Miten lapsiperhe voi elää 4000€:llä?!
...Kun ei sillä elä kaksi aikuista ihmistäkään.
PK-seudulla asumiskulut edulliset ja autoista ei tingitä.
Asuminen 1200€/kk.
Autoja 2, toisesta lainaerä 399€/kk, toinen velaton.
Vakuutukset autoihin joka toinen kuukausi n. 300€.
Pakolliset laskut, puhelimet, netti, sähkö n. 300€ kuussa.
Ruokaan useampi satanen (urheiluharrastusten takia syödään paljon lihaa, proteiinipitoisia ruokia, kasviksia jne.)
Ei käytetä alkoa eikä tupakoida.
Halutaan panostaa hyvään, kampaamotuotteet eli silikoonittomat pesuaineet, laadukkaat vaatteet (ei pröystäilyä) ja joskus olis ihan kiva tehdä jotain muutakin kun istua sohvalla katsomassa telkkaria.
Aina vois typistää, tiedossa on, mutta jos tähän lapsen vielä pukkais niin sille ei kyllä senttiäkään jäis. Ja isompaan asuntoon vaihto olis automaattisesti edessä.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:27"]
Kannattaisi aina tarkentaa puhutaanko brutosta vai netosta... aika suuri ero.
[/quote]
4000 siis käteen jäävä summa.
Ap
Jos haluan säästää niin toinen auto pois. Erikoisruoat pois. Leivo itse, tee ruoat itse.osta vain pakollista jos sitäkään. Jos ei sairauden takia voi käyttää bussia niin hankalaa.
Jos haluan säästää niin toinen auto pois. Erikoisruoat pois. Leivo itse, tee ruoat itse.osta vain pakollista jos sitäkään. Jos ei sairauden takia voi käyttää bussia niin hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:41"]Jaa. Me elämme kolmihenkinen perhe 6000 euron tuloilla Pohjois-Suomessa
Asuminen 650e/kk
Vakuutukset 150e/kk
Bussiliput 100 e/kk
Sähkö 100 e/ joka toinen kk
Päivähoito 264 e/kk
Minun puhelin lasku (miehellä työsuhdepuh) 20-30e/kk
Oikein mainiosti pärjätään. Ensi keväänä menot tosin nousee, kun muutetaan omakotitaloon syrjemmäksi ja täytyy ostaa auto. Tosin talon ostamme velattomana.
[/quote]
Miksi alapeukutitte?
Me muutimme pois pääkaupunkiseudulta alueen kammottavien asumiskustannusten vuoksi. Liian iso osa tuloista olisi mennyt pelkästään asumiseen liittyviin menoihin.
Mä en suoraan sanottuna muista miten paljon on meidän kk-tulot, riippunee mitkä kaikki lasketaan mukaan, mutta varmaan jotain 5000-6000 e/kk luokkaa (mä olen kotihoidontuella, mies töissä, lisäksi lapsilisä ja kuntalisä).
Asuminen n. 2500/kk
Auto velaton, bensa ja vakuutus n 100-200 e/kk (kaikki lähellä, harvoin mennään autolla)
Harrastukset n 200 e/kk (lapsilla suht kalliit harrastukset)
Vakuutukset n 100 e/kk
Ruokaan n 1000 e/kk
Puhelin n 20 e/kk
Joka kk jää vähän säästöön, ja matkustellaan kuitenkin ulkomailla ja kotimaassa myös, matkoihin meneekin sitten lähes kaikki ylimääräinen.
Mun ja lasten vaatteet ostan kirpparilta alusvaatteita lukuunottamatta (ja siistejä löytyy, merkkivaatteita ostan, niin saan myydessäkin jotain rahaa niistä)
Kampaajalla käyn n kerran vuodessa ja leikkaan itse lasten hiukset.
Ihan turhaan itkette, eletään 4 henkinen perhe, 2 aikuista ja 2 lasta maaseudulla 1400euron kuukausituloilla. Omakotitalo on, ja onneksi velaton, harrastuksiin ei kummemmin jää varaa. Kasvatetaan itse suuri osa juureksista ja kesällä myös salaatit ja juurekset.
Ei tosin asuta pk-seudulla mutta kummiskin.
Perheen yhteenlasketut tulot noin 2300e/kk (kaksi aikuista ja kaksi lasta) ja hyvin elellään. Ei ainakaan toistaiseksi ole ollut puutetta mistään.
No sillä ei elä edes yksinäinen mies joka asuu yksiössä.
- asuminen 300€/kk
- pakolliset menot 200€/kk
- baari 3000-3500€/kk
- olisi muitakin mutta ei jää rahaa enää.
-mies-
Ajattele, me eletään kuusihenkinen perhe n. 3700e tuloilla, Helsingissä. Kaksi autoa ja kahta lasta lukuunottamatta kaikilla harrastus joka maksaa. Syödään hyvin ja nautitaan silikoonittomista pesuaineista, kuljetaan siisteissä vaatteissakin.
Että ehkä se on vähän, mihin on tottunut.
Jaa. Me elämme kolmihenkinen perhe 6000 euron tuloilla Pohjois-Suomessa
Asuminen 650e/kk
Vakuutukset 150e/kk
Bussiliput 100 e/kk
Sähkö 100 e/ joka toinen kk
Päivähoito 264 e/kk
Minun puhelin lasku (miehellä työsuhdepuh) 20-30e/kk
Oikein mainiosti pärjätään. Ensi keväänä menot tosin nousee, kun muutetaan omakotitaloon syrjemmäksi ja täytyy ostaa auto. Tosin talon ostamme velattomana.
Kiitos kysymästä, oikein hyvin. Asumiseen n. 400€/kk, eikä yhtään lainaa. Ruoka on edullista, kun asuu täällä missä se kasvaakin.
No, meillä on elämä nyt mallillaan kun meitä on enää 3 ja nettotulot n 4200€/kk.
Silloin kun lapsia oli 4 kotona tulot oli n 3000€ luokkaa. Tuosta meni puolet lainan maksuun, osa okt asumiskuluihin ja loput ruokaan ja lasten vaatteisiin. Ei juuri ollut varaa muuhun. Tuossa vaiheessa ei matkusteltukaan muutamaan vuoteen ja lapset saivat harrastaa vuorotellen vuoden maksullista harrastusta.
Meitä on 2+eskari ja tuo 4000 nettopalkka.
Asuminen okt lainanlyhennyksineen ja henkivakuutuksineen 800.
2 velatonta autoa: bensat 250, vakuutukset, verot, katsastus 100, huollot tehdään itse.
Hoitomaksu 176.
Ruoka 550.
Puhelinet, netti 25.
Vkl sanomalehti 10.
Akuankka 5 (edullinen tarjous).
Eli pyöreesti puolet tuloista menee "pakollisiin". Elämä on valintoja.
Ai 1200€/kk on edulliset asumiskulut?
Onneksi ei tarvitse asua siellä niin pärjää neljällä tonnilla, vaikka on teini talossa.
Aina sitä jotenkin pärjää. Meillä on vaimo hoitovapaalla ja netto jää johonkin 3500 euron pintaan, nyt on tiukkaa mutta kai se siitä kun vaimon saa takaisin töihin. Paljon on kiinni asumiskuluista, ei otettu lyhennysvapaata niin laina painaa päälle. Toisaalta eräänlaista pakkosäästöä.
Meillä nettotulot yhteensä 4000 e/kk. 4 henkinen perhe. Asutaan Turun seudulla.
- Asumiskulut 1500e (sisältää lainan, sähkön, vastikkeet, vedet)
- Vakuutukset 2 kk:n välein 300 e
- Päivähoito n.350 e/kk
- 2 autoa käytössä, bensaa kk:ssa n. 250 e
- Ruokaan viikossa n. 80-120 e (Syödään myöskin päivittäin lihaa jne.)
- Muut laskut n. 250 e
Noin äkkiä laskettuna kuukaudessa meillä menee noihin 2500 e, siitä jää käyttöön. 1500 e jää käyttöön, kyllä me sillä hyvin elellään ja säästössäkin on rahaa! Ulkomaanreissuja tulee tehtyä! Vaatteitakin sun muita ostellaan. Käyn kampaajalla 6 viikon välein ja sinne menee 70 e. Joten en ymmärrä, miten ette muka elä tuollaisella rahalla. Meitä on sentään 4, plus koira.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:57"]
Ai 1200€/kk on edulliset asumiskulut?
Onneksi ei tarvitse asua siellä niin pärjää neljällä tonnilla, vaikka on teini talossa.
[/quote]
Kyllä ne PK-seudulta vain tuon hintaset ne asumiskulut. Jos kauemmas muuttaa niin rahaa menee sitten taas enemmän kulkemiseen.
Joo meilläkin kaksi koiraa, jotka toki pieniä eikä niihin kuluja mene juurikaan. Mutta sitten kun tulee se eläinlääkärilasku niin siinähän taas mietitään. Säästöön ei vaan yksinkertasesti jää. Matkoja tehdään ja luoton puolelle menee useinkin.
Valintoja tosiaan, mutta tuntuu silti käsittämättömältä mihin se raha menee ja mihin sitä ei OLE ellei venyt hemmetisti penniä.
AP
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 19:44"]
En mää tiedä miten lapsiperhe elää 4000€, meillä tonni vähemmän tuloja ja kaksi lasta. Ei rahat kylläkään riitä, mutta en mä silti ihmettele että on se kumma kun ei riitä. Tiedän ihan tarkkaan mihin se pieni määrä, mikä pakollisten menojen jälkeen voisi jäädä, menee. Se summa on tosiaan pieni, ei tarvitse mielettömiä tuhlata kun se on mennyt. Ja ne pakolliset menotkin on isolta osaltaan olleet ihan valinnaisia alunperin...
Mutta olihan tossa ap:llakin monta "tästä ei haluta tinkiä" juttua. Jos ei halua tinkiä niin ei pakko ole, tokikaan. Mutta ei säästäminen kohtuullisilla tuloilla olekaan sitä, että "panostetaan" mihin halutaan ja vielä helposti sen lisäksi jäisi joku satanen sieltä ja toinen täältä säästöön. Vaan kyllä säästämisen vuoksi täytyy vetää sitä tiukkaa linjaa eli siis käytännössä vetää omaa elintasoaan alaspäin. Viiden "tähän halutaan panostaa" asian sijaan niitä asioita mistä ei ensimmäisenä pihistetä, voi olla ehkä yksi. Tietysti voi olla jotain asioita, joilla helposti säästää paljonkin, kuten se että kilpailuttaa ne vakuutukset. Mutta jos ne isot jutut on jo tehty, sitten on ihan sellaista raakaa ja tylsää säästämistä, jossa ei osteta ikinä Oivariinia kun se on kallista, ei laiteta leivän päälle kuin yhtä päällystettä, luetaan lehdet kirjastossa ja mennään aina töihin omien eväiden kanssa.
[/quote]
Mies vakuutusalalla töissä joten halvemmalla ei niitä ikävä kyllä voi enää saada.
On tosiaan vaikea tinkiä kun tuntuu, että kaikesta jo tingitään. Peruselämisestä tinkiminen ei tunnu oikealta. Ne ylimääräiset asiat meillä olis just viina ja muu juhliminen, pullamössösafka, karkit jne. joihin ei muutenkaan mene. Mun mielestä terveellisestä ruuasta tinkiminen ei tule kyseeseen, ostan mielummin yhden laadukkaan kalliimman laukun kuin kymmenen halpista jotka eivät kestä, enkä laita päähäni myrkkyjä, että hiukset pysyisivät pidempään hyvässä kunnossa ettei kampaajalle just tartteisi mennä usein jne jne. Tuntuu, että perus hyvinvoinnista tinkiminen olisi kohtuutonta, mutta pakollista jos johonkin suuntaan tässä haluttais mennä.
Autojen kulutuksen ymmärrän, mutta se on tosiaan omaa valinta ja tietoinen sellainen, mitään kulutushirmuja eivät olekaan, mutta kaikki matkat kyllä autoilla kuljetaan. Julkisten kulkuneuvojen käyttämiseen itselläni on psyykkinen ihan diagnosoitu este, mies kyllä joskus fillaroi töihin.
[/quote]
Nimenomaan siitä peruselämästä on tingittävä, eli vedettävä elintasoa alaspäin, jos aikoo säästää ja/tai rahat ei riitä. Suomessa elintaso on noussut niin nopeasti, ettei sen pitäisi olla edes vaikeaa palata kulutustottumuksissa vuosikymmen tai kaksi taaksepäin. Salaatiksi lantturaaste rusinoilla ja kiinankaali hemapalla jos ei ole tuoreen kurkun kesäsesonki. Jos jotain tuoretta elävää tarvii välttämättä talvella niin vehnänorasta kasvamaan. Eikä mitään kahden sadan idätysalustaa ja lamppua sille sitten.
Tosin kyllä mä rankasti kyseenalaistaisin ne autoon panostamiset ja "kallis laukku kestää kauemmin kuin kymmenen halpaa"-ostokset, jos rahasta on tiukkaa. Jotkut ei osta ikinä yhtäkään kallista laukkua, ja saavat silti rojunsa roudattua pisteestä A pisteeseen B. Säästöä voi tulla, jos oikeasti käytät sen kalliin laukkusi loppuun (pidät sitä tietysti huolella ja hyvin niin että se kestää vuosia ja vuosia), ja ostat uuden vasta sitten kun se hajoaa käsiin eikä enää pysty korjaamaan. Jos ostat seuraavan kalliin kun entinen on vähän kulahtanut, niin ei se mitään säästeliäisyyttä ole vaan kuluttamista. Myös ne laukkuostokset ja kampaajat jne. voisi tehdä niin, että säästää sen rahan ensin, ja menee ostoksille vasta kun se raha on ollut kuukauden säästössä.
Sitten jos haluaa ikään kuin säilyttää elämän sisällön ja säästää, voi kokeilla kaikenlaista mielenkiintoista kuten paastoamista vaikka muutamana päivänä kuussa. Kaksi paastopäivää on noin seitsemän prosenttia säästöä ruokalaskussa, jos katsoo ettei ympäröivinä päivinä syö sen enempää.
Mun mielestä tässä on tän meidän ajan ongelma. Tunne että ansaitsee kaiken sen mihin on tottunut, ihan sama riittääkö raha vai ei. En tarkoita mitenkään että ap tai muutkaan tässä olisi mitään pahimpia rahanpolttajia, ja siis tunnistan tuon tilanteen todellakin omassakin elämässä, että jostain pitäisi luopua muttei oikein millään keksi että mistä tässä nyt sitten tinkisi kun elää ihan tavallisesti. Oikeasti se tavallinenkin on helposti aika luksusta. Eli just että se mikä olisi pakollista, tuntuu kohtuuttomalta. Jopa sellaiset ns. säästeliääksi elämäntavaksi brändätyt jutut on oikeasti kalliita ja säästämisen sijaan panostamista, joku vihannesten kasvatus itse voi olla tosi kallista jos sen tekee niin kuin mainosten mukaan voisi tehdä.
[/quote]
Sun viestissä oli paljon hyvää.
Tosin merkkilaukun arvo säilyy niin, että sen myytyä eteenpäin saa sillä hinnalla jo uudenkin tai todella pienellä lisällä.
Ruuasta ei tingitä sillä urheilemme molemmat tavoitteellisesti. Tai siis paastota. Pelkkään raejuustoon saa menemään satasen kuussa, vaikka kuina halpista ostaisi.
Ap
[/quote]
Tähän vielä säästämisestä! Esim kuntosalikuluista säästetään! Ei olla jäseniä missään kalleilla saleilla, molemmat käy halvimmilla mahdollisilla. Jee :)
Ap