Maksa-arvot koholla, ylävatsakipu, suuri perna ja väsymys
Minua masentaa ja pelottaa. Olen pitkään juossut lääkärissä ylävatsakipujen vuoksi. Gastroskopia ok, sappi leikattu, perna on suuri ja hemoglobiini hyvin korkea (190). Olen jatkuvasti väsynyt.
Alkoholia en käytä, kerran vuodessa ehkä jossain rippijuhlissa etc vähän skumppaa.
Lääkäri sanoi minulle, ettei tiedä mikä minua vaivaa. Ei lähettänyt eteenpäin suuren pernan vuoksi, kohonneille maksa-arvoille kohautti olkiaan. Ei kuulemma syytä huoleen, kun en käytä alkoholia.
Mitä hittoa teen ja mitä verikokeita pyydän ottamaan? Miksei lääkärit ota minua tosissaan?
Pelottaa :(
Kommentit (17)
Ultra on tehty monta kertaa, näkyi vaan tuo suurentunut perna.
Ap
Yhdellä vanhemmalla miehellä, jolla perna oli suurentunut, syyksi paljastui krooninen lymfaattinen leukemia.
Mononukleoosi, eli pusutauti. Onko testattu? Verikokeesta se selviää. Toipuminen vei tyttärelläni 8 viikkoa.
Perna pois vaan ja homma jatkuu. Aikuinen ei pernaa tarvitse.
Pitäähän tuo selvittää, joten mars toiselle lääkärille!
Oletko käynyt yksityisellä sisätautilääkärillä? Esim. Färkkilä vois olla hyvä.
Toxokariaasi? T.canis? Tarttuu yleisimmin koiran ulosteista. n.5-10% eurooppalaisista saa tartunnan vuosittain. Se tuhoaa maksaa nopeasti.
Maksa-arvoja voi nostaa lisäksi melkein mikä tahansa tyyliin viruksista sokeriherkkuihin tai lääkkeisiin ja luontaistuotteisiin (mm.vitamiinit). Myös lisäaineet, makeutusaineet, hyönteiskarkotteet, pesuaineet ja kosmetiikka ovat oivallisia maksan tuhoajia. On myös autoimmuunisairauksia, jotka tuhoavat maksan. Jos ostat vaatteesi H&M:stä ja huonekalusi Ikeasta, voit olla varma hengittäväsi maksaa ja aivoja tuhoavaa myrkkypölyä elimistöösi päivittäin. Perna kuuluu lymfaattiseen järjestelmään, joten sen vaivat viittaavat imukudossyöpiin tai jatkuvaan infektioon jossain päin elimistöä. Korkea hemoglobiini voi olla seurausta vähäisestä liikkumisesta ja huonosta hapenottokyvystä, tai mistä tahansa keuhkojen toimintaa pitkäaikaisesti haittaavasta tekijästä. COPD, astma, atelektaasit, keuhkosyöpä, keuhkojen alueen tulehdus, vuodelepo, tupakansavu? Mikä on CRP ja lasko? Onko tulehdusoireita?
Mulle akuutti maksatulehdus aiheutti vas.puolista ylävatsakipua (heti alimman kylkiluun alla melko keskellä) joka varsinkin provosoituna ilmeni, esim kävellessä sattui tai kun sitä kohtaa koputteli, paikallaan ollessa ei. Buranasta aloin oksentamaan ja muutenkin oli heikko ja pyörryttävä olo. Silmät meni sitten muutaman päivän päästä kellertäviksi. Maksa- arvot nousi päälle 800. Itsellään meni ohi parissa viikossa. Jälkitautina voi tulla esim pusutaudista mutta mulla kyse oli tarttuvasta hepatiitista. Haimatulehdus tuntuu siellä samalla alueella vas ylävatsa.
Täsmääkö sulla muita PVn http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00013 tai hemokromatoosin oireita http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00758 ?
Onko sulta katottu täydellistä verenkuvaa?
Eiku vaan verta luovuttamaan, kun kerta oot terve...
Äkkiä yksityiselle spesialistille, jollet saa yleislääkäriltä apua. Voi olla vaikka maksa- tai haimasyöpä, joka ei näy ultrassa.
Lääketieteen professori, endokrinologian erikoislääkäri Matti Välimäki on todella hyvä lääkäri ja passittaa sinut varmasti Hyksiin tutkimuksiin, jos käyt hänen yksityisvastaanotollaan. Mieheni kävi epämääräisten oireiden takia Välimäen vastaanotolla ja hän passitti miehen saman tien Hyksiin. Oli Hyksissä viikon sisällä ja kaikki tutkittiin kunnolla, kunnes syy löytyi!
http://www.aava.fi/toimipiste/aava-endokrinologian-klinikka
Vierailija kirjoitti:
Polysytemia vera?
Tähän aloittajan oireet sopivat kyllä.
Tuli googleteltua polysytemia veraa ja tämä ketju tuli vastaan. Itsellä tutkimukset kesken. Hemoglobiini ollut vuosia koholla, korkeimmillaan 180. Siihen ei ole reagoitu, toisinaan todettu ykskantaan, että taidat olla vähän kuivunut.
Myös hematokriitti koholla. Viime aikoina valkosolumääräkin ajoittain koholla ilman infektiota. Väsymys alkoi alkuvuodesta ja nyt ollaan siinä tilanteessa, etten olen kuin max pari tuntia vähän virkeämpi ja sitten on melkeinpä päästävä torkuille. Kahvin juonti siihen väsymykseen ei auta.
haimatulehdus? sappikiviä voi tulla vaikka sappi leikattu.ultra tai varjoainekufaus