Voiko työssäoppija pyytää vapaata opinnäytetyön kirjoittamiseen?
Meillä jäi toppilaisen näyttö vähän viime tippaan, saa tehdä sen tänään ja se tulee olla palautettuna tiistaina. (Tiedän tiedän, olisi pitänyt järjestää aiemmin, mutta ei ollut yksinkertaisesti aikaa)
Opiskelija sitten kysyi viime viikolla, saisiko maanantain ja tiistain vapaaksi että ehtii kirjoittaa opinnäytetyötä.
Minusta taas ei ole hirveän asiallista pyytää tuollaisen takia vapaata, kyllähän se hyvin ehtii jos käyttää tämän + huomisen illan kirjoittamiseen. Vai miten kauan noiden kirjoittamiseen menee? Ei kyse mistään gradusta kummiskaan ole.
Annanko vapaata?
Kommentit (33)
No ei amiksenkasn opinnäyte ihan parin tunnin homma ole jos sen tekee kunnolla. Toki häthätää räveltämällä mitä vaan voi tehdä nopeasti. Minusta on kuitenkin outoa, jos koulusta ei ole annettu aikaa on:n tekemistä varten. Jos oppilas on fiksu ja tunnollinen muuten, antaisin päivän vapaaksi. Voisiko hän vaikka korvata poissaolon toisena päivänä?
Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta itse määrätä aikaa näytölle, se on kiinni työpaikkaohjaajasta ja mahdollisesti myös opettajasta. Mutta kuitenkin, ilmoita sinä koululle, että näyttö on vasta tänään, ja pyydä lisäaikaa "opiskelijasta riippumattomista syistä" opinnäytetyön palauttamiseen vasta harjoittelujakson päätyttyä. Kokonaisia työpäiviä en antaisi vapaaksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:56"]
No ei amiksenkasn opinnäyte ihan parin tunnin homma ole jos sen tekee kunnolla. Toki häthätää räveltämällä mitä vaan voi tehdä nopeasti. Minusta on kuitenkin outoa, jos koulusta ei ole annettu aikaa on:n tekemistä varten. Jos oppilas on fiksu ja tunnollinen muuten, antaisin päivän vapaaksi. Voisiko hän vaikka korvata poissaolon toisena päivänä?
[/quote]
Käy opiskelun lisäksi töissä, eli illat ja viikonloput on töissä.
Näyttö olisi tosiaan pitänyt suorittaa jo aikoja sitten (tammikuussa), mutta meillä ei firman puolesta ollut aikaa.
Onko tässä nyt kyse opinnäytetyöstä vai näyttöraportista? Opinnäytetyöllä ei ole mitään tekemistä näyttöjen kanssa.
Kun kerran näytön antaminen on venynyte TEISTÄ johtuvista syistä, niin totta kai joustat sinäkin ja annat mahdollisuuden kirjoittaa lopputyötä.
On varmaan ollut opiskelijalle aika stressaavaa, kun olette venyttäneet näyttöä noin kauan.
Minä sain kirjoittaa harjoitteluraportin työajalla. Esimieheni oli sitä mieltä, että olen oppimassa töissä ja raportin kirjoitus kuuluu oppimiseen. Opin paljon harjoittelujakson aikana, koska sain oikeasti oppia eikä tehtäväni ollut paikata vakkareita.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 09:06"]
Minä sain kirjoittaa harjoitteluraportin työajalla. Esimieheni oli sitä mieltä, että olen oppimassa töissä ja raportin kirjoitus kuuluu oppimiseen. Opin paljon harjoittelujakson aikana, koska sain oikeasti oppia eikä tehtäväni ollut paikata vakkareita.
[/quote]
Aivan. Yrittäjät eivät oikein ole sisällistäneet mitä työssäoppiminen oikein on. Se ei ole työntekijän korvaamista tai ilmaista työvoimaa. Työssäoppija opiskelee ja käyttää aika enemmän kyselyihin, kuin itse työntekoon. Työssäoppija voi todellisuudessa olla hidaste ja harmi työpaikalla, mutta maksaa myöhemmin takaisin oikeassa työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 09:04"]Onko tässä nyt kyse opinnäytetyöstä vai näyttöraportista? Opinnäytetyöllä ei ole mitään tekemistä näyttöjen kanssa.
[/quote]
Jos kyseessä on tosiaan opinnäytetyö, eli amiksen LOPPUTYÖ, ei sitä todellakaan kirjoiteta parissa tunnissa. Ja työnantajana todellakin antaisin vapaata sen tekemiseen.
Jos taas kyseessä on näytöstä tehtävä raportti (mitä teki, miten onnistui), sen tekee kyllä yhden illan aikana.
No tässä tapauksessa annat kirjoittaa raportin työajalla! Miksi tätä pitää edes kysyä?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 08:56"]
[/quote]
Käy opiskelun lisäksi töissä, eli illat ja viikonloput on töissä.
Näyttö olisi tosiaan pitänyt suorittaa jo aikoja sitten (tammikuussa), mutta meillä ei firman puolesta ollut aikaa.
[/quote]
Olen itse tehnyt gradun työni ohella eli iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja lomilla. Eli muuten olisin sanonut, että tehköön hänkin raporttinsa samoin. En kuitenkaan sano nyt niin, koska näyttö viivästyi firmasta johtuvista syistä. Tämä työssäoppija on sitä näyttöä joutunut odottamaan, ja nyt pitäisi sitten viivytyksettä tehdä se opinnäyte. Harva ihminen on sellainen kone, että pystyy sellaisen heti tempaisemaan ja vieläpä tiettynä ajankohtana valmiiksi. Elämässä kun on muutakin kuin se työ ;) Joten anna hänelle vapaata sen tekemiseksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 09:05"]
Kun kerran näytön antaminen on venynyte TEISTÄ johtuvista syistä, niin totta kai joustat sinäkin ja annat mahdollisuuden kirjoittaa lopputyötä.
On varmaan ollut opiskelijalle aika stressaavaa, kun olette venyttäneet näyttöä noin kauan.
[/quote]
Niin just! Eli tämä on siis työpaikan vika? Miksi et kertonut koko tarinaa aloitusviestissä?
Meillä raportin kirjoittaminen tulee voida tehdä työharjoitteluaikana eli työpaikan kannalta työaikana. Lukee ihan työharjoitteluohjeessa. Näin siksi, että se raportti on osa työssäoppimista, ei mikään erillinen saareke.
Riippuu mistä se on opinnäytteensä tekemässä, mutta mä en kyllä omaani missään parissa tunnissa kirjoittanut, vaan siihen meni monta päivää.. Halusin tehdä huolella. Mutta eipä sillä väliä, jos ei siitä numeroa saa.