Vuosi Nutraamalla?
Olen 140kg ja 163cm pitkä nuorehko nainen. Haluaisin äidiksi. Ajattelin pudottaa painoani vuoden nutraamalla. Mitä mieltä olette? Arvioisin painon laskevan puolitoista kiloa viikossa. Olisin vuoden päästä 62 kg.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 10:53"]
Olen 140kg ja 163cm pitkä nuorehko nainen. Haluaisin äidiksi. Ajattelin pudottaa painoani vuoden nutraamalla. Mitä mieltä olette? Arvioisin painon laskevan puolitoista kiloa viikossa. Olisin vuoden päästä 62 kg.
[/quote]
Hienoa että haluat huolehtia itsestäsi, nutraaminen voi olla hyvä alku. Mutta elimistösi tarvitsee oikeaa, ravitsevaa ruokaa, eikä teollista lisäainemoskaa mitä nuo nutraustuotteet ovat. Vaikka laihtuisit, elimistösi voisi huonosti. Ja oppisi myös väärän tavan toimia- kun aloittaisit opiskelun normaalilla ruokavaliolla, elimistösi menisi taas sekaisin. Aloita silllä ja opettele sitten hyvä ja terveellinen ruokavalio jolla laihdut. Se mitä syöt, on erittäin tärkeää. Tärkeämpää kuin se kuinka paljon syöt. Vaikka kärsiessäsi panostasi tunnetkin ehkä kaiken kurjan olevan kiinni kiloistasi, niin olet kyllä paljon muutakin kuin kilosi. Joten huolehdi itsestäsi, kokonaisuutena! Ja anna kropallesi ruokaa mistä saat mielihyvää ja minkä avulla kehosi voi vahvistua ja tervehtyä!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:05"]
Voiko niillä elää vuoden? Eikös se ole aika epäterveellistä?
[/quote]
Onhan niissä pusseissa kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Monen tavismätöt ovat paljon epäterveellisemmin koostettuja.
[/quote]
Teollisesti tuotetut vitamiinit ja hivenaiheet, eli ei ihmisen luonnollista ruokaa. Laseni joi vauvana korviketta jossa oli kaikki mahdollinen "mitä ihminen tarvitsee". Hänen suolistonsa meni hirveään kuntoon siitä huolimatta. Ja suoliston kunto on ihmisen hyvinvoinnin ykkösasia. Ihan samaa moskaa ovat nuo laihdutusvalmisteetkin. NIistä toipumiseen menee oma aikansa.
18, tuo muuten on totta, että ummetusta tulee helposti. Siksi kannattaa uskoa, kun dieetin yhteydessä neuvotaan juomaan jopa 2-2,5l vettä päivässä. Se tulee ilman muuta siis juoda noiden keittojen lisäksi. Tarvittaessa voi käyttää laktuloosia, esim. Levolac/ Duphalac tai pientä määrää pellavansiemeniä.
ENE/VLCD-kuurilla lääkärin seurannassa syödään myös 500g kevyitä kasviksia, jotta opitaan kasvisten käyttö arjessa ja jotta vatsa pysyy toiminnassa.
Naisilla pussikeittojen määrä on 5kpl päivässä, miehillä 6kpl ja niiden kaikkien nauttiminen on äärimmäisen tärkeää (!), vaikkei nälkä olisikaan. Kun dieetti on luotu, Yhdysvalloissa oli jopa jokunen kuolemantapaus, kun ihmiset eivät paastotilan nälättömyydessä syöneet riittävästi.
Parempi edes yrittää kuin jossitella!
Niin oon mäkin monesti ajatellut nutrata, joskus selviän ensimmäisen päivän iltaan, joskus taas sorrun jo paljone ennen sitä. Että eikun onnea vaan yritykseen.
Kakkonen vielä jtkaa, että tuolla lähtöpainolla voit kyllä hyvinkin nutrata 10 viikkoa, pääset sillä tosi hyvään vauhtiin.
Ei voi 10 viikkoa on maksimi. Siinä ajassa ap saisi pois 20-30 kiloa, jos ihan täysnutraamalla menis?
Ei niillä makeutuasainelitkuilla vuotta elä. Hakeudu mieluummin lääkärin ja ravitsemusterapeutin ohjaukseen. Saat ohjeet ja tukea oikeasti terveelliseen ruokavalioon ja elämäntapamuutokseen.
Onnea pudotukseen! Tai ethän sä onnea tarvitse, vaan tahdonvoimaa ;)
Ei tule onnistumaan. Lääkärin valvonnassa voi laihduttaa 10 viikkoa, joskus harvoi yli sen, esim. 16 viikkoa. Googlaa ja hae tietoa ja hakeudu lääkärin seurantaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:15"]
Ei niillä makeutuasainelitkuilla vuotta elä. Hakeudu mieluummin lääkärin ja ravitsemusterapeutin ohjaukseen. Saat ohjeet ja tukea oikeasti terveelliseen ruokavalioon ja elämäntapamuutokseen.
Onnea pudotukseen! Tai ethän sä onnea tarvitse, vaan tahdonvoimaa ;)
[/quote]
Pieni tarkennus: nutrausta tehdään myös lääkärin valvonnassa. Mukana on myös ravitsemusterapeutti, psykologi, fysioterapeutti, psykologi ja sh
Laihisryhmässämme 10 viikon nutraus laihdutti 12-30kg
Kun paino lähestyy normaalia ei se putoa puoltatoista kiloa viikossa, jo puoli on hyvä tulos.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:05"]
[/quote]
Onhan niissä pusseissa kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Monen tavismätöt ovat paljon epäterveellisemmin koostettuja.
Kokemuksesta tiedän, ettei noita tuotteita voi syödä kuin max pari viikkoa (omassa tapauksessani pystyin syömään kaksi päivää). Sitten niihin kyllästyy niin pahasti ettei kyseisiä tuotteita halua nähdä silmissään (ja myöskään niiden terveellisyydestä en menisi takuuseen).
Mikset ottaisi jotain lyhyemmän tähtäimen haastetta, joka edistäisi terveyttä? Esimerkiksi että kuukauden ajan kävelisit tunnin lenkin aamuin illoin ja pyrkisit syömään säännöllisesti ja terveellisesti? Kuukauden päästä on todennäköisesti jo muodostunut uusia terveyttä ylläpitäviä rutiineja.
Kovasti tsemppiä! Itse olen nuorempana tiputtanut painoa noin 130 kilosta 70 kiloon ilman ihmedieettejä. Ei ollut helppo tie ja vaikein asia oli ehkä oppia rakastamaan itseäni riippumatta siitä mitä painan. Kyllä se siitä!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:40"]
Kokemuksesta tiedän, ettei noita tuotteita voi syödä kuin max pari viikkoa (omassa tapauksessani pystyin syömään kaksi päivää). Sitten niihin kyllästyy niin pahasti ettei kyseisiä tuotteita halua nähdä silmissään (ja myöskään niiden terveellisyydestä en menisi takuuseen).
Mikset ottaisi jotain lyhyemmän tähtäimen haastetta, joka edistäisi terveyttä? Esimerkiksi että kuukauden ajan kävelisit tunnin lenkin aamuin illoin ja pyrkisit syömään säännöllisesti ja terveellisesti? Kuukauden päästä on todennäköisesti jo muodostunut uusia terveyttä ylläpitäviä rutiineja.
Kovasti tsemppiä! Itse olen nuorempana tiputtanut painoa noin 130 kilosta 70 kiloon ilman ihmedieettejä. Ei ollut helppo tie ja vaikein asia oli ehkä oppia rakastamaan itseäni riippumatta siitä mitä painan. Kyllä se siitä!
[/quote]
Olen kuullut tuon saman virren jo monesti aikaisemminkin. Tuskinpa se on keneltäkään pois jos yritän nutrata normaalipainoiseksi? Minun suussanihan ne nutrit ovat.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 12:32"]
Tuskinpa se on keneltäkään pois jos yritän nutrata normaalipainoiseksi? Minun suussanihan ne nutrit ovat.
[/quote]
Tästä olemme samaa mieltä.
Nutrien makuun tottuu, suolaisia keittoja kannattaa maustaa vaikka chilillä, mustapippurirouheella, yrttisilpulla, valkosipulilla. Älä lisää suolaa, se sekoittaa keittojen tarkkaan lasketun elektrolyyttien määrän. Lisävitamiineja ei tarvita.
Makeat juomat ovat parempia, kun lisäät sekaan jääkuutioita. Oikeita marjoja ei voi laittaa, niistä tulee hiilihydraattia liikaa ja se vaikuttaa nälättömän ketoositilan pysymiseen.
Älä lähde nutraamaan omin päin yli 4vko. Tarvitaan ihan oikeasti verikoeseurantaa ja mahdollisen diabeteslääkitksen titraamista. Pitkässä dieetissä voi ilmetä ongelmia sappivaivojen tai kihtioireiden kanssa, myös verenpainelääkitystä vähennetään. On paljon huomioon otettavia asioita, kuuri ei ole ihan leikin asia. Mutta tehokas se on.
Sairaalan ENE/VLCD-dieetillä nutrannut
Mulle puolestaan kävi niin, että nutrasin (tarkemmin käytin Easydiet -tuotteita) kuukauden. En lipsunut yhtään. Kun kunnon ketoosi tuli päälle tuntui että ei tehnyt mieli yhtään mitään, pakotin itseni syömään pari pussia päivässä. Loppujen lopuksi löysin oman suosikkini ja söin pelkkiä omenakanelipuuroja loput viikot. Täysin elin pusseilla kuusi viikkoa, jonka jälkeen lisäsin kasvikset kuvioihin. Koko ajan söin omega kolmosta.
Ainoa huoli oli suolen onneton toiminta, johon jouduin käyttämään suolihuuhtelua. Laihduin n. 15 kiloa, jotka ovat edelleen poissa. Nyt painoindeksi n. 22, aloittaessa oli n. 26. Koko kuurin ajan tein pitkiä, reippaita kävelylenkkejä. Laihdutuksesta aikaa vuosi, liikun ja syön terveellisesti haluan pitää painon nykyisessä, farkut näyttää niin hyvältä :) Eikä olossakaan ole valitettavaa!