Kun lapsen nimivalinta KADUTTAA! Mitä tehdä?
Mentiin sitten antamaan lapselle ensimmäiseksi ja toiseksi nimeksi nimet, jotka tällä hetkellä on kummatkin ihan megasuosittuja, joka sunnuntai näkyy kastetuissa useita. :( En tiedä missä hormonihuuruissa olin silloin kun päätös tehtiin, mutta nyt kaduttaa ihan pirusti! Ärsyttää kun mies torppasi alun perin kaikki vähän uniikimmat nimiehdotukseni ja halusi lapselle mahdollisimman "tavallisen" nimen... Nyt ei yhtään huvita edes kutsua vauvaa oikealla nimellä. Käytän hänestä edelleen sikiöaikaista höhlää työnimeä, joka ei ole edes ihmisen nimi.
Onko muita joille on käynyt näin? Ja mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Vaihtaa lapsen etunimi???
Kommentit (52)
No minusta tämän hetken top20 suosituimmat nimet ovat kaikki kauniita. En ihmettele, että ovat listalle päässeet. Itse odottelen esikoista ja luultavasti lapsen nimi löytyy suosituimmista. En haluaisi itsekään mennä massan mukana, mutta väliäkös sen jos nimi on ihana! Muiden mielipiteistä viis!
en voi lohduttaa sinua, sillä olen itse yhtä p""ssa tilanteessa, kun esikoiseni syntyi, mies tyrmäsi kaikki nimiehdotukseni. olisin halunnut tytölle jonkin erikoisen, jopa uniikin nimen.. muistaakseni ehdotusten joukossa olivat ainakin Saga, Taika & Usva. aloin olla epätoivoinen kun mikään ei kelvannut, lopulta pongasin sitten nimen joka miehestä oli aivan ihana ja minusta ihan ok. eikä ainakaan top kympissä: Senja. uskoin sopeutuvani nimeen, vaan ei käynyt. nimi on minusta tunkkainen ja mummomainen ja tylsä.. ahdistaa, harmittaa.
lapsi on jo 5v, mutta silti tulee vain mieleen että tytön pitäisi olla joku muu!
kielenkäyttösi ei ainakaan anna kovin hyvää kuvaa susta! Ohis
Olet aivan uskomattoman lapsellinen:)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:08"]
No minusta tämän hetken top20 suosituimmat nimet ovat kaikki kauniita. En ihmettele, että ovat listalle päässeet. Itse odottelen esikoista ja luultavasti lapsen nimi löytyy suosituimmista. En haluaisi itsekään mennä massan mukana, mutta väliäkös sen jos nimi on ihana! Muiden mielipiteistä viis!
[/quote]
Jokaisen vuosikymmenen suosituimmat 20 nimeä ovat valtaenemmistön mielestä "ihania". Ja 30 vuoden kuluttua samat nimet ovat valtaenemmistön mielestä "hirveitä mummonimiä".
Tässä mielessä parhaita nimiä ovat ajattomat, jotka eivät koskaan ole listan kärjessä mutta joita on käytetty jo vuosisatoja. Eivät koskaan ole muotinimiä eivätkä koskaan vanhanaikaisia hirvitysnimiä.
Ja onhan se nyt vähän väärä lähtökohta alkaa vaihtaa lapsen nimeä sen takia ettei sun kaverit naurais sulle. Vähän selkärankaa ja sanot kavereilles et meiän vauva näyttää ihan aadalta ja silloin ei kiinnosta että onko se yleinen vai ei.
Jos syyt on kuitenkin muualla, esim siinä ettei lapselle vaan sovi aada-nimi, vaihtaisin tai kuten täällä neuvottu niin toinen/kolmas nimi käyttönimeksi. Mutta kyllä sen vaihtamisen pitää lähteä teidän vanhempien omista mielipiteistä eikä siitä mitäköhän kaverit ajattelee.
Mun mielestä on myös nolompaa alkaa lähetellä viestejä jälkikäteen niille kavereille sun muille että me nyt vaihdettiin nimi, kuin se että pysyy valinnassaan ja pitää nimen, vaikka näitä valtavirta-nimiä olisi itse arvostellutkin ennen.
Aada on nätti nimi, oli niitä paljon tai ei. Jos vaihto nyt kuitenkin on ainoa vaihtoehto, mitä jos vaihdatte "samankaltaiseen" kuten adele, adalmina, addy...katselkaa vaikka ulkomaalaisia nimiä jotka on kuitenkin suomalaisen suht helppo lausua (sekin on noloa jos lapselle annetaan ulkomainen nimi (vaikka jennifer) ja sitten se lausutaan suomalaisittain kirjain kirjaimelta.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:08"]
No minusta tämän hetken top20 suosituimmat nimet ovat kaikki kauniita. En ihmettele, että ovat listalle päässeet. Itse odottelen esikoista ja luultavasti lapsen nimi löytyy suosituimmista. En haluaisi itsekään mennä massan mukana, mutta väliäkös sen jos nimi on ihana! Muiden mielipiteistä viis!Onnea sinulle tuleva äiti.Vaikutat täysipäiseltä ihmiseltä :)
[/quote]
NIMI EI OLE AADA, JOKU MUU LAITTOI TUON VIESTIN MINUN NIMISSÄNI! /ap
No oli mikä oli, toivottavasti ymmärrät pointin silti
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 13:20"]
NIMI EI OLE AADA, JOKU MUU LAITTOI TUON VIESTIN MINUN NIMISSÄNI! /ap
[/quote]
Jaahas ja tääkin viesti joltain muulta?!
Nimi todellakin on Aada ja toista nimeä en ala paljastaan, mutta sekin todella suosittu tällä hetkellä ja jopa juuri tämä nimiyhdistelmä tuntuu olevan hirveän suosittu :( Harmittaa niin vietävästi ja mieheni taas ei ymmärrä ärsytystäni
ap
Jaahans, joku Aada-nimen vihaaja täällä asialla, siis Sinä joka esiinnyt aloittajana eli minuna. No, ihan sama minulle... lopetan ketjun seuraamisen tähän. Näköjään en saa kauheasti ymmärrystä osakseni täällä.
/ap
Ensimmäiseksi lakkaat seuraamasta kastettujen palstaa. Alat elää omaa elämääsi suloisen lapsesi kanssa ja tajuat, että nimi on vain pieni osa identiteettiä. Nimenvaihtohan on tietenkin mahdollista, mutta kuinka osaat valita nimen, joka ei harmita sinua taas muutaman kuukauden kuluttua? Sitäpaitsi, mitä ihmettä se haittaa jos samannimisiä on useita? Oikeasti suosituimpiakin nimiä on vain joitakin satoja ikäluokassaan. http://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/etunimet.html
Mikä nimi? Ei tietenkään sukunimeä tarvitse sanoa :)
Tiedän yhden joka vaihtoi lapsensa nimen kunerosi lapsen isästä ;) tieto jää sitten roikkumaan rekisteriin, ei se entinen nimi mihinkään katoa. Kyllä tänne mahtuu veetit ja emmat . T johanna ( yksi niistä viidestä samalla luokalla ;))
Tiedän yhden joka vaihtoi lapsensa nimen kunerosi lapsen isästä ;) tieto jää sitten roikkumaan rekisteriin, ei se entinen nimi mihinkään katoa. Kyllä tänne mahtuu veetit ja emmat . T johanna ( yksi niistä viidestä samalla luokalla ;))
En halua paljastaa täällä nimeä enkä sukupuolta, jottei tutut vahingossakaan tunnistaisi. Sen verran nolo juttu tämä. /ap
Ala käyttää siitä lempinimenä nimeä, jonka nyt antaisit. Ihmettelen itsekin omaa nimivalintaani, runnoin sen väkipakolla läpi jossain synnytysksen jälkeisissä huuruissa.
Onko lapsella kolmatta nimeä? Jos ei, niin hae hänelle sellainen ja ala kutsua tällä nimellä.
Alkoi tosissaan kiinnostaa, mikä lapsen nimi siis nyt on. Ihan huoletta voit ap kertoa, jos se on tosiaan niin yleinen, niin samannimisiä on pilvin pimein, eikä kukaan tosiaankaan voi tunnistaa sinua.
Tässä vähän tilastoja: Aada-nimisiä naisia Suomessa 7613. Vuosina 2010-2014 annettu tuo nimil 2427:lle. Suomessa syntyy vuosittain n. 60 000 lasta. Hiukan siis suhteellisuudentajua ap!
http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1