Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
261/551 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suurin heikkous on kosmetiikka ja ihonhoitotuotteet. Niitä on tarpeeksi koko vuodeksi ja ainakin vielä seuraavaksi vuodeksi. Ainoa turha hankinta sallitulla listalla on eräs luksushajuvesi (300e), mutta sen saan hankkia vasta, kun olen saanut myytyä 2 laukkua. Tämä on viime vuoden tavoite, enkä laske sitä mukaan tämän vuoden haasteeseen. Tietenkin hajuvesi jää tältä vuodeltakin ostamatta, jos laukut eivät mene kaupaksi. En myöskään päästä itseäni helpolla laskemalla niiden hintaa alle keskitason. Hajuvedet ovat mun pakomatka lomasaarelle, siksi en halua luopua niistä.

Muutenkin joudun muuttamaan pienempään, mutta kalliimpaan asuntoon, eikä ole enää säilytystilaa turhalle roinalle. Haluan kuitenkin pitää säästöasteen saman suuruisena suurentuneista menoista huolimatta. Tästä syystä budjetti pakollisten menojen jälkeen on muutama kymppi miinuksella joka kuukausi. Sen kuron umpeen joko tekemällä ylitöitä tai sitten myymällä tarpeettomia tavaroita pois. Hätätapauksessa nipistän harrastuskuluista ja ruokabudjetista. Pistää ainakin miettimään, onko uusi hankita sen arvoista, kun on ensin koko kuun syönyt hernekeittoa.

Aikaisemmin oli keskustelua tässä ketjussa luottokortin käytöstä. Mä ainakin käytän kaiken maksamiseen luottokorttia, kun saan niistä kerrytettyä lentopisteitä. Tietenkin maksan joka kuukausi luottokorttilaskun kokonaan pois, joten siitä ei synny itselleni mitään kuluja. Näin on ainakin kasassa "ilmaiset" lentoliput Bostoniin. Tosin en sinne halua kyllä lentää koronan takia :D

Vierailija
262/551 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me varmaan joudutaan uusimaan kanssa eteisen käytävämatto. Katselen jos löytyisi kirpparilta jotain kun tämä koronatilanne toivottavasti vähän laantuu. Mutta se saa kestää siihen asti, kun tulee mattojenpesuaika. Se on muovipohjainen ja niin huonossa kunnossa kunnossa, että muovimurua irtoaa joka kerta kun sen ottaa siitä pois. Ei se ole edes vanha, noin viisi vuotta ikää. Tuli joku maanantaikappale, sillä meillä on toinen samanlainen toisessa paikassa ja se on paremmassa kunnossa. Eteisessä on parketti, joten siinä on hyvä olla matto, kun muuten lattia kuluu kengänpohjissa tulevista kivistä. 

Onko lattiassa lattialämmitys? Tai Joutuuko matto alttiiksi lämmönvaihteluille jostakin syystä?

Jos ostaa lattialämmitettyyn eteiseen maton, kannattaa ennen ostopäätöstä varmistaa, että matto soveltuu lattialämmitykselle, koska jotkut muovilaadut murenevat, jotkut ei. Koskee kaikkia huoneita tietenkin, missä on lattialämmitys, eli matto lattian mukaan. Myös kengät kannattaa säilyttää telineessä tai maton päällä eikä suoraan lattialämmityksen päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/551 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tätä jo muutaman vuoden. Säästän tuloistani yli 70% ja pidän tarkkaa kirjaa ostoksistani. Silti jälkikäteen tarkasteltuna jotain ihan turhia hankintoja on tullut tehtyä. Osan olen myynyt pian eteenpäin ja monesti samalla hinnalla kuin olen itse ostanut. 

Voin asiassa skarpata. Pahin on facebookin, instan ym.. kuvavirta ja erilaiset harrasteryhmät, joista saa uusia ostoideoita. 

Suosittelen tarkkaan kirjanpitoa ostoksista. Tällä hetkellä hyvä ostos voi vaikuttaa puolen vuoden  tai vuoden kuluttua ihan turhalta.

Vierailija
264/551 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Parin vuoden ajan olen jo kovasti ryhdistäytynyt osteluissa enkä ole ostanut paljonkaan turhaa. Mutta kyllähän sitä tyhjänpäiväistä tulee aina silloin tällöin ostettua. Kun se on niiiin ihanaa kun sen näkee! Myöhemmin huomaa, että olikin ihan turha juttu. Lisäksi yritän vaivihkaa vaikuttaa mieheeni. Hän ostelee vähän väliä jotain uutta. Tarpeellisten ostaminen ok kaikilta meiltä, mutta jäisi pois kaikki turha.

Kerroinkin miehelleni, että olen vuoden alusta alkanut kirjata ylös kaiken tavaran mikä meiltä lähtee ja mikä sisälle tulee. Vaikutti kiinnostuneelta ja pyysin häntä kertomaan mitä ostaa, niin kirjaan ylös. Annan raporttia välillä, niin ehkä hän siitä vähitellen hoksaa turhuudet. Tänään esim. oli ostanut kahdet sukat hiihtoa varten (käy ehkä kahdesti talvessa). Kun kysyin, että eikö sulla ole sukkalaatikko täynnä samanlaisia sukkia, niin ei kuulemma ole juuri hiihtoon tarkoitettuja. Mutta hei, kyllä tosiaan itsellänikin tulee ostettua kaikenlaista rehellisesti turhaa. Meidän molempien pitää ryhdistäytyä.

Nyt kun katson listaa tänä vuonna meille tulleista ja pois lähteneistä tavaroista, niin poistoja on 47 tavaraa (mm. 27 cd-levyä), joista olen saanut muutamasta tavarasta yhteensä 20 euroa. Muut olen antanut pois. Sisään on tullut kahden lapsen laskettelusukset ja -monot (pieniksi käyneet möin pois välipäivinä) ja toisen lapsen luistimet (myös niistä pienet möin pois välipäivinä) sekä ne miehen hiihtosukat. Nuo laskettelutarvikkeet meille ovat oikeasti tarpeen, sillä asumme aika lähellä laskettelukeskusta ja käydään monesti talven aikana laskettelemassa. Vuokrat tulisivat paljon kalliimmiksi kuin vuokraaminen.

Tuo Tavarapaljous-ketju innosti minut karsimaan turhaa tavaraa vuonna 2017. Sain sellaisen buustin siitä, että talosta lähti hirveä määrää koko elämän aikana haalittua tavaraa. Silloin talomme tuntui pursuavan kaikkea ylimääräistä tavaraa. Tuo ”suuri puhdistus” helpotti tosi paljon ja sen jälkeen on hillitty ostelua paljon. Sen jälkeen olen myös suunnilleen puolen vuoden välein karsinut lisää kun on tullut energiapiikki. Nyt koti alkaa olla jo aika mukavassa kunnossa, mutta onhan sitä turhaa tavaraa vielä kovasti. Ja yhdessä miehen ja lasten kanssa näitä poistoja tehdään, kenenkään omia tavaroita ei saa laittaa pois ilman lupaa.

Nimimerkiksi vaikkapa Taateli

Vierailija
265/551 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tätä jo muutaman vuoden. Säästän tuloistani yli 70% ja pidän tarkkaa kirjaa ostoksistani. Silti jälkikäteen tarkasteltuna jotain ihan turhia hankintoja on tullut tehtyä. Osan olen myynyt pian eteenpäin ja monesti samalla hinnalla kuin olen itse ostanut. 

Voin asiassa skarpata. Pahin on facebookin, instan ym.. kuvavirta ja erilaiset harrasteryhmät, joista saa uusia ostoideoita. 

Suosittelen tarkkaan kirjanpitoa ostoksista. Tällä hetkellä hyvä ostos voi vaikuttaa puolen vuoden  tai vuoden kuluttua ihan turhalta.

Mä oon nyt aloittanut kirjanpidon sisääntulevista tavaroista ja tuntuu kyllä hyvältä tavalta. Oon myös huomannu, että aika hillitsee pahimmat ostohimot tehokkaasti. En osta mitään heti, vaan jos oikeasti jotain tarvitsen sen saa ostaa vasta kun menee seuraavan kerran kauppaan. Onneksi olen luonteeltani laiska, joten moni asia on jäänyt ostamatta. Varsinkin pienen lapsen tarvikkeissa tää toimii. Kun vähän laiskottelee ja antaa ajan kulua, niin huomaa ettei jotain muka niin tarpeellista tarvinnu ostaa ollenkaan. Ja kun annan itselleni luvan ajatella "saan ostaa tämän myöhemmin, jos oikeasti haluan", niin usein se jo riittää. Ehdoton kielto ei välttämättä aina oo paras tapa.

Vierailija
266/551 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen irtisanonut hesarin, netflixin ja discoveryn. Yllätyin siitä, että discoveryllä on todella pitkä irtisanomisaika, näköjään 9 kuukautta! Lähetin tästä heille kysymyksen. No, ei ole iso menoerä, 6 euroa kuussa. Hesarin ja netflixin sai poikki jo tässä kuussa ja näiden osalta säästyy yhteensä 30€/ kk. Netflixiin palaan sitten, kun sinne tulee Better Call Saul- sarjan kuudes kausi. Ehkä tämän vuoden lopussa.

Vierailija
267/551 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna sulatan ja järjestelen pakastimen, kun on luvattu pakkaskelejä. En muista, mitä kaikkea siellä on mutta varmasti paljon syömäkelpoista (ja jo syömäkelvottomaksi mennyttä, valitettavasti). Iso tuo pakastin ei onneksi ole, kolme laatikkoa jääkaapin alapuolella. Onko teillä vinkkejä, miten pakastinta olisi järkevintä hyödyntää niin että saisi vähennettyä ruokamenoja? Itselle tulee lähinnä mieleen punalappuisten tuotteiden ostaminen ja pakastaminen myöhempää käyttöä varten, mutta mitä muuta?

Vierailija
268/551 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Discovery olikin määräaikainen tilaus. Mutta poikkeuksellisesti antoivat mun silti katkaista sen jo tällä viikolla, mistä kiitos heille.

Oletteko katsoneet ruotsalaista realitysarjaa nimeltä Lyxfällan? Se on samantyyppinen kuin suomalainen Kukkaron herraksi. Lyxfällanista tulee mulle aina parempi olo raha-asioiden suhteen. ❤️Magnus Hedberg!

Vierailija
269/551 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna sulatan ja järjestelen pakastimen, kun on luvattu pakkaskelejä. En muista, mitä kaikkea siellä on mutta varmasti paljon syömäkelpoista (ja jo syömäkelvottomaksi mennyttä, valitettavasti). Iso tuo pakastin ei onneksi ole, kolme laatikkoa jääkaapin alapuolella. Onko teillä vinkkejä, miten pakastinta olisi järkevintä hyödyntää niin että saisi vähennettyä ruokamenoja? Itselle tulee lähinnä mieleen punalappuisten tuotteiden ostaminen ja pakastaminen myöhempää käyttöä varten, mutta mitä muuta?

Mä miettisin ensin mitä Sieltä pakkasesta tulee oikeasti syötyä. Mä en oikein pidä pakastetusta ruuasta ja en jaksa sulatella sieltä lihoja yms. Joten eniten säästän ku en pakasta juuri mitään.

Ap

Vierailija
270/551 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä miettisin ensin mitä Sieltä pakkasesta tulee oikeasti syötyä. Mä en oikein pidä pakastetusta ruuasta ja en jaksa sulatella sieltä lihoja yms. Joten eniten säästän ku en pakasta juuri mitään.

Ap

Tosi hyvä pointti tämäkin! Pitää miettiä, millainen systeemi toimisi ja kokeilla ensin pienesti. Unohdan helposti mitä pakastimessa on, ja listan pitäminen (varsinkin päivittäminen) tuntuu äkkiä ajatellen vaivalloiselta. Ehkä voisi kokeilla aluksi sitä, että pakastimessa olisi muutamia perustuotteita, joita käytän koko ajan ja muutama ruoka-annos siltä varalta että esimerkiksi sairastuneena ei ole voimia valmistaa ruokaa. 

Vierailija
271/551 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tosi hyvä pointti tämäkin! Pitää miettiä, millainen systeemi toimisi ja kokeilla ensin pienesti. Unohdan helposti mitä pakastimessa on, ja listan pitäminen (varsinkin päivittäminen) tuntuu äkkiä ajatellen vaivalloiselta. Ehkä voisi kokeilla aluksi sitä, että pakastimessa olisi muutamia perustuotteita, joita käytän koko ajan ja muutama ruoka-annos siltä varalta että esimerkiksi sairastuneena ei ole voimia valmistaa ruokaa. 

Onko sulla pitkä matka kauppaan tai vaikeuksia päästä sinne? Perustuotteiden pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, jos kaupassa on helppo käydä. Pakastamiseen menee sähköä ja sidot rahoja varastoitavaan ruokaan, sen sijaan että haet kaupasta tuoretta ja kauppa hoitaa varastoinnin. Aletuotteissa tilanne voi olla vähän eri, etenkin jos tuote on hyvin halpa.

Toki jos kaupasta tarttuu aina jotain ylimääräistä mukaan ja pakastamisella saa vähennettyä kauppareissuja, siinä voi olla järkeä.

Kannattaa testailla pienillä määrin mikä toimii itsellä.

Ap

Vierailija
272/551 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ryhdy tälläiseen, mä en ole niin friikki että saisin iloa joistakin uusien vaatteiden jättämättä ostamisesta.

Sitä paitsi mun raskausvatsa alkaa näkyä kohta ja en malta mitä ihania ouffitteja pääsen ostamaan.

Vierailija
273/551 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoraportoinnin aika:

Ruokaan on mennyt kuun alusta tähän päivään 37,27 euroa.

Bensaan 60,87 euroa.

Aika hyvä alku vuodelle. Todennäköisesti ilman haastetta olisin ostanut jotain alennuksista.

Miten muilla on mennyt?

Ap

Vierailija
274/551 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan mennyt tässä kuussa 152,91 e. Siitä n. 50 e oli osuuttani uudenvuoden tarjoiluista, mutta maksoin ne vasta tämän vuoden puolella. Loppu meni isoon ruokakauppakuljetukseen, josta syön vielä ainakin ensi viikon.

Hesari ja toinen digilehti olivat tälle kuulle 13,90 e. Harkitsen HS:n irtisanomista, mutta seurailen vielä paljonko sitä käytän.

Kaupoissa en ole käynyt tässä kuussa. Eilen huomasin parin kosmetiikkatuotteen olevan loppumassa, ja klikkasin ne jos verkkokaupan ostoskoriin mutta tilausta en vielä tehnyt.

Vierailija
275/551 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan on vuoden alusta mennyt 31€.

Matkakuluihin 97€

Hygienia- ja terveystuotteisiin 53€.

Tässä viimeksimainitussa kategoriassa isoimmat ostokset olivat hydrokortisonivoide ja rasiallinen kirurginmaskeja.

Matkakorttini on ABC-vyöhykkeiden 30 vrk kausilippu. Pärjäisin kyllä BC-lipullakin, mutta en halua aamulla odotella 22 minuuttia junaa Huopalahdessa, vaan menen Pasilaan asti. Sieltä on mukavampi vaihtaa, kun saa odottaa lämpimässä.

Vierailija
276/551 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukka- ja alusvaatevarastot on uhkaavasti ehtymässä ja tutkinkin juuri vaihtoehtoja, miten ne voisi hankkia mahdollisimman kotimaisesti ja vastuullisesti. Löysin kotimaisen sukkavalmistaja sidosteen ja Lavanna lingerien, jonka alusvaatteet suunnitellaan Suomessa, ja valmistetaan Euroopassa, käsittääkseni pääosin Latviassa.

Jotenkin hintataso tuntui järkyttävältä, kun yhdet alushousut maksavat muutaman kympin ja sukkaparikin kaksinumeroisen summan, kun on tottunut siihen, että alushousuja saa jostain pikamuotiliikkeessä muutamalla eurolla, samoin esim alushousuja parhaimmillaan tai pikemminkin pahimmillaan useammat kympillä. Samalla jotenkin aloin hahmottaa sitä, että miten paljon asioita pitää olla tuotantoketjun eri osissa pielessä, että noin halvalla voidaan myydä yhtään mitään.

Haluaisin uskoa, että nuo kotimaiset tuotteet ovat myös kestävämpiä. Vaikka en ole todellakaan koskaan ollut mikään himoshoppaaja, vaan ostanut vain tarpeeseen, uskon, että jos alkaisi hankkia vain noita vastuullisemmin tuotettuja ja sitä kautta myös hinnakkaampia vaatteita, voisi myös arvostus noita vaatteita kohtaan kasvaa. Samalla niistä varmasti tulisi pidettyä parempaa huolta.

Vierailija
277/551 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo useamman vuoden viettänyt "älä osta mitään turhaa" - vuosia.

Sujuu jo automaattisesti niin hyvin (sori itsekehu, mutta on tätä harjoiteltukin!) että rahat ei polttele taskuissa, eikä useinkaan edes tee mieli ostaa mitään turhaa. Jos joskus tekee, annan siihen luvan itselleni, koska se on niin harvinaista.

No itsrasiassa eilen ostin pitkästä sikaa turhaa, olen pitkään miettinyt väriä hiuksiin, ja kun ruokakauppareissulla näin sävytehampoon 1,75 €:lla, sallin sen.

Muuten tässä kuussa mennyt asunnon vastikkeeseen 274,55 €, ja ruokaan 26,60 €. Ei muuta.

Vierailija
278/551 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli kirppiskaupoista muutama kymppi ja siinä sivussa sain vaatekaapin kaaosta nitistettyä neljän vaatteen verran. Siirrän eurot saman tien toiselle säästötililleni pois silmistä. :)

Vierailija
279/551 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, miten syvään iskostettu tuo kulutuskulttuuri on. Vähän väliä tulee mieleen joitakin "tarpeellisia" hankintoja, joita muka pitäisi alkaa netistä etsimään. Joko täällä vai tavarapaljous-ketjussa oli hyvä vinkki siihen, että voihan sitä selailla nettiä, mutta jättää sitten kuitenkin ostamatta.

Vierailija
280/551 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko sulla pitkä matka kauppaan tai vaikeuksia päästä sinne? Perustuotteiden pakastamisessa ei ole kovin paljon järkeä, jos kaupassa on helppo käydä. Pakastamiseen menee sähköä ja sidot rahoja varastoitavaan ruokaan, sen sijaan että haet kaupasta tuoretta ja kauppa hoitaa varastoinnin. Aletuotteissa tilanne voi olla vähän eri, etenkin jos tuote on hyvin halpa.

Toki jos kaupasta tarttuu aina jotain ylimääräistä mukaan ja pakastamisella saa vähennettyä kauppareissuja, siinä voi olla järkeä.

Kannattaa testailla pienillä määrin mikä toimii itsellä.

Ap

Mä olen nyt korona-aikaan pitänyt vähän enemmän jemmaa pakastimessa, jos sattuu tulemaan vaikka karanteenia tms. Asumme sen verran syrjässä, että meille ei mikään kauppa kuljeta. Ja ainoa mistä voisi tilata, on paikallinen kebab-ravintola.

Muuten pakastin on mielestäni parhaimmillaan (toki myös punalaputettujen tuotteiden osalta), jos sinne saa esim. itsekerättyjä marjoja, itse tai jonkun läheisen kasvattamia kasviksia jne. Näissähän oikeasti säästääkin! Itse kerään pakkaseen myös mm. nokkosta ja horsmanversoja.

Haemme myös leipomon myymälästä kakkoslaatuista leipää (ulkonäkövirheitä, kilohinta huomattavan edullinen) ja osan pakastamme. Tämä osuu luontaisesti matkojemme varrelle, joten ylimääräisiä ajokilometrejäkään ei tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän