IL: 2v. Pyry hylättiin bussipysäkille
Onko joku lukenut jutun? Missä tapahtunut? Jaksaisitko referoida...
Kommentit (92)
on koskettamisen pelko, kommunikoinnin pelko tms. Ihmiset on niin tottuneita siihen, että tuntemattomien kanssa ei olla tekemisissä erityisesti kaupungeissa, vaikka samassa tilassa ollaankin.
Itse olin leikkikentällä ja tutun äidin lapselle sattui haveri, jonka näin ensimmäisenä. Ei ollut kovin vaarallinen haveri, mutta lapsi tartti silti apua. Heti kun näin että lapsi putosi ja tajusin että pitäis mennä apuun, iski päälle mielikuva siitä että joudun koskemaan lapseen ja se liisteröi mut penkkiin ja lamaannutti täysin. Huusin kumminkin että katsokaa mitä tuolla tapahtui. Yksi lapselle tutumpi äiti juoksi sitten auttamaan ja jäin ihmettelemään itseäni.
mulle tuli ainakin mieleen heti, että äiti/isä on jättänyt lapsen yksin bussipysäkille ja lähteneet itse muualle.. Joka tapauksessa tuollaista EI pitäisi tapahtua!
Tän ihmisten turhanpäiväisen kiireen takia tapahtuu aivan liikaa onnettomuuksia ja kuolemaan johtavia tapaturmia. Ja tuo välinpitämättömyys on jotain aivan järkyttävää! Ei edes pienistä lapsista välitetä! Meikäläinen yrittää pitää huolta tuolla puistossakin kaikista lapsista jotka siellä ovat ilman vanhempiaan. Lähimmäisen rakkaus taitaa olla aika tuntematon asia tänä päivänä :(
Tuli melkoinen paniikki, mutta onneksi useampi ihminen reagoi heti ja painoa kelloa ja huusi kuskille. Että ehkä pienemmissä kaupungeissa on vähän inhimillisempää touhua.
Liian usein kuulee läheltäpititilanteista, kun kuski meinaa lähteä pysäkiltä ennen kuin kaikki ovat ehtineet poistua. Eikö noita aikatauluja voitaisi ihmisten turvallisuuden tähden rukata edes hiukan joustavammiksi? Ennen kuin tapahtuu jotain vakavampaa. Tässä tapauksessa oli onni onnettomuudessa, että tuo kaksivuotias älysi pysyä pysäkillä paikoillaan, eikä lähtenyt esim. ylittämään tietä.
Kuski ei näe peilistä alle metrin mittaisia keskiovella, eikä todellakaan pysty pitämään lukua lapsista.
Tuossa tilanteessa Pyry olisi pitänyt nostaa ensin ulos ja sitten vasta vaunut. Äidillä olisi silloin mahdollisuus huutaa tarvittaessa, että ei vielä ovia kiinni.
Ja bussi matkalla Itikseen, jossa sijaitsee poliisiasema. Sitä varmaan tarkoitti.
Vierailija:
Kävelin yksin kävelytietä kotiani kohti. Edelläni juoksi 3 lasta, yksi vähän isompi ja kaksi pienempää. Olivat olleet varmaan leikkikentällä. Lapset kääntyivät menemään tien yli suojatietä samasta paikasta johon itse olin menossa. Kaksi isompaa juoksi tien yli, vaikka auto oli tulossa mutkan takaa. Autossa oli nainen, joka heti lapset nähtyään hiljensi vauhtiaan.Tämä pienin lapsi jäi tien reunaan oikeaoppisesti odottamaan, mutta heilui siinä jo valmiina ylittämään tien. Autoilija pysäytti ja tuijotti minua vihaisesti kun en huolehdi siinä keikkuvasta (tuntemattomasta) lapsesta. En ala vieraille lapsille sanomaan mitään. Tulee vielä vihaiset vanhemmat perään kotiin haukkumaan, että lapselle on tullut traumoja komentelevista vieraista naisista.
Takaa tuli autolla joku mies, joka ei varmaan olisi pysähtynyt tätä lasta tien yli päästämään. Silloin olisin kyllä yrittänyt napata ylittämään lähtevän lapsen kiinni, jos ei se olisi pysähtynyt tien laitaan. En tiedä olisinko ylettänyt, mutta olisin ainakin yrittänyt. Mutta sen olen oppinut, ettei vieraiden lasten tekemisiin pidä puuttua jos ei itselleen hankaluuksi a halua.
Pienikokoinen nainen ei pysty nostamaan yksin kaksostenrattaita ulos bussista jos 2 lasta istuu kyydissä. Joillakin on tekemistä tyhjienkin rattaiden kanssa! Kuten tästäkin huomattiin, apua ei ole tarjolla.
Jos taas äiti nostaisi ensin 2-vuotiaan pihalle ja alkaisi sitten taiteilla vaunuja ulos, ehtisi vilkas 2-vuotias juosta jo ties minne. Ainut turvallinen keino on nostaa vaunut ensin, mennä itse sitten ja viimeiseksi taapero joka ei bussissa ollessaan voi karata.
Kenellekään tuskin tulee mieleen, että kuski saattaakin " kidnapata" lapsen ennenkuin äiti ehtii hänet nostaa pihalle...
Minä jo ihmettelinkin että saitte kokonaista kaksi sivua aikaan ennenkuin äitiä aloitte haukkua. Taitaa olla ennätys.
Niin, kuinkas moni teistä jaksaa nostaa tuplarattaat joissa kaksi lasta ulos linja-autosta? Apuahan ei saa, eikä saa pyytääkään (teidän mielestänne) koska silloinhan ei pitäisi lapsiakaan hankkia kun ei itse jaksa hoitaa... Eikös se niin mene?
Ei mutta tosiaan, eihän Hyvä Äiti hanki lapsia jollei ole varaa kulkea omalla autolla jokapaikkaan. Ja ainoa syy kulkea linja-autolla on köyhyys;) Eikös niin;)
Jos ei apu kelpaa, niin parasta selvitä yksin.
28
joka ei pientä avutonta lasta auttanut hädän hetkellä. Alkoiko omatunto kolkuttaa vai onko sinulla jotain muita ongelmia?
Kysyin mikä hätänä ja missä äiti tai isi on. Niin eikös siihen porhalla raivostunut mamma, joka solvaa minua ja julistaa, että kyllä hän osaa lapsistaan huolta pitää. Selvä. Toiste en auta.
ps. en muuten yhtään ihmettele, että se Anton hukkui. Kuka viitsii auttaa, kun saa hirveät raivarit palkaksi. Ja minulla ei ole mikään hätänä.
28
Jos siitä ei saa vaunuja yksin ulos, ei jaksa niitä kyllä suojatieltäkään kanttareiden yli nostaa.
Ja helpommin ne menee peruuttamalla pihalle, eli äiti ensin työtöaisasta vetäen vaunut pihalle.
Mutta tulee mieleen silloin kun se ruotsalainen ministeri puukotettiin hengiltä tavaratalossa, niin täällä Suomessa toitotettiin, että ei meillä noin voisi käydä. Joku kyllä puuttuisi asiaan eikä vaan katselisi vierestä, kun toista puukotetaan.
Ja pah! Ei täälläkään kukaan mitään tekisi.
Autoin kerran juna-asemalla humalaisen naisen pystyyn, hän alkoi sättimään ja haukkumaan minua. Jäi vähän traumoja ;(
ei auta pientä lasta hädässä.... SAIRASTA!!!
se lapselle mieletön järkytys joutua hukkaan äidistään
kauheeta!!!
Kerran oli se yksi kuollut mies joka matkusti päättärille eikä kukaan sanonut kuskille mitään, vaikka jokainen bussissa oli huomannut ettei kaikki ole, ja tämän vainajan viereenkään kukaan ei ollut istunut vaikka bussi oli ollut tupaten täys.
Täällä ei puututa toisten asioihin.
Ihmiset kuolee koteihinsa ja ne sitten löydetään vuosien päästä...
Talvella ruuhka-aikaan voit törmätä korkeaan bussiin.
Mutta Itiksestä liikennöitävät linjat ovat kaikki kilpailutettuja, joten ne on matalalattioita.
ei olla vielä tuossa pisteessä... Aina eivät ihmiset auta, mutta heti kun pyytää niin aina saa apua. On minullakin kerran 2v meinannut jäädä bussiin, kun ei halunnut tulla ulos :) Minä siinä sitten roikun rattaiden kanssa oven tukkona kun joku täti nosti mulle pojan ulos.
Kerran tämä on tosi juttu! yksi mies oli järvellä uimassa ja jouduin vedenvaraan eli sai sairaskohtauksen ja alkoi huutaan apua..jonkin matkaa rannasta oli perhe pesemässä autoaan. He kuulivat avun huudot mutta poliisin myöhemmin kysyessä mikseivät he auttaneet, niin tämän perhe vastas että kun ei oikein osaa puuttua toisten ihmisten asioihin.