitettu.

Minua ainakin viuttaa nykyään kun rahaa annetaan noin vaan! Olin tuolloin 18 ja muutin uudelle paikkakunnalle, mutta haloo mulla oli se vuokravakuus miks sossun piti maksaa se takas?? jos ne makso sen mulle nii miettikää niitä muita perheitä jotka voi hussata rahaa ilman että tarvii koskaan säästää kun sossu kyllä korvaa.