Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut kolmekymppiset voitte haaveilla lapsista tässä tilanteessa?!

Vierailija
28.11.2020 |

Minulla ei tulisi mielenkään lisääntyä!! En ymmärrä eikö ketään muita uuvuttaa opiskelu, arjen pyörittäminen ja työ?? En ymmärrä! Ei ehdi elää ittensä kanssa niin miten sitten lapsen kanssa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu elämänasenteestakin ja odotuksista. Itse ajattelen että eihän tänne lepäämään ole tultu ja moni asia jäisi tekemättä jos pelkää että saattaa olla rankkaa.

No,toisaalta, lähipiirissä on parit vanhemmat jotka olisi ehkä saaneet jäädä lisääntymättä. Tehtiin lapset koska niin kuuluu tehdä. Mutta ovat autettavia,yhteiskunta ja isovanhemmat kannattelee heitä. Ei kenellekään hyvä.

Vierailija
22/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin koronatyöttömäksi. Ikä tulee vastaan. Joten päätettiin vihdonkin tehdä se lapsi ja raskaana olen. Kyllä tämä korona joskus loppuu, ja todenäköisemmin löydän vielä monta uutta työpaikkaa kuin olen loppuikänä työtön :)

N38

Tosi vastuutonta! Olet loinen. Tee abortti ja mene töihin. Miksi yhteiskunnan pitäisi elättää sinun sohvalla makaamisesi ja pentusi?!

Ketuttaako, kun kaikki eivät ole lannistuneita tässä vallitsevassa tilanteessa? Jos talouden näkökulmasta ajatellaan, kuten sinä, niin kyllä niitä lapsia tarvitaan, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät tulevaisuudessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 33 ja meillä on kaksi lasta. Opiskelut loppui jo melkein 10 vuotta sitten. Arjen pyörittäminen ei tunnu erityisen raskaalta (ja ennen lapsia ei ollut edes mutään arjen oyörittämistä, siivosin ja kokkain kun huvitti). Töissä käyn tällä hetkellä sillä asenteella, että vapaa-aika ja perhe-elämä on numero yksi ja käyn töissä mahdollistaakseni sen. Tein useamman vuoden 80% työaikaa. Nyt on yritteillä kolmas lapsi, koska koronan takia kaikki sosiaalinen elämä ja reissaamiset on vielä pitkään tauolla, niin en menetä mitään vaikka taas tulisi yksi vauvavuosi 🤷‍♀️

Vierailija
24/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin koronatyöttömäksi. Ikä tulee vastaan. Joten päätettiin vihdonkin tehdä se lapsi ja raskaana olen. Kyllä tämä korona joskus loppuu, ja todenäköisemmin löydän vielä monta uutta työpaikkaa kuin olen loppuikänä työtön :)

N38

Tosi vastuutonta! Olet loinen. Tee abortti ja mene töihin. Miksi yhteiskunnan pitäisi elättää sinun sohvalla makaamisesi ja pentusi?!

Ketuttaako, kun kaikki eivät ole lannistuneita tässä vallitsevassa tilanteessa? Jos talouden näkökulmasta ajatellaan, kuten sinä, niin kyllä niitä lapsia tarvitaan, jotta yhteiskunnan rattaat pyörivät tulevaisuudessakin.

Vihaan loisia. Minulla oli vakkaripaikka ja okt ennenku lapsia tein. Koska olen vastuullinen, toisin kuin tuo työttömänä porsiva.

Vierailija
25/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen haluaminen ja lisääntyminen on täysin luonnollista, geeneihin kirjoitettu. Kaikki ei silti halua, mutta iso osa kyllä haluaa edelleen =)

Vierailija
26/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38

Hyi, mitä puhetta! Et sinä päätä kenenkään elämästä täällä!

Eri

Vierailija
27/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38

Vihaan loisia. Minulla oli vakkaripaikka ja okt ennenku lapsia tein. Koska olen vastuullinen, toisin kuin tuo työttömänä porsiva.

Mistäs sinä tiedät millaisia paikkoja työttömänä porsivan on mahdollisuus saada vanhempainvapaan jälkeen. Parempihan se lapsi on nyt tehdä niin äitiysloma maksetaan vielä viimeisimpien tilojen mukaan. Sitten voikin saada jo paremman paikan kuin vastuullinen palstavakkari, jolla on kaiken kattava veroprosentti 10 ja vähän päälle. Ja jonka vastuulla yhteiskunnan rattaat...

Eri

Vierailija
28/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on ns. perhearvot. Opiskelu oli kivaa ja töissä on pääosin mukavaa, mutta se mitä vielä enemmän haluan on olla äiti.

Töitä ehtii kyllä elämässä tehdä, opiskella vielä myöhemmin lisääkin jos huvittaa. Mutta saada rakastaa, se on elämän tarkoitus mielestäni <3

Vierailija
29/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-asioiden tila pitää huolen siitä että ei käy edes mielessä. Molemmilla korkeakoulututkinnot ja yhteensä 40 000 euroa opintolainoja maksettavana ja työllistyminen niin ja näin. Vielä ei olla kumpikaan tienattu valmistumisen jälkeisinä vuosina yhtenäkään kuukautena niin ettei olisi saanut myös työttömyystukea. Ennen kuin opintolainat on maksettu lapsi ei ole tervetullut. Varmaan tuilla ja pienellä palkalla pärjättäisiin jos ei menisi yli 300 euroa lainojen lyhennyksiin. Asuntokin olisi melkein pakko vaihtaa tästä alle 30 neliön yksiöstä kaksioon ennen lasta mikä tarkoittaisi korkeampia asumismenoja.

Ei, ei ja ei.

Kun molemmilla on työpaikat joista jäisi yhteensä edes 2000 euroa käteen katotaan uudestaan.

Vierailija
30/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38

Hienoa, että sinä täydellisen vastuullisesti asiasi hoitanut olet porsinut lapsesi asuessasi omakotitalossa ja oltuasi ainakin sitä ennen vakituisessa työssä. Saanko kiillottaa tähteäsi? Olisimmepa kaikki yhtä täydellisesti asiamme hoitaneita, varsinkin ennen porsintaa. Olosuhteethan ovat täysin itsestä kiinni, eikö vain?

Vierailija
31/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa viime vuosina alkanut ihmettelemään, miksi ihmiset vielä hankkivat lapsia tähän maailmaan. Silmäni ovat auenneet...olen tajunnut, miten järjetöntä se on, kun ottaa huomioon sen, millaista elämää he tulevaisuudessa joutuvat elämään.

Ei mitään järkeä.

Ei kaikki asiat elämässä ole ennen kaikkea järkiasioita. Jos miettii rakastumistakin, niin onko siinäkään järkeä?  Tunteellakin voi elää, eikä sen tarvitse missään nimessä poissulkea järkeä :)

Vierailija
32/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysloma ja hoitovapaahan on ihana breikki kaikesta työelämän suorittamisesta. Näin minä sen ainakin otin, lepäsin ja vietin ihanaa rentoa elämää vauvan tai taaperon kanssa.

Kyllä nyt on paras aika maailmassa tehdä lapsia, asiat on paremmin kuin koskaan. Ei ole sodan uhkaa, hyvinvointi lisääntyy kaikkialla, ympäristöasiat huomioidaan.

Vierailija
33/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista menoahan tämä on kahden alle 5-vuotiaan lapsen kanssa, mutta kyllä tämä antaa enemmän kuin ottaa ❤️

Vierailija
34/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssa viime vuosina alkanut ihmettelemään, miksi ihmiset vielä hankkivat lapsia tähän maailmaan. Silmäni ovat auenneet...olen tajunnut, miten järjetöntä se on, kun ottaa huomioon sen, millaista elämää he tulevaisuudessa joutuvat elämään.

Ei mitään järkeä.

Siis tarkennatko mikä ihme meitä nyt uhkaa?

Toista se oli 80-luvulla, kun tosiaan lapset syntyi kuin ydinsodan kynnyksellä. Ja ihan hyvinhän tää sit lopulta meni :D

Vierailija
35/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

Toista se oli 80-luvulla, kun tosiaan lapset syntyi kuin ydinsodan kynnyksellä. Ja ihan hyvinhän tää sit lopulta meni :D

Riippuu keneltä kysytään. Persujen kannattajat pelkäävät mahhanmuutton ja feminismin tuhoavan maailman ja vihervasemmiston kannattajat taas ajattelevat ilmastonmuutoksen ja vihapuheen tuhoavan maailman.

Vierailija
36/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

Asiat maailmassa eivät koskaan ole olleet yhtä hyvin kuin nyt. Elämme kaikkien aikojen pisintä rauhan aikaa, ihmisten elintaso, terveys, oppineisuus, koulutus ja mahdollisuudet elämässä ovat paremmat kuin koskaan. Olemme ylittäneet Kuznetsin käyrän lakipisteen ja ympäristön tila alkaa kohentua. Myös liikakansoitusongelma ratkeaa vuosisadan loppuun mennessä elintason noustessa kehittyvissämaissa. Vaikka asiat ovatkin paremmin kuin koskaan, tulevat ne 20 vuoden kuluttua olemaan paremmin kuin nyt.

Vierailija
37/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä.

Riippuu keneltä kysytään. Persujen kannattajat pelkäävät mahhanmuutton ja feminismin tuhoavan maailman ja vihervasemmiston kannattajat taas ajattelevat ilmastonmuutoksen ja vihapuheen tuhoavan maailman.

Kummatkin ovat väärässä.

Vierailija
38/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristösyistä lapsia ei tulisi kenenkään tehdä.

Vierailija
39/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kolmekymppisenä kahden lapsen äitinä voin kertoa, että lapsista on työtä mutta myös iloa. Ja ne hyvät puolet voittaa huonot ihan täysillä. Väsyttää joo, välillä ihan hirveästi, mutta itsepä olen tämän tilanteen halunnut ja järjestänyt, näillä mennään. Ymmärrän, jos joku ei halua lapsia, mutta aika surullista jos syy on se, että työt vie liikaa energiaa. Silloin olisi jo syytä vaihtaa työpaikkaa tai ihan vaan uskaltaa hypätä ja kokeilla. Koska lapsista toisaalta saa myös voimaa ja motivaatiota jaksaa! Ja äitiyslomat on hyviä hengähdystaukoja työelämään, se ei ehkä ole sen kevyempää, mutta se on erilaista ja antaa perspektiiviä.

Vierailija
40/46 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lapsi tuli hyvään kohtaan (nyt 8kk). Saan tehtyä opintoja eteenpäin etänä vanhempainvapaalla. Luen silloin kun lapsi nukkuu. Jään opintovapaalle vanhempainvapaan jälkeen ja saan pidettyä lapsen pitempään kotona, eikä joudu hoitoon liian pienenä. Töihin palaan sitten joskus, niitä kyllä ehtii tekemään.

Monille kolmekymppisille lapsiperheen elämä näyttäytyy kaaokselta, mutta ei sen sitä tarvitse olla. Esim. meille täydellinen lapsiluku on yksi. Yhden kanssa pärjää kaksi aikuista miten päin vaan ja kummatkin saa tehtyä töitä ja opiskeltua ja edettyä sitä kautta omassa elämässä. Lapsi kasvaa ja kohta on todella kivaa puuhailla pikkuihmisen kanssa ja elämässä on ihan eri tavalla sisältöä, kun kaiken kokee uudestaan lapsen kanssa ja hänen kauttaan. Kustannuksetkaan ei yhden kanssa päätä huimaa, kun kirppareilta saa vaikka mitä pienelle ja kun tekee kahdelle ruokaa siitä riitää pienellekkin. 

N30