Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tutut lastentarhaopet on kaikki sitä mieltä,

Vierailija
05.04.2014 |

Että päivähoito-oikeus kuuluu vain työssäkäyville. Kotiäitien muksut on kuulemma hankalimpia, kun tajuavat itsekin, että voisivat olla kotonakin.

Otos ei ole kovin laaja, mutta toisaalta nämä tutut eivät tunne toisiaan ja puhuvat silti kuin samasta suusta.

Eli ei ihme, jos SINUA katsotaan nenänvartta pitkin.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Minä saan tylyjä katseita naapureilta ja muila äideiltä, kun heitän muksun tarhaan ja kävelen takas kotiin tekeen TÖITÄ, siis teen töitä kotoa käsin. Ja kukaan ei oikein tajua sitä.

Vierailija
2/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:55"]

Vai niin. Minä saan tylyjä katseita naapureilta ja muila äideiltä, kun heitän muksun tarhaan ja kävelen takas kotiin tekeen TÖITÄ, siis teen töitä kotoa käsin. Ja kukaan ei oikein tajua sitä.

[/quote]

Liittyi tähän aloitukseen miten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ne ovat hankalampia koska lapsen vaativuus on yleensä juuri se syy miksi se lapsi päiväkotiin laitetaan. Helpot lapset on helppo pitää kotona :)

Vierailija
4/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:55"]

[/quote]

[/quote]

Ei mitenkään. Vituttaa vaan ne paheksuvat mulkoilut, seuraavan kerran näytän keskaria ja vedän turpaan saatana läskit

Vierailija
5/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:58"]

[/quote]

[/quote]Siten että hän on työssäkäyvä vaikka onkin kotona?

Vierailija
6/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti pitää paikkansa että juuri adhd-tapaukset tai muuten hyvin vilkkaat/vaativat lapset on ennemmin päiväkodissa kuin ns. helpot ja rauhalliset.

Meillä esim. isosisko oli enemmän avuksi kuin vaivaksi koska tykkäsi viihdyttää vauvaa ja minullakin oli mukavampaa kun oli juttuseuraa 4-vuotiaasta.

Naapurissa taas isosisarus mätki vauvaa, karkaili ja keksi vaikka mitä temppuja. Ymmärsin hyvin kun äiti lopulta päätti laittaa tämän isomman lapsen puolipäiväiseksi päiväkotiin.

Vierailija
7/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hankala lapsi vaikka veinkin päiväkotiin työttömänä. Lapsi oli jo lähes 4 vee, ainokaiseni. Paljon pidin vapaata. Kävin vielä seurakunnan kerhossa kerran viikossa jolloin hain lapseni ennen yhtä päiväkodista. Ei vienyt kokopaikkaa.

Vierailija
8/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:58"]

[/quote]

[/quote]Siten että hän on työssäkäyvä vaikka onkin kotona?

[/quote]

Ei ap tarkoittanut aloituksessa fyysisesti kotona olemista, vaan sitä, että vanhemmat eivät tee töitä. Vai saavatko työttömät ja kotiäidit mielestäsi viedä lapsen hoitoon, kunhan pysyttelevät sen ajan poissa asunnostaan?

Vierailija
9/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:51"]

Että päivähoito-oikeus kuuluu vain työssäkäyville. Kotiäitien muksut on kuulemma hankalimpia, kun tajuavat itsekin, että voisivat olla kotonakin.

Otos ei ole kovin laaja, mutta toisaalta nämä tutut eivät tunne toisiaan ja puhuvat silti kuin samasta suusta.

[/quote]

Entä mikä selittää sinut kohdanneiden ihmisten kollektiivisen häpeän sinun henkilökohtaisen olemassaolosi vuoksi? 

Vierailija
10/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein töitä kotona ja joskus hoitaja sanoi mulle että kyllä 4-vuotias saisi riittävästi virikkeitä kerhossakin. Minä katsoin pitkään ja sanoin, että niin varmaan mutta kerho on vain 3 tuntia 1-2 kertaa viikossa ja töitä pitää tehdä joka arkipäivä.

Eihän ne siellä pk:ssa tosiaan tiedä kuka tekee töitä kotona ja kuka on kotona muusta syystä.

Vierailija
11/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:23"]Minäkin tein töitä kotona ja joskus hoitaja sanoi mulle että kyllä 4-vuotias saisi riittävästi virikkeitä kerhossakin. Minä katsoin pitkään ja sanoin, että niin varmaan mutta kerho on vain 3 tuntia 1-2 kertaa viikossa ja töitä pitää tehdä joka arkipäivä.

Eihän ne siellä pk:ssa tosiaan tiedä kuka tekee töitä kotona ja kuka on kotona muusta syystä.

[/quote]

Niin riippuu päiväkodista ja hoitajista.

Vierailija
12/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:23"]

Minäkin tein töitä kotona ja joskus hoitaja sanoi mulle että kyllä 4-vuotias saisi riittävästi virikkeitä kerhossakin. Minä katsoin pitkään ja sanoin, että niin varmaan mutta kerho on vain 3 tuntia 1-2 kertaa viikossa ja töitä pitää tehdä joka arkipäivä.

[/quote]

Ei minun lapseni pk:ssa vaan tiedetä, missä minun ja mieheni työpaikat sijaitsevat. Ei ole kysytty. Puhelinnumerotkin on vaan meidän kännyköihin.

Vierailija
13/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös äiti, joka on vuoden kotona vauvan kanssa, siis kotiäiti?

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:51"]

[/quote]

Vierailija
14/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhemmat ole millään lailla ilmoitusvelvollisia työpaikkansa suhteen. Riittää että päiväkodissa tiedetään miten vanhemman tavoittaa päivän aikana.

Aika moni työskentelee nykyään kotona mutta päiväkodissa voidaan tosiaan luulla että kotona oleminen tarkoittaa jotain lusmuilua.

Vierailija
15/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hämmentää. Meille on tulossa kesävauva ja olen viime ajat kovasti pohtinut mitä tehdä 4-vuotiaan esikoisen kanssa. Aiheesta on juteltu tarhassakin, ja hoitajat ovat enemminkin kannustaneet muutaman päivän osa-aikaisuuteen kuin välivuoteen kotona.

Vierailija
16/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle yksi hoitaja myös ehdotti tuota kahden päivän kerhoa. Kysyin häneltä, miten ihmeessä ehdin edes työpaikalle ja takaisin. Menin osa-aikatyöhön kun lapset oli 1v ja 2v.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:23"]

[/quote]

Vierailija
17/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:51"]Että päivähoito-oikeus kuuluu vain työssäkäyville. Kotiäitien muksut on kuulemma hankalimpia, kun tajuavat itsekin, että voisivat olla kotonakin.

[/quote]

Jaa. No minä olen lto ja tunnen todella monia lastentarhanopettajia. Ja kaikki ovat sitä mieltä, että yli 3-vuotiaalle osapäivähoito, varhaiskasvatus, on ihan paikallaan, vaikka vanhempi kotona olisi. Alle 3-vuotiaat toki ovat asia erikseen... Osapäivähoidon järkevä toteuttaminen vaan nykyisessä järjestelmässä on vaikeaa.

Vierailija
18/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun aloitin opiskelut, niin lto sanoi minulle että tuo tyttö perjantaisikin muutamaksi tunniksi (vaikka minulla ei ollut perjantain koulua) jotta saan tehdä läksyjä :D

Vierailija
19/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lastentarhanopettajana puolustan lapsen subjektiivista oikeutta varhaiskasvatukseen. Sen sijaan suhtaudun varauksella vanhemman oikeuteen subjektiiviseen päivähoitoon ilman rajoitteita lapselleen. Laadukas varhaiskasvatus tukee perheiden tekemää kasvatustyötä ja ennalta ehkäisee oppimisvaikeuksia. Perheiden tilanteet ovat yksilöllisiä ja samoin päivähoidon tarve. Jos toinen vanhemmista on kotona(ja nyt en puhu kotona tehtävästä etätyöstä sillä sehän on ansiotyötä)esim. hoitamassa vauvaa, työttömänä, pitkäaikaissairaana, niin silloin hoitopäivän pituuteen tulisi tehdä rajoitteita. 5-7 tuntia/päivä ja välillä klo 8-16(perheen kanssa sovittu aika) olisi joustava ja lapsen iän huomioon ottava vaihtoehto. Nyt ns. päivystysaikoja eli klo 6.15-7 ja klo 17-17.30 käyttävät myös perheet, joissa toinen vanhempi on ed. mainituista syistä kotona. Tämä aiheuttaa sen, että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja keskitetysti paikalla silloin kun lapsimäärät ovat suurimmat. Samoin lastentarhanopettajien työajat tulisi keskittää ns. aktiviseen toiminta-aikaan ei näihin ääripäihin, joissa ei kannattaisi käyttää henkilöstön vankinta pedagogista osaamista.  Mutta tämä onkin työvoimapoliittinen kysymys.

Uusi päivähoitolaki on lausuntokierroksella. Toivottavasti se kirjoitetaan ja hyväksytään lapsen tarpeista lähtien ja ottaen huomioon monimuotoiset perhetilanteet. Edellinen laki onkin vuodelta 1973, joten onkin jo aika päivitetylle laille.

Vierailija
20/55 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus, komppaan.