Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä Lontoosta tekee niin suositun lomakohteen?

Vierailija
07.04.2014 |

Omasta mielestäni Lontoo on kaamea. Se on ruma ja likainen teollisuuskaupunki, kiireinen, kallis, täynnä epäkohteliaita ja töniviä ylimielisiä ihmisiä jotka vittuilee hymy naamalla. Joko siellä on kylmä tai kuuma jos ei sit sada. Ruoka on surkeaa ja hotellien joukossa todella huonoja joista kuitenkin peritään neljän tähden hintaa.

Mutta moni pitää Lontoota "aivan ihanana". Mitä he näkevät toisin ja miksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 09:27"]

Olen aika samaa mieltä kuin ap. Minusta Lontoo on todella geneerinen suurkaupunki. Siellä ei ole mitään todella omaleimaista tunnelmaa, kuten vaikka Roomassa, Amsterdamissa, Berliinissä tai Pariisissa. 

[/quote]

Mitenkäs brittiläisen imperiumin historia, sen kukoistukseen liittyvä arkkitehtuuri ja toisaalta brittiläisten hallitsijasukujen historiaan liittyvät linnat ja kirkot koskettavine kohtaloineen?

Samaa mieltä myöhemmin kirjoittaneen kanssa siitä, että lontoolaiset (niinkuin britit muuallakin) kääntyvät sarkastisiksi yleensä silloin, kun tulkitsevat vastapuolen epäkohteliaaksi. Moitetta ei sanota suoraan, mutta koulutetaan pienellä veetuilulla.

Please-sanan unohtaminenkin jo muuttaa kaupoissa kohtelun pykälää kylmemmäksi.

Vierailija
2/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti saat osaksi piilovittuilua ja "cold sholderia" jos käyttäydyt kuten suomalainen yleensä törmätessään johonkin tai vaikka kaupan kassalla. En minäkään välitä olla lämpimän kohtelias ihmiselle, joka ei hymyile, ei tervehdi ja silti odottaa erityskohtelua itselleen. 

Sitten taas katsekontakti, pieni hymy, pyyntö ja perään "please" tai katsekontakti ja selkeästi lausuttuna "excuse me" - toimii jo paljon paremmin. Maassa maan tavalla, ap ;) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoon tunnelma taitaa syntyä siitä, että siellä ymmärtää hyvin, mitä ympärillä tapahtuu. Kieli on tuttua suurimmalle osalle turisteja ainakin jotenkin. Ne, jotka osaavat kieltä hyvin, voivat nauttia teatterista ja musikaaleista ja tuohon hyvin harvoissa turistikaupungeissa on mahdollisuutta. New York on tietysti toinen, harvempi osaa flaamia tai italiaa riittävän hyvin.

Lontoossa myös teatterien ja musikaalien taso on häikäisevä. Musikaalien koko miehitys on sillä tasolla kuin Suomessa 1-2 pääroolin esittäjät.

Vierailija
4/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon nähtävää, helppo liikkua, koska mahtava julkinen liikenne, oikeasti iso kaupunki, erinomaiset ostosmahdollisuudet, englanninkielinen eli helposti pärjää kielellisesti, mielenkiintoinen kulttuuri, ruoka ei ole mitenkään ihmeellistä, toisaalta taas Lontoossa on paljon eri kulttuurien ruokia tarjolla.

Vierailija
5/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ihan kaikkea. Hienot teatterit, museot, taidepaikat, ostosmahdollisuudet, esimerkiksi kirjakaupat on loistavia. Puistot on upeita, ruokaosastolla maailman kaikki keittiöt edustettuna ja lisättynä kello viiden teellä ja englantilaisella aamiaisella ja pubiruoalla. Nähtävyyksiä Towerista London Eyehin.Thamesin ja junaratojen varrella on kivoja paikkoja, joissa käydä. Ihmiset ovat kaikkea muuta kuin epäkohteliaita, tylyjä, ylimielisiä v-uilijoita. Tönimiseltä ei välillä voi välttyä, koska väkeä on ajoittain niin paljon. Ja mulla on kantahotellit, joissa asun, ehkä muuten vaatimattomia mutta niissä on hyvä sänky ja runsas aamiainen ja ne ovat kivenheiton matkan päässä Paddingtonin asemalta. Savusumu joskus on riesana, mutta yleensä sääkin on ollut mitä parhain.

Jos nyt jotenkin tiivistäisi, niin sanoisin, että kysymys on ennen muuta omasta suhtautumisesta. Aika tylsäähän se olisi, jos kaikkien mielestä juuri ne tietyt kaupungit vain olisi kivoja ja muut ei, vai mitä?

Vierailija
6/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo vaan on tunnelmaltaan niin ainutlaatuinen. Helppo liikkua, paljon nähtävää ja koettavaa. Rajattomat ostosmahdollisuudet. Ystävälliset ihmiset. Perusbrittiruoka ei nyt ole mitenkään ihmeellistä, mutta ruuan suhteenkin on saatavilla vaikka mitä vaihtoehtoja.

Kolme kertaa ollut ja aina vaan haluan sinne uudelleen (samoin lapseni)

Vierailija
7/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoolaisia voi sanoa muuksi kuin ylimielisiksi vittuilijoiksi vain jos ei tunne brittikultuuria lainkaan. Kohteliaita ne kyllä on, mut joka kohteliaisuuteen on semipiilotettu joku kiero kuitti.

Metrohan siellä toimii hyvin. Bussit on ihan helvetillisiä.

Mitään sellaista shopattavaa ei ole, mitä ei saisi muistakin Euroopan kaupungeista helpommalla ja ilman sitä vittuilua.

Museot on hienoja, jos jaksaa sen "me olemme maailman valtiaita" hokeman siinä sivussa.

Vierailija
8/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#5, veikkaan että sinulle v-uilevat aivan kaikki euroopan maat ja kansat paitsi sleesialaiset ;0)

Vierailija
9/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava paikka. Helppo olla. Suurkaupunki. Upeat puistot. Ostospuolelta kaikkea löytyy. Ostat viimeisimmän Voguen ja kävelet kauppaan ja ostat sen ihka uuden tavaran. Hintataso loistava. Ruoka hyvää. Museot runsaat. Suosittelen.

Omalta kohdaltani ei siis pahaa sanottavaa. Kielen takia helpompi kuin Pariisi. 

Vierailija
10/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camden town on upea paikka! Myös punk kiinnostaa kulttuurina ja siihen Lontoo sopii hyvin. Kivoja pubeja, paljon tekemistä.

Vierailija
11/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä tunnustaa etten ole käynyt Lontoossa. Olen kolunnut jopa lähi-idässä mutta en Briteissä.

Vierailija
12/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 06:53"]

Lontoolaisia voi sanoa muuksi kuin ylimielisiksi vittuilijoiksi vain jos ei tunne brittikultuuria lainkaan. Kohteliaita ne kyllä on, mut joka kohteliaisuuteen on semipiilotettu joku kiero kuitti.

[/quote]

Juuri tämä withän on parasta brittiläisessä kulttuurissa. Olen itse kohtelias, nokkela ja sarkastinen, ja brittien joukossa olen kuin kotonani.

Vierailija
13/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anglofiilin unelmakaupunki. Kun olen Lontoossa, tunnen olevani maailman keskipisteessä. Rakastan yli kaiken oopperaa, teatteria, kuvataidetta ja historiaa, joten olen Lontoossa ylitsevuotavan onnellinen. Tekemistä ja näkemistä riittää enemmän kuin minulla resursseja ottaa vastaan. RP-englanti on minusta maailman kaunein kieli, ja sitä saa kuullakseen juuri Lontoossa, toki monia monia muitakin englannin variantteja, jotka ovat todella kiehtovia.

Vierailija
14/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kieli helpottaa "sisään" pääsyä: ymmärtää, mitä paikalliset puhuvat, sanomalehdet kirjoittavat, TV-uutiset toimittavat. Kulttuuritarjonta on mahtavaa, metro toimii ja on turistin ymmärrettävissä. Historiaan liittyvä näkeminen ylivertaista.

Mutta: muuhun Englantiin verrattuna Lontoo on sikakallis. Kun turisteista ei tarvitse kilpailla, on osa majoituksesta ja ravintoloista tasoltaan kyseenalaista. Oikea Englanti on muualla kuin Lontoossa ja toivoisi matkustajien osaavan muuallekin kuin vain pääkaupunkiin. Skotlannin kaksikko Edinburgh ja Glasgow ovat keskenään hyvin erilaisia upeita nähtäviä omassa kategoriassaan, Manchesterissa on helppo shoppailla ja Peak Distriktin, Yorkshire Dalen ja Lake Distriktin kansallispuistot ovat kaikki päivän matkan päässä. Pienet vanhat kaupungit York, Chester, Kendall ja monet muut ovat näkemisen arvoisia.

Vierailija
15/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole nähnyt keskustassa (Oxford Streetin alue) tai siellä missä olen liikkunut teollisuutta. Ehkä olen sokea?

Lontoossa on kivoja kauppojam, hyvä fiilis ja ystävälliset ihmiset. Ja mulle osunut loistavat kelit kun olen ollut pari kertaa viime ja toissa vuonna. Ei satanut kertaakaan :D

Vierailija
16/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 06:18"]

Omasta mielestäni Lontoo on kaamea. Se on ruma ja likainen teollisuuskaupunki, kiireinen, kallis, täynnä epäkohteliaita ja töniviä ylimielisiä ihmisiä jotka vittuilee hymy naamalla. Joko siellä on kylmä tai kuuma jos ei sit sada. Ruoka on surkeaa ja hotellien joukossa todella huonoja joista kuitenkin peritään neljän tähden hintaa.

Mutta moni pitää Lontoota "aivan ihanana". Mitä he näkevät toisin ja miksi?

[/quote]

Ehkä muut ihmiset eivät näe koko ympäristöään niin negatiivisena kuin sinä?

Jokaisessa kaupungissa on omat huonot puolensa, niin on Lontoossakin, mutta moneen muuhun suurkaupunkiin verrattuna Lontoo jää plussan puolelle. Liikenne ei ole järkyttävää, taksit eivät ryöstä matkustajia järjestelmällisesti, kaupunki on pääosin turvallinen, monipuoliset nähtävyydet ja ostosmahdollisuudet, kulttuuritarjonta on monipuolista, vihreä ja viihtyisä kaupunki, jossa on paljon kerroksellisuutta ja eri aikakausien arkkitehtuuria.

Mene seuraavalla lomalla vaikka Pariisiin, jos pidät Lontoolaisia töykeinä tai käy Roomassa ryöstettävänä (osaavat olla töykeitä ja töniäkin), New York on hyvä paikka katsella kiirettä ihan eri mittakaavassa.... Huono ruoka on oma valinta, ei ole pakko mennä syömään huonoa ruokaa Lontooseen, sitä saa suomalaisistakin ravintoloista.

Vierailija
17/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika samaa mieltä kuin ap. Minusta Lontoo on todella geneerinen suurkaupunki. Siellä ei ole mitään todella omaleimaista tunnelmaa, kuten vaikka Roomassa, Amsterdamissa, Berliinissä tai Pariisissa. 

Tätä ei tosin saa sanoa ääneen, sillä Lontoota kuuluu rakastaa.

Vierailija
18/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ollut Pariisissa ja asunut Roomassa. Ja monessa muussakin paikassa. Vain Lontoo on yhtä hirveä aina.

Vierailija
19/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitten se on mielipidejuttu ja that's it.

Vierailija
20/22 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et taida kysymyksestäsi huolimatta aidosti haluta tietää, miksi (jotkut muut) ihmiset pitävät Lontoosta, vaan pelkästään julistaa omaa käsitystäsi, että Lontoo on hirveä.

Vähän kyllä ihmetyttää, että jos se on "yhtä hirveä aina", mikä sitten saa sinut palaamaan sinne yhä uudelleen. Ai niin tietysti, joudut jatkuvasti ravaamaan siellä työasioissa.