Saako julkisilla paikoilla imettää?
Itse joudun usein imettämään julkisilla paikoilla (puistoissa, kauppakeskuksissa, autossa jne jne.) ja aina minusta tuntuu että minua katsotaan vähän paheksuen. Koen itsekin tilanteen vähän noloksi, etenkin jos paikalla on miehiä. Olen hankkinut asusteita ja imetyspaitoja, joiden avulla homman voi hoitaa melko huomaamattomasti ja esim niin, ettei rintaa ollenkaan edes näy, mutta silti tilanne on vähän nolo ja mietin kuinka nolona ja inhottavana tai sopimattomana muut ihmiset sitä pitävät.
Kommentit (33)
Liikuin kuitenkin mielestäni normaalisti, en vetäytynyt kotiin. Imetin 9kk.
Imettäminen on luonnollinen juttu, mutta ei mielestäni julkinen, kaikille jaettava kokemus.
Ei toi " luonnollinen asia" ole mikään peruste.
Entä jos kyseisessä kauppakeskuksessa ei ole lastenhoitohuonetta, on vain pieni hikinen vessa johon ei vaunut mahdu ja maksaa euron. Autoa ei ole, kun bussilla tultiin. Onko se niin kamalaa imettää nälkää itkevää lasta kauppakeskusen penkillä, niissä ei yleensä ole mitään nurkkavaihtoehtoa, vaan kaikki ovat yhtä lailla käytävän varrella. Vai pitääkö mennä kaljabaariin nurkkapöytään? Sinne ei kukaan näe.
Seksiä ja imettämistä ei kyllä todellakaan voi verrata keskenään.
Mutta itsekin kyllä vetäydyn syrjään (=oma auto, jokin wc tms.), jos pitää imettää " liikkeellä ollessa" . En vaan halua tehdä sitä muiden ihmisten nähden. Minua ei kyllä häiritse, jos joku muu julkisesti imettää.
Oikeastaan minusta on aika epähuomaavaistakin varata wc tai lastenhoitohuone koko imetyksen ajaksi. Jollain muullakin saattaisi olla tarve päästä sinne. Paljon huomaavaisempaa on imettää esim. ostoskeskuksen penkillä tai kahvilan tuolilla, jossa ei ole kenenkään tiellä eikä vie paikkaa keltään. Toki on eri asia, jos imetys ei kerta kaikkiaan onnistu julkisella paikalla siksi, että vauva ei malta keskittyä imetykseen, kun ympärillä on liikaa hälinää.
Ja kaikkien vauvojen rytmit eivät todellakaan ole niin säännöllisiä, että ne olisivat ennakoitavissa. Minullakin esikoisella oli säännöllinen rytmi ja 3-4 tunnin syöttövälit. Sen sijaan kuopuksen rytmi oli paljon epäsäännöllisempi. Koskaan hänet syötettyään ei tiennyt, pitääkö seuraavan kerran imettää kolmen tunnin vai 15 minuutin päästä. Ja tätä jatkui monta kuukautta.
Enkä todellakaan aio huudattaa lasta nälässä, vaikka jotain närästäisikin imetykseni.
Syöminen ja vauvan tai vähän isommankin lapsen syöttäminen julkisella paikalla on hyväksyttävää luonnollista toimintaa.
Tarkasti olet tuijottanut niitä löllötissejä :)
julkisille paikoille reippaasti ja rohkeasti. Ihan hulluksihan tämä yhteiskunta menee, kun näinkin normaalia asiaa pitäisi piilotella. Ihan kuin siinä olisi jotain hävettävää. Uskoisin, että ihmisillä jotka vaivautuu nähdessään jonkun imettävän, on jonkinlaisia omia ongelmia.
Ei voi muuta sanoa, kummalliseksi menee...
enemmän itkevä nälkäinen vauva, kun sen imettäminen. Lastenhoitohuoneet on useimmiten vessaneteisiä tai vessoja, eikä niihin viitsi juuri pakollisten asioiden jälkeen jäädä oleskelemaan. Sitäpaitsi niihin on usein muitakin tulijoita jonottamassa... Jos joku vertaa lapsen ruokkimista seksiin, voisi vaikka yrittää joskus käyttää aivojaan. Itse vetäydyn mahdollisuuksien mukaan syrjään imettämään, mutta jos ei mahdollista ruokin lapseni siinä missä olen. Luulen, että tämä on taas semmonen asia mikä ei häiritse ketään muuta kuin toisia av-mammoja.
Mutta en niin, että rinnat olisivat näkyneet yleisölle. Pistin aina harson tai jonkin pyyhkeen vauvan ja rintojen eteen, kotona ei tietenkään. Imetin 18 kk ja kukaan ei koskaan sanonut mitään, sain vain positiivisia kokemuksia. Yksi ainoa mies töllääjä oli kerran siellä lentokoneessa, joka tiiviisti seurasi käytävän toiselta puolen, miten homma luonnistuu. Silloin alkoi itsellä ärsyyntymiskäyrä nousta korkealle. En siis näe mitään syytä miksi ei voisi imettää julkisesti, mutta mielestäni suojaten kaiken näkyvyyden muilta jollain harsolla tai pyyhkeellä.
niin imetän missä vain ja nännit minne päin vain!!Sitä paitsi ei siinä imetyksessä juuri mitään tissistä edes näy. Täysimetän lastani ja nälkä on silloin kun vauvalla on se, ei ole ruoka-aikoja eikä ennakko imetyksiä. Kai sentään äiti saa lapsen kanssa jossain käydä ja silloin voi tulla imetys missä vain. Onpas imetyksestä tehty luonnoton asia!!!!!!!!!!