Sossun tuilla elävät perheet.
Tiedän jo valmiiksi, että alapeukkuja satelee. Mutta kirjoitanpa silti aatokseni asiasta. Tunnen muutaman sossun tuilla elävän ja en voi olla ihmettelemättä tiettyjä asioita.
1. Paljonko sieltä sossusta oikein sitä rahaa saa?! Yhdellä äidillä on aina uudet vaatteet, kun tapaamme. Itselläni ei todellakaan ole joka kevät ja syksy varaa ostaa uutta takkia ja kenkiä. Hiustyylikin vaihtelee tiheeään eli käy siis säännöllisesti laitattamassa hiuksiaan, viimeisimpinä pidennykset. Näiden lisäksi käy baarissa joka toinen viikonloppu sisältäen taksimatkat ja snägäriruuat. En minä vaan raaskisi, tekisi aikamoisen loven kuukausibudjettiin.
2. Edellämainitun lisäksi, jos tulee tarve vaikkapa uudelle kodinkoneelle, sossu maksaa. Henkilö maksaa itse alkuun ja sossusta saa rahat takaisin kuittia vastaan. Näin, vaikka henkilöllä on sillä hetkellä itsellään rahaa. Esim. sossu maksaa kodinkoneen ja äiti lähtee samana viikonloppuna laivareissulle.
3. Miten saamattomaksi tuo systeemi ihmisen tekeekään. Näille ihmisille on yhteistä se, että rasittuvat todella pienestä vaivan näöstä ja tottuvat siihen, että aina on apu saatavilla. Esim. jos asioivat saman päivän aikana sossussa ja kelassa ovat niiiiin poikki, etteivät voi koko loppuviikkoon enää edes imuroida. Samoin jos on joku asian hoito, kiikuttavat lapsensa aina johonkin hoitoon, kun eihän se nyt ole mahdollista lasten kanssa varaamassa aikaa kampaajalle tai suorittaa ikkunoiden pesua. Välillä työssä käyvänä perheellisenä kuuntelen juttujaan ihan suu auki. Minä (ja sadat tuhannet muut) selviän tietyistä arkipäivän asioista työn ohessa ja lasten kanssa.
Ja sitten loppuun pakollinen argumentti asiaan liittyen: "voithan sä ite jäädä sossun tuille, jos oot noin kateellinen". Ei kiitos, kunhan ihmettelen, miten yhteiskunnan varoja käytetään.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:37"]
Kyllä toimeentulotuki riittää moneen, jos ei baareile ja elää suhteellisen nuukasti. Eräs äiti juuri kertoi, että meinaavat taas kesällä etelään lasten kanssa. On lopettanut baareissa käymiset ja ei ole autoa tmv., laittaa itse ruokaa ja elää suhteellisen pienellä. Hiukset laittaa kaveri. Sanoi, että kyllä kannatti lopettaa baari-illat, kun nyt saa säästettyä purkkiin joka kuukausi 250 Euro ja taas on rahaa kesällä viedä lapset rantalomalle.:) Ihan hieno juttu. Minusta tuollainen tavoitteellisuus edes tuossa asiassa on oikein hyvä, parempi kuin baareissa notkuminen. Kysymyksessä siis äiti + kaksi lasta.
[/quote]
Toimeentulotuella elävä ei todellakaan voi säästää rantalomaa varten ilman, että hän tekee petoksen eli esim. nostaa käteisenä osan rahoista ja siirtää ne jollekin salaiselle tilille. Se on rikos ja siitä seuraa tukien takaisin maksaminen jne.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:43"]
älkää nyt puhuko paksaa sain 1400 e sossusta kun plin maksanut vuokravakuuden säästöistäni ja sitten vuokra. Käteen jäi loppukuuksi 800 e josta maksoin sähkön, veden, netin ja puhelimen (asuin 30m2 yksiössä) Loput 500 e hussasin huoletta baarissa ja hiustenpidennyksiin yms.
Miksi jonkun toisen piti maksaa vuokravakuus omasta palkasta, mutta minulle sossu sen korvasi kun olin säästöistä sen maksanut? Siihen toki meni kaikki säästöt mutta sitähän varten ne säästöt oli. Ilme oli näkemisen arvoinen kun sain sossusta ttt-lapun jossa ilmoitettiin mihin kaikkeen 1400 e oli tarkoitettu.
Minua ainakin viuttaa nykyään kun rahaa annetaan noin vaan! Olin tuolloin 18 ja muutin uudelle paikkakunnalle, mutta haloo mulla oli se vuokravakuus miks sossun piti maksaa se takas?? jos ne makso sen mulle nii miettikää niitä muita perheitä jotka voi hussata rahaa ilman että tarvii koskaan säästää kun sossu kyllä korvaa.
[/quote]
Tyhmä provo. Laskelmat tt-tukeen löytyvät netistä ja nuo summat voi heti tarkistaa siellä valheeksi. Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka vuodesta toiseen jaksavat kadehtia ahdingossa ja leipäjonoissa elävää porukkaa, mutta sitten ohitetaan se ihan todellinen ahneus, herraklubien kesken sovitut perusteettomat 400%:n järjettömät palkankorotukset.
No tulojen ja asumismenojen erotuksen verran sieltä saa. Menoihin lisätään perusosat joihin kuuluu ruoka ja kaikki muu henkilökohtainen meno, eli lehdet puhelin jne. Vain asuntoon kohdistuvat menot on todellisia menoja sossussa. Jos on pienet tulot niin pakko se raha jostain on hakee. T: yksi sossun "elätti" joka ei kyllä ole ylpeä että on laskuja rästissä ja vaikeuksia saada rahat riittämään. :( Ei oo varaa kampaajalle eikä uusiin vaatteisiin. Mutta tokihan kannattaa olla kaverillesi kateellinen. Kaikki tuo hänen elintapa kuulostaa siltä että ego on kova mutta varoja ei oikeesti oo. Vaan oisko luottotiedot kunnossa ja luottokortti vinkuu. Muutaman vuoden voi tolleen kikkailla mutta jossain vaiheessa se kaikki kolahtaa päin pläsiä aika kovaa!
Tunnen hyvin parikin tälläistä perhettä. Vaatteita tilataan ellokselta, henkkamaukalta yms. laskutilille, niitä sitten lyhennellään sen mitä on pakko. Ja tosiaan rahapäivinä pistetään kaikki rahat haisemaan turhuuksiin, loppukuu lainaillaan sieltä täältä rahaa, käydään kirkolta hakemassa ruokalappuja ja pusseja. Sossuun keksitään vähän väliä itkutarinoita, kuinka on taas menny rahaa muka pakollisiin menoihin ja ruokaa tarttis, joskus jopa saavat lisää rahaa.
Itse elin kanssa muutaman vuoden toimeentulotuella, mutta ostin todellakin vain kaiken välttämättömän, en käynyt kampaajalla tms. Kerran vuodessa sai sossusta 200e kesälomareissuun rahaa, sillä sitten käytiin lasten kanssa jollain pienellä reissulla.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:37"]
Kyllä toimeentulotuki riittää moneen, jos ei baareile ja elää suhteellisen nuukasti. Eräs äiti juuri kertoi, että meinaavat taas kesällä etelään lasten kanssa. On lopettanut baareissa käymiset ja ei ole autoa tmv., laittaa itse ruokaa ja elää suhteellisen pienellä. Hiukset laittaa kaveri. Sanoi, että kyllä kannatti lopettaa baari-illat, kun nyt saa säästettyä purkkiin joka kuukausi 250 Euro ja taas on rahaa kesällä viedä lapset rantalomalle.:) Ihan hieno juttu. Minusta tuollainen tavoitteellisuus edes tuossa asiassa on oikein hyvä, parempi kuin baareissa notkuminen. Kysymyksessä siis äiti + kaksi lasta.
[/quote]
Toimeentulotuella elävä ei todellakaan voi säästää rantalomaa varten ilman, että hän tekee petoksen eli esim. nostaa käteisenä osan rahoista ja siirtää ne jollekin salaiselle tilille. Se on rikos ja siitä seuraa tukien takaisin maksaminen jne.
[/quote]
Ei ole rikos säästää rahaa.
Minulle selvisi vähän aikaa sitten, että pihan juoruajat luulevat minun elävän sosiaaliturvalla. Teen paljon töitä kotona eli näyttää siltä että en käy töissä. Minulla on ihan kohtuulliset tulot. Rouvat ovat ihmetelleet kuinka työtön yksinhuoltaja matkustaa lomille ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:54"]
Jos sossun tuilla pääsee etelään lomailemaan, niin liikaa sitten maksetaan. Eikä se raha ole baareihinkaan tarkoitettua. Jos osaa elää niukemmin kuin minimitoimeentulo edellyttää, niin edellisessä kuussa ylijääneet rahat pitäis vähentää seuraavasta kuusta. Kuitteja vastaan olisi näemmä hyvä maksaa tätäkin tukea. Ruoka, vaatteet, vuokra, bussiliput ja harrastukset kohtuudella olisi oikeutettua. Ei etelänmatkoja, rakennekynsiä saati hiuslisäkkeitä tai baari-iltoja. Jos pääsee baariin, pääsee myös iltaduuniin vaikka huoltoasemalle tai mäkkäriin. Ei ne lapset ole sen yksinäisempiä siellä kotona oliko äiti baarissa vai töissä.
[/quote]
Kyllä, köyhät kyykkyyn. Saan 325€ toimeentulotukea, muut tulot lapsilisät ja elatustuet. On ihan oikein että jos tällainen burnoutin kokenut yrityksensä lopettamaan joutunut monen lapsen yh pystyy mitään kivaa itselleen tai lapsilleen hankkimaan niin pitäisi sitä jollain rangaista. Oma vikansa kun mies lähti sinkkuelämän viettoon ja nainen jäi yksin huolehtimaan lapsista. Jos pystyy vähillä rahoilla tulemaan toimeen niin siitä pitää ilman muuta rangaista, kuten myös siitä että köyhä haluaa näyttää nätiltä tai haluaa jotain iloa elämäänsä. Kyllä pitää ilo saada siitä joka-aamuisesta kaurapuurosta. Köyhä on erilainen ihminen kuin muut, hän iloitsee eri asioista kuin normaali ihminen. Jos köyhä syö vähemmän ja säästää näin etelänmatkaan hän on vääränlainen köyhä jota pitää rangaista siitä että hän uskoo ansaitsevansa jotain iloakin elämään. Mitä jos säästää vaatteista tai harrastuksista ja käyttää vaaterahat rakennekynsiin ja harrastusrahat etelänmatkaan? Pitäisikö yhteiskunnan määritellä mihin köyhä saa ulkonäössään ja vapaa-ajassaan panostaa?
Se minimitulo voi joillain kestää loppuelämän. Jos itse sairastut ja olet työkyvytön loppuelämäsi niin oletko edelleen samaa mieltä että ilot on kielletty sinulta hamaan hautaan saakka, vaikka sen omasta minimitulostasi tinkisitkin?
Olen tuo numero 21. Onko asiat todellakin noin nykyään? Itselle riitti silloin aikoinaan 2 soittoa sossuun, kun sanottiin ettemme mitään saa, menkää töihin ja elättäkää itsenne ja lapsenne. Ei meiltä kyselty vuokrista tai muusta. Sanottiin suoraan, että töitä täytyy tehdä vaikka opiskellaan, ollaan raskaana ja pieniä lapsia lisänä. Oma valinta. Tämä siis Turussa ja suomalaisia ollaan.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:21"]
Jos sossun tuilla pääsee etelään lomailemaan, niin liikaa sitten maksetaan. Eikä se raha ole baareihinkaan tarkoitettua. Jos osaa elää niukemmin kuin minimitoimeentulo edellyttää, niin edellisessä kuussa ylijääneet rahat pitäis vähentää seuraavasta kuusta. Kuitteja vastaan olisi näemmä hyvä maksaa tätäkin tukea. Ruoka, vaatteet, vuokra, bussiliput ja harrastukset kohtuudella olisi oikeutettua. Ei etelänmatkoja, rakennekynsiä saati hiuslisäkkeitä tai baari-iltoja. Jos pääsee baariin, pääsee myös iltaduuniin vaikka huoltoasemalle tai mäkkäriin. Ei ne lapset ole sen yksinäisempiä siellä kotona oliko äiti baarissa vai töissä.
[/quote]
Kyllä, köyhät kyykkyyn. Saan 325€ toimeentulotukea, muut tulot lapsilisät ja elatustuet. On ihan oikein että jos tällainen burnoutin kokenut yrityksensä lopettamaan joutunut monen lapsen yh pystyy mitään kivaa itselleen tai lapsilleen hankkimaan niin pitäisi sitä jollain rangaista. Oma vikansa kun mies lähti sinkkuelämän viettoon ja nainen jäi yksin huolehtimaan lapsista. Jos pystyy vähillä rahoilla tulemaan toimeen niin siitä pitää ilman muuta rangaista, kuten myös siitä että köyhä haluaa näyttää nätiltä tai haluaa jotain iloa elämäänsä. Kyllä pitää ilo saada siitä joka-aamuisesta kaurapuurosta. Köyhä on erilainen ihminen kuin muut, hän iloitsee eri asioista kuin normaali ihminen. Jos köyhä syö vähemmän ja säästää näin etelänmatkaan hän on vääränlainen köyhä jota pitää rangaista siitä että hän uskoo ansaitsevansa jotain iloakin elämään. Mitä jos säästää vaatteista tai harrastuksista ja käyttää vaaterahat rakennekynsiin ja harrastusrahat etelänmatkaan? Pitäisikö yhteiskunnan määritellä mihin köyhä saa ulkonäössään ja vapaa-ajassaan panostaa?
Se minimitulo voi joillain kestää loppuelämän. Jos itse sairastut ja olet työkyvytön loppuelämäsi niin oletko edelleen samaa mieltä että ilot on kielletty sinulta hamaan hautaan saakka, vaikka sen omasta minimitulostasi tinkisitkin?
[/quote]
Koska olet nainen, niin ero on sinun vikasi. Et osannut pitää miestäsi / valita miestäsi oikein / avioituessa ennakoida tulevaisuuttasi. Yksinhuoltaja on aina huono nainen. Lisäksi olet sossupummi. Osaatkohan edes hävetä.
Ihan asiaa puhut, ap. Myös tuo on totta että kaikesta tulee kamalan vaikeaa. Koko päivä on täynnä jos joutuu hoitamaan yhden asian ja makaa lopun päivää himassa. Vakituinen sossun asiakas varmaan oppii hyödyntämään kaikki tuet ja keinot joilla nyhtää rahaa. Kun aikoinaan itse jäin yh:na työttömäksi, en saanut penniäkään esim lasten harrastuksiin kertaluontoisesti (kyseessä harrasteet joista on tulossa ammatti) koska en ole säännöllisesti toimeentulotukiasiakas. Jos olisin ollut, lasten harrastukset olisi huomioitu menoksi. Eikö ttt:n pitäisi olla juuri tilapäinen apu eikä mikään kassa josta rahaa virtaa koko ajan?Lääkärikulut jätettiin huomiotta koska olin maksanut ne päivää eräpäivän jälkeen. Sähkölaskuun en saanut mitään koska en ollut oikeutettu toimeentulotukeen vaikka menot huomioiden jäin monta sataa alle normin. Mutta jättämällä menot huomiotta saatiin juuri ja juuri rajalle yltävä tulotaso vaikka sitä rahaa ei todellisuudessa ollut. Eli kuppaamalla saa, ja sillä että jättäytyy lepäämään laakereilleen ja maksattaa yhteiskunnalla kaiken, myös sen ilmaisen kunnallisen päivähoidon kun lojuu kotona (mainittakoon että niitä kunnallisia päivähoitopaikkoja ei ole jäänyt sitten meille työssäkäyville. Lapseni ovat aina olleet yksityisellä ja tietenkin maksu sen mukainen.) Silmälaseihin en saanut rahaa koska olin ostanut ne "väärästä liikkeestä" (sossulla on kuulemma omat sopimusliikkeensä) enkä lapseni laseihin koska olin lainannut niihin rahat (lasit menivät rikki ja tarvitsimme asap uudet) ja laina näkyi todistettavasti tiliotteella. Mutta se laskettiin tuloksi. Näin suuri epätasa-arvo siis vallitsee tässä maassa. Olikin kiva kuunnella kuinka eräs puolituttu valitti ettei saa sossusta tarpeeksi vaikka oli vuokrat maksamatta 2-3 kuulta, tonnin visalasku rästissä, KELA maksoi elarit (olivat eronneet vaimon kanssa saadakseen paremmat tuet mutta vaimollakin oli vuokrat rästissä ja sittemmin päättivät muuttaa takaisin yhteen). Selitys veloille oli se että on pakko päästä välillä reissuun ja pakko päästä lapsen kanssa ulos syömään ja auto on pakko olla koska on (yksi!) lapsi (asuivat keskustassa).
Olen autoton, kuljettanut lapsia joskus kolmellakin bussilla päiväkotiin. Paljon paljon helpommalla olisin päässyt jos olisin jäänyt kotiin, alkanut lypsää yhteiskunnan rahapuuta, nukkunut aamulla pitkään sen sijaan että herään neljältä ja teen kahta työtä. Näin tämä tasa-arvon Suomi toimii.
Työttömäksi jäätyäni lähdin opiskelemaan uuden ammatin ja tulotaso putosi entisestään mutta sossuun en tule enää koskaan menemään.
Mutta jopa pienimmillä tuloilla ja minimielareilla pärjää kun ei hanki niitä geelikynsiä eikä värjää tukkaansa, ei tilaa lehtiä eikä shoppaile muutenkaan sesongin mukaan ja tekee järkeviä ruokaostoksia. Jos onnistuu siitä vielä vähän säästämäänkin niin kyllä on joku jo iskemässä silmänsä esim. lapsilisän yh-korotukseen kun "yksinhuoltajilla on niin hyvät tuet". Todella tiukalle saa kukkaron nyörit vetää mutta parempi näin kuin loiseläjänä.
Saatuani korkeakouluopinnot päätökseen aion muuttaa ulkomaille. Sen verran mielenkiintoiseksi on tämän maan politiikka menossa joka saralla.
Näissä sossutuissa valitettavasti pätee naamakerroin-tekijä. Niin asiakkaan kuin sos.työntekijänkin. Joku saa, joku ei. Olkoon normit mitä on niin toiset vaan osaa hyödyntää paremmin, saavat paremmin, ja harkinnalla viimeistään kun on tarpeeksi vakuuttava. Jos ei muuten irtoa, voi aina mennä johonkin reality-ohjelmaan ja vedättää työntekijää koko kansan edessä myöntämään se parempi pesukone johon työssäkäyvälläkään ei ole rahaa.
Minulle sanottiin että "olet sen oloinen että osaat itsekin järjestää asiasi". Se siitä. Sillähän sitä rikkaksi tullaan.
Siitä on vuosia kun olen joutunut sosiaalitukea hakemaan mutta mistä tiedät mistä uudet vaatteet ja hiuslisäkkeet ovat? Itsellä esimerkiksiä uusia vaatteita joka kuukausi kun käyn paljon kirppiksillä ja jos hiuspidennyksiä olen halunnut niin huuto.net & ebay tms ovat halpoja paikkoja niitä ostaa. Hiuksia voi väriätä itse, jos tuttu osaa niin voi leikata myös. Eli ei välttämättä edes käy kampaajalla.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:43"]
älkää nyt puhuko paksaa sain 1400 e sossusta kun plin maksanut vuokravakuuden säästöistäni ja sitten vuokra. Käteen jäi loppukuuksi 800 e josta maksoin sähkön, veden, netin ja puhelimen (asuin 30m2 yksiössä) Loput 500 e hussasin huoletta baarissa ja hiustenpidennyksiin yms.
Miksi jonkun toisen piti maksaa vuokravakuus omasta palkasta, mutta minulle sossu sen korvasi kun olin säästöistä sen maksanut? Siihen toki meni kaikki säästöt mutta sitähän varten ne säästöt oli. Ilme oli näkemisen arvoinen kun sain sossusta ttt-lapun jossa ilmoitettiin mihin kaikkeen 1400 e oli tarkoitettu.
Minua ainakin viuttaa nykyään kun rahaa annetaan noin vaan! Olin tuolloin 18 ja muutin uudelle paikkakunnalle, mutta haloo mulla oli se vuokravakuus miks sossun piti maksaa se takas?? jos ne makso sen mulle nii miettikää niitä muita perheitä jotka voi hussata rahaa ilman että tarvii koskaan säästää kun sossu kyllä korvaa.
[/quote]
Tyhmä provo. Laskelmat tt-tukeen löytyvät netistä ja nuo summat voi heti tarkistaa siellä valheeksi. Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka vuodesta toiseen jaksavat kadehtia ahdingossa ja leipäjonoissa elävää porukkaa, mutta sitten ohitetaan se ihan todellinen ahneus, herraklubien kesken sovitut perusteettomat 400%:n järjettömät palkankorotukset.
[/quote]
kyllä ihan tasan olen seinäjoen kaupungilta saanut tuon summan kun olin 18 vuotta ja muutin sinne. Rahaa pitää osata hakea
Pakollisiksi menoiksi oli laskettu vuokra ja takuuvuokra
350 e x 2 700 e siihen 470 e mikä pitää jäädä käteen = 1170 e siihen sähkö ja vesilasku 50 e1220 e ja lääkärikäynti, hammaslääkäri(juurihoito yksityisellä) + lääkkeet 150-180 e en muista tarkkaan ja siinä kun menet sossun sivulle laskemaan niin hammaslääkäri, lääkäri, sähkö, vesi, vuokra ja takuuvuokra kuuluu korvattaviin :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 10:21"]
[/quote]
[/quote]
Koska olet nainen, niin ero on sinun vikasi. Et osannut pitää miestäsi / valita miestäsi oikein / avioituessa ennakoida tulevaisuuttasi. Yksinhuoltaja on aina huono nainen. Lisäksi olet sossupummi. Osaatkohan edes hävetä.
[/quote]
Kyllä, olet oikeassa. Olisin parempi nainen jos jättäisin lapset heitteille kuten isänsä teki sekä jättäisin pummimatta sossusta ja antaisin lasten kuolla nälkään. Häpeäisin kyllä jos tietäisin mitä hävetä, olen yrittänyt parhaani joten mielestäni minulla ei ole mitään syytä hävetä. Miestä en kyllä olisi halunnut pitää kuitenkaan eikä nykyistä miestä olisi tullut valittua siihen aikaan vaikka olisi jossain törmättykin, hän oli silloin 16v kun exän tapasin.