Kun lapsen nimivalinta KADUTTAA! Mitä tehdä?
Mentiin sitten antamaan lapselle ensimmäiseksi ja toiseksi nimeksi nimet, jotka tällä hetkellä on kummatkin ihan megasuosittuja, joka sunnuntai näkyy kastetuissa useita. :( En tiedä missä hormonihuuruissa olin silloin kun päätös tehtiin, mutta nyt kaduttaa ihan pirusti! Ärsyttää kun mies torppasi alun perin kaikki vähän uniikimmat nimiehdotukseni ja halusi lapselle mahdollisimman "tavallisen" nimen... Nyt ei yhtään huvita edes kutsua vauvaa oikealla nimellä. Käytän hänestä edelleen sikiöaikaista höhlää työnimeä, joka ei ole edes ihmisen nimi.
Onko muita joille on käynyt näin? Ja mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Vaihtaa lapsen etunimi???
Kommentit (52)
Suuri osa täällä on vain kehottanut tottumaan nimeen, jonka annoitte. Mutta nyt kun kerroit, että se on Aada, mä kehotan harkitsemaan nimen vaihtamista, jos siltä tuntuu. Aada nousi niin nopeasti suosikkilistan kärkeen, että sitä voi tosiaan pitää ns. muotinimenä (siis nimenä, joka ei jää klassikoksi vaan myös putoaa suosikkilistalta nopeasti ja jota jo sukupolven päästä pilkataan ja nostetaan rumimpien nimien listoille).
Vauvan nimen vaihtaminen ei ole harvinaista, se on yksinkertainen toimenpide. Mutta mieti sitten se mahdollinen uusi nimi tarkasti, ettet tule uudestaan katumapäälle.
No höh. Onko tuo nyt niin vakava asia? Kuulostaa vähän lapselliselta, jos mietit vain, mitä muut ajattelevat. Keskity olemaan onnellinen lapsesta, äläkä murehdi pikkujuttuja.
Oikeasti sun ei tartte hävetä muuta kuin sitä, että olet jossain vaiheessa arvostellut toisten nimivalintoja ja vielä ääneen. Ajatteletko, että nimenvalinta tekee vanhemmasta paremman?
Miksi pitäisi olla uniikkinimi? Lapsi on uniikki, vaikka samannimisiä olisi kuinka paljon.
Minusta osoittaa rohkeutta antaa nimi piittaamatta nimimuodista eli uskaltaa antaa myös sen hetken suosikkinimi.
Vaan ihan rehellisesti ajattelen, että olet vielä niin kiinni vauvassasi, ettei sinulla ole muuta elämää. Silloin tuon kaltaiset asiat tuntuvat suhteettoman suurilta.
Aada on kaunis nimi! Minun lapsuudessani tunsin olevani jotenkin "erilainen" kuin muut, kun minulla ei ollut nimikaimaa. Varsinkin ala-asteella oli samalla luokalla 3 Karoliinaa, 2 Janikaa, 5 Samia ja 3 Jonia. Olisin niin kovasti tahtonut olla jossain "nimijengissä" :D
T. Sofia 23 v
Eli oliko Aadan yleisyys yllätys sinulle?
Vai tiesitkö yleisyyden, ja päätit ettei haittaa, mutta jälkikäteen harmittaa.
No samapa tuo oikeastaan. Monia harmittaa jokin asia lapsen nimessä. Itseäni harmittaa se, etten tajunnut nimeä antaessani, että se on mahdollista kuulla/tajuta eräänä toisena nimenä. Ja joutuu tavaamaan. Meillä siis lapsen nimi kirjoitetan juuri niin kuin lausutaan, mutta sekaannuksen mahdollisuus on.
Nyt vain kasvatat itsellesi selkärankaa ja päätät, ettei yleisyydellä ole väliä. Sekin on noloa, jos esim. alkaa lapsen nimen kertoessaan selitellä, että voi kun en tiennyt yleisyydestä. Näin meinaan jotkut tekee. Se vasta noloa on. Ei niitä nimiä kuulu selitellä, ainakaan tuntemattomille ihmisille. Te annoitte nimen, josta tykkäätte. Sillä selvä!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:20"]
Vituttaa kun olen aina naureskellut Emmojen, Sofioiden, Isabellojen, Olivioiden, Eliasten, Oliverien, Veetien, Leojen jne. äideille, nyt olen ihan samassa veneessä vaikkei lapsen nimi mikään noista olekaan...En pääse yli tästä vitutuksesta!!! /ap
[/quote]Huolestuttavaa tuo sinun asenteesi.Toivon todella,että kasvat äitinä ja lapsesi ei saa koskaan tietää,että hänen nimensä on ollut näin suuren vitutuksen kohteena! Voihan häntä kutsua jollakin lempinimellä,vaikka viralinen nimi papereissa on se kasteessa saatu.Onnea vaan lapselle elämään!
Kuule ap, tiedätkö mitä minä tekisin sinuna? Miettisin uuden nimen miehen kanssa, vaihtaisin sen nimeksi ja laittaisin lähipiirille viestin, että "vaihdoimme vauvamme nimeksi x, koska tunsimme, että se nimi sopii vauvallemme paremmin ja pidämme siitä nimestä kovasti. Hassu juttu, mutta näin kävi ja toivottavasti kaikki tottuvat nimeen pian:)" Sillä sipuli. Jos olet ahkera Facebookin käyttäjä, niin laitat tuon tilapäivitykseen. Sillä sipuli.
Minä vaihtaisin ehdottomasti, koska itseäni tuo asia häiritsisi tosi paljon lopun elämän. Äitiäni häiritsee siskoni nimi vielä 25 vuotta jälkeenpäin (äitini halusi erään erikoisen nimen, isäni ei hyväksynyt, siskolle tuli tavisnimi). Tiedän, että käännän veistä haavassasi, mutta Aada on todellinen tusinanimi vaikka onkin kaunis nimi. Itseänikin tuskastuttaa nämä tusinanimien antajat, koska ihan oikeasti niistä katoaa persoonallisuus, kun joka tuttavapiirissä on monta samannimistä.
Tule kertomaan, kun olet tehnyt päätöksesi!
Suosituimpia ensimmäisiä etunimiä on viime vuodet saanut alle 2 prossaa ikäluokasta kun ennen luku oli lähemmäs 10 prossaa. Eli noin yksi sadasta on kaima. Olet hormonihuuruissa... Niin minäkin, mutta järjellä yritän muistella ettei meidän valitsemaa top 10 nimeä kuullut kuin harvoin raskausaikana, mutta nyt pari viikkoa ristiäisistä tuntuu jokainen tyttö olevan samanniminen... Selitys lienee etten reagoi 99 eri lapsen nimeen, mutta se oman lapsen nimi särähtää korvaan. Lapsena taas itse kärsin harvinaisesta etunimestä. Meilläkin oli pöhkö työnimi ja ehkä suurin ongelma onkin sen nimen ikävä.
Meidän tyttö on puoliksi nigerialainen ja valitsimme hänelle etunimeksi nigerialaisen nimen Ada. En arvannut että nimi olisi yleinen! Tyttö on jo esikoulussa, en tiedä oliko tuolloin vielä yleinen nimi.
Surullisinta tässä ketjussa on se, että olet naureskellut muotinimen antaneille äideille. Tuo on todella lapsellista ja huonoa käytöstä ja sitä sietääkin hävetä.
Jos nimi todella harmittaa noin paljon niin vaihda pois.
Aadahan on kaunis nimi. Rauhoitu jo.