Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehossani elää myös toinen henkilö. Kysyttävää?

Vierailija
05.04.2014 |

Olen systeemi, jossa yhdessä kehossa elää kaksi henkilöä. Minä olen ns. isäntä ja hallitsen kehoa. Se on kuin kehoni olisi auto, jota minä ajaisin, ja pelkääjän paikalla istuu joku. Tuo toinen kuitenkin tuntee, maistaa, haistaa jne. samat jutut kuin minä. Puhumme paljon keskenämme. Molemmat olemme joskus turhautuneita tilanteeseen ja toisinaan on vaikeaa, mutta pääosin pärjäämme hyvin. Voimme jossain määrin vetäytyä omaan henkiseen tilaan, jos kaipaamme yksityisyyttä.

On myös muita, mutta ne ovat enemmän tai vähemmän minun omia osiani. Tuo ensimmäinen on oma itsensä. Yksi noista muista oli joskus hyvin aktiivinen, ja toisinaan jopa otti vallan kehostani. Tuolloin koin jopa joitakin muistikatkoksia. Pidän nykyään sen kauempana. Sillä on sen verran ikäviä luonteenpiirteitä.

Ja en ole skitsofreeninen tai psykoottinen. Jos pidän suuni kiinni, meitä pidetään yhtenä aivan normaalina ihmisenä.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuullostaa ihan perus (sekundaari)dissosisaatiohäiriöiseltä.

Mut joo, ei kysyttävää.

Vierailija
2/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hullu on luova. :D Joskus nerous vaatii annoksen sekopäisyyttä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:34"]

Ihan nyt kaikille kauhistelijoille tiedoksi, että tämä on hyvin selkeä provo. Jakautunut persoonallisuus on erittäin harvinainen, eikä se ilmene tällä tavalla kuin ap esittää. Kyseisestä häiriöstä kärsivä ei myöskään tunnista sairautta niin kuin tässä ketjussa on kuvattu.

Terv. psykiatrinen sh

[/quote]

Olet väärässä. Ensinnäkin myös klassiset tapaukset joilla on jakautunut persoonallisuus useimmiten tulevat tiedostamaan asian ennemmin tai myöhemmin elämässään, mahdollisesti ulkopuolisen avun ansiosta.

Toisekseen esimerkiksi kirja Vainottu mieli avaa hyvin dissosiatiivisen identiteettihäiriön ja persoonallisuuden rakenteellisen dissosiaation käsitteitä, on siis olemassa eritasoisia häiriöitä joissa kaikissa persoonallisuus on kuitenkin jakautunut. Sisäinen kommunikaatio on myös tosiasia.

Kolmanneksi n.10-25 prosentilla psykiatrisessa hoidossa olevista arvioidaan olevan eriasteista rakenteellista dissosiaatiota ja n.1-2 prosentilla väestöstä dissosiatiivinen identiteettihäiriö.

Ko.häiriö päinvastoin harvoin on sellainen perinteinen Jekyll & Hyde tilanne on harvinainen ja tällaiset ns.lievemmät ja monitahoisemmat häiriön muodot taas luultua yleisempiä.

t.tuleva sh

Vierailija
4/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä haluaisin kyllä tietää, miksi ajatus tällaisesta on joidenkin mielestä niin karmiva. Olen varmaan jotenkin liian tottunut tähän ymmärtääkseni.

ap

Vierailija
5/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:56"]

Vielä haluaisin kyllä tietää, miksi ajatus tällaisesta on joidenkin mielestä niin karmiva. Olen varmaan jotenkin liian tottunut tähän ymmärtääkseni.

ap

[/quote]

Arvelen, että syntymekanismin taustalla oleva primääri traumatisoituminen tässä on se kauhea, mitä ei voi ajatella. Minusta se ei tunnu kauhealta, minähän olen dissosioitunut siitä kohden. Siksi tämä on paras elämän lahja, voin elää tässä todellisuudessa.

toinen did

Vierailija
6/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 19:17"]

Arvelen, että syntymekanismin taustalla oleva primääri traumatisoituminen tässä on se kauhea, mitä ei voi ajatella. Minusta se ei tunnu kauhealta, minähän olen dissosioitunut siitä kohden. Siksi tämä on paras elämän lahja, voin elää tässä todellisuudessa.

toinen did

[/quote]

Se siinä varmaan on. Tietty olisi myös kamalaa, jos yhteiselo ei kävisi näin sopuisasti, tai ote tähän menisi täysin.

Minullekin tämä on ollut lähinnä lahja, tämä toinen. Ilman häntä minulla olisi hyvin vaikeaa.

ap

Vierailija
7/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä enemmänkin. Ihanaa lukea tekstejänne!

Vierailija
8/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 20:05"]

On meitä enemmänkin. Ihanaa lukea tekstejänne!

[/quote]

Loistavaa, että tänne on ilmaantunut muitakin. :D

ap

Vierailija
9/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:21"]

Voldemort is that you?

[/quote]

You wish to join us?

ap

Vierailija
10/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 15:00"]

Oletteko te siis saman näköisiä! Siis että samassa kehossa on kaksi persoonaa? Vai onko ulkonäkösi ja kehosi vain teistä jommankumman?

[/quote]

Olemme eri näköisiä. Koemme, että kehon ulkonäkö ei tavallaan kuulu kummallekaan meistä. Se on vain ikäänkuin työväline, jota tarvitsemme, ja jota minä tavallisesti käytän meidän molempien puolesta. Kumpikaan meistä ei esimerkiksi myöskään ei ole varsinaisesti samaa sukupuolta kuin keho. Sukupuoli on meille aika liukuva käsite.

ap

[/quote]

Miten voitte olla erinäköisiä? Teillä on kuitenkin vain yksi fyysinen vartalo, jonka ulkonäköä on muuten kuin vaatteilla, meikeillä ja hiuksilla vaikea muuttaa.

Vierailija
11/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vzarmaan täytyy mennä ammattiauttajalle.

Vierailija
12/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

Meitä on täällä muutamia, enkä viittaa vain itseeni. Minä ja muut olemme integroituneet pitkän psykoterapian myötä. Mieheni tuntee meidät kaikki, mutta perheen kanssa en päästä kaikkia esiin. En menetä aikaa ja käytännössä olen portinvartija nykyään.

Vierailija
13/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:09"]

Miten voitte olla erinäköisiä? Teillä on kuitenkin vain yksi fyysinen vartalo, jonka ulkonäköä on muuten kuin vaatteilla, meikeillä ja hiuksilla vaikea muuttaa.

[/quote]

Ulospäin olemme vain tietenkin yksi. Me kuitenkin näemme toisemme eri näköisinä. Olemme hyväksyneet sen, ettei keho vastaa sitä, millaisina näemme itsemme ja toisemme.

ap

Vierailija
14/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:16"]

Sun vzarmaan täytyy mennä ammattiauttajalle.

[/quote]

Käyn säännöllisesti juttelemassa näistä. Tällä hetkellä en näe, miksi minun pitäisi koittaa muuttaa tätä asiaa. Mielestäni ystävälläni, tällä toisella, on oikeus olla olemassa.

ap

Vierailija
15/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmasti kaikkien aikojen surullisin ketju palstalla. Dissosiatiivisen häiriön kehittyminen vaatii niin julmia traumoja etten pysty edes ajattelemaan mitä ap on lapsena saanut kokea.

Vierailija
16/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:34"]

Hei ap,

Meitä on täällä muutamia, enkä viittaa vain itseeni. Minä ja muut olemme integroituneet pitkän psykoterapian myötä. Mieheni tuntee meidät kaikki, mutta perheen kanssa en päästä kaikkia esiin. En menetä aikaa ja käytännössä olen portinvartija nykyään.

[/quote]

Haa, onhan meitä näköjään muitakin. :)

Itse elän tällä hetkellä melko toimimattomassa parisuhteessa. Fyysinen kumppanini ei tiedä, miten vahvasti ystäväni on jatkuvasti läsnä. Tilanne on oikeastaan aika sietämätön. Tämä ei kyllä varmasti tule jatkumaan enää kovin pitkään.

Itsekään en nykyisin koe muistikatkoksia tai mitään vastaavaa. Tilanne on aika hyvin hallinnassa.

ap

Vierailija
17/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedätät.

Vierailija
18/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kammottavaa jos ap ihan tosissaan tollasia kirjottelee. Toivottavasti tää on vitsi.

Vierailija
19/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:47"]

Tää on varmasti kaikkien aikojen surullisin ketju palstalla. Dissosiatiivisen häiriön kehittyminen vaatii niin julmia traumoja etten pysty edes ajattelemaan mitä ap on lapsena saanut kokea.

[/quote]

No jaa. Ei dissosiatiivinen häiriö tarkoita, että olisi itse kokenut kauheaa hyväksikäyttöä ja väkivaltaa lapsuudessa. Joku kyllä on kokenut, mutta se voi sivupersoonan lisäksi olla ylisukupolvinenkin sijaistraumatisoituminen. Ja meitä sotien lapsia on tässä maassa vielä paljon.

Vierailija
20/78 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 16:34"]

Hei ap,

[/quote]

Haa, onhan meitä näköjään muitakin. :)

Itse elän tällä hetkellä melko toimimattomassa parisuhteessa. Fyysinen kumppanini ei tiedä, miten vahvasti ystäväni on jatkuvasti läsnä. Tilanne on oikeastaan aika sietämätön. Tämä ei kyllä varmasti tule jatkumaan enää kovin pitkään.

Itsekään en nykyisin koe muistikatkoksia tai mitään vastaavaa. Tilanne on aika hyvin hallinnassa.

ap

[/quote]

Meillä onnistuu, kun kumppani on lukenut fantasiakirjallisuutta. Tavoittaa sitä kautta, mistä on kyse. Ja olen opettanut hänet näkemään, milloin vaihdan. Hän tietää myös, miten olen rakentunut. Ja kenen ego ei olisi fiktiota, jonka oma mieli sepittää?

Nykyinen järjestely on minulle ainut tapaa elää. Tuntui moraalisesti väärältä lähteä tappamaan altereita, niin sitten päätettiin jatkaa näin, moniäänisenä. Joskus kestää selvittää, mitä haluaisin ja mitä mieltä olen, kun pitää käydä asia läpi jokaisen "äänellä". Näytän hieman hitaalta:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi