Kehossani elää myös toinen henkilö. Kysyttävää?
Olen systeemi, jossa yhdessä kehossa elää kaksi henkilöä. Minä olen ns. isäntä ja hallitsen kehoa. Se on kuin kehoni olisi auto, jota minä ajaisin, ja pelkääjän paikalla istuu joku. Tuo toinen kuitenkin tuntee, maistaa, haistaa jne. samat jutut kuin minä. Puhumme paljon keskenämme. Molemmat olemme joskus turhautuneita tilanteeseen ja toisinaan on vaikeaa, mutta pääosin pärjäämme hyvin. Voimme jossain määrin vetäytyä omaan henkiseen tilaan, jos kaipaamme yksityisyyttä.
On myös muita, mutta ne ovat enemmän tai vähemmän minun omia osiani. Tuo ensimmäinen on oma itsensä. Yksi noista muista oli joskus hyvin aktiivinen, ja toisinaan jopa otti vallan kehostani. Tuolloin koin jopa joitakin muistikatkoksia. Pidän nykyään sen kauempana. Sillä on sen verran ikäviä luonteenpiirteitä.
Ja en ole skitsofreeninen tai psykoottinen. Jos pidän suuni kiinni, meitä pidetään yhtenä aivan normaalina ihmisenä.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:36"]
Pystytäänkö dissosiatiiviselle tilalle tekemään mitään psykiatrian keinoin?
[/quote]
Eipä juuri, ainakaan tietääkseni. Sen kanssa pitää vain opetella elämään. Me ollaan onneksi aika vakaa systeemi nykyisin.
ap
No nyt lainaaminen ei sitten toimikaan. XD Sori, menee taas epäselväksi.
26, oletko saanut minkäänlaista terapiaa? Kuulostaa rankalta. :( Pinnalle pulpahtavat muistot voivat olla todella ahdistavia ja lamaannuttavia, kokemusta on.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:43"]
Pystyykö tämä henkilö koskaan puhumaan ääneen niin että muutkin kuulevat? Miltä hän kuulostaa päässäsi?
[/quote]
Lähinnä erotan vain selvästi meidän kummankin ajatukset. En siis varsinaisesti kuule ääniä, se on paljon hienovaraisempaa, mutta minulle kuitenkin todella selvää. Pystymme myös viestimään kuvin. Usein hän myös ikäänkuin oleskelee näkymättömänä jossain lähelläni. Minä vain tiedän, missä hän on, millainen ilme hänellä on. Joskus myös tunnen tunteita, jotka eivät ole omiani. Häntä turhauttaa joskus se, että tunnen heti, jos hän on huolissaan tai ahdistunut.
Hän pysyttelee yleensä taaempana. Hän voi joskus liikuttaa kehoani, mutta hän mielellään antaa minun huolehtia kehosta. Pystyn päästämään hänet ääneen, mutta on helpompaa vain toistaa ääneen, mitä hän sanoo.
ap
Oletteko te siis saman näköisiä! Siis että samassa kehossa on kaksi persoonaa? Vai onko ulkonäkösi ja kehosi vain teistä jommankumman?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:44"]
Pelkäätkö sitä toista?
[/quote]
En ole koskaan pelännyt. Hän sanoo, että minä olen paljon pelottavampi kuin hän. :D
ap
Käytkö töissä? Ja jos käyt niin miten sivupersoona vaikuttaa työntekoosi?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:00"]
Oletteko te siis saman näköisiä! Siis että samassa kehossa on kaksi persoonaa? Vai onko ulkonäkösi ja kehosi vain teistä jommankumman?
[/quote]
Olemme eri näköisiä. Koemme, että kehon ulkonäkö ei tavallaan kuulu kummallekaan meistä. Se on vain ikäänkuin työväline, jota tarvitsemme, ja jota minä tavallisesti käytän meidän molempien puolesta. Kumpikaan meistä ei esimerkiksi myöskään ei ole varsinaisesti samaa sukupuolta kuin keho. Sukupuoli on meille aika liukuva käsite.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:49"]No nyt lainaaminen ei sitten toimikaan. XD Sori, menee taas epäselväksi.
26, oletko saanut minkäänlaista terapiaa? Kuulostaa rankalta. :( Pinnalle pulpahtavat muistot voivat olla todella ahdistavia ja lamaannuttavia, kokemusta on.
ap
[/quote]
En oikeanlaista terapiaa. Viimeksi olin muistamassa ehkä jtn vaarallista koska tuli tämä " ei ole totta"-tyyppi huutamaan. Olin hieronnassa kun muistin vanhoja.
Ja et siis ole mielestäsi hullu? No millainen ihminen mielestäsi on sitten hullu?
Mun sisällä eli kanssa eilen joku. Hakkasi aikansa päätä seinään, yrjösi ja viskasin sen pihalle. Ihan kivaa oli kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:01"]
[/quote]
En ole töissä tällä hetkellä. Olen tehnyt aika monotonisia hommia tähän asti, ja usein olemme vain puhelleet keskenämme niitä näitä. Hän saattaa myös auttaa minua keskittymään ja pitämään huomion hommassa. Minulla on taipumus lipua herkästi jonnekin aivan muualle.
Jos teen jotain, mikä vaatii syvää keskittymistä, hän yleensä vetäytyy kauemmas, mutta vastailee, jos kysyn jotain. Meillä on myös yhteinen projekti tällä hetkellä, ja pystymme hyvänä päivänä tekemään aika saumatonta yhteistyötä.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:06"]
En oikeanlaista terapiaa. Viimeksi olin muistamassa ehkä jtn vaarallista koska tuli tämä " ei ole totta"-tyyppi huutamaan. Olin hieronnassa kun muistin vanhoja.
[/quote]
Hyvää terapeuttia voi kyllä olla vaikea löytää. Kuulostaa todella ikävältä. Miten puhut näille tyypeille takaisin? Kysytkö, koskaan "miksi tämä ei ole totta?" Koita tutkia mieltäsi, kun näitä ajatuksia tulee. Kuvittele, että itse katsot tilannetta ulkopuolelta, ja näet kaksi ihmistä, joista toinen muistaa jotain kipeää, ja toinen alkaa heti huutamaan, ettei se ole totta. Koita ikäänkuin astua niiden kahden väliin, ja puolusta mielessäsi itseäsi, sitä muistavaa osapuolta kuin se olisi joku toinen, joku hauras pieni ihminen, joka tarvitsee apuasi sitä toista vastaan. Tivaa siltä toiselta, että eikö se näe, millaista vahinkoa se tekee. Itselläni tämän kaltainen asettelu on toiminut ikäviä "ääniä" vastaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:07"]
Ja et siis ole mielestäsi hullu? No millainen ihminen mielestäsi on sitten hullu?
[/quote]
Vaikea kysymys. :D Mielestäni suurin osa ihmisistä on jotenkin hulluja. Mieleni toimii ehkä poikkeavalla tavalla, mutta se toimii. Logiikkani toimii suurinpiirtein niin kuin sen pitääkin. En pelkää purppuraisia sateenvarjoja tai esimerkiksi usko, että minua vainotaan.
ap
Pelkäätkö sitä toista?