Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna

Vierailija
28.11.2020 |

Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.

Kommentit (1059)

Vierailija
401/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kutsu sukulaiset sinun luo glögille ja joulutortuille Joulupäivänä tai Tapanina.

Ne sisarukset ei lähde toiselta puolen suomea ajamaan glögien takia!

Onko nyt niin, että ap pitäisi sitten majoittaa koiransa kanssa jonkun kotiin? Harva haluaa koiraa kylään, harvalla on vierashuonetta kyläilijälle, harva haluaa siskonpetejä olohuoneeseen.

Eihän kenenkään pidä tehdä yhtään mitään.

Ap kertoi, että yksi sisaruksista asuu samassa kaupungissa, yksi sellaisen ajomatkan päässä, että yöksi voi tulla kotiin, loput kauempana. Ja ettei koira ole perheessä ongelma.

Olispa av:lla sellainen sivupalkki, johon voisi kiinnittää jo keskustelussa esiin tulleet faktat :D

Heistä siis kukaan ei pysty pistäytymään ap:lla pitkästä ajomatkasta johtuen?

Kaikki ovat vain ilmoittaneet olevansa oman perheen kesken ilmeisesti.

Vierailija
402/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli joulukriisi jo teini-iässä. Se lapsuuden joulun taika katosi johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin tulen viettämään. Olen leski, mutta hoitoalalla töissä. Olen perunut joulun, että ei olisi pienintäkään riskiä sairastuttaa lapsiani ja ihania lapsenlapsia. Enköhän minä yhden joulun pärjää yksinkin.

Vierailija
404/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähiperheenjoulu, pääsen itse työstä jouluaattona klo 14, kotona klo 15. Mies on pyytänyt aaton vapaaksi, jotta hoitaa lapset, muttä lähtee työhön klo 5.00 seuraavana päivänä.

Kun tulen kotiin vaihan mukavammat vaatteet, kätdään ulkoilemassa ehkä jalkapalloa jos ei sada. Laitetaan pitsat uuniin ja siirretään vaivihkaa lahjat kuusen alle, lahjojen avaamisen jälkeen loikoillaan varmaan perhepedissä ja lapset leikkii uusilla leluillaan. Työvuorot tekevät joulun välillä tällaiseksi. Olen etukäteen yrittänyt varoitella perhettä että tänävuonnamennään näin, sekä koronan, jaksamisen, että töiden takia.

Sukulaiset ovat onneksi ymmärtäneet.

Hyvä ap, joskus ei vain jaksa ja yrittää hoitaa lähinnä lapset, ja luoda heille hyvän joulun. Ehkä ensivuonna erilailla.

Olisithan voinut kutsua sukulaiset nyyttukesteihin. He olisivat voineet tulla siivoamaan teille ja tuoda kinkut ja laatikot tullessaan. Kun tulet töistä, iloinen suku odottaisi ja pääsisit valmiille joululle.

Vierailija
405/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin tulen viettämään. Olen leski, mutta hoitoalalla töissä. Olen perunut joulun, että ei olisi pienintäkään riskiä sairastuttaa lapsiani ja ihania lapsenlapsia. Enköhän minä yhden joulun pärjää yksinkin.

Varmasti auttaa, kun voi suhtautua asiaan niin, että tämä on nyt poikkeustilanne. Toivottavasti ensi vuonna on jo paremmin!

Vierailija
406/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, oletko etätöissä tai miten muuten suhtaudut kotonaan? Onko sisarusten perheissä riskiryhmäläisiä? Vai olettaako muut, että se toinen sisarus pyytää sinut luoksensa? Normaalisti empatiakykyinen ihminen kyllä ihan taatusti sisarensa jouluksi pyytää, jos osallistut kokkaamiseen ja muuhun touhuun, ja pakkaat autoon ne periaatteet ja muut. Eiköhän joku vielä ennen joulua muista ja kutsu ja toki voit itsekin pyytää.

Olen myös tätä mieltä. Sisaruksilla ollut raskaa vuosi ja hirveä homma jouluhärdellin organisoimisessa lapsille. Ovat voineet unohtaa edes ajatella apn tilannetta ja se todennköisesti tulee mieleen vasta ihan joulun lähellä, silloin saattaa asia tulla vasta mieleen.

Apn tulee kuitenkin nyt luopua vastarinnasta ja vanhan kaihoamisesta - ja myös kutsun odottamisesta - ja alkaa miettimään omia jouluperinteitä. Aplla jouluja on edessä kymmenittäin ja se vanha lapsuuden perhejoulu ja tunnelma ei vaan enää samanlaisena ehkä koskaan palaa.

Elämä on luopumista, muuttumista. Vastaan haraamisen sijaan kannatta olla joustava. Ja kyllä, minä olen joutunut myös luopumaan erittäin monesta tärkeästä asiasta.

Tämä on todella tärkeä pointti. Itselläni on monta sisarusta ja joulut on aina olleet yhtä isoa perhejuhlaa. Vuosien aikana kuitenkin, kun osa sisaruksista on saanut lapsia, niin luonnollisesti se joulu on pyöriny näiden pienten lasten ympärillä. Aikuisten keskinäinen tekeminen on vähentynyt. Nyt vielä kun vanhemmat erosivat ja alkavat muutenkin olla vanhoja, niin väistämättä tulevaisuudessa olisin joulut yksin. Näin sinkkuna ja aikuisena en välttämättä edes haluaisi kenenkään sisaruksen luo viettämään joulua, se olisi vaan kiusalllista. Vain ja ainoastaan silloin voisin viettää perhejoulua, kun koko perhe olisi yhdessä paikassa, muuten se olisi vaan kiusallista.

Mutta vaikka tällä hetkellä olenkin sinkku, niin tunnistan sen etten kestäisi olla tulevaisuudessa aina sinkku. Ja itelle riittäisi joulu ihan vaan jonkun toisen tärkeän ihmisen kanssa :) Silloin se olisikin parasta, kun ei ole kiire mihinkään ja voi rentoutua.

Tässä tapauksessako se on sitten ihan ok viettää joulua ilman sinkkkuuntuneita vanhempia, yksinhän hekin sitten ehkä ovat ja voivat olla hyvinkin yksinäisiä. Perheellistyneillä kun usein ystävyyssuhteetkin ovat vuosien mittaan jääneet.

Vierailija
407/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, oletko etätöissä tai miten muuten suhtaudut kotonaan? Onko sisarusten perheissä riskiryhmäläisiä? Vai olettaako muut, että se toinen sisarus pyytää sinut luoksensa? Normaalisti empatiakykyinen ihminen kyllä ihan taatusti sisarensa jouluksi pyytää, jos osallistut kokkaamiseen ja muuhun touhuun, ja pakkaat autoon ne periaatteet ja muut. Eiköhän joku vielä ennen joulua muista ja kutsu ja toki voit itsekin pyytää.

Olen myös tätä mieltä. Sisaruksilla ollut raskaa vuosi ja hirveä homma jouluhärdellin organisoimisessa lapsille. Ovat voineet unohtaa edes ajatella apn tilannetta ja se todennköisesti tulee mieleen vasta ihan joulun lähellä, silloin saattaa asia tulla vasta mieleen.

Apn tulee kuitenkin nyt luopua vastarinnasta ja vanhan kaihoamisesta - ja myös kutsun odottamisesta - ja alkaa miettimään omia jouluperinteitä. Aplla jouluja on edessä kymmenittäin ja se vanha lapsuuden perhejoulu ja tunnelma ei vaan enää samanlaisena ehkä koskaan palaa.

Elämä on luopumista, muuttumista. Vastaan haraamisen sijaan kannatta olla joustava. Ja kyllä, minä olen joutunut myös luopumaan erittäin monesta tärkeästä asiasta.

Tämä on todella tärkeä pointti. Itselläni on monta sisarusta ja joulut on aina olleet yhtä isoa perhejuhlaa. Vuosien aikana kuitenkin, kun osa sisaruksista on saanut lapsia, niin luonnollisesti se joulu on pyöriny näiden pienten lasten ympärillä. Aikuisten keskinäinen tekeminen on vähentynyt. Nyt vielä kun vanhemmat erosivat ja alkavat muutenkin olla vanhoja, niin väistämättä tulevaisuudessa olisin joulut yksin. Näin sinkkuna ja aikuisena en välttämättä edes haluaisi kenenkään sisaruksen luo viettämään joulua, se olisi vaan kiusalllista. Vain ja ainoastaan silloin voisin viettää perhejoulua, kun koko perhe olisi yhdessä paikassa, muuten se olisi vaan kiusallista.

Mutta vaikka tällä hetkellä olenkin sinkku, niin tunnistan sen etten kestäisi olla tulevaisuudessa aina sinkku. Ja itelle riittäisi joulu ihan vaan jonkun toisen tärkeän ihmisen kanssa :) Silloin se olisikin parasta, kun ei ole kiire mihinkään ja voi rentoutua.

Jopa moni viiskymppinen odottaa, että heidän vanhat vanhempansa jaksavat edelleen järjestää heille lapsuuden joulun. Ja jos he eivät jaksa, itketään ja syyllistetään, että koko joulu on pilalla, kun joutuu viettämään sen omassa kodissaan

Vierailija
408/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin kaikki joulut yksin ja baareissa rampaten ennen kuin löysin puolisoni. Ei olisi vähääkään kiinnostanut lapsiperheissä joulun vietto, nyhjöttäminen raittiina. Ei olisi voinut enää tylsempää olla. Ryyppy seurassa oli paljon mukavempaa. Joskus voi olla aika luoda omat jouluperinteet eikä riippua suvussa kuin tauti. 

Vierailija
409/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietin kaikki joulut yksin ja baareissa rampaten ennen kuin löysin puolisoni. Ei olisi vähääkään kiinnostanut lapsiperheissä joulun vietto, nyhjöttäminen raittiina. Ei olisi voinut enää tylsempää olla. Ryyppy seurassa oli paljon mukavempaa. Joskus voi olla aika luoda omat jouluperinteet eikä riippua suvussa kuin tauti. 

Mä oon 40 v eikä voisi vähempää kiinnostaa ryyppääminen ja baareissa luuhaaminen.

Vierailija
410/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap.ta. Minulla meni kaksi vuotta sitten välit poikki siskooni. Ilmoitti yllättäen, että menevät Thaimaahan jouluksi, vaikka joka vuosi on kokoonnuttu heille jouluksi. Jäin siis yksin viettämään joulua ja sisko ei suostunut perumaan matkaa.

Ei ole oltu enää tekemisissä

Vierailija
411/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kutsu sukulaiset sinun luo glögille ja joulutortuille Joulupäivänä tai Tapanina.

Onko nyt niin, että ap pitäisi sitten majoittaa koiransa kanssa jonkun kotiin? Harva haluaa koiraa kylään, harvalla on vierashuonetta kyläilijälle, harva haluaa siskonpetejä olohuoneeseen.

Ja olihan nuorin sisko saanut juuri vauvan. Siihen ei ehkä vieraita ja koiria halua. Ja ei halua sitä riskiä vauvalle, että se sairastuu

Vierailija
412/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähiperheenjoulu, pääsen itse työstä jouluaattona klo 14, kotona klo 15. Mies on pyytänyt aaton vapaaksi, jotta hoitaa lapset, muttä lähtee työhön klo 5.00 seuraavana päivänä.

Kun tulen kotiin vaihan mukavammat vaatteet, kätdään ulkoilemassa ehkä jalkapalloa jos ei sada. Laitetaan pitsat uuniin ja siirretään vaivihkaa lahjat kuusen alle, lahjojen avaamisen jälkeen loikoillaan varmaan perhepedissä ja lapset leikkii uusilla leluillaan. Työvuorot tekevät joulun välillä tällaiseksi. Olen etukäteen yrittänyt varoitella perhettä että tänävuonnamennään näin, sekä koronan, jaksamisen, että töiden takia.

Hyvä ap, joskus ei vain jaksa ja yrittää hoitaa lähinnä lapset, ja luoda heille hyvän joulun. Ehkä ensivuonna erilailla.

Olisithan voinut kutsua sukulaiset nyyttukesteihin. He olisivat voineet tulla siivoamaan teille ja tuoda kinkut ja laatikot tullessaan. Kun tulet töistä, iloinen suku odottaisi ja pääsisit valmiille joululle.

Pointti lähiperhe joulussa on lepääminen ja aikaisin nukkumaan meno töiden vuoksi.

Vierailija
413/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti lähiperhe joulussa on lepääminen ja aikaisin nukkumaan meno töiden vuoksi.

Todella itsekästä yksinäisiä sukulaisia kohtaan

Vierailija
414/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saispa itsekin olla yksin jouluna.

Vierailija
415/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap.ta. Minulla meni kaksi vuotta sitten välit poikki siskooni. Ilmoitti yllättäen, että menevät Thaimaahan jouluksi, vaikka joka vuosi on kokoonnuttu heille jouluksi. Jäin siis yksin viettämään joulua ja sisko ei suostunut perumaan matkaa.

Ei ole oltu enää tekemisissä

Jos tuo ei ollut provo, niin olet kyllä oikea itsekäs p..kiainen. Ymmärsinkö oikein, että mielestäsi siskosi pitäisi järjestää sinulle haluamaasi joulu ja sinun pitäisi saada määrätä, miten siskosi (ja perheensä) joulunsa viettää

Vierailija
416/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä tätä keskustelua. Yksi, tuttu, ihminen lisää joulupöydässä ei pitäisi aiheuttaa niin kamalaa stressiä, että olisi ylivoimaista pyytää mukaan. Varsinkin jos se henkilö jakaisi jouluvastuuta tuomalla vaikka ne laatikot. Ja se yksi ihminen ei aiheuta kymmenien patjojen tarvetta, kun hotelliin kun voi mennä nukkumaan.

Jokainen voisi hetkeksi pysähtyä ja miettiä tilannetta, jos oma puoliso ja toinen lapsista joutuisi sairaalaan jouluna ja kukaan sukulaisista ei haluaisi pyytää sitä 16.v. teiniä joulunviettoon, kun on niin raskasta ylimääräinen henkilö ja sehän pärjää yksin kotona. Mitä ihan oikeasti miettisit tuossa tilanteessa, olisit, että jokaisella on oikeus viettää joulu haluamallaan tavalla?

Vierailija
417/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se koira on niin tärkeä. Mun sisar haluaisi meille jouluksi, kahden koiransa kanssa. En ota, sillä olen allerginen koirille ja mulla on astma. Tämä ei sisarta haittaa vaan edelleen vaatii että koirat pitää saada ottaa mukaan. Sisar on tervetullut mutta ne koirat ei, sillä talo on täynnä eläinpölyä viikkojen ajan, vaikka se koira olisikin vain vuorokauden.

Vierailija
418/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva stereotypia auttavasta ihanasta suvusta. Mulla lähisuvussa narsisti, juoppo, mt-ongelmainen ja aggressiiviset isovanhemmat. Ei toimisi.

Vierailija
419/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut viettää joulun sisarusten luona eniten juuri tänä vuonna, kun ei tän epidemian takia ole nähnyt ketään melkein vuoteen muutenkaan. Toiset ei ymmärrä, että vaikka on valinnut elää yksin, ei se tarkoita, ettei kaipaisi joskus muiden seuraa ja jotain yhteenkuuluvuuden tunnetta muihin ja omaan sukuun. Ei myöskään ymmärretä miltä on tuntunut olla koko vuosi yksin, etätöissä, ilman harrastuksia ja muita kontakteja ihmisiin. Ja sitten vielä joulu yksin siihen päälle. Yhtään ei ole empatiakykyä. Joskus mietin miten nämä sisarukset pärjäisivät jos tulisi avioero esim. Sitten varmaan kelpaisi minunkin seurani.

Vierailija
420/1059 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tätä keskustelua. Yksi, tuttu, ihminen lisää joulupöydässä ei pitäisi aiheuttaa niin kamalaa stressiä, että olisi ylivoimaista pyytää mukaan. Varsinkin jos se henkilö jakaisi jouluvastuuta tuomalla vaikka ne laatikot. Ja se yksi ihminen ei aiheuta kymmenien patjojen tarvetta, kun hotelliin kun voi mennä nukkumaan.

Jokainen voisi hetkeksi pysähtyä ja miettiä tilannetta, jos oma puoliso ja toinen lapsista joutuisi sairaalaan jouluna ja kukaan sukulaisista ei haluaisi pyytää sitä 16.v. teiniä joulunviettoon, kun on niin raskasta ylimääräinen henkilö ja sehän pärjää yksin kotona. Mitä ihan oikeasti miettisit tuossa tilanteessa, olisit, että jokaisella on oikeus viettää joulu haluamallaan tavalla?

Asiaa! Miten ihmiset voi olla niin hemmetin täynnä sitä omaa ydinperheparatiisiaan, että kaikki on pilalla heti jos tulee joku yksi sisko mukaan? Suomi on ihan kipee maa. Muualla ollaan porukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme